Veulenboek - paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance_

Veulenboek - paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:28

** Ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen, dus heb ik het maar hier gedaan. **

Toen ik in januari mijn veulen kocht, kreeg ik er een veulenboek bij, ze is inmiddels 1 jaar, maar moet ik dan geen paspoort aanvragen? (vanaf 6 maanden toch?) Of is een veulenboek nu ook nog een paspoort?
Ze heeft wel een chip.
(Op het boekje staat wel NL-paardenpaspoort, maar binnenin staat weer veulenboek. :? )

:evaw:

Anoniem

Re: Veulenboek - paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:52

Het is een kwpn veulen?

Deze worden automatisch opgenomen in het veulenboekregister. Als ze 3 zijn kunnen ze naar de stamboek keuring om opgenomen te worden in het stamboek, evt ster/keur etc worden.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:02

Nee het is een Fjord. (Ze staat ingeschreven bij het stamboek) Ik heb iets gelezen over een geel papiertje, kan iemand mij uitleggen wat dat presies is en wat het inhoud? Wij hebben het nl wél zien zitten in het veulenboek bij de oude eigenaren maar we hebben het niet gekregen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:53

Kalm aan, volgens mij is het helemaal goed. Als ik het paspoort van mijn E-tje erbij pak zie ik dit:

Buitenkant rood
links onder: NL-PAARDENPASPOORT
Rechtsboven:: logo stamboek
Rechtsonder: tekst vereninging het nederlandse fjordenpaarden stamboek.

Boven in het midden een uitsnede zodat je zicht krijgt op de onderliggende pagina.
Op die pagina staat:
Veulenboek
Ekkjaere (naam paard)
Levensnummer en chipnummer.

Als Elegance nog niet DNA geregistreerd is zit er een los wit papiertje in het paspoort. Dit is eigenlijk niets meer dan een rekening die je voordat je met je 3 jarige op de keuring verschijnt voldaan moet hebben. Verschijn je niet op de keuringen is er ook niet direct een reden om hem te betalen.

Het gele papiertje waar jij het over hebt kan het stamboekpapier zijn. Mijn 16 jarige merrie had dat ook totdat ik het papier voor een paspoort inruilde (verplicht voor de keuringen). Wellicht heeft de oude eigenaar 1 van zijn andere (oudere) fjorden niet van een paspoort voorzien en vond hij het handig om alle papieren bij elkaar te bewaren.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:44

KS -> FJ

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:41

Geel papier was vroeg het registratiebewijs, sinds het stamboek is begonnen met chippen (1997), is het paspoort het registratiebewijs geworden. Dus als je een fjord had die voor 1997 geboren was, dan moest je het geel papier omwisselen voor een paspoort. Jouw fjord heeft er dus nooit eentje gehad.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:54

Veulenboek betekend dat ze ingeschreven staat in het Veulenboek van het Nederlands Fjordenpaardenstamboek. Vanaf de leeftijd van 3 jaar, een stamboekopname keuring (checken of ze wel raskenmerken heeft, stokmaat opnemen etc) en een DNA test die gedaan is, dan kan ze overgeschreven worden naar het Hoofdstamboek.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:00

waar kun je dit bovenstaande allemaal laten doen? aangezien mijn fjord op 5-jarige leeftijd nog steeds zijn veulenboek heeft.

daarnaast heb ik fjord zonder stamboek, kan deze alsnog worden opgenomen? al zijn de ouders dan niet bekend.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:33

Je 5 jarige fjord kan naar de keuring volgend jaar augustus/september. Daar wordt hij o.a. gemeten en kun je als je er toch bent ook meedoen in zijn/haar rubriek. Je moet hiervoor wel lid zijn van het stamboek.

Voor je andere fjord kun je hetzelfde doen, alleen zal deze opgenomen worden in het hulpstamboek. Beiden moeten een chip hebben.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:11

mijne heeft een chip, en ik ben lid van het fjordenstamboek.
Kan dit pas met 6 jaar dan? of begrijp ik het verkeerd?

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:25

Normaal kan dat al met 3 jaar maar, omdat jouw fjord al 5 is kan dat niet meer op 3 jarige leeftijd ;). Het keuringssezioen voor dit jaar is voorbij. Dus de eerst volgende keer dat je haar kunt laten keuren is volgend jaar (datums weet ik niet, weet iemand anders vast wel en anders even naar het fjordenstamboek bellen)