Naamgeving diverse rassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juud87

Naamgeving diverse rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 14:30

Hoi.

Ik vind het leuk om te achterhalen hoe oud paarden zijn aan hun naam.
Ik ben benieuwd naar de naamgeving van een aantal rassen. ik ben laatst in oostenrijk geweest daar hadden ze diverse rassen op stal staan. Van enkele rassen weet ik het nu, maar van enkele niet.
Degene waar het over gaat zijn de Haflinger, Oostenrijks warmbloed en de Noriker.
Van de Haflinger weet ik wel dat er diverse lijnen zijn waaraan de naam zich ook moet linken, maar hoe zit het nu verder?

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

chrisje_83

Re: Naamgeving diverse rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:22

Kan je dat van de Haflinger niet op de stamboeksite vinden?

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:36

Bij de Haflinger wordt rekening gehouden met de naam van de vaderhengst of van de merrie; is het een hengstveulen dan moet zijn naam beginnen met dezelfde eerste letter als die van de vaderhengst. Er zijn 7 lijnen: A-lijn, B-lijn, M-lijn, N-lijn, S-lijn, ST-lijn, W-lijn (vb. vader noemt Amadeus, hengstveulen begint ook met A, vb Avalon).
Bij merrieveulens is het gebruikelijk dat de naam begint met de eerste letter van die van de moeder, maar het is geen verplichting - er zijn dus uitzonderingen op de regel. In principe kan elke letter van het alfabet dus gebruikt worden.
Op basis van deze regel kan je onmogelijk de leeftijd van de Haflinger nagaan, tenzij je een Italiaanse Haflinger hebt. In het Italiaanse stamboek heeft men vroeger lange tijd het militaire systeem gehanteerd, waarbij elk geboortejaar een volgende letter van het alfabet gebruikt werd. Bij deze paarden kan je dus wel de leeftijd achterhalen, maar is het bij de hengsten dan weer moeilijk om de bloedlijn te achterhalen...
Zo komt het dat er in Duitsland en Nederland dan weer Haflingerhengsten zijn waar de naam begint met een H; dit zijn hengsten uit de N-lijn; één van de voorouders werd geboren in Italië, kreeg in dat jaar een naam met de letter H (militaire systeem), en werd geëxporteerd naar Duitsland. Zowel in Duitsland en Nederland is men dan verder gegaan met de traditionele naamgeving en werd de letter H van de vaderhengst behouden, waardoor het Italiaanse systeem weer nutteloos werd en je geen leeftijd meer kan bepalen aan de hand van de eerste letter...
Idem met Sultan, die tot de ST-lijn behoort (zijn naam moet dus eigenlijk met de letters St beginnen).
En als ik mij niet vergis hanteert Italië nu gewoon het traditionele Oostenrijkse systeem ipv het militaire.

petraaken

Re: Naamgeving diverse rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:50

F-AM --> RPA