*spoed* Hengst gezocht voor partout merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:50

Als ik dat gezegd heb dan bedoel ik bloedaanpassing, dus hengst met een aandeel volbloed. Een volbloed zelf zou ik niet aanraden, dan heb je kans op te grote verfijning.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 15:19

sarabande schreef:
Als ik echt mijn mening geef en ik neem de bloedlijnen erbij dan denk ik dat je en met Trakehner aansluiting en vooral een sterk achterbeen het beste Farrington kan kiezen. Is ook commercieel aantrekkelijk.
Succes met de keuze!


Aan de hand van wat ik kan lezen over je merrie in deze topic lijkt me dat ook een goede keuze.

Je kan bijvoorbeeld ook kijken naar combinatie's die andere fokkers hebben gemaakt met een partout merrie.

Bijvoorbeeld Vervoorn, die heeft een partout merrie in de top 250 staan (= nadine denk ik). Volgens mij heeft die al eens laten dekken van Havidoff.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 15:32

Jan_VT"]
[quote="sarabande schreef:
Als ik echt mijn mening geef en ik neem de bloedlijnen erbij dan denk ik dat je en met Trakehner aansluiting en vooral een sterk achterbeen het beste Farrington kan kiezen. Is ook commercieel aantrekkelijk.
Succes met de keuze!


Aan de hand van wat ik kan lezen over je merrie in deze topic lijkt me dat ook een goede keuze.

Je kan bijvoorbeeld ook kijken naar combinatie's die andere fokkers hebben gemaakt met een partout merrie.

Bijvoorbeeld Vervoorn, die heeft een partout merrie in de top 250 staan (= nadine denk ik). Volgens mij heeft die al eens laten dekken van Havidoff.
[/quote]
Dank je,
Ik was daar zelf ook al naar op zoek geweest maar kom vooral veel partouts in de sport tegen. In de fokkerij heb ik niet veel partout fokmerries kunnen vinden, en dan al helemaal niet in combi met sultan bloed. Maar ik het Farrinton altijd al een leuke hengst gevonden en hij heeft bewezen goede bewegingspaarden te vererven. En ik weet dat de moederlijn het type vererft dus in princiepe zou dit mooi kunne passen. Ik weet wel dat het veulen een erg mooi papier krijgt, maar dat wil natuurlijk niet alles zeggen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:25

Die bloedaansluiting vind ik wel niet terug met Farrington? Partout in combi met Doruto geeft niet echt veel bloedaansluiting.
Ik ken wel een Partout uit een zuivere volbloedmerrie van 1,60 groot: zeker geen verfijnd dier en was 1,72 groot. Liep M dressuur op z'n 5e.
Zuiver volbloed zie je vaak nog niet z'n stempel (type) drukken in de eerste generatie.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 17:16

welke volbloedhengst zou dan in aanmerking kunnen komen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 17:38

Ik moet zeggen dat ik er geen ken, KWPN gekeurd.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 17:46

Ja wat dat betreft heeft het kwpn maar een zeer beperkt aan bod

Ik was trouwens weer aan het zoeken en kwam de hengst VIP tegen (joost x abgar xx x wagner) Joost is gefokt uit de merrie Ulana dus is ook al weer familie. tja als je de hele joost familie na moet gaan, nouja het is dus allemaal familie Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 18:30

Joost is een Holsteiner uit de Holsteiner merrie Ulana v Anblick XX is dat dezelfde Ulana die jij bedoelt????

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 18:46

sarabande schreef:
Joost is een Holsteiner uit de Holsteiner merrie Ulana v Anblick XX is dat dezelfde Ulana die jij bedoelt????


Jep kijk maar want op het papier staat ook holst. dus is echt dezelfde! (toch wel leuk dat wij "dressuurpaarden" fokken uit zo'n goede springstam)
m. Elana Keur van Sultan x Wielana Keur Pref van Porter x Oelana Keur Pref van Watteau xx X Hulana Keur Pref, dus uit de bekende Hulana-stam (stamm 242 van Joost),

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:10

Ach ja het is niet de enige Holsteiner stam die dressuurpaarden geeft. Trouwens de eerste sportpaarden fokkers zworen bij de combinatie van Holsteiner x Trakehner, dat vulde elkaar al zo'n 40 jaar geleden goed aan.
Overigens de Partoutmerrie van Vervoorn komt uit de no. 1 van de dressuurmerries. Een merrie waarvan wij altijd zeiden, je kan er een geit op zetten dan fokt ze nog goed. Vandaar dat ik ook Kroonjuweel aanraadde de broer van deze Partoutmerrie

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:14

GribaldiFAN schreef:
m. Elana Keur van Sultan x Wielana Keur Pref van Porter x Oelana Keur Pref van Watteau xx X Hulana Keur Pref, dus uit de bekende Hulana-stam (stamm 242 van Joost),

Copyright Sjuimpje Haha!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:17

GribaldiFAN schreef:
m. Elana Keur van Sultan x Wielana Keur Pref van Porter x Oelana Keur Pref van Watteau xx X Hulana Keur Pref, dus uit de bekende Hulana-stam (stamm 242 van Joost),


jammer dat uit zo een lijn de merries geen fluit hebben gepresteerd, bewust of onbewust Verward gaat sjuim het tegendeel bewijzen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:24

De hengst v. Mondriaan x Kulana (v. Ferro) x Elana (v. Sultan) kwam dit jaar toch tot de 3e bezichtiging, de Diamond Hit uit Kulana is nu ook bij een hengstenhouder terechtgekomen en gaat ook op voor de hengstenkeuring. Verder staat er nog een jonge Jazz uit deze lijn bij Tineke Bartels dus ook al is er nog niets gepresteerd,
het lijkt nu veelbelovend.
Nu maar hopen dat ze (en ik met mijn hengstje Haha! ) het waar gaan maken!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:27

was ook niet l*llig bedoeld ofzo, maar als ik zo een moederlijn zie, vind ik het altijd jammer dat er niets met die merries gedaan is, een beetje "prestatiebloed" , hopen dat dat nog komt...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 20:41

Wouter24 schreef:
was ook niet l*llig bedoeld ofzo, maar als ik zo een moederlijn zie, vind ik het altijd jammer dat er niets met die merries gedaan is, een beetje "prestatiebloed" , hopen dat dat nog komt...

Tja ik weet waar het aan ligt, puur het gebrek aan goede ruiters. # genaraties op rij worden er flut ruiters op gezet. Dat er na tijd is besloten er niet meer mee te rijden. Dat is het nadeel als je fokker bent de presatie van je paarden is afhankelijk van de ruiters die je kunt krijgen voor je paarden. Overigens is het een hobby en is het onbetaalbaar om de merries proffessioneel te laten rijden. De sultan merrie heeft m2 gelopen en toen is men er mee gestopt. De partout merrie loopt nu m maar in beide merries zit zo gigantisch veel meer, maarja. Ze hebben een goede amazone op stal gehad deze reed de palatina merrie deze heeft niet voor niets het sport (dres) predikaat gehaald. Maarja die heeft dan ook weer een stuk minder nakomelingen dus het is maar net waar je voor kiest als fokker. De nakomelingen die zijn verkocht zie verhaal sjuim waar niet mee gefokt wordt doen het opvallend goed. Geeft het nog een generatie de tijd en je zult versteld staan. Daar zorgen wij wel voor Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:05

GribaldiFAN schreef:
De merrie is van de O jaargang
Dus valt in groep 2, ze loopt nu m-dressuur en heeft dus nu 1 veulen van distelzar. Wat moet ik nu doen om haar keur te krijgen. Ze is ster en prok goedgekeurd.
Voor vier- tot en met negenjarige stermerries geldt dat het predikaat keur wordt toegekend als de merrie een voldoende verrichtingsresultaat heeft en een bij het KWPN in het veulenboek of register A geregistreerde nakomeling. De merrie hoeft voor de verkrijging van het keurpredikaat niet meer ter keuring te worden aangeboden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:11

Sjuim deze regeling geldt voor die merries nog tot uiterlijk januari 2004, daarna moeten ze gewoon net als vroeger weer op de keuring worden aangeboden!!!! Alle merrie uit groep 2 vallen dan onder dezelfde regels als groep 3!

Als je VOOR januari M1 + 5 dressuur bent wordt ze nog keur, mits een geregistreerd veulen ook.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 08:32

m1 + 5 oh hahah dan moet ze keur kunnen worden Haha! Maar weten jullie dit zeker??

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 12:03

Jep jullie hebben helemaal gelijk!
Heb het effe nagevraagd en voor januari moet ze m1 _ 5 zijn en dan is ze keur, als het goed is ook meteen elite. Dat is echt super!
Dan staat er op stal een:
keur pref merrie
Keur elite merrie en een
ster sport merrie (eventueel ook dit jaar keur!)
Nou dat is dan nog niet zo onverdienstelijk :d Klinkt meteen weer een stuk mooier he dat keur ipv ster Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:57

En, is er al een keuze gemaakt?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 14:39

Anoukie schreef:
En, is er al een keuze gemaakt?

Dat wil je niet weten. Eerst vraagt ie aan mij welke hengst ik er nu op wil zetten. Dus ik zeg obelisk of farrington. Komt onze da verkondigen dat het niets is en dat ie maar met Riant moet dekken (aangezien hij voor die hengstehouder werkt) dus waar issie nu mee gedekt met... Riant. Ik vind het een lelijk beest die ook nog eens op een pony lijkt. Ik heb hem meerdere malen gezien maar hij spreekt mij totaal niet aan! We hadden het in het ander topic over hengstenhouders die alleen hun hengsten aanraden. Er zijn dus ook dierenartsen die dit doen voor de hengstenhouders waar ze voor werken. En fokkers die daarop vertrouwen.. tja ik vind het gewoon super dom maarja. Misschien dat de moeder haar kwaliteiten nog door vererft maar ik hoop niet dat er zo'n pony beest uit komt en dan ook nog eens een lelijke vos. Tja vos vind ik niet lelijk maar riant vind ik wel een lelijke vos! achja we zullen zien.... Ik vind het iig zonde van de merrie

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:42

Hey, niets over kleine vossen zeggen he? Knipoog

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:42

Riant is ook niet echt mijn favo Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 14:45

Tyrza schreef:
Hey, niets over kleine vossen zeggen he? Knipoog

Hahaha, maar jij hebt een mooie vos. Maar riant is niet klein hij is 1.67 maar ziet er uit als een pony kwa bouw en uitstraling. Kwa papier en cijfers ziet het er eigenlijk best wel goed uit maar de hengst zelf vind ik niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:47

Ik ben ook niet zo gecharmeerd van Riant, hij overtuigt mij niet!