Ik zou idd de Abop gaan doen. Dat is een proef die je paard af moet leggen onder het zadel of als je 'm aangespannen gebruikt voor de kar. Beiden kan ook.
Ik heb 'm onder het zadel gedaan, jaren geleden.
Je moet dan een dressuurproefje rijden (heel simpel proefje, hoef je niets bijzonders voor te kunnen), een paar sprongetjes maken (echt maar huppeltjes hoor, ik geloof 60 cm, 2 stuks, ieder 2x springen), je moet een stukje buiten rijden op een heel groot veld bijvoorbeeld, in alle gangen, en er wordt gekeken naar het gedrag van je paard bij bv het opzadelen en opstappen.
In totaal worden er punten gegeven voor alle gangen (proefje dus lekker vlot rijden, het gaat er niet om hoe jij erop zit maar hoe je paard loopt), voor het springen, voor het accepteren van het ruitergewicht en voor het gedrag en karakter.
Pfff is lang geleden, mis ik nog iets?
Het aantal punten bepaalt dan of je een D, C, B, A of zelfs AA haalt. En als je A of AA hebt dan wordt je paardje model.
Hoe het met aanspanningen zit weet ik totaal niet. Ja dat je moet inspannen, een proefje moet mennen en dat 'ie voor de remkar moet (dan kunnen ze zeg maar kijken hoe sterk 'ie is) maar daar houdt het op.