Korte manen haflinger..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjar

Korte manen haflinger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:31

Mijn haflinger heeft staart/maneneczeem en er is zegmaar niets van over. Ik heb het kort gemaakt maar het groeit als een gek, nu is het voor hartstikke lang en bij haar schoft is het net een cm of 5. Wat vinden jullie alles netjes bijhouden of gewoon op de natuurlijke manier door laten groeien?

Ook heb ik een vraagje of jullie het de manen afknippen waar het hoofdstel normaal zit en dunnen jullie de manen uit? En nog één vraag om het af te leren waar wassen jullie de staart en manen mee zodat ze mooi wit nouja schoon blijven?

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:04

de mijne heeft ook in de zomer een beetje last van maneneceem.
ik heb er deze zomer een zalfje opgedaan en dat hielp een beetje.
ik doe er voor de rest niks aan vindt het wel mooi als hij er een beetje ruig uitziet :j
ik dun ook zeker niks uit vindt het juist mooi dat ze dikke manen en staart hebben!
en ik was hem gewoon met baby schampo dit kan zeker geen kwaad.
en zen manen met een beetje detol van de apotheker dit help ook een beetje tegen zomereceem :j
wel goed verdunnen en goed uitspoelen.

sjar

Re: Korte manen haflinger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:09

Oke dankje, ik had van de zomer inderdaad ook een zalfje werkte uitstekend qua scheuren en jeuk enzo maar de manen vielen alsnog uit, de staart is nog mooi vol en dik maar ziet er niet uit (is meer zwart als wit..)!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:10

de mijne hebben geen zomereczeem, maar t zijn wel hafs ;) Ik knip de manen niet af op de plaats waar het hoofdstel zit, dan de bakstukken e.d maar gaatje langer, vind het er altijd n beetje raar uitzien. de manen uitdunnen doe ik ook niet. Ik kam ze door, vlecht ze in en laat t zo lekker zitten totdat t weer opnieuw moet gebeuren. De manen was ik niet zo vaak, want die blijven redelijk schoon, de staart was ik iets vaker om hem inderdaad wat schoner eruit te laten zien, die van mij zijn namelijk nogal van in de staart poepen :S

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:16

Ja daarom juist die van mij is daar ook een kei in pfff..

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:19

een echte oplossing is er jammer genoeg nog niet voor.
we kunnen het alleen maar proberen met zalfjes en detol zo aangenaam mogelijk voor het dier te maken.
de mijne had het vroeger ook aan zen staart maar daar is hij gelukkig uitgegroeit.
alleen zen manen staan in de zomer nog alle kanten op :P
en ik wilde zograag lange manen maja :roll:
als ik weet hoe het moet stuur ik wel een foto dan kan je het zien .

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:20

haha nee maar ook niet tevaak wassen, dat is ook niet goed ervoor, zo 1x in de maand was ik de staarten, misschien nog wel minder. Maar ik ga dan ook niet op wedstrijd of keuringen ofzo.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:24

In de zomer heb ik bij een dressuurstal gewerkt waar ze de staart en manen van paarden met zomereczeem met badedas wassen. Schijnt goed te werken en ik moet zeggen dat je ook niks van de eczeem zag! Ze gebruikten naast de badedas dan wel nog een spray.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:59

Heeft je haf een deken op ? Mijn haflinger heeft zeer ernstige zomereczeem en loopt daarom van maart tot oktober van dr neus tot de staart ingepakt. Haar manen zitten altijd in vlechten. Worden zeer regelmatig met teershampoo gewassen. En ik smeer manen staart en hoofd in met cojosol. Toch heeft ze mooie dikke half lange manen (zie mijn profiel)
Als ik de deken af zou doen en alleen een spray zou gebruiken schuurt ze zich helemaal open.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:34

Deken op werkt inderdaad goed. Die van mij heeft wel eczeem maar schuurt er niet aan (hij mist alleen een rand manen aan aanzet bij zijn hals). Ik was de manen/staart alleen als ik wedstrijd heb met zilvershampoo (voor bejaarden). Worden ze mooi wit van :)

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 07:42

Ik heb een denken inderdaad maar heb hem dit jaar niet omgedaan omdat ik wou kijken of het misschien te verhelpen was met wat zalfjes en shampoo's. Volgend jaar gooi ik zoiezo de deken erop. Maar zoals Yvank_ zegt moet ik dan nog steeds wel middeltjes blijven gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:16

Ja , alleen met middeltjes kom je dr niet :n . Dat is het probleem verlichten maar niet de oorzaak aanpakken. Als je een deken opdoet kunnen de beestjes niet steken dat is al 1. Verder moet je het voer rantsoen eens goed gaan bekijken. Veel suikers bij een eczemer zijn echt not done. Momenteel staat mijn pony op een halfje pavo basis brok en verder hooi en gras. Maar volgend seizoen wil ik gaan kijken naar speciaal voer voor eczemers. En ja ik moet ook blijven smeren. En ondanks dit alles zijn er nog periodes dat ze dr hoofd weer stuk schuurt.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 18:37

Ik geef haar nu alleen summer fit koeken, wat peen en appels en ze staat 24/7 buiten. Na het rijden nog wat biks en peen en appels. Wat smeer je er dan precies op? Want ik heb van alles geprobeerd had 1 goed middel gevonden een fles kosste 60 euro, heb nu voor de laatste periode een fles sweet itch gekocht wat ook best helpt, ze staat natuurlijk niet hele dagen op stal.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:39

knip altijd het stukje waar hoofdstel zit weg vooral.. wat het wassen betreft ga naar etos en haal silvershampoo werkt supper!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:40

Mijn Shet heeft zomerexzeem. Ik laat 't gewoon maar voor wat het is, een deken word verslonden door zijn weidegenoten en om hem
nu af te zonderen vind ik geen optie. Wij helpen hem zo goed mogelijk met af en toe wassen, behandelen, schilfertjes weghalen etc...
Meer kunnen we in feite niet doen! Tsja, hij is compleet kaal, érg jammer. In de winter kan 'ie weer opknappen :=

Ik laat de manen altijd lekker ruig :) Vind dat rechtgeknipte nogal 'sullig' staan :x

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:41

De mijne heeft het ook..
Alles schuurt ze eraf, voor de 5e jaar deken erop gegooid, maar hij was na 2 dagen al kapot.
Ik doe er niks mee, tis jammer, maar in de winter heeft ze dan wel weer een cool punker kapsel :D

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:36

Mijne heeft ook zomereczeem. Maar is deze zomer met heel haar manen doorgekomen. :D Ben er ontzettend blij mee want vorig jaar was ze helemaal kaal. Had me misschien 1 cm haar..
Ik vind dat je het lekker door moet laten groeien, heb ik ook gedaan. Ik vind bij Haflingers gewoon lange manen horen. Zonde als je daar een schaar in zet! Lekker laten groeien dus! :D

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:26

sjar schreef:
Ik geef haar nu alleen summer fit koeken, wat peen en appels en ze staat 24/7 buiten. Na het rijden nog wat biks en peen en appels. Wat smeer je er dan precies op? Want ik heb van alles geprobeerd had 1 goed middel gevonden een fles kosste 60 euro, heb nu voor de laatste periode een fles sweet itch gekocht wat ook best helpt, ze staat natuurlijk niet hele dagen op stal.

bedenk ook eens dat eczeem (jeuk) ook te maken heeft met voer. zelf heb ik die fout ook gemaakt.
in biks en appels zit een behoorlijke hoeveelheid suikers is! zetmeel wat in de biks zit zet zich om in suikers. de afvalstoffen slaan ze op in de manenkam en staart.

sterre krijgt dus geen biks meer en geen appels. een wortelTJE op een dag kan geen kwaad. sterre staat nu op muesli waar weinig suikers en zetmeel in zit. slobber is ook verleden tijd. lekker sober houden.

was haar 1x in de maand met betadine shampoo( daar zit niets in waar ze jeuk van kunnen krijgen) en ze wordt er ook wit van!
een deken van maart tot oktober. als ze schuurt neem ik zink-zwavel pasta van de groene os. werkt super!!

en een goede vliegenspray

verder doe ik helemaal niets aan de manen. wel een heel klein stukje waar het bakstuk zit, baart knip ik af en de uitgroeiende pluimen uit haar oren

haflingers horen lange manen te hebben!! :D

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:38

toen ik mijn haf 10 jaar geleden kocht waren zijn manen zo verwaarloosd dat het er af moest! maar ik wou dat niet ik heb toen de onderkant kort geknipt en daar over een lange pluk:d leek net of hij lange manen had hahah.
verder kan een groeneleem keur ook wel eens helpen tegen zomer eczeem
en ik het altijd met goedkope shampoo en dan met zilver shampoo worden zo heel wit van:D

Manonnos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:59

Kort knippen :D doen wij ook bij een haflinger.. staat veel beter anders blijft ze het toch afschuuren...