Haf wordt dik van lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Haf wordt dik van lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:16

En ze meent het hoor :D

Zyta is een energiebom, staat 2dagen in de week op de wei, rest van de week op een paddock van 20x30m omdat ze ZE heeft én omdat ze gewoon moddervet wordt van lucht!!! Ofwel heeft ze gewoon zo'n ronde bouw, ik weet het gewoon niet meer :')

Ze krijgt elke dag een hoop hooi, niet onbeperkt, je zou dan toch denken dat ze 'iets' afvalt of minder actief wordt, maar nee hoor. Je mag haar elke dag rijden/longeren, het blijft een bommetje.

Zijn jullie haffen ook zo dik? Zo ja, hoe krijgen jullie er kilo's af :')

Hier foto's van m'n dikkertje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind haar eigelijk totaal niet 'vet', maar het meisje die haar rijdt zegt altijd dat ze haar zo 'vet' vind, precies een blok beton? Ik kan haar ribben enkel voelen door te duwen, dus ze zal inderdaad wel te dik zijn, maar nu zoooo vet?

Herfterhoeve

Re: Haf wordt dik van lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:22

Wat geef je haar aan brok?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:29

brok krijgt ze niet bij. Het is een lichte zomereczemer dus ik geef haar geen brok bij vanwege de suikers.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:32

mijn halinger word ook dik van lucht.
ik weet het zeker.
er staat amper gras
en toch word ze lekker vet enzo,

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:52

Ja mijn haflinger wordt ook dik van de lucht, ik hou er wel rekening mee met eten geven.
Ze staat op heel kort gras, heb wel net een nieuw hooinet gekocht met kleine maas.
Ik ben hier super blij mee, zo heeft ze lekker lang iets te doen met niet al te veel hooi.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:44

Ik vind haar zoals ik op de foto's kan zien niet vet,
maar je moet haar wel in de gaten houden qua gewicht.
Misschien dat nu het straks weer wat koeler wordt je haar gewicht wat ziet verbeteren. Ik moet de mijne altijd bijvoeren aan het begin van de winter anders worden ze echt schraal.

Verder vind ik dat je een goed voerschema hebt. Een haflinger heeft ook vaak absoluut geen brok nodig omdat dit aanzet en ze de energie gemakkelijk tegen je gebruiken.

Daarentegen ook goed zorgen voor beweging!

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:07

ik vindt dat het wel mee valt hoor wel een leuke pony

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:55

Ziet er gezond uit maar niet te dik hoor (zeker niet voor een forse haflinger :+ ). Stan moet ik ook altijd goed in de gaten houden. Als hij gewoon op een schraal landje staat 24/7 zie je hem nog groeien, geen idee hoe dat kan. Krijgt twee handjes ponybix per dag, meer omdat onze mini nog maar 1,5 jaar is en ook brok krijgt. Anders is het zo sneu voor hem :(:)
Stan gaat in principe 's avonds gewoon op de paddock met plukje hooi voor het idee eigenlijk en overdag op de wei, maar dat wordt nu ook minder want op de wei staat niet zoveel meer. Ik moet zeggen dat als ik denk dat hij weer dikker wordt ik hem altijd een dag of 2, 3 op rantsoen zet, dus niet op de wei en dan ziet hij er direct weer wat afgetrainder uit :Y) }:0
Maar je bent bij een dergelijke paardje dus niet veel kwijt aan voer, dat is weer een voordeel :D

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:02

Mijn haflingers worden ook dan denk ik dik van de lucht. Er staat niks meer op het landje en worden alleen bijgevoerd s avonds met een flinke bak hooi. Er staan meerdere paarden en doen met zijn alle 4 dagen over een baal hooi. Verder rijden ze allebei elke dag intensief en als ze niet gereden worden, worden ze alsnog wel gelongeerd. Na het rijden misschien 1 appeltje, want bijvoer krijgen ze amper omdat ik ze toch best wel dik vind worden. Nou vind ik het niet erg dat ze stevig zijn, helemaal niet, vind het heerlijk dat hij een beetje rond is. Maar volgens mij zijn dat nu eigelijk bijna alle haflingers hier in de buurt. Alleen die op de manege lopen die vind ik er wat dun uit zien, maar de rest die hier in de buurt lopen, ( straal van 20 km om mijn huis/stalling heen) zien er allemaal wat dikker uit! Maar als hij genoeg loopt en niet te veel word bijgevoerd zal hij inderdaad wel dik worden van lucht.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:33

Ik vind het erg mee vallen hoor chipieke! Haflingers hebben natuurlijk aanleg om dik te worden, maar je moet niet vergeten dat veel haflingers nou eenmaal fors gebouwd zijn, het zijn geen ranke paarden.

Ankie is nu ook moddervet, maar daar zijn wel duidelijke oorzaken voor: ze heeft de hele zomer+lente in de wei gestaan, en ik doe niet veel met haar (gem. nu 3 keer per week mss). Toen ze mee was op vakantie viel ze duidelijk af!

Maar je haflinger wordt dus elke dag bereden of gelongeerd? Dan is ze wel héel sober, als ze ook nog eens alleen hooi krijgt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 12:47

Mijn merrie wordt momenteel niet gereden, mijn bijrijdster wordt donderdag aan de knie geopereerd dus die moet rusten en ik stap er eigelijk alleen maar mee omdat ik heel wat pijn heb in de rug door de weersveranderingen. Ze wordt 3x in de week stevig gelongeerd en voor de rest elke dag nog eens flink losgegooid. Ik zet haar gewoon in de paddock en daar crosst ze van zichzelf gemakkelijk een kwartier stevig in door, en op de wei geeft ze ook flink van jetje, dus het is echt wel een mega-actieve haflinger :D

Ik weet dat Zyta van zichzelf héééééél rond is ( :D ) maar als iedereen je komt zeggen dat je pony ongezond vet staat, maak je je toch zorgen, ook al zit ik al meer dan 10 jaar in het paardenwereldje. Mijn DA maakt zich zelf ook geen zorgen over haar gezondheid, volgens haar is het gewoon een haflinger met een flinke hoek af :')

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:49

Mijn Haflinger word ook dik van lucht. Ik moet nu écht gaan oppassen. Hij krijgt een beetje muesli voor de leuk als de anderen
ook staan te eten maar verders niet bepaald iets. Ze staan het hele jaar door buiten maar veel gras staat er niet! :=

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:02

Heel herkenbaar, mijn poon is ook dik van lucht, en iedere keer als ik denk dat het niet erger kan krijgt ze het weer voor elkaar.

Ze staat ook 24/7 buiten, op een schrale wei. Als de wei in de lente en zomer wel vet is, krijgt ze het gras gedoseerd dmv afbakening. Ze krijgt alleen hooi bijgevoerd als de wei schraal is, en krachtvoer krijgt ze nooit. En toch lijkt het nog te veel.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:05

Ik heb een appaloosa die vet is van lucht.... De andere paarden bij haar op wei eten net zoveel en krijgen net zoveel beweging, maar toch is zij echt vet gewoon en haar weidegenootjes niet. En ik krijg het er maar niet vanaf...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:32

ik heb de laatste twee weken niet intensief gereden, en de laatste week helemaal niet. Die 10 cm die eraf waren, zijn er volgens mij alweer aan!! Dat word straks werken voor Lizzy, hihi

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:38

mara word ook dik van lucht.

mara krijgt helemaal geen brok en staat wel buiten op de wei. maar daar staat zo kaal dat er eigenlijk niks te eten valt... Ze krijgt nu 1 plakje hooi per dag. Daar red ze het goed op ;)

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:30

Herkenbaar!
Mijn vorige haflinger was ook 'lekker gezond', dik klinkt zo raar. :D
Ze stond dan wel elke dag op de wei, maar ipv brokken kreeg ze musli zonder haver en gewoon een normale portie hooi.

Volgens mij haflinger-eigen als ik het hier zo lees :Y)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:34

musli zit heeeeel veel suiker in! Daar worden ze dus super dik van !!!!

Gewoon geen brok meer, geen gras meer. veel bewegen en hooi.. en dan kan je ook een magnesium suplement geven om het voor te zorgen dat de glucose in het vet beter gebruikt word ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:45

Lizzy staat wel de hele dag lekker in de wei. Verder savonds een plak hooi en sinds kort een klein handje met vitaminekorrels. That's it.
Ik hoop dat het spek er straks in de winter weer afgaat, en er dan ook af blijft. We gaan straks wel veel meer rijden, lekker de bossen in, kilometers maken!!!

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:51

Mijn haflinger is ook aardig stevig, dit is haflinger eigen maar ze is ook hoefbevangen geweest.
Mag nu denk ik wel gaan uitkijken want ze eet de heel dag door. En dr komt als het goed is ook volgend jaar nog een veulentje bij!

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:07

Ik voerde haar juist muesli zonder haver aangezien me haf toendertijd hoefbevangen is geweest.
En ik voerde dat aangezien het zeer eiwit-arm is.(In mindere mate)
Speciaal voor allergie-gevoelige paarden of paarden die snel problemen hebben met teveel eiwit. Te dik zijn, gevoelig voor hoefbevangenheid of te 'heet' zijn.

Reageerde ze goed op :j

[Edit]: Even nagekeken. Ook nog suikerarm.
Ik heb deze: http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-natures-best.html

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:05

Die van mij ook. Is echt balen want alle paarden bij ons op stal krijgen kilo's brok, terwijl zij het moet doen met een bodempje. Maar ze blijf rond..

Sowieso veel beweging geven en hooi geven!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:09

Ik vind het inderdaad ook een probleem. Zowel mijn fries als haflinger zijn ook beide te dik. Tsja zoveel eten krijgen ze niet en bix e.d. al helemaal zo goed als niks. Veel beweging..........maar ja dat lukt ook niet altijd. Wel staan mijn paarden altijd buiten met zijn viertjes, kunnen ze elkaar ook mooi een beetje in beweging houden! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:17

Grenst de wei van je paard toevallig aan een weg? Kunnen er vreemde mensen bij?
Ik heb me ook tijden lang afgevraagd hoe het kon dat mijn tinker dik bleef terwijl hij niets anders kreeg dan een beetje hooi.. Totdat bleek dat wandelaars brood en appels kwamen voeren, meisjes glipten naar binnen en voerden suikerklontjes, en de eigenaren van de wei voerden ook nog eens stiekem bij..
Dus dat zou ik eerst eens goed controleren.

Daarnaast de kwaliteit van het hooi; fijn, groen, vochtig hooi bevat heel veel suiker.. Grof, geel hooi is veel beter.

En dan nog het gras.. soms lijkt het alsof er bijna geen gras staat, maar eigenlijk grazen de paarden toch gewoon elke dag een aantal kilo vers gras eraf.

En als laatste; veel beweging. Een goede conditie training werkt het beste. Gewoon een flinke buitenrit maken als je niet wil rijden, flink stuk draven.. En zo veel en lang mogelijk op wei.. want elke minuut dat ze binnen staat kropt zich meer energie op en meer stress en meer vet.

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:50

Sommige mensen halen vet ook wel door elkaar met een grasbuik. En iedereen kan zeggen wat ze willen, het gaat er toch om wat je er zelf van vindt.
Kun je goed rijden, zijn er lichamelijke klachten of wat dan ook. Gewoon in de gaten houden, maar als dat alles niet is en jij vindt het goed dan is het toch goed. Dan zou ik me er niet te veel van aantrekken. En het is idd zo dat haflingers forser zijn en de een is de ander niet. Eigenlijk net als bij mensen.