nrps/kwpn dekhengsten zonder vosgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

nrps/kwpn dekhengsten zonder vosgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 09:08

Wie kan mij zomaar wat hengsten noemen, wel goedgekeurde, die bruin zijn en geen vosgen hebben, dus geen vos kunnen geven. Wel graag nrps of kwpn.

groetjes Dorinda

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:16

Canturano, Verdi, Zento, Sandreo, Sir Oldenburg, Spielberg. Zijn allemaal te verkrijgen bij Team Nijhof in Geesteren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:50

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:15

Hans Horn adverteert ook dat zijn hengsten geen vosgen hebben.

:x al blijft ik het idioot vinden om een dat mee te nemen als selectie criterium voor een hengst

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:12

flyfly schreef:
Canturano, Verdi, Zento, Sandreo, Sir Oldenburg, Spielberg. Zijn allemaal te verkrijgen bij Team Nijhof in Geesteren.

Als ze niet DNA getest zijn, lijkt het mijn inziens niet mogelijk om een vos-vrij garantie te geven. Op de Nijhof site staat alleen bij een paar van bovengenoemde hengsten de melding vos-vrij.
Bij Spielberg is bekend dat zijn vader wel de vosgen draagde en langs moeder's kant vader en beiden grootvaders ook de vosgen draagde ... lijk mij zonder DNA test een beetje voorbarig om hier vos-vrij te roepen.

NatasjavE schreef:
Hans Horn adverteert ook dat zijn hengsten geen vosgen hebben.

Ook hier ... niet alle hengsten zijn vos-gen vrij (bijv; Lupicor, Cavalier = ook heterozygoot schimmel, Vincenzo). Wel aangenaam om een hengstenhouder te vinden die de moeite doet om zijn hengsten te testen en zo met zekerheid te kunnen melden dat ze vos-vrij zijn.

Nog een paar vos-vrij hengsten:
- Equador
- Jackson
- Kalypso
- Kennedy
- Laroche
- Mill Reef VDL

Simbaa

Re: nrps/kwpn dekhengsten zonder vosgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:18

Maar waarom wordt dat overal gemeld dan?
Vinden mensen het echt zo belangrijk om geen vos te krijgen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:50

Het wordt niet overal gemeldt, alleen op de sites bij die hengstenhouders die de moeite hebben gedaan om het vast te leggen via een DNA test.

Persoonlijk heb ik helemaal geen moeite met vos ... het is zelfs mijn voorkeur kleur! ... maar er zijn helaas nog mensen die de oude wijven verhalen van jaren terug nog geloven en daarom denken dat vos gekleurde paarden meer karakter hebben dan zij aan kunnen! ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:09

Peterina schreef:
Ook hier ... niet alle hengsten zijn vos-gen vrij (bijv; Lupicor, Cavalier = ook heterozygoot schimmel, Vincenzo). Wel aangenaam om een hengstenhouder te vinden die de moeite doet om zijn hengsten te testen en zo met zekerheid te kunnen melden dat ze vos-vrij zijn.

Nee hij heeft in zijn dekadvertentie bij een aantal hengsten staan dat ze vosfactor vrij zijn....niet allemaal.

Ik weet inderdaad niet of ze getest zijn.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:12

Ik vraag me af waarom je deze vraag stelt. De kleur zegt niets over kwaliteiten dus wat is er het belang van?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:15

In het boekje van Nijhof staat bij alle genoemde hengsten dat ze vrij zijn van de vosfactor. Of ze getest zijn weet ik natuurlijk ook niet. Ik ga af op wat ze vertellen. Ik neem aan dat ze hierover geen leugens kunnen gaan verkopen , dat zou hen zeer ongeloofwaardig maken. Dat zou hun naam geen goed doen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:24

Peterina: Kalypso is helaas al een tijdje geleden overleden.... (was wel een hele beste overigens!!).
Overigens hebben vossen een enorm voordeel t.o.v. het zo gewenste (saaie) donkerbruin: vliegen en andere steekbeesten hebben veel minder interesse in de rode en valen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:25

Mansolein schreef:
Ik vraag me af waarom je deze vraag stelt. De kleur zegt niets over kwaliteiten dus wat is er het belang van?

Er zijn verschillende factoren die bepalen 'het belang', onder andere:
Mode bepaald heel veel zelfs bij het aankoop (of verkoop) van paarden, dus persoonlijke keuze
Een veulen fokken in een gewenste kleur geeft meer kans op mogelijke verkoop, dus de financiele keuze

Let wel ik zeg niet dat ik akkoord ga maar het is gewoon een feit dat er zoveel keuze is hedendaags dat als je de kwaliteit al in huis hebt dat je gerust een goede en passend hengst kan zoeken in een bepaalde kleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:28

hoogendroog schreef:
Peterina: Kalypso is helaas al een tijdje geleden overleden.... (was wel een hele beste overigens!!).
Overigens hebben vossen een enorm voordeel t.o.v. het zo gewenste (saaie) donkerbruin: vliegen en andere steekbeesten hebben veel minder interesse in de rode en valen!

OK dank U wist ik niet ... zet het bij op mijn lijst.

Volledig mee eens! Maar als je alleen cremello en licht palomino op de wei hebt lopen dan is de donker goud palomino de slachtoffer; twee jaar geleden liep er nog een vos bij en die zat altijd onder de beten terwijl de cremello nauwelijks iets had.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:31

Dat zou best eens kunnen kloppen, bij ons is de vosse merrie de lichtste van het stel . En bij ons koppel jonge paarden is de Lucky Boy (schimmel) de lichtste van het stel en die heeft ook nooit last van de vliegen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:42

Je kunt wel met een vos-vrije hengst fokken zodat je zeker weet dat je geen vos veulen krijgt, maar de echte kwaliteit van dat veulen zal zich toch echt pas jaren later onder het zadel laten blijken en is van veel meer afhankelijk dan de hengst... Dus ook in dat opzicht is het onzin om op kleur te fokken.
Dus fok je een donker veulen dan verkoop je het misschien makkelijker, maar kan het zomaar gebeuren dat dat modieuze kleurtje later niet presteert.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:44

wij hadden een bruin veulen van spielberg uit een merrie die met andere hengsten altijd vossen gaf.

uiteraard moet je niet alleen kijken naar het vos vrij zijn. maar ik kan me voorstellen dat als je merrie 4 vosveulens achter elkaar geeft je ook wel eens wat anders wilt en er zijn zat goeie hengsten die vosvrij zijn, dus zal er ook wel één zijn die bij jouw merrie past

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:28

hoogendroog schreef:

Nou...dat was te merken van de zomer.......... NOT :roll:

Ze vonden die rooie van mij hartstikke lekker...die vieze horzels...brrrr

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:08

Peterina schreef:
Mansolein schreef:

Er zijn verschillende factoren die bepalen 'het belang', onder andere:
Mode bepaald heel veel zelfs bij het aankoop (of verkoop) van paarden, dus persoonlijke keuze
Een veulen fokken in een gewenste kleur geeft meer kans op mogelijke verkoop, dus de financiele keuze

Let wel ik zeg niet dat ik akkoord ga maar het is gewoon een feit dat er zoveel keuze is hedendaags dat als je de kwaliteit al in huis hebt dat je gerust een goede en passend hengst kan zoeken in een bepaalde kleur.

Ja ik weet dat het zo werkt, maar ik blijf het vreemd vinden dat mensen er rekening mee houden en het in de top drie van belangrijke dingen noemen...

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:10

Ik vind een mooie vos helemaal niet verkeerd hoor!!!! Vaak nog mooier dan een bruine. Het lijkt altijd, tenminste dat vind ik, dat een vos veel schoner is dan een bruine of zwarte.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:48

LiSSy schreef:
wij hadden een bruin veulen van spielberg uit een merrie die met andere hengsten altijd vossen gaf.

Dan moet het zijn dat die andere hengsten stuk voor stuk minstens drager waren van het vos-gen...

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:40

Ziesto heeft ook nog geen vos veulentjes gegeven. Of hij vrij is van het vos-gen weet ik niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:50

Poehee schreef:
Ziesto heeft ook nog geen vos veulentjes gegeven. Of hij vrij is van het vos-gen weet ik niet.

Jawel! In 2008 EN in 2009.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:06

Poehee schreef:

Hoe kom je daarbij? Wat en onzin.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:56

Als de moeder een vos is, kan het veulen altijd nog de voskleur krijgen, ondanks de genetische kleursamenstelling van paps.

Maar eh... Wist je het nog niet?
Vos is het nieuwe zwart. :j

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:10

Dees schreef:
Als de moeder een vos is, kan het veulen altijd nog de voskleur krijgen, ondanks de genetische kleursamenstelling van paps.

Maar eh... Wist je het nog niet?
Vos is het nieuwe zwart. :j

Je hebt toch echt 2 vosgenen van zowel papa als mama nodig voor een vos, als de hengst deze niet heeft kan hij deze ook niet geven en krijg je dus GEEN vos.