[WN] hengst laten of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:26

hoi
al enige tijd zit ik met de volgende vragen over mijn nu jaarling hengst hutch

het is een heel makkelijk lief aanhangkelijk paard met geen oog voor merrie s
toen hij een jaar was stond hij nog tussen de merrie niet wetend wat hij moest doen
nu staat hij op de hengsten wei en gaat alle prima met hem en zodra je de wei in komt
komt hij gelijk op ons afgelopen van he daar zijn ze weer.
ik weet dat je met een hengst pas l3 mag starten
aangezien ik pas net begonnen ben met omscholen naar western heb ik de tijd.aangezien het niet mijn planning is hem voorlopig in te rijden pas over 2 jaar op zijn vroegst

alleen zoals bij bv kwpn heb je keuringen en waarbij wordt gekeken van heeft de hengst potentie voor dekhengst
persoonlijk vind ik hem erg mooi en denk ik dat hij het mooi zou doen als hengst

maar hoe weet ik nu of ik er verstandig aan doe om hem hengst te laten,
of dat zijn papieren daad werkelijk zo goed zijn dat hij later misschien nog wel eens een mooi lief veulen kan verwekken met potentie.
zijn afstamming staat op de website in mijn onderschrift kreeg ik niet gekopieerd

ik hoop dat jullie mijn vraag snappen groetjes

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:31

ja de meeste zullen vragen of je dus dekpotentie hebt enz enz

ook al is hij geen geschikte dekhengst
ik vind het geen kwaad kunnen ze langer hengst te laten zolang het karakter dat toestaat :j

ik vind ze mooier uitgroeien en hun ontwikkeling beter en het karakter vaak net even wakkerder en pittiger (hoeft natuurlijk ook niet )

ik hou mijn hengstje ook zolang mogelijk echte man zolang als dat dat toelaat
als hij wat ouder is en grotendeels uitgegroeid is laat ik hem ruinen....
overigens gaat hij gewoon met andere hengsten en ruinen het land op dus dat hoeft hij niet te missen :D
veel mensen raden het mij af, maar het blijft altijd eigen keuze ;)

quarterH

Re: hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:39

qua pedigree zie ik geen reden hem hengst te houden (sorry niels :+).
maar zolang hij zich goed gedraagd zou ik ook nog wachten op meer ontwikkeling.
bij de eerste hengstentekenen (dus lastig worden in de omgang ed) zou ik m dan meteen laten ruinen.
maar zolang hij zich echt goed gedraagd (dus niet 'goed gedraagd VOOR EEN HENGST maar gewoon echt goed gedraagd) zie ik nu geen reden te ruinen. dan idd liever als 2/3 jarige als hij wat beter ontwikkeld is.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:40

die van mij staat nu ook gewoon tussen de hengsten en komt zo in oktober naar huis dan komt hij weer een half jaartjein de hand om vervolgens weer te verhuizen richting het natuurgebied en de uitgestrekte vlaktes

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:43

quarterH schreef:
qua pedigree zie ik geen reden hem hengst te houden (sorry niels )

euh niels ikke evenniet snappe
oke je uitleg is duidelijk is dit trouwens je mening of een feit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:45

Arme Bo, wist niet dat ie al opa is :(:)

Ach, ik zou hem lekker hengst houden zolang hij goed te hanteren is. Kan je altijd nog eens met hem fokken en hij zal waarschijnlijk ook wat mooier uitgroeien, tenzij het karakter heel erg vervelend wordt natuurlijk, dan is castreren wel een oplossing :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:56

Tja, tot op zekere hoogte blijft alles een mening natuurlijk.

En dan is er nog de vraag met wat voor doel je hem hengst zou laten, voor de hobby fokkerij (dat kan natuurlijk altijd maar moet je niet heel veel merries per jaar verwachten) of voor de meer 'professionele' fokkerij in dat laatste geval zul je dus fiks het wedstrijd circuit in moeten. Ik zou hem zo lang als het prettig in de omgang is en het praktisch is (qua mogelijkheden tot omgang met andere paarden ed) gewoon hengst laten (ga ik met mijn kanjer ook doen tenminste :D ).

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:57

na profiel spiek snap ik het
de moeder van hutch heeft inderdaad dezelfde kleur als haar vader
niel@ is die van jou nu nog hengst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:59

Nee, is 2,5 jaar geleden gecastreerd. Ik ben jeugd en mag dus niet starten met een hengst, helaas.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:00

troi schreef:
Tja, tot op zekere hoogte blijft alles een mening natuurlijk.

En dan is er nog de vraag met wat voor doel je hem hengst zou laten, voor de hobby fokkerij (dat kan natuurlijk altijd maar moet je niet heel veel merries per jaar verwachten) of voor de meer 'professionele' fokkerij in dat laatste geval zul je dus fiks het wedstrijd circuit in moeten. Ik zou hem zo lang als het prettig in de omgang is en het praktisch is (qua mogelijkheden tot omgang met andere paarden ed) gewoon hengst laten (ga ik met mijn kanjer ook doen tenminste :D ).

dat snap ik van jou

kijk als eigenaar van je eigen paard is die van jou de mooiste en de liefste en ik steek mijn handen voor mijn karakter door het vuur
als hij er straks klaar voor is gaan we zeker proberen de sport in te gaan maar wie weet wat de toekomst brengt
was gewoon benieuwd na de mening van de kenners in mijn ogen

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:49

Zelfs al zou dit paard het heel goed doen in het wedstrijdcircuit (nationaal), dan heeft hij geen potentie om dekhengst te worden . Je zal echt niet veel dekkingen verkopen (denk 0 ), zelfs al zit je in de goedkopere sector, er is teveel concurentie. Het kost veel geld om een hengst in de picture te zetten en hem een goed wedstrijdnivo te laten behalen, dat haal er er nevernooitniet uit! ;) Voor eens 1 eigen veulen, of eens voor de grap, het paard van je buren laten dekken, is ook geen reden om hem hengst te laten, kan je beter een paard kopen, weet je ook nog wat je krijgt!

Dus conclusie: Castreren, voordat je hem gaat aanrijden! :j :)

Sorry ,als ik je uit een droom help..... Y;(

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:14

_Vanes_
ik mis wel je onderbouwing voor het castreren....
ondanks dat een hengst niet dekt,waarom moet hij perse gesneden worden?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:26

Omdat een hengst hebben helemaal niet leuk is! ;) :D :+ (en misschien een paardenhengst zijn ook niet 8-) )

Je hebt altijd net wat extra meer voorzieningen nodig, betere omheiningen, betere boxen, "houtje-touwtje/ simpel weitje" kan dan niet meer....
Een hengst staat uiteindelijk alleen, in de paddock/ klein weitje (als hij geluk heeft) en in de box. Hij kan nooit samen in een groep, maar het is de vraag of de hengst wel lekker alleen kan blijven. Misschien wordt hij daar heel nerveus van , en dan heb je weer een maatje nodig (hengst of ruin) die bij hem blijft in de box/paddock ernaast.
Je bent niet overal welkom met een hengst.
Je moet extra attent zijn in de buurt van Merrie's.
Extra attent met kinderen (en honden), het blijft een (zeer terratorium-bewust) dier.
Uiteindelijk is een hengt houden een duurdere optie, castreren is op zijn hele levensduur goedkoper! ;)

Een Ruin kan wel in de groep, is overal welkom en veel ongecompliceerder in de omgang en training, dus veel meer geluk en rust voor het beestje zelf en zo ook voor de eigenaar/gebruiker!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:40

ik vind eigenlijk dat je een beetje onzin praat :j

dat een hengst niet leuk is is jouw mening
niet iedereen deelt die ;)

tevens bij ons op stal staan hengsten gewoon samen met andere ruinen op het land
staat gewoon in een box net als andere paarden maar dan met een ruin ernaast en er tegenover

en ken zat mensen die meer stalling betalen voor hun ruin en of merrie dan wat het bij ons kost!
dus.......

en misschien vind ik het wel fijn om attenter met mijn paard bezig te zijn ;)

het is dus jouw mening dat het minder fijn is, maargoed maar een mening en geldt dus niet voor iedereen
het is dus geen feit ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:38

Helemaal met Vanes eens. Castreren, dan heb je er veel meer plezier van. Er zijn al zoveel goede hengsten... en in ieder geval veel te veel hengsten.
Dat ze mooier uitgroeien wanneer je ze laat castreert is ook onzin.
In Amerika castreren ze al op 6 maanden, soms nog jonger. Waarom? Dan krijg je gewoon de fijnste sportpaarden. Castreren voordat ze nog maar enig idee hebben dat ze hengst zijn en minste risico op complicaties.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:43

@ikdoemaarwat- blijkbaar zeg je ook maar wat. ik ga geheel met vanes mee. vanes spreekt trouwens uit ruime ervaring (ik ook btw)
tenzij je een absolute topper hebt, is ie als dekhengst kansloos.en dan is de spoeling nog dun.dan moet je hem al redelijk vroeg bij een goede trainer zetten, en hem laten uitbrengen.hengsten van een particulier op L3/4 niveau zijn kansloos...dus wat is het nut om hem hengst te laten?
alleen maar om te zeggen dat het een hengst is? daar kom je met rijden dan wel achter.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:51

Bij Quarters zijn al veel goede dekhengsten. Het idee dat hij een goede dekhengst zou kunnen zijn zou ik idd maar laten varen. Of je hem daarom ook maar gelijk moet ruinen weet ik niet. Ik heb zelf een 4 jarige hengst (Am.Appaloosa) die heel goed te handelen is op stal. Staat gewoon rustig tussen 2 ruinen. Hij moet wel alleen naar buiten maar ach, dat moeten er wel meer. Als je hem hengst wil houden zul je wel genoeg rijervaring moeten hebben of hem tegen het inrijden bij een goede trainer zetten en samen opleren. Ze groeien wel mooier uit vind ik.
Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik mijn hengstje beter kan ruinen ook al weet ik dat ook bij de Am.Appaloosa fokkerij weinig dekkingen zijn. Als je hem goed kunt rijden kan een hengst net even wat meer geven/meewerken dan een merrie of ruin.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:52

Ik ben het ook eens met Vanes. Als dekhengst zul je hem niet kunnen inzetten, en om mee te rijden zul je alleen maar problemen hebben.
Alle hengsten worden bij ons als jaarling gecastreerd, of zelfs vroeger. Geen hengstenmanieren en geen problemen om bij merries op de wei en stal te staan. EN ruinen zijn (over het algemeen) beter te rijden en makkelijker in omgang. Ik zie dus niet in waarom je hem hengst zou laten....

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:07

Ook ik ben het met Vanes eens! Buiten het feit dat een hengst die niet dekken kan/mag ook nog eens gefrustreerd door het leven gaat. (Al dan niet zichtbaar) Hij wordt in een hoop dingen beperkt, ook al spreken sommige hier dat tegen.

Maarja, het staat wel stoer hè, een hengst? :roll:

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:14

spicegirl schreef:
@ikdoemaarwat- blijkbaar zeg je ook maar wat. ik ga geheel met vanes mee. vanes spreekt trouwens uit ruime ervaring (ik ook btw)
tenzij je een absolute topper hebt, is ie als dekhengst kansloos.en dan is de spoeling nog dun.dan moet je hem al redelijk vroeg bij een goede trainer zetten, en hem laten uitbrengen.hengsten van een particulier op L3/4 niveau zijn kansloos...dus wat is het nut om hem hengst te laten?
alleen maar om te zeggen dat het een hengst is? daar kom je met rijden dan wel achter.

ik zeg niet zomaar wat en ik zou het fijn vinden als je geen spot drijft met mijn gebruikersnaam maar gewoon als een volwassen blijft discussieren ;)

ieder heeft zijn eigen mening erover en zo te zien ben ik niet de enige die er over denkt om langer hengst te laten en beter uit te laten groeien
met rijden zal het ook geen probleem op gaan leveren aangezien er wel degelijk gecastreerd word alleen later

SusanW: je opmerking over hengst ,stoer , slaat kant noch wal en je rol oogjes ook
misschien dat er mensen zijn in jouw omgeving die dat zo vinden, mij gaat het daar iig niet om
mij is het puur te doen om zijn groei, die zal toch anders zijn dan als ik hem vroeg ruin
het is fijn als je iemand zijn insteek weet waarom voordat je bevooroordeeld en zulke zinnen uitspreekt ;)

overigens ken ik genoeg hengsten die zonder problemen te rijden zijn
tenzij je er een waardeloze ruiter opzet natuurlijk ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:16

Vanes _/-\o_

Dekhengsten zijn er in overvloed en jij mag in je handen knijpen als een dekking per jaar er uit zult slepen.

De laatste hengst die ik had was tot zijn 2,8 jaar een dotje, knuffel, sukkeltje, schatje..... totdat het voorjaar werd en hij zelfs hooirollen ging dekken :=
Dus nu lijkt alles nog koek en ei maar straks zal hij echt wel last van zijn hormonen krijgen en dan is die ene dekking het niet waard om je paard zoveel restrikties te moeten opleggen :n

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:18

ikdoemaarwat schreef:
overigens ken ik genoeg hengsten die zonder problemen te rijden zijn
tenzij je er een waardeloze ruiter opzet natuurlijk ;)

Het gaat niet alleen om het rijden maar omgang, stalling, weidegang, etc veroordelen bijna alle (niet dek-) hengsten tot een gefrustreerd leven.

uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, net als met rokers van 95 jaar :roll:

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:20

nou dan loop ik zeker telkens die uitzonderingen tegen het lijf!

dan wil ik je toch eens uitnodigen bij een paar hengsten die echt niet gefrustreerd leven ;)

en niet alle stallen zijn een probleem hoor,maargoed ik blijf erbij dat iedereen andere meningen kan hebben
en misschien ook wel andere ervaring
Tis jammer voor je dat je met jouw hengst zo een vervelende ervaring heb gehad

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:25

Ik zal dan wel weer de uitzondering zijn,bij ons drie hengsten, eenmaal paint en tweemaal quarter en stuk voor stuk makkelijker te rijden als onze paintmerrie.
We hebben ook nog een ruin,een appie die zijn hele leven al lastig is. Ah misschien gaat het nog over,hij is pas jong volwassen,24 jaar :P
Hengsten zijn wel voor ervaren ruiters /handlers en vragen meer aandacht in de omgang.
Ook de kwaliteit van het leven moet in de gaten worden gehouden.
Maar ik ken minstens zoveel sportpaarden die net zo'n geisoleerd leven lijden als de gemiddelde hengst.
Als je in staat bent om het paard zolang mogelijk in een groep te houden gaat het meestal wel goed.
Ga je zo'n dier met 2 jaar op stal zetten omdat hij in training moet zal het anders worden.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:32

_Vanes_ schreef:
Omdat een hengst hebben helemaal niet leuk is! ;) :D :+ (en misschien een paardenhengst zijn ook niet 8-) )

Je hebt altijd net wat extra meer voorzieningen nodig, betere omheiningen, betere boxen, "houtje-touwtje/ simpel weitje" kan dan niet meer....
Een hengst staat uiteindelijk alleen, in de paddock/ klein weitje (als hij geluk heeft) en in de box. Hij kan nooit samen in een groep, maar het is de vraag of de hengst wel lekker alleen kan blijven. Misschien wordt hij daar heel nerveus van , en dan heb je weer een maatje nodig (hengst of ruin) die bij hem blijft in de box/paddock ernaast.
Je bent niet overal welkom met een hengst.
Je moet extra attent zijn in de buurt van Merrie's.
Extra attent met kinderen (en honden), het blijft een (zeer terratorium-bewust) dier.
Uiteindelijk is een hengt houden een duurdere optie, castreren is op zijn hele levensduur goedkoper! ;)

Een Ruin kan wel in de groep, is overal welkom en veel ongecompliceerder in de omgang en training, dus veel meer geluk en rust voor het beestje zelf en zo ook voor de eigenaar/gebruiker!

Waarom is een hengst hebben niet leuk?
Ik heb ook een klein maandje terug een hengstje gekocht. Staat samen met mijn andere paard (ruin) en dat gaat prima. Nu wordt er in mijn omgeving ook al snel gezegt laat hem ruinen, en inderdaad met bijna alle argumenten die hier staan. En dat 'bijna' iedereen zegt een hengst heeft geen leven, altijd alleen staan ben ik het niet geheel mee eens. Nu ligt het er ook wel aan of meneer zich netjes blijft gedragen maar daar kan ik nu nog niet zoveel van zeggen wil hem het liefst hengst houden maar mocht dat echt niet gaan dan is ruinen zeker aan de orde!
Maar er zijn toch ook hengsten die dr eigen wel voorbeeldig kunnen gedragen?