Miniveulen vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Miniveulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 20:53

Binnenkort gaan wij ons minishetlandveulen ophalen...
Na wat topics doorgelezen te hebben,heb ik besloten om een trailer te huren,daar alles uit te halen en het veulen los te vervoeren(reis duurt ongeveer 3 uur).
Behalve goed afsluiten,waar moet ik nog meer op letten tijdens het vervoer?
Ben ook al op zoek geweest naar een kleinvee trailer,maar kan die helaas niet vinden in mn omgeving(leek me wat kleiner en fijner voor het veulen?).
Veulen is als wij haar gaan halen 5 maanden ongeveer,dus weet totaal niet wat ik kan verwachten kwa gedrag tijdens vervoer.

SandieX

Re: Miniveulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:54

Kan je de trailer niet kleiner/smaller maken door strobalen rondom neer te leggen?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 20:55

SandieX schreef:
Kan je de trailer niet kleiner/smaller maken door strobalen rondom neer te leggen?

Ja dat zou kunnen,strobalen hebben we wel....maar gaat het daar niet doorheen of overheen?
Mijn idee was dikke laag stro,en veulentje los erin? (wel goed alles afsluiten en dan rijden maar...)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:56

Eerste wat ik dacht was 'in de auto' :+ haha zag dat laatst een keer bij animal planet, beestje sprong zelf in de achterbak!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:59

Geen stobalen doen. Straks gaan ze schuiven en komt dat tegen het veulentje aan. Kan je niet een schot maken zodat hij maar de helft van de trailer heeft bijvoorbeeld?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:00

Jeanine84 schreef:
Eerste wat ik dacht was 'in de auto' :+ haha zag dat laatst een keer bij animal planet, beestje sprong zelf in de achterbak!

Hahaha,nee in de auto vind ik niet handig!
Wel opperde iemand een bestelbusje,maar hoe je het ook bekijkt het is verboden!
Wil geen risico lopen,dus netjes een trailer of kleinvee trailertje....
Kleinvee kan ik niet vinden of lenen,dus dan een standaard trailer huren,en dikke laag stro en los erin....
Maar verder nog dingen waarop ik moet letten?
Kunnen we beter doorrijden in 1 keer...of tussentijds kijken(met risico dat het veulen van slag raakt).
Want ookal zou ze hypernerveus erin staan,dan nog moeten we naar huis met haar?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:01

S__L schreef:
Geen stobalen doen. Straks gaan ze schuiven en komt dat tegen het veulentje aan. Kan je niet een schot maken zodat hij maar de helft van de trailer heeft bijvoorbeeld?

Het word een huur trailer,dus kan daar geen al te moeilijke aanpassingen in maken...****schrapt wel strobalen,ziet al een geplet veulentje**** (hoewel je die kan vastmaken toch?)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:02

Ik zou sowieso door rijden..mijn veulen van 4mnd is ook gewoon los in een lege trailer vervoerd..niks geen problemen mee gehad! Gewoon zachtjes rijden..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:03

Jeanine84 schreef:
Ik zou sowieso door rijden..mijn veulen van 4mnd is ook gewoon los in een lege trailer vervoerd..niks geen problemen mee gehad! Gewoon zachtjes rijden..

We waren ook niet van plan om een gran prix te gaan rijden met zo`n ukkie :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:09

Ik zou hem dan ook los zetten. En als je niks hoord, en alles veder goed gaat zou ik ook in 1 stuk door rijden.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:13

Ja mijn idee was ook,gewoon los,laag stro,en doortuffen naar huis.
Want hoe dan ook moet je thuis komen,ookal zou het veulen bv nerveus in de trailer staan....wat heb je aan die wetenschap op een parkeerplaats om te checken bv??
Lijkt mij zolang je rijd,dat ze bezig zijn met evenwicht bewaren en wat rustiger zijn,als dat je bv stopt,gaat kijken,en het risico neemt dat door het luikje willen duiken?
Dus voor mijn idee,is het tandjes op elkaar en gaan,en dan thuis uitladen en bekijken hoe en wat?
Of er moet echt geluid onderweg uit de trailer komen van het veulen,kwa gillen,bonken weet ik veel?
Dan uiteraard checken....maar zolang het stil is,lijkt mij doorrijden en snel thuiskomen het handigste?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:15

Als je er een dikke laag stro in doet zal hij met een beetje mazzel na verloop van tijd ook wel gaan liggen. Die kleintjes doen zoveel indrukken op en als je dan ook nog je evenwicht moet bewaren wordt je wel erg moe. Het wordt echt rustiger na verloop van tijd is mijn ervaring.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:30

fjordnina schreef:
Als je er een dikke laag stro in doet zal hij met een beetje mazzel na verloop van tijd ook wel gaan liggen. Die kleintjes doen zoveel indrukken op en als je dan ook nog je evenwicht moet bewaren wordt je wel erg moe. Het wordt echt rustiger na verloop van tijd is mijn ervaring.

Dat zou het meest ideale zijn.... :D
Hij is trouwens een zij ;)
Maar hij of zij maakt voor vervoer niet uit denk ik ,hahaha
Maar ik hoop dat alles gladjes verloopt,en doe daar uiteraard mn uiterste best voor,dus tips en advies zijn altijd welkom ;)

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:35

en netjes op de achterbank, aan de riem kan best hoor.
grapje, gewoon los in de trailer met veel stro. }>

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:37

Tja als je gewoon af en toe wat hoord, gewoon doorrijden. Als je stil gaat staan wordt hij miss alleen maar onrustiger. Je kan veder toch niet echt veel toen. Als het natuurlijk heel erg wordt, maar ergens eraf gaan en even kijken. Ik denk dat het veel problemen zou opleveren hoor!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:38

Als ik jou was zo ik eens naar een schapen fokker bellen, die mensen hebben van die mini traiers. hebben de mensen die onze schapen scheeren ook. Eerlijk gezecht vind ik het wel een beetje gevaarlijk als je hem zo los in de trailer pleurd, maar ik weet ook niet hoelang je moet rijden. Je kan vast wel ergens een kleine trailer huuren. vraag anders even op een manege ofzo. die mensen weten wel wie die dingen hebben

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:39

wintepint schreef:
en netjes op de achterbank, aan de riem kan best hoor.
grapje, gewoon los in de trailer met veel stro. }>

Hahahaha,hou maar op,de grapjes zijn hier niet van de lucht!
De een zegt op de achterbank,de ander zegt een kinderzitje voorin....weer een ander opperde gewoon voor de veiligheid te gaan lopen van brabant naar drenthe :+
Gewoon trailer en goed stro,lijkt me dan het beste :D

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:43

citaat:
Binnenkort gaan wij ons minishetlandveulen ophalen...
Na wat topics doorgelezen te hebben,heb ik besloten om een trailer te huren,daar alles uit te halen en het veulen los te vervoeren(reis duurt ongeveer 3 uur).
Behalve goed afsluiten,waar moet ik nog meer op letten tijdens het vervoer?
Ben ook al op zoek geweest naar een kleinvee trailer,maar kan die helaas niet vinden in mn omgeving(leek me wat kleiner en fijner voor het veulen?).
Veulen is als wij haar gaan halen 5 maanden ongeveer,dus weet totaal niet wat ik kan verwachten kwa gedrag tijdens vervoer.

beter lezen ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:43

loveidefix schreef:
Als ik jou was zo ik eens naar een schapen fokker bellen, die mensen hebben van die mini traiers. hebben de mensen die onze schapen scheeren ook. Eerlijk gezecht vind ik het wel een beetje gevaarlijk als je hem zo los in de trailer pleurd, maar ik weet ook niet hoelang je moet rijden. Je kan vast wel ergens een kleine trailer huuren. vraag anders even op een manege ofzo. die mensen weten wel wie die dingen hebben

Ik woon sinds kort in drenthe,en een heb hier op bokt ook een advertentie gezet voor iemand in de omgeving met een kleinvee trailer(helaas geen reactie`s).
Ook rondbellen leverde niets op,behalve de standaard paardentrailers....
Een kennisje van mij uit emmer-compascuum zou even rond gaan vragen bij schapenboeren....maar als dat niet lukt,word het dus een gewone trailer,en daar ga ik maar even vanuit dus.
Volgens mij is het gevaarlijker om een veulentje vast te zetten(die dat niet gewend is...) als zo de trailer in te "pleuren" zoals jij zegt?
Er is namelijk geen sprake van in een Trailer "pleuren",ben met alle zorg bezig,dat het goed verlopen zal!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:08

Ik kan je niet meer als geluk wensen. Ik heb mijn merrieveulen van 4, 5 mnd gewoon in een tweepaardstrailer vast gezet. niet te strak maar ook niet los zodat ze in de lijn kon stappen. gevolg, na een rit van ruim 2 uur een een boel file kwamen we aan in friesland en rara ze stond te slapen. Moet daarbij wel vertellen dat ze al een keer eerder met de trailer was meegegaan. (naar de keuring) kortom wat je ook doet. Ik heb het idee dat je er goed overnadenkt!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 22:47

vanessakusje schreef:
Ik kan je niet meer als geluk wensen. Ik heb mijn merrieveulen van 4, 5 mnd gewoon in een tweepaardstrailer vast gezet. niet te strak maar ook niet los zodat ze in de lijn kon stappen. gevolg, na een rit van ruim 2 uur een een boel file kwamen we aan in friesland en rara ze stond te slapen. Moet daarbij wel vertellen dat ze al een keer eerder met de trailer was meegegaan. (naar de keuring) kortom wat je ook doet. Ik heb het idee dat je er goed overnadenkt!

Ons veulentje is nog niet van het erf afgeweest,dus laat staan een trailer....
Zelfs het halstertje moet nog bekend worden.
Vandaar dus mijn idee(en na het lezen van topics) dat ze het beste gewoon los zonder halster vervoerd kan worden,zorgen dat alles goed dichtzit,dikke laag stro,en het beste hopen!
Mocht er onderweg paniek uitbreken dan horen we dat wel,en dan kan je uiteraard even stoppen om te kijken of de boel niet giga misgaat....
Maar anders gewoon doorrijden en zo snel mogelijk naar huis,lijkt me?

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 07:32

Ik denk ook gewoon geheel los in de trailer. Maar wel met een halstertje..mocht er dan wat gebeuren kan je dr iig vastpakken.
Al denk ik wel dat de reis goed zal verlopen. Ow en een tip, eigenlijk meer voor grote paarden, als er wat mis gaat of je denkt dat t mis gaat eerst ff door t raampje kijken. Hier deed iemand t deurtje open en kwam er een paard van 1.70 doorheen.. Geen slimme actie,, niet goed voor zn rug.. alleen bij jou zou je dr nu nog kunnen opvangen :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:47

Ik zou je gevoel volgen los in een lege trailer met een fllinke laag stro en wat hooi los op de grond of wat gras is maar net wat ie gewend is en dan halver wegen even via de laadklep kijken hoe ze het doet en dan niet het deurtje openen zodat ze er uit zou kunnen springen ofzo. Je kan even een emmer mee nemen om op te staan als je over de klep heen kijkt of op een randje staan van de trailer zodat je er overheen kan kijken zie je iets dat niet goed is kan je er altijd nog in gaan maar gaat alles goed dan zou ik weer in stappen en weer gaan rijden. Succes het is hier ook goed gegaan met veulen los in de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:55

Citaat:
wat heb je aan die wetenschap op een parkeerplaats om te checken bv??

Zeker als je het veulen los vervoerd niet zomaar het deurtje open doen. Er zijn nog al wat mensen die eventjes willen kijken hoe het gaat maar zelfs een groot paard kan zich in paniek door het voordeurtje wurmen. Een miniveulen wat los vervoerd word kan daar alleen maar makkelijker doorheen. :)

Gewoon inderdaad alles eruit, dikke laag stro er in en voorzicht doorrijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:00

Ik zou ook kiezen voor los (je kan zo'n klein ding ook moeilijk vast zetten lijkt mij hahaha).
Wel zou ik voor zaagsel kiezen ipv stro.
Stro is veel gladder dan zaagsel.