Voorlopig model behaald Fjord, en dan.........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yasta

Voorlopig model behaald Fjord, en dan.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:49

Mijn fjord Yasta heeft een voorlopig model premie behaald op de keuring in Beekbergen.
Nu wil ik via de Fjordsport het model behalen dmv proefen te rijden.
Maar ik ben hier helemaal niet in thuis, wie heeft hier ervaringing mee, welke proeven moet ik daar bv gaan rijden, en hoeveel??

Groet, Marielle en Yasta

Scum

Re: Voorlopig model behaald Fjord, en dan.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:26

RT--> FJ

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:06

Je zult in dat geval sowieso L dressuur en B springen moeten halen. Waarom ga je niet Aboppen? Daar heb je nu nog mooi de tijd voor. Je moet dan wel voor 8 oktober het inschrijfformulier ingeleverd hebben.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:55

zondag aanstaande is er een abop in ridderkerk, leuk om je hier terug te lezen[Je hebt yasta bij mij thuis gekocht van Fleur] hoe is het met haar??
groetjes Mariël

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:06

wat is abop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:46

Ik zou idd de Abop gaan doen. Dat is een proef die je paard af moet leggen onder het zadel of als je 'm aangespannen gebruikt voor de kar. Beiden kan ook.

Ik heb 'm onder het zadel gedaan, jaren geleden.
Je moet dan een dressuurproefje rijden (heel simpel proefje, hoef je niets bijzonders voor te kunnen), een paar sprongetjes maken (echt maar huppeltjes hoor, ik geloof 60 cm, 2 stuks, ieder 2x springen), je moet een stukje buiten rijden op een heel groot veld bijvoorbeeld, in alle gangen, en er wordt gekeken naar het gedrag van je paard bij bv het opzadelen en opstappen.

In totaal worden er punten gegeven voor alle gangen (proefje dus lekker vlot rijden, het gaat er niet om hoe jij erop zit maar hoe je paard loopt), voor het springen, voor het accepteren van het ruitergewicht en voor het gedrag en karakter.
Pfff is lang geleden, mis ik nog iets?

Het aantal punten bepaalt dan of je een D, C, B, A of zelfs AA haalt. En als je A of AA hebt dan wordt je paardje model.

Hoe het met aanspanningen zit weet ik totaal niet. Ja dat je moet inspannen, een proefje moet mennen en dat 'ie voor de remkar moet (dan kunnen ze zeg maar kijken hoe sterk 'ie is) maar daar houdt het op.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:56

ook met een b word ie model

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:59

Sorry, fjordenstamboekdingetjes zijn een beetje roestig bij me.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:27

En zo simpel is dat proefje nu ook weer niet, je moet toch nette stelling en buiging laten zien en je paard moet zonder knipperen met zn ogen de hindernissen springen en braaf buiten zijn.
Als je het via Fjordsport doet ben je wel langer bezig maar gaat het wel gelijdelijker.

Maar alle info vind je in je stamboekboekje wat vorige week op de mat is gevallen. Je MAG aboppen je MOET niks ;)
Je hebt 2 jaar de tijd dus gewoon pas doen als je merrie er klaar voor is want het resultaat blijft wel dr hele leven staan.

Proeven zijn in november dus best kortdag.

Voor het modelschap heb je een B nodig van een zadel/men/trekproef of L dressuur en B springen Fjordsport (knhs telt niet).

Voor het sterschap heb je een A zadel/trek/menproef nodig of LL dressuur (is L+160pnt) en B springen en 37 punten als model op de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:30

Met 'simpel' bedoel ik ook niet dat je d'r niets voor hoeft te doen :D maar er zitten geen dingen als wijken of extreme overgangen oid in. Je moet een Abop eigenlijk rijden zoals je een best-rijgaand rijdt; lekker voorwaarts, goed de gangen laten zien, soepele bochtjes, en hoe fijn je paard meewerkt.

Vroeger waren er trouwens ook altijd oefendagen vanuit het stamboek, ik weet niet of die er nog zijn.