Wat is een normale prijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fearofthefox

Wat is een normale prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:44

Wat is op het moment een normale prijs voor een merrie jaarling welsh A?
Zit er nog prijsverschil tussen Nederlandse registratie of OS registratie?

Cemlys

Re: Wat is een normale prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:48

Denk dat dit rond de 500-600€ ligt afhankelijk natuurlijk van kwaliteit enzo.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:17

De prijs is meer afhankelijk van de kwaliteit dan van de manier van registreren. Ik denk dat Zitake een goede gemiddelde prijs heeft genoemd. OS registreren is goedkoper, maar heeft geen meerwaarde voor fokkers, die niet hun ponies weer naar Engeland willen verkopen.

Vennebosstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:47

regtur schreef:
De prijs is meer afhankelijk van de kwaliteit dan van de manier van registreren. Ik denk dat Zitake een goede gemiddelde prijs heeft genoemd. OS registreren is goedkoper, maar heeft geen meerwaarde voor fokkers, die niet hun ponies weer naar Engeland willen verkopen.

Ik ben een fokker en voor mij is een OS geregistreerde pony VEEL meer waard dan een niet OS geregistreerde, ik ga zelfs nog een stapje verder, een dier dat niet OS geregistreerd is zal ik nooit gebruiken. Dat OS registratie goedkoper is dan NL registratie is onjuist. Bij de WPCV kan er veel goedkoper geregistreerd worden en zelfs het NWPCS is goedkoper. Al bij al is OS registratie duurder.

Wat de prijzen betreft die jullie noemen voor de jaarlingen klopt dit aardig, maar je praat dan over de onderkant van de populatie. Zodra je over goed gefokte dieren met kwaliteit praat ga je over hele andere bedragen praten.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:05

inderdaad vennebos leek mij ook al sterk dat dat de top was! ;)

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:13

Bedankt voor de info!
Ik ben aan het rondkijken naar 2 jaarling merries maar had geen idee aan welke prijsklasse ik
moest denken. En idd zoek ik dan wel 2 merries met leuk papier enz. Dus dan zal ik wel in de duurdere prijsklasse vallen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:02

fearofthefox schreef:
normale prijs voor een merrie jaarling welsh A?

Denk dat topicschrijfster hier nu ook niet doelt op de top, :) dus gaf eerder een normale prijs voor een gewone tot goede merrie. :o

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:01

Misschien kan ze aangeven voor wat voor doeleinden ze een jaarling wilt kopen. Wil je gaan fokken en showen kun je beter iets meer geld uitgeven voor kwaliteit als minder zodat je bijvoorbeeld op show niet achter in de rij komt te staan. Voor de prijzen die jullie noemen, hoef je bij mij voor een jaarlingmerrie niet eens te komen kijken!

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 12:18

Ik was in de 1e plaats op zoek naar 2 jaarlingen of eventueel veulens, om ze samen bij mij thuis te laten opgroeien. En om ze dan op 3 jarige leeftijd te beleren voor een 2 span.
Nu ik mij verder in het ras ben aan het verdiepen wil ik er ook graag shows mee gaan lopen. Kort samengevat zoek ik dus 2 jaarlingen om te mennen, showen en eventueel om mee te fokken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:12

Denk dat je dan vooral moet kijken naar veulens/jaarlingen die mooi wat beweging hebben, is altijd leuk om te mennen en voor de show, leuk karakter hebben en graag willen werken. Qua show wil je dan enkel keuringen, of ook aan de gebruiksklassen meedoen?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:06

Vennebosstud schreef:
regtur schreef:

Ik ben een fokker en voor mij is een OS geregistreerde pony VEEL meer waard dan een niet OS geregistreerde, ik ga zelfs nog een stapje verder, een dier dat niet OS geregistreerd is zal ik nooit gebruiken. Dat OS registratie goedkoper is dan NL registratie is onjuist. Bij de WPCV kan er veel goedkoper geregistreerd worden en zelfs het NWPCS is goedkoper. Al bij al is OS registratie duurder.

Wat de prijzen betreft die jullie noemen voor de jaarlingen klopt dit aardig, maar je praat dan over de onderkant van de populatie. Zodra je over goed gefokte dieren met kwaliteit praat ga je over hele andere bedragen praten.

Ik begrijp je redenatie over OS geregistreerde dieren. Je afzetmarkt wordt gewoon iets breder. Maar de gemiddelde nederlandse fokker, en dat geldt helemaal voor de gebruiker moet het toch hebben van lokale verkoop. De vraagsteller ging uit van een gemiddelde prijs, en dit komt met zo'n 600 wel aardig in de buurt. Voor de top betaal je niet alleen veel meer, er is zelfs geen bovengrens.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:53

Over bovengrens gesproken, een Pendock Legend dochter op de FO verkocht voor 6500,00. en dan niet eens in de Hy Flyer sale...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:03

Op dit moment is het zo dat een pony zonder OS moeilijk te verkopen is in het moederland. Daar is een vrij grote markt voor ponies, maar aan de andere kant is daar ook een heel erg grote aanwas van ponies. Als je in het moederland aankomt met een goede pony van gewilde bloedlijnen, dan kan je meer krijgen voor die topper dan hier.

Helaas geldt voor 80-90% van de ponies in het moederland dat de prijzen er juist lager liggen dan hier. Het wil dus zeggen dat met een gemiddelde kwaliteit pony die niet van trendy bloedlijnen is (ik zeg vooral trendy, want er zit nou eenmaal een hoop mode in het verhaal), dan heeft een OS papier geen toegevoegde waarde, aangezien de transportkosten naar het moederland er nou eenmaal zijn en je dan ook kunt rekenen dat je maar de helft krijgt voor je pony.

Kwalitatieve toppers brengen in het moederland véél meer op dan hier, dus als je die topper in je hand hebt, dan kan je met die topper wel gemakkelijk op 500-1500 Euro per pony meer rekenen.

Joukje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:54

Hoi, ik had ook een vraagje over jonge hengsten wat die gaan kosten. welsh a formaat. Ook voor 2 span dus moeten leuk lopen en ongeveer gelijk zijn.

Ben mij nu aan het orienteren en heb geen flauw idee over prijzen.

Taraco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:21

In England a foal or yearling welsh section A filly will vary from £50 to thousands but it very much depends upon quality, bloodlines, action, temperament, type,show record and colour. However, on average I think a good, well bred foal will usually sell for between £600 and £1500 and yearlings for between £1000 and £2000. In the past 5 years my section A foals that have been sold have sold for an average of about £850 (930€).

As an example, I am currently offering a section A filly foal (£1250/ 1360€), a yearling (£1500/ 1645€) or a 4 year old mare (£2000/ 2190€) for sale. However, like most breeders the home is important so price can be negotiable to the right home. In addition, it is nice to see your own ponies exported aboard where they often play a bigger role in stud books so again prices can reflect the cost of transport and export overseas.

In the Netherlands there are an excellent number of welsh studs so a good choice of ponies in your country, however, if you are long term hoping to breed then importing new bloodlines can be beneficial to your own breeding programme and the Dutch Stud book. Alternatively there are benefits to choosing bloodlines in The Netherlands that you know complement certain stallions you like.

If you are buying unseen from afar, most breeders offer a good selection of photos from all angles, as well as of parents, siblings and other relatives. Reputable breeders may also be able to offer references from other studs or people that they have sold to or that they know so that you can have more reassurance about buying unseen. I hope this helps answer your question.

Please forgive my English reply but my Dutch friend assures me you will understand my English better than if I attempt to translate to Dutch!