Stokmaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxtaifxx

Stokmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:28

Hallo,

ik had een vraagje :P
ik wil misschien een veulentje gaan kopen, maar omdat ik zelf best wel lang ben wil ik eigenlijk dat hij later ook wat groter uitvalt.
(tussen de 1,75 en 1,80 (iets kleiner of iets groter mag ook ;) ) maar hoe kan ik van te voren weten hoe groot ie ongeveer wordt? moet je dan naar de ouders kijken? of alleen naar de vader of zo?
en weet iemand misschien een paar goede hengsten/ouders dan?

en dan had ik nog een vraag :P als je een paard zo jong koopt, is er dan nog iets waar je op moet letten om bijvoorbeeld stalgebreken te verkomen? of heeft een paard dat gewoon of niet al van kleins af aan? want dan zou hij eerst 2 jaar op de wei staan en daarna zou ik even moeten kijken of ik hem op de wei laat staan of dat ie op stal gaat.

en zijn er nog meer belangrijke dingen die je moet weten bij aanschaf van een veulen? alle info is welkom :D

alvast bedankt :D ;)
Groetjes Annemarie

Anoniem

Re: Stokmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:31

O jemig, een paard opfokken is niet zomaar wat. Als je geen idee van zulke dingen hebt kan je beter een volwassen paard kopen dat netjes opgefokt en opgevoed is, dat voorkomt een hoop teleurstellingen en is even duur, zo niet goedkoper.

xxtaifxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:37

even duur of zelfs goedkoper? het 'punt' is voor mij eigenlijk dat wanneer ik aan het rond kijken ben op internet enzo al die super mooie paarden 20.000 euro of zo kosten !!! en zoveel geld heb ik niet voor de aanschaf zeg maar. En een leuk veulen of jaarlinger heb je toch wel voor 5.000 of zo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:45

?! waar kijk je dan wel niet? Wat een onzin.
En denk je dat opfok gratis is?

xxtaifxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:50

Ik kijk meestal bij stoeterijen. omdat mij lijkt dat hun wel verstand van de vaders en moeders hebben.
en ik wil hem ook niet in opfok zeg maar. ik bedoel eigenlijk meer stel dat bv Jazz grote nakomelingen geeft,
dat ik dan kan kijken naar een veulen van hem.
Of weet jij dan stallen waar ze goede paarden hebben tegen een normale prijsklasse?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:07

Je vindt ook wel goedkopere beestjes op marktplaats e.d. daar staan ook echt wel paardjes met een goede afstamming.
Wanneer je de ouders niet kent kan je vast wel info vinden op internet. Gewoon goed zoeken en neem de tijd.
Kijk eerst naar wat je wilt, jij wilt een groot paard later.
Zoek info op over afstammelingen van verschillende hengsten, en kijk dan of je wat kunt vinden.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:12

Ik zou het paard niet kopen bij een handelaar, omdat je nog niet veel ervaring ermee hebt zou ik eerder naar een stal of particulieren gaan.
Deze zijn vaak wat eerlijker over het paard en kunnen je waarschijnlijk wat over zijn/haar verleden vertellen.
Wel zou ik mijn paard laten keuren door een DA op eventuele afwijkingen.

Je zegt trouwens dat je hem niet in de opfok wilt hebben, wat doe je er dan mee tot hij oud genoeg is?

xxtaifxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 14:21

Dus gewoon op internet zoeken naar grote afstammelingen?
en nee ik wil hem ook niet bij een handelaar kopen. ik heb daar keer stage gelopen en heb toen al wel beetje gezien wat ze dan doen. als er mensen komen kijken die hem gelijk vanuit stal willen zien lopen en ook niet voorgereden willen hebben, dan doen ze hem bv toch eerst snel nog longeren zodat ie wat losser is, en dat is dan nog best onschuldig. dus nee dat wil ik ook niet ;)

Mijn vriendin heeft een weitje met haar paard. Dus dan kan hij daarbij staan. en ik ga volgend jaar naar vervolg opleiding en dan kan hij mee (best wel logisch eigenlijk :P ) en dan wil ik hem daar inrijden, want ik wil hem graag naar mn eigen hand kunnen zetten. daarom zou ik het liefst een veulen of jaarlinger willen. maar ik ben dus bang voor de hoogte, vandaar mijn vraag ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:25

Is het dan niet een optie om een flinke 3 jarige te kopen? Dan weet je in ieder geval dat de stokmaat ok is (en hij nog groter wordt) en die kun je dan volgend jaar prima inrijden en ook nog heel goed naar je eigen hand zetten..

xxtaifxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 14:28

Dat is eigenlijk ook wel een idee :P
ja sorry ik heb beetje onvoorbereid berichtje hier op gezet, ik dacht kijken wat andere mensen ervan vinden/denken :)
maar mag je hem pas bij 4 inrijden? want de een zegt bij 3 de ander zegt bij 4 weer een ander zegt pas bij 4,5!!
en het ligt ook nog aan het ras of zoiets?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:30

Rond de 4 is een prima leeftijd om in te rijden.
Althans: Rond die leeftijd worden de meeste paarden ingereden.
De mensen die de mening hebben dat dat pas met 6 mag daargelaten.

Volgens mij kun je ook het beste een paard kopen dat al wat ouder is, ik denk dat het risico dan ook kleiner is dat er iets gebeurt ofwel in de opfok, ofwel dat het veulen iets ontwikkelt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:37

Je kunt een paard ook wel met 3 inrijden, maar is denk ik per paard wel verschillend, de een ontwikkeld zich sneller dan de andere. Een jaartje wachten kan in ieder geval geen kwaad, kan hij nog wat langer spelen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:28

Als ik TS zou ik inderdaad een 3 jarige kopen. En ik zeg je...nu is de tijd ervoor. Ze gaan nu van het land naar de stal en er komen er dan meer op de markt.
Nog een tip..koop een KWPNer van het Gelderse type. Die zijn goedkoper dan een rijpaardtype van dezelfde kwaliteit.
Ziijn braaf van karakter en je kan er net zoveel mee als met een rijpaard.

succes.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:49

Ik zou ook even de zoekfunctie gebruiken, hier lopen al veel topics over waar je je vraag kwijt kan :)

xxtaifxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:22

Nou had ik eigenlijk nog een vraag,
of opmerking..
ik zal een jaarlinger voor maar 1000€ !!! maar ligt dat aan mij of is dat verdacht weinig??
er is alleen een foto te zien van zijn hoofd zeg maar en er staat ook geen reden bij waarom ie te koop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:29

Als ik TS was zou ik helemaal geen jong paard kopen.

En iemand inschakelen die verstand heeft van prijzen/paarden.

SandieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:44

Of Ts wel of geen jong paard moet kopen laat ik achterwegen.

naar stokmaten van de ouders kijken, dat schets in iedergeval een beeld hoe groot het veulen kan uitpakken.Kan uiteraad kleiner blijven of groter.

Ander tipje wat ze ook wel zeggen is van hoef tot aan boven schoft opmeten en die lengte vanaf schoft weer omhoog meten.Die lengte wordt het veulen ongeveer.(of het waar is,geen idee ;) )

_Sunshineee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:47

Een paard van een jaar of 3/4 en nog onbeleerd lijkt mij ook wel een goede optie:) Dan weet je al hoe groot hij is (kan natuurlijk nog wat groeien) en je kan al vrij snel beginnen met beleren:)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:49

Wat je ook zou kunnen doen is op de www.paardenfokken.nl site, onder PaardenFokken, dan Hengstencalculator een keuze intikken wat betreft vergrotend fokken. Je krijgt een lijstje met hengsten waarvan bekend is dat zij vergrotend fokken, dwz op de maat van de merrie. Logische wijze mag je verwachten dat een van deze nakomelingen wel een juiste maat zal hebben of krijgen.

Let wel: alhoewel je een veulen die een beloofte heeft van maat te krijgen in de opfok (welke type dan ook) kan zetten, wil het niet zeggen met 100% garantie dat die veulen ook de verwachtte maat zal bereiken! Er kan zoveel gebeuren in de eerste 3 jaren dat invloed heeft op oa groei dat het haast niet in te calculeren is wat de eind stokmaat zal zijn. Vergeet ook niet dat een jong paard ook nog, onder de juiste omstandigheden, kan doorgroeien tot het 8 jaar oud is.

Een goed gefokte veulen met een papiertje waarin topsporters te vinden zou normaal ergens tussen de 3000 - 8000 euro kosten; als je hetzelfde veulen als opgeleerde 4 jarige wilt kopen dan is het alleen maar logisch dat je ergens tussen 10000 - 15000 euro moet betalen, maar dan weet je wel wat je krijgt EN je kan er meteen mee beginnen.

Gouden regel te onthouden: je krijgt wat je voor betaald!
Uitzonderingen bestaan maar in de regel moet je niet verwachten dat je een toekomstige topper kan kopen voor 1000 euro.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:43

Op zich moet je voor een stuk minder geld ook best een leuke 3 of 4jarige kunnen kopen, het ligt er maar net aan wat je er mee wilt. Als je genoegen neemt met een paard met 'minder' papier ben je ook minder kwijt maar hier kun je eveneens genoeg plezier aan beleven. Goede papieren zeggen ook niet altijd wat...