Mijn vraag is of het klopt dat er een week is ongeveer dat je een veulen nog niet kunt voelen binnenwaarts rond de 100 dagen ,maar dat je dan ook het vruchtje niet meer op de echo kunt zien ?
Ik hoorde dat je met 3 maanden niet meer kan zien of een merrie drachtig is ,met een echo ? Zelfs heb ik er totaal geen verstand van weet wel dat het bij mensen totaal anders is.
Waarom ik het vraag,ik heb een tinkermerrie uit engeland gekocht en ze zou drachtig moeten zijn. Helaas vind ik niet de datum van het veulentje wat ze bij zich had,alleen dat hij van mei is.
Ze hebben haar eerst opgevoeld omdat ze de echo waren vergeten,de dierenarts kon niets voelen maar zei ook dat als ze nog geen 3 maanden was dat zou kloppen. 4 dagen later heeft een andere dierenarts een echo bij haar in de wei gedaan en ze was leeg zei hij.
Nu vertelden vrienden van me dat het ook al eens bij een paard van hun was gebeurd dat ze leeg was maar dat 8 maanden later erwel een veulen was.
Ik ga ervan uit dat ze niet drachtig is.
Nu vraag ik me dus af of het waar is wat ze vertelden want ik kan erniets van terug vinden op internet.
Laatst bijgewerkt door jacky2 op 21-09-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Ga ik ook niet maar ben wel benieuwd of er zo'n fase is ?
Suzanne F.
Geplaatst: 21-09-09 12:55
Hm nou er is wel een fase waarin ze het mis kunnen hebben. Dat is meer in het begin. Het gebeurd idd weleens dat de veearts zegt dat de merrie niet drachtig is maar dat er toch een veulen komt. Zijn wel uitzonderingen hoor. Vruchtje kan je al heel vroeg zien. Als er echt een echo gedaan is en ze was leeg, ga daar dan maar gewoon van uit.
julian
Geplaatst: 21-09-09 12:57
Ik heb er nog nooit van gehoord, en geloof het ook niet. Hier heeft ooit een merrie een miskraam gehad met 3 maanden en dit was toch al van dusdanige grote ,dat je dit niet over het hoofd kan zien . Dus het lijkt me als ze opgevoeld is en er is een echo gemaakt ,dat je er zeker vanuit kan gaan dat ze niet drachtig is. Met alleen een echo rond de 18 dagen kan het weleens gebeuren dat ze zeggen niet drachtig, terwijl achteraf blijkt dat ze wel drachtig is. Waarschijnlijk was ze dan toch nog geen 18 dagen, en te vroeg gescand.
jacky2
Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-09 13:05
Ja die verhalen ken ik ook.
Ik had erook nog nooit van gehoord maar dacht moet het toch eens navragen of iemand anders erwel vanaf weet.
Babet is vorig jaar met dik 3 maanden dracht gescand, Muddy was toen 4 maanden drachtig. De veulens waren zo groot dat ze niet meer op het scanplaatje pasten, maar het was wel degelijk te zien dat ze allebei drachtig waren. Bovendien kan een dierenarts ook vaak voelen aan de baarmoeder of een merrie hengstig/drachtig is.
5 september heb ik al mijn meiden nog een keer laten scannen voor controle, wat hier boven al gezegd is ze waren veel te groot om op de scan te krijgen maar delen waren zeker goed zichtbaar, zoals bijvoorbeeld bij de twee merrie die 12 maart uitgerekend zijn zag je de ribben op de scan van de veulens
Dus op de scan kan je altijd rond die tijd wel degelijk zien als er een veulen inzit of niet
en tijdens die scan zaten de merries op
2 x 152 dagen 2 x 75 dagen 1 x 61 dagen
Ik hoop voor je dat je over een maand of 8 toch merkt dat ze dachtig dik gaat worden maar anders is het erg jammer
stalnijmegen
voordat de scan erin kan, maakt de DA de merrie leeg, daaraan kan hij/zij aan de slapte of stevigheid al voelen of zo dragend is.. en ze kunnen zo met de hand ook al voelen of er iets zit of niet..
jouw verhaal heb ik nog nooit gehoord, maar ik vrees dat je je er echt bij neer moet leggen dat ze leeg is.. hoe jammer het ook is
petraaken
Zijn merrie wordt volgende wk gescant. Zou dan op 16 wk zitten. Mijn da gaf aan dat ze dan alleen de vruchtzak zouden kunnen zien.
jazeg
Geplaatst: 21-09-09 21:03
Heb er inderdaad wel eens van gehoord dat er een periode is waarbij het niet altijd duidelijk is of de merrie drachtig is of niet. Is zo rond de drie maanden. Het veulen heeft dan voldoende massa om verder weg te zakken in de buik van de merrie, terwijl het nog niet groot genoeg is om de daardoor vrijgekomen ruimte op te vullen. Hierdoor kom je zowel met opvoelen als met het scannen net niet bij het veulen in de buurt. Dit hangt uiteraard wel van de merrie af en dan met name van de ophangbanden van de baarmoeder. Als de dierenarts echter wel de volledige baarmoeder in beeld had en daarbij niets te zien was, dan is de kans toch wel erg groot dat ze niet drachtig is.
Mijn merrie heeft 2 x een echo gehad, waarop ze drachtig was, maar heb ook nog een pretecho laten doen paar weken terug. Ik heb dit ook gedaan met haar moeder destijds, zodat mocht ze het veulen toch nog verwerpen ik in ieder geval voor 1 oktober de gustverklaring kan indienen en nog een deel van het dekgeld terug krijg. Ze is in april 2010 uitgerekend en ik kon het veulen dus ook al goed zien. Ik zag de ribbetjes en het bewoog! Ik vond het destijds ook heel leuk bij haar moeder, maar die was al veel eerder in het jaar gedekt en was dus al te groot om op beeld te zien, ik zag alleen wat ribbetjes. Maar bij haar dochter die ik dus een paar weken terug heb laten doen was het veulen bijna helemaal te zien en dit is echt gaaf, want aan de buitenkant zie je natuurlijk nog helemaal niets. Dus om op je vraag terug te komen: Je kunt op elk moment het veulen zien op de echo.
corrinar
Geplaatst: 04-10-10 09:07
hallo,.. was net naar het zelfde opzoek, en kwam dit berichtje tegen weet nog niet helemaal hoe dit werkt maar volgens mij komt mijn reactie ook zo aan.
we hebben een merrie gehad die opgevoed is met echo, de merrie bleek leeg te zijn. echter hadden we het jaar er op er een lief en leuk merrie veulen naast lopen. een hele verrassing als je het niet verwacht. ze werd wel iets dikker en dr melk gangen voor het uier liepen wel vol. maar onze dierenarts zei: dat kan het vet zijn, ze is wel erg dik, of de merrie is schijnzwanger. het kan dus wel!! heb me laten vertellen dat je tot 3 maanden het veulen niet hoeft te zien, maar is wel geheel ongebruikelijk. aangezie de meeste veulens toch wel te zien zijn.