Afspenen, ben ik zo goed bezig??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Motje

Afspenen, ben ik zo goed bezig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 09:58

Er zijn al meerdere topics over het afspenen, en hoe mensen het aanpakken, maar ik wilde voor de zekerheid even mijn situatie voorleggen om te kijken of ik zo op de goede weg ben.

Mijn veulen krijgt al langer brokken, muesli en hooi. Dit eet ze erg goed.
1,5 week geleden ben ik begonnen om 's morgens wanneer ik ging voeren het veulen apart in een stal te zetten en haar daar ook hooi te geven. Dit ging erg goed. Ze bleef dat apart staan tot ongeveer 13.00 en dan gingen ze samen de wei op. Het veulen kon dan op de wei weer gewoon drinken. Wanneer de paarden dan 's avonds om een uur of 18.00 weer naar stal gingen, ging het veulen weer apart. Dan kreeg ze weer haar brokken en muesli. 'S avonds rond 23.00 ging ze dan weer bij haar moeder voor de rest van de nacht. Zowel merrie al veulen bleven rustig dus het ging super.

Omdat mijn merrie over 2 weken gaat verhuizen en het veulen over 3 weken naar de opfok gaat, wil het ik nog verder uitbreiden. Nu ben ik zondagavond begonnen met de 2 kilo biks die mijn merrie per dag kreeg er af te halen, ze krijgt nu 2x per dag een halve kilo muesli. En natuurlijk hooi. Gisterochtend is het veulen weer apart in een stal gezet, op de wei hebben ze weer bij elkaar gestaan en om 18.00 heb ik haar weer apart in een stal gezet, tot vanochtend 9 uur. Ik heb zowel merrie als veulen vannacht niet horen hinniken, trappen o.i.d. Mijn plan was om ze vanochtend dan weer bij elkaar te zetten. Dit heb ik heel even gedaan want de uier van mijn merrie was erg vol en er hingen druppels aan. Veulen en moeder reageerde allebei erg rustig en niet erg enthousiast. Het veulen heeft heel even gedronken, zo is de ergste spanning ook van de uier. Daarna stond ze weer bij het hek en had ik het idee dat ze weer terug wilde naar het stalletje. Dit heb ik dan ook maar gedaan, en nu staan ze weer apart. Allebei weer erg rustig.

Zo wil ik het steeds verder gaan uitbreiden doordat ze eind van deze week alleen nog maar samen zijn op de wei, en volgende week apart op de wei, zodat het veulen helemaal niet meer kan drinken. Ze kunnen elkaar op stal wel zien en horen.

Om het veulen en het gedrag van mijn merrie maak ik mij niet zo druk, ze zijn allebei erg rustig en braaf. Ik maak me meer zorgen om de manier hoe ik mijn merrie nu voer en haar uier. Heb geen zin dat het gaat zitten ontsteken. Het was vanmorgen erg dik, de druppels hingen er aan, maar hij was niet warm. Geef ik zo wel voldoende voer? Ze is wel al wat mager, en mag ik wel veel ruwvoer geven, of moet ik dat ook halveren? De wei is zogoed als kaal dus daar haalt ze bijna niks meer uit.

Straks wil ik de uier wel even afspuiten voor de zekerheid. Kan ik nog meer doen om te voorkomen dat ze uierontsteking gaat krijgen?

Cassidy

Re: Afspenen, ben ik zo goed bezig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:00

Minderen in krachtvoer, ruwvoer mag wel, veel beweging geven. En zo lang als het veulen er nog bij gaat drinken, zal de melkproductie op gang blijven.

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 10:32

Maar mindert de melkproductie nu niet, nu het veulen veel minder drinkt??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:10

Misschien mindert hij wel, maar helemaal stoppen doet hij niet. Een merrie moet door die periode heen dat de uier volloopt maar niet meer geleegd wordt. Dat is een onaangenaam gevoel, maar dat onaangename gevoel nodeloos uitsmeren zou ik zelf dan niet doen.

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:37

Oke,

Ze staan nu wel samen op de wei, maar heb besloten dat vandaag de laatste dag was. Vanavond gaat ze gewoon weer apart in de stal, en dan morgen ook niet meer samen in de wei.

Wat is er waar van het feit dat ze zeggen dat de merrie melk blijft produceren als veulen en moeder elkaar wel kunnen zien, maar elkaar niet kunnen aanraken?

En hoe lang duurt het ongeveer dat het uier is opgedroogd en dat je weer meer krachtvoer mag gaan geven??

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:39

Denk dat je daar verstandig aan doet. Want zoals gezegd, contact met veulen e.d. dan blijft ze produceren.

Hier is afspenen, er ook gelijk af. Merrie gaat dan terug in krachtvoer (mijn merrie gaat er even helemaal af op een handje na) Want die krijgt al bijna niks.

Gewoon uier in de gaten houden, bij mijn merrie is hij na een week weer weg, en bij de ander is het nog een maand lang een kanon.

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:42

Bij ons gaan de veulens van die merrie af na ongeveer een maand of 4, 5. vaak hebben we meerdere veulens, die zetten we dan een tijdje bij elkaar in een hok zodat ze elkaar gaan beschermen bij de opfok en dan gaan ze 3 jaar het land op

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:03

Motje: heerlijk om te horen hoe je het aanpakt. Echt super!
(zo doe ik het zelf ook altijd).
Het is goed dat de merrie de melk laat lopen. Ik zou het krachtvoer echt even flink minderen ook al is ze nu wat slank, geef haar gewoon wat extra hooi.
Verder niet teveel aan de uier zitten maar even controleren met de bovenkant van je hand of de uier warm is. In dat geval zou je met een zacht straaltje water kunnen koelen. Beweging zorgt er ook voor dat de uier sneller opdroogd.
De merrie droogt gewoon op ook als je het veulen in de box ernaast laat staan of zoals ik altijd doe achter een schrikdraadje.
Op deze manier heb je van beide kanten geen enkele stress en ik heb het idee dat het veulen zo aardig zelfstandig wordt. Ik zet het veulen bij voorkeur wel bij andere paarden van de kudde.

Je hebt het er zelf wat drukker mee, maar dit is voor mij echt de meest paardvriendelijke manier.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:52

Top! Op deze manier doe ik het ook steeds, en dit strijk ik uit over ca. 2-3weken daarna gaat het veulen naar de opfok.

Merrie wel minder brok voeren, meer ruwvoer.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:56

niet afspuiten na het afspenen, gewoon afblijven,
ook als er spanning opkomt, juist door het aanraken met hande, water of wat dan ook blijft de productie op gang en heb je eerder kans op ontstekingen,

ik denk niet dat je het nog verder hoeft uit te breiden maar dat ze over enkele dagen al gewoon geheel van de moeder afkan,

dit is voor de uier het beste, anders is het wellus nietus spelletje zeg maar voor de uier, beetje raar om uit te leggen.

zou ook niet teveel brok geven nergens voor nodig alleen maar weg gegooid geld.

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 22:48

Hier maar even een update over hoe het nu gaat.

Zoals ik al eerder beschreef hebben ze een paar dagen geleden voor het laatst samen op de wei gestaan.

Het gaat echt super goed. Ze zijn allebei rustig, blijven op de wei wel een beetje bij elkaar in de buurt, maar wel met een schrikdraadje ertussen. De uier is niet heel erg dik en het melk spoot er vanochtend niet uit. Wanneer ik moeder van stal afhaal is het wel drama met het veulen die dan achter blijft in de andere stal. Hij heeft een vriendje naast zich, maar ze staat dan recht overeind in haar stal. Dat zal ook wel een kwestie van wennen zijn en in de loop van de dagen minder worden.

Ik ben tot nu toe erg tevreden, en ik hoop dat dr uier snel opgedroogd is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:48

Als het veulen niet meer bij de moeder drinkt, en je het voer voldoende verminderd (mijn merrie krijgt over een paar weken bij afspenen alleen nog maar hooi en beperkt water), dan zou de uier met een weekje zo ver opgedroogd moeten zijn dat een uierontsteking niet meer op de loer ligt. Is ze nog niet droog, blijft ze langer op arm voer staan. (dus ook geen suikers zoals appels, wortels etc.)