Shettengebruiksaanwijzing gezocht!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Shettengebruiksaanwijzing gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:38

Ik heb twee problemen van een meter groot!! :+

En ik hoop hier wat tips en tricks te vinden, want ik ben al bijna ten einde raad.

Onze stalgrasmaaiers, zoals ze genoemd worden zijn beide inmiddels vier. Om de pony's meer aandacht en uitdaging te geven ben ik begonnen met het aanwennen van longeren met in mijn achterhoofd vanuit daar naar lange lijnen en uiteindelijk voor een karretje te gaan.
Basisgrondwerk en algemene opvoedingsdingen zitten er al goed in.

De pony's genieten zichtbaar van de aandacht en het werken, maar alleen als het hun uit komt. Als ze het niet zint, gebeurt er werkelijk helemaal niets (staken, grazen, gewoon gaan liggen en helemaal niet meer opstaan). Doorpakken werkt in deze situatie zonder resultaat, ze blijft bijvoorbeeld gewoon liggen.

Omdat ze dit beide los van elkaar doen, dacht ik aan een shetlandertrekje. Wat zijn typische shetlandtrekjes en welke tips en tricks werken voor jou shet erg goed?

Waar moet ik rekening mee houden als ik met een shet specifiek aan het werk wil?

X_Linz_X

Re: Shettengebruiksaanwijzing gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:42

als een paard moet werken,, ( en dan maakt het niet uit wat voor ras het is) dan móet het ook werken. "als ze het niet zint" jaag ze dan eens aan het werk!. staken, hoef jij niet te pikken, jouw ponny's staan dus gewoon boven jou in rang, zij willen niet werken en gaan liggen.. doen ze dit ook tijdens het longeren? tik dan eens met de zweep op de kont:P

ps. ik weet dat shetjes eigenwijs zijn, maar gewoon níet toegeven;)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:45

Tijdens het longeren idd. Op de zweep doen ze beide niets uit, opjagen door lichaamshouding ook niet. Ik ben niet het type wat wil slaan en schoppen. Ik ben bekend met het beleren en werken met jonge paarden en leid regelmatig groene paarden op, zonder problemen, echter deze twee shets zijn een gebed zonder eind.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:24

Ten eerste zou ik zorgen dat ze geen mogelijkheid hebben om te grazen. Dus werk in een bak, dat scheelt al een heleboel. Als mijn Shetlander op gras moet werken gebeurd er ook niets, en het is een eindeloze strijdt om hem dan wel aan het werk te krijgen. Als een pony gaat liggen en niet meer opstaat ben je denk ik een stap te laat, zorg dat hij niet kan gaan liggen.
Ik weet verder natuurlijk niet hoe je met die pony's omgaat, en wat je er allemaal mee doet. Wissel je het longeren wel genoeg af met andere dingen?

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:04

Ik heb het ook met een shet van een vriendin.
Reageert niet op de zweep, doet dan helemaal niks.
Maar zodra hij een skippy-bal ziet, vliegt ie er vandoor.
Maar ik ga er niet vanuit dat jou pony's bang zijn voor een Skippy-Bal.

Ik denk inderdaad dat je ze eens van het gras af moet zetten.

Groetjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:53

Ik heb ook 2 shetten, waarvan er eentje ook niet bang was voor de zweep en de andere was lui/geen conditie. Met consequent zijn kom je een eind. Wil je dat ze stappen dan geef je de stemhulp, geen reactie? Zachtjes de zweep zwiepen naar de achterhand + commendo stap. Dan nog geen reactie? Nou dan krijgen ze toch echt wel even een tikje + fiksere stemhulp. Die van mij kiezen dan toch echt eieren voor hun geld en werken mee. Even aanpakken is niet altijd leuk, maar als je dat vanaf het begin af aan consequent doet, dan heb je die laatste stap vrijwel nooit meer nodig. Grietje (die luie) sjouwt nu dat het een lieve lust is en Hans begint het langzaam aan ook te leren. En natuurlijk heel goed met je stem belonen wanneer ze wel goed reageren.

En zorg idd voor een bak, want gras en een shet gaan niet samen. Dan is zelfs Grietje helemaal afgeleid.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:38

Ik heb nog wel een gebruiksaanwijzing liggen van mijn shetlanders alleen in het japans. Ik doe er al twaalf jaar over het te ontcijferen maar om er niet uit

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:45

Napie schreef:
Ik heb nog wel een gebruiksaanwijzing liggen van mijn shetlanders alleen in het japans. Ik doe er al twaalf jaar over het te ontcijferen maar om er niet uit

Die van mij is in het russisch, misschien kan je daar meer mee? Als je er uit kom hoor ik het graag ;).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:19

Mmmmm... spreek ik ook al niet zo goed. Waarom wordt er niet gewoon een engelse gebruiksaanwijzing geleverd bij een engelse pony. Daar kan je tenminste nog wat mee. Ach... het zal wel goedkoper zijn om in Azie te laten produceren. Dat is met veel dingen zo. Het zal me niks verbazen als ik hun buiken zou kaal scheren dat er "Made in Hong Kong" onder staat :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:25

Gebruiksaanwijzing voor shetten bestaat niet!(help je even uit de droom) :D
Shetten zijn eigengereid,hebben elk een eigen karakter....enige overeenkomst is stronteigenwijs! :+
Zelfs de grootste knuffelbeer onder de shetten heeft nog wel een kleine tik,waar je mee om moet kunnen gaan.(de eigenaar weet welke tik,ziet dat niet als apart,en dus heel normaal) :D
Maar elke shet heeft een groot karakter in combi met een klein lijf....Maar dat wil dus niet zeggen dat ze per definitie makkelijker hanteerbaar zijn als een groot paard.
Denk dat veel grotere paarden zelfs makkelijker zijn als een echte shet met bijbehorend karaktertje ;)
Heb je een shet,dan is veel humor gewenst (of zelfs dringend noodzakelijk) want ze weten je altijd in een bepaalde euhhhhh positie te krijgen,die niet altijd voordelig is :D
Daarbij worden ze niet altijd goed ingeschat kwa kracht(minishet is maatje groot uitgevallen bouvier....) maar de trekkracht is vele malen hoger(neem dat maar aan van een 37 jarige niet te klein uitgevallen vrouw,die plots omver lag door een obstinate minishet) :(
Vergis je niet,ik hou van mijn dreumes,en er komt er zelfs eentje bij! (maar somsssss,kan je ze wel achter het behang plakken) :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:28

Over tips etc....mij is opgevallen als ik mijn shet op een gezellige en vriendelijke manier benader hij veel meer wil doen.
Hoe bozer ik word,hoe minder hij wil doen,en hoe koppiger hij word!
Dus vooral bij shetten is samenwerken heel belangrijk ;)
Dit wil niet zeggen dat je niet mag aangeven wat wel of niet mag,en de leiding mag nemen...
Maar dwing bij een shet iets niet af tot het gaatje,want dan gaat hij echt in protest,en maakt het niet uit of je op je handen gaat lopen....hij weigerd gewoon absoluut! :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:20

Ik heb de gebruiksaanwijzing van mijn pony in het pools.
Kom er echt niet uit, miss iemand die wél pools leest? :?
Het zou namelijk fijn zijn als ik mijn pony beter zou kunnen gebruiken :j

Russisch en Japans kan ik ook niet, dus kan jullie ook niet verder helpen :n

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:29

:D :D lig bijna in een deuk, je verteld het zo leuk.

Oke ik begrijp dat dit voor jou echt een serieus probleem is!
Weet je een shet wordt gauw gezien als een schattige kinderpony vanwege de maat.
Kinderpony's zijn het niet, uiteindelijk zijn ze gefokt met als doel zwaar werk te verzetten.

Hard werken hoeven ze niet meer maar daar zijn ze wel voor gebouwd, dat houdt in dat je ze moet behandelen als een volwaardig paard.
We zijn gauw geneigd om alles wat een Shetje doet, leuk en schattig te vinden, terwijl als een groot paard het zou doen, bv bokken (noem maar wat) we terecht boos zouden worden.
(ik heb een stuk of 12 en een daarvan is Stientje, die jaagt je zo het land uit (61 centimeter hoog) en dan liggen we in een deuk, begrijp je dat)

Stap af van het idee dat ze klein en schattig zijn, niet opstaan als jij dat wel wilt is gewoon omdat je in hun ogen te lief bent.
Ik bedoel hier niet mee dat je moet slaan of schoppen maar hup, halstertouwtje erbij en omhoogtrekken.
Laat zien dat je hier niet van gediendt bent.

Het ligt niet aan hun, jij bent gewoon te lief, dus aanpakken, luieren is voorbij nu is het tijd voor het echte werk.

Shets kunnen alles wat een groot paard ook kan dus dat is echt geen reden.
Gewoon even laten zien dat je de baas bent meer is het niet.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:33

IK heb heel veel geluk volgens mij. Ik heb sinds twee maanden een appaloosa van 95 cm en is echt een schatje. Hij gaat alleen graag de hoek in als hij gereden wordt en wil niet lopen als hij zijn mond vol heeft. Ik hoop voor je dat ze gaan luisteren naar je.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:21

ik heb 3 stuks van iets meer dan een meter en hun gebruiksaanwijzing is in een taal die nog niet bestaat :P
ik zit alleen met een omgekeerd probleem, die willen alleen maar HARD, en dat is ook niet alles, respect blijft het allerbelangrijkste

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:42

eppie38 schreef:
:D :D lig bijna in een deuk, je verteld het zo leuk.

Oke ik begrijp dat dit voor jou echt een serieus probleem is!
Weet je een shet wordt gauw gezien als een schattige kinderpony vanwege de maat.
Kinderpony's zijn het niet, uiteindelijk zijn ze gefokt met als doel zwaar werk te verzetten.

Hard werken hoeven ze niet meer maar daar zijn ze wel voor gebouwd, dat houdt in dat je ze moet behandelen als een volwaardig paard.
We zijn gauw geneigd om alles wat een Shetje doet, leuk en schattig te vinden, terwijl als een groot paard het zou doen, bv bokken (noem maar wat) we terecht boos zouden worden.
(ik heb een stuk of 12 en een daarvan is Stientje, die jaagt je zo het land uit (61 centimeter hoog) en dan liggen we in een deuk, begrijp je dat)

Stap af van het idee dat ze klein en schattig zijn, niet opstaan als jij dat wel wilt is gewoon omdat je in hun ogen te lief bent.
Ik bedoel hier niet mee dat je moet slaan of schoppen maar hup, halstertouwtje erbij en omhoogtrekken.
Laat zien dat je hier niet van gediendt bent.

Het ligt niet aan hun, jij bent gewoon te lief, dus aanpakken, luieren is voorbij nu is het tijd voor het echte werk.

Shets kunnen alles wat een groot paard ook kan dus dat is echt geen reden.
Gewoon even laten zien dat je de baas bent meer is het niet.

amen(A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:48

He, als je die gebruiksaanwijzing hebt gevonden, mag ik dan vragen waar :') ?? Pfoe word er ook knettergek van. En dan met name het 'ik-heb-zin-om-wat-van-de-wereld-te-zien-kwaaltje' (lees: ontsnappen). Paar weken geleden stond er 's nachts een politie aan de deur die een melding hadden gekregen dat er 2 shetlanders door de dorpsstraat liepen >;) (Niet die van ons hoor O:) )

Maar niet te lief tegen ze zijn. Als zij koppig zijn kun jij dat ook zijn. Ja is ja, nee is nee. Consequent en duidelijk zijn, als ze niet willen werken gewoon net zolang doorgaan tot ze minstens een beetje luisteren....

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:50

Er bestond een shetlander gebruiksaanwijzing, maar die is jaaren geleden verloren gegaan (waarschijnlijk opgegeten zoor zo'n klein ding...

Verder ben ik het zeker eens met eppie38. Het zijn kleine paardjes met grootheidswaanzin (zag ergens in een profiel van een bokker dat het ook wel het napoleon-syndroom genoemd kan worden :D )

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:44

hAha heerlijk al die opmerkingen, wat ik hierboven ook ergens las over bepaalde manier van benadering vind ik ook wel een goeie

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:49

Haha wat herkenbaar. Ik heb een poosje een kruising shet-fjord gereden. Nou wist niet wat me overkwam. Een B pony met de koppigheid van een shet en de kracht van een fjord. Ging gewoon stilstaan, en dan moest ik serieus afstappen! En was hij bijna thuis dan zette hij het op een hollen en dan had ik dat maar te pikken.
Zonder zadel in de bak rijden? Hij liep gewoon onder me vandaan en dan stond ik er weer naast. :')
Gebruiksaanwijzing zat er overigens in het koreaans bij.....

En inderdaad Stybba, grootheidswaanzin... Veel minder snel kunnen als een ander paard in rengalop, helemaal dood op zijn, en als dat andere paard dan ging stappen om te wachten op 'm, en meneer kwam er weer naast ging hij gewoon NOG een keer voluit. "IKKE BEN DE SNELSTE!!!" :+
(Of valspelen, wacht het andere paard netjes tot het mag, dan sjeesde die kleine er gewoon voorbij en liet de ander er niet meer langs. Gewonnen!)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:15

Wij hebben ook 2 van die heerlijke shetten.
Vroeger vond ik het schitlanders of etters.
Maar toen ik ze echt leerde kennen en anders tegen ze aan ging kijken kwam eindelijk hun echte aard naar boven.
geweldig trouwe kindvriendlijke mensen vriendjes. Maar daar is een goede basis opvoeding aan vooraf gegaan. Met een consequente aanpak en er rekening mee houdend dat het 1 keer mis/fout mag gaan maar dat ze niet slimmer mogen worden dan wij.
Er is een makkelijke beschrijving en dat is een consequente opvoeding en ze niet als grasmaaiers zien maar als volledige paarden met een werkwil maar ook een speelwil want dat is het mooie aan pony's die zijn net wat speelser en vindingrijker dan paarden.
dus ik zou zeggen zet ze aan het werk. Liggen mag niet en er zal echt wel een vriendelijke manier zijn om ze op te laten staan zoniet dan maar een keer een schopJE onder de billen daar gaan ze echt niet kapot van krijgen ze ook geen trauma van maar ze weten wel dat jij de baas bent en niet zij. Bij de weg als bij ons soms een paard gaat liggen dan jagen de shets ze ook weer op (boven op springen etc.) dus zelfs in een kudde komt het voor.
Succes

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:02

ik denk dat je hier wel genoeg heb gehoord over gewoon strenger voor ze zijn maar alsnog
wel eerlijk blijven natuurlijk
en moet ik eerlijk zijn heb ik volgens mij veel geluk met mijn shet
ze is nog braver als me hondjes(al is dat al makkelijk x'D)
maar alsnog ze doet zobeetje alles wat ik der vraag als het maar niet springen is
denkt er niet aan om weg te lopen (ookal is het hek open)
ik weet niet ik heb waarscheinlijk gewoon geluk :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:59

Een gebruiksaanwijzing is volgens mij per shet anders :+ Heb shetten meegemaakt waarbij je werkelijk álles kon doen en die dan ook álles deden wat je ze vroeg, maar ook (mijn eigen destijds) een paar die juist lekker eigenwijs waren.
Belangrijkste met shetten is dat je consequent blijft en zorgt dat jij boven hen staat en vooral niet opgeven :P

(...En dat het een paar uur duurt... Tja... Het heeft voor hun een groot nadeel: ze kunnen minder lang eten...)