[KG]Rare witte en zwarte haren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

[KG]Rare witte en zwarte haren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 23:38

Wie oh wie kan me helpen. Mijn vos, tamelijk donker van kleur, heeft in zijn manen en staart witte en zwarte haren, her en der zelfs hele plukken (hij heeft dan ook heeeeel veel haar :)) ) Ik heb dat nog nooit zo gezien bij een vos (heb er ook nooit heel erg op gelet :Y) ) Ik weet zeker dat mijn vos gewoon vos is, zonder allerlei complicerende kleurbeïnvloedende genen. Ik ben totaal NIET in de veronderstellling dat hij een of andere spectaculaire kleur heeft, ik ben er niet op uit om van hem een zweetvos, koffievos of weet ik wat te maken. Moet er denk ik wel voor de volledigheid even bij opmerken dat hij een valse aalstreep heeft, zijn vader schijnt die te vererven. Ik vraag me gewoon af of witte en zwarte haren in de manen (en hij heeft trouwens ook een zwarte vlek in zijn vacht) vaker voorkomt bij vossen :)
Laatst bijgewerkt door petraaken op 18-09-09 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

NatasjavE

Re: [KG]Rare witte en zwarte haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:50

Misschien even een foto plaatsen??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 12:00

Bedankt Petra :)

Natasja: foto's staan in mijn profiel. Hij ziet er gewoon als een vos uit, maar dan dus met hier en daar witte en zwarte haren. Duidelijkere foto's kan ik niet maken, anders had ik dat ook al gedaan ;) Mijn camera is namelijk overleden.

stalmilagro

Re: [KG]Rare witte en zwarte haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:42

heel veel vosjes hebben dat volgens mij hoor, maar welke uit je profiel is het dan ...
ik heb een stekelharige vos en die heeft meer blonde haren in de staart als vos, maargoed dat komt dat ze stekelharig is ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:55

Oh, dat wist ik helemaal niet, dat dat vaak voorkomt, ik had het nog bij geen andere vos zo gezien. Ook bijvoorbeeld niet bij mijn oud-bijrijdpaard in mijn profiel. Paard waar het om gaat (dus met de witte en zwarte haren) is mijn eigen paard, ik heb er maar 1, en dat is de eerste vos in mijn profiel :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:58

Misschien is het makkelijker als jij een foto plaatst want ik zie geen paarden in je profiel die vos zijn alleen ponies en de eerste pony in je profiel is bruin niet vos ... erg verwarend.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:09

De eerste vosijslander in je profiel, die met de wat grijzige manen? Dat kan invloed van het sootygen zijn.

Heel veel vossen hebben witte of zwarte vlekken, mijn vosmerrie heeft een heleboel van die donkere vlekken op haar lijf, op haar ene heup zelf een van een 20cm doorsnee schat ik.

Witte vlekjes en haren komen vaak door de sabino factor.
Verder kunnen witte haren in de vacht komen door tekorten aan bepaalde voedingswaarden (meestal mineralen dacht ik) en door bijv. wondjes, schimmelinfecties, pigmentstoornissen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:02

Peterina: IJslandse ponies bestaan niet. En ik had het over de eerste VOS. Moeilijk he, lezen ;)

Randalinpony; jup, die is het :j Zijn manen zien er inderdaad wat grijzig uit zie ik nu ook, en hij heeft een zwart vlekje op zijn ene bil. De vacht is daar gewoon zwart. De vader van mijn paard was zwart, de moeder vos. Waar zou een eventueel sabino- of sootygen dan vandaan moeten komen? Mijn paard heeft niet heel duidelijk witte haren in zijn vacht, en dat zou je toch wel verwachten bij een sabino. De witte haren in zijn manen en staart zijn te veel verspreid en vermengd met de rest om door bijvoorbeeld een wondje te zijn veroorzaakt, hij heeft bijvoorbeeld geen eczeem. Op de wondjes die hij heeft gehad is altijd oranje haar teruggegroeid. Schimmel heeft hij nooit gehad. Bij zijn vorige eigenaar stond hij dag en nacht op het land en kreeg voordroog en wortels bijgevoerd, nu bij mij krijgt hij hooi en pavokoeken, en nu er minder energie in het gras zit ben ik hem wat muesli gaan bijvoeren. Moet je denken aan 2 handjes op de dagen waarop ik rijd (4 keer per week) Ik heb niet het idee dat hij een tekort aan iets heeft, hij gebruikt zijn likstenen goed :)