Guste maidenmerrie... volgend jaar weer proberen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Guste maidenmerrie... volgend jaar weer proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 14:19

Dit jaar heb ik geprobeerd om mijn merrie drachtig te krijgen. Zij heeft eerder nog geen veulens gehad. Helaas is ze gust gebleven.

Waaraan dit heeft gelegen weet ik niet. Mogelijke oorzaken kunnen liggen in de leeftijd (ze is 12), de cyclus (laat hengstigheid thuis slecht zien), spermakwaliteit (hengst loopt in de sport). Gedurende het dekken is ze 4 keer bij de dierenartskliniek geweest voor een aantal dagen zodat ze haar goed in de gaten konden houden qua hengstigheid. Overigens heeft de merrie naar mijn idee geen problemen gehad met de 'logeerpartijtjes'.

Gezien de afstamming van de merrie, zou ik er graag een veulen uit willen.
Enerzijds wil ik wel weer met haar verder in de wedstrijden (per 26 september gaan we weer starten) en weer eens proberen te fokken als ik 'klaar' met haar ben. Anderzijds, hoe eerder hoe beter. Ze wordt er niet jonger op... Wat is wijsheid?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:06

zou indedaad zonde zijn ...goed papier zit erbij
gewoon volgend jaar opnieuw beginnen en ik zou een andere hengst proberen ..eventueel voor de eerste keer een jonge hengst of een hengst die goed bevrucht (ik noem een vb Corland die krijgt ze allemaal dragend maar zo zijn er nog hengsten natuurlijk )
ook iets eerder beginnen als de hengsten nog niet volop aan de bak zijn kan helpen ..

als ze het amper laat zien zou ik ook overwegen om de merrie eens hengstig te spuiten en kijken of dat geen positief effect heeft
succes !!

potverdikkie

Re: Guste maidenmerrie... volgend jaar weer proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:16

Gewoon volgend jaar weer proberen hoor. En ik weet niet of het mogelijk is er anders een ruin of hengst naast te plaatsen op stal? Dan worden ze beter hengstig, en zie je het ook beter.
Een andere hengst proberen is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar als naar 2x KI ze nog niet drachtig is zou ik persoonlijk toch haar baarmoeder eens goed laten nakijken.... Misschien zit er wel een schimmel in, dat kan!

succes

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:22

Ik heb bijna hetzelfde probleem gehad, alleen toont mijn merrie wel heel goed hengsti. Had ze hele mooie baarmoeder, maar bleek ze een kleine ontsteking te hebben op der eierstokken. Hierdoor maakte ze wel eitjes aan, maar was er geen 1 in staat om door te groeien. Ze heeft ook nog op de regumate gestaan, maar dat was helemaal niks. Met hegstig spuiten is ze een 1/2 dag hengstig geweest en daarna 3 maanden niet. (afgelopen week voor het eerst weer sind 15 juni) Bij haar is er geen spermacel in de buurt geweest. Ontseking aan der eierstokken is behandeld en begin volgend jaar vroeg met controleren.
Ga het gewoon nog een keer proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:26

Als je volgend jaar weer gaat beginnen kun je het beste eerst even een slijmmonster laten nemen zodat je zeker weet dat ze schoon is.

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:26

Weet niet of het al geprobeerd is, maar je kunt de hengstenhouder vragen of ie wil insemineren met vers onverdund sperma. Sommige merries kunnen een reactie geven op de verdunningsvloeistof waardoor ze gewoon niet drachtig worden. Als het niet kan (als de hengst veel gevraagd wordt op dat moment) zou ik een hengst kiezen waarbij wel vers onverdund beschikbaar is. Je moet dan wel je merrie naar het dekstation brengen in de meeste gevallen, maar het vergroot wel de kans op drachtigheid.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:52

F-AM -> KS

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:11

Toen ik met mijn merrie begon te fokken had ik dit ook voor.Ze was 11 toen ze voor het eerst gedekt werd en ook een heel seizoen geprobeerd en niet drachtig(diepvriessperma).Ze had wel steeds vrij veel vocht op de baarmoerder,werd daar ook voor gespoten maar dat gaf weinig resultaat.Ik bracht haar ook steeds naar een proffesionele kliniek,en daar gaven ze mij op het eind van het seizoen weinig hoop om der ooit drachtig te krijgen.

Het jaar nadien toch nog eens laten chequen door mijn eigen veearts(vrij vroeg,eind maart),en die zag geen enkel probleem,gewoon terug proberen.Heb dus een jonge hengst uitgezocht met vers sperma,en de merrie was na de eerste dekking drachtig.

Gewoon terug proberen dus,en inderdaad:zoek een hengst waarvan je weet dat hij goede kwaliteit sperma heeft.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:26

Bedankt voor de reacties! +:)+

Sorry Gomir, ik dacht dat ie bij F-AM juist stond. FAQ's niet goed genoeg gelezen. B-)

Merrie is dit seizoen al een keer hengstig gespoten omdat ze heel onvoorspelbaar ovuleerde. De twee hengstigheden daarna maakte ze twee eieren tegelijk aan, waarvan er maar één ovuleerde. De laatste keer dat ze geïnsemineerd is (eind juli) was ze echt heel mooi hengstig, dus uit zichzelf kán ze wel goed hengstig worden.

Ik heb haar thuis staan, samen met haar Shetlander-vriendinnetje deelt ze een stal. Wisselen van stal is helaas geen optie. Misschien dat ik nog kan regelen dat hier tijdelijk een Shetlanderruintje komt te staan. Maar dan moet 't kleine merrietje weg. Vind ik ook geen ideale situatie... moet nog even denken wat ik ga doen.

Slijmmonster is inderdaad een goed idee. :j Wanneer zou 't beste zijn om die te nemen? Kan dat dit jaar nog... kan de baarmoeder na een eventuele behandeling weer mooi tot rust komen. Of volgend jaar? Hangt zeker ook van de hengstigheid af?

Merrie is dit jaar telkens op de dierenartskliniek geïnsemineerd, dus inderdaad met verdund sperma. Mocht ze volgend jaar weer worden gedekt, wil ik haar naar een dekstation brengen, waarschijnlijk VDL.

Ze is dit jaar gedekt door Quasimodo Z. Staat erom bekend dat ie goed bevrucht, heb ik begrepen. DA heeft het sperma ook nog onder de microscoop gehad, zag er goed uit. Maar hij loopt (weer) in de sport, heeft misschien toch invloed gehad.

Zou een supplement ook een idee zijn? Zo ja, welk supplement hebben jullie goede ervaringen mee?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:10

Je kan het beste de baarmoeder nu laten opschonen. Je kan inderdaad een slijmmonster later afnemen, dan weet je of ze inderdaad bacterien heeft in de baarmoeder. Indien de baarmoeder nu vuil is, is het beter deze nu op te schonen, dan met rust te laten tot volgend jaar.
Zodra ze dan hengstig wordt volgend jaar, zou ik de eerste hengstigheid overslaan, baarmoeder controleren, en als alles goed is dan pas insemineren.
Het kan ook zijn dat ze na de KI vuil wordt in de baarmoeder, en dat je haar oxytocine moet spuiten om te zorgen dat het vocht uit de baarmoeder verdwijnt voor het vruchtje zich gaat nestelen.
Dit kan je DA controleren door 1 a 2 dagen na de KI de baarmoeder nog eens te bekijken.

Qua suplementen. Je kan een beta brok bijvoeren, iig, veel vitamine B.

Aan het einde van het seizoen wordt het sperma wel iets minder van kwaliteit, maar als het niet goed is mag het niet verzonden worden.

Tja, en verder moet de natuur toch echt zijn werk doen.
Het kan maar zo zijn dat het volgend jaar in 1x raak is....

Merries zijn rare wezens!! :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:28

Het is mijn ervaring dat als de merrie hengstig is gespoten EN het niet pakt de eerste keer dat je het dan voor de rest van het seizoen mag vergeten ook al wordt ze daarna nog hengstig gespoten!

Voor een of andere reden is de hormonale huishouding volledig overhoop gegooit met gevolg dat alhoewel ze weer hengstig worden, of weer hengstig gespoten worden, het toch niet tot een gezonde 'rijpe' eisprong komt. Het duurt gewoonlijk maanden voordat de hormonale huishouding terug zijn draai vindt met gevolg dat je het meestal dat jaar kan voor de rest kan vergeten.

Als de dierenarts de nodige baarmoeder onderzoeken heeft gedaan en blijkt dat zij gezond en schoon is, dan zou ik het gewoon navragen of het 'gewoon' kan gebeuren met onverdunde verssperma ipv hengstig gespoten te worden en verdund sperma.