*spoed* Hengst gezocht voor partout merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 833
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:44

Sjuimpje schreef:
San Remo komt anders ook uit oude bloedlijnen en ik vind hem niet bepaald bloederig van type....


ik vind hem anders veel meer dressuurmodel en chiqueheid uitstralen als bovengenoemden Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:48

Je kan ook een gokje wagen en voor Sandreo gaan, de jonge Sandro Hit x Flemmingh die in het najaar voor de HK aangeboden wordt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:51

Ach het is al eens gezegd het is gemakkelijk om veel te verwachten van iets waar je nog niets over weet, dan bekende fouten te moeten incalculeren van een hengst die al wat heeft laten zien in de fokkerij.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:52

blup schreef:
Wat dacht je van Obelisk, Gribaldi of Polansky?


En deze zijn al reeds voorbij gekomen Slapen

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 13:05

Sjuimpje schreef:
Je kan ook een gokje wagen en voor Sandreo gaan, de jonge Sandro Hit x Flemmingh die in het najaar voor de HK aangeboden wordt.

Dat risico nemen we nu niet aangezien de merrie voor een bepaalde leeftijd een veulen moet hebben van een kwpn hengst want volgens mijn oom komt ze anders niet in aanmerkingen voor keur.
Obelisk, san remo, eventueel farrinton is waar we aan denken.
Polansky vind ik een super gefokte hengst, maar zoals ik al zei vind ik de hengst zelf tegenvallen. Gribaldi vind ik niet passend op deze merrie en aangezien we dit jaar weer een gribaldi verwachten willen we ook eens wat anders Haha! Daarnaast past idd een wat forsere hengst goed op zo'n bloedmerrie ik wil nog wel bot en maat behouden. Overigens is het veulen wat er nu is ook een nazaat van gribaldi maar dan in de 2e generatie aangezien distelzar een zoon van gribaldi is.

Wat ik me nu afvraag is welke kant obelisk opfokt in combinatie met een bloederig type merrie.

Daarnaast rinnie ben ik heel benieuwd naar het veulen van de merrie van Ronald. Ik weet dat hij altijd erg leuke paarden heeft.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:08

onze Partout (x Doruto) merrie heeft 2 correcte, blije veulens gebracht. Ze zijn flink van formaat, terwijl zij zo'n 1.66m is. De gangen zijn ruim, de rug wordt goed gedragen en de achterhand is krachtig.
Vorig jaar heeft zij een Ronaldo veulen gekregen. Ook deze is al zeer flink, maar beweegt iets minder dan de voorgaande 2. Maar dat kan komen doordat ze al zo zwaar is. Het is wel een plaatje van een jaarling, momenteel.
Obelisk is dit jaar aan de beurt.(Het resultaat kunnen we maart volgend jaar bewonderen.)

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:22

sarabande"]
[quote="blup schreef:
Wat dacht je van Obelisk, Gribaldi of Polansky?


En deze zijn al reeds voorbij gekomen Slapen
[/quote]
Als je moe bent moet je gaan slapen Gaaaap

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:44

Polansky viel tegen onder Anky in Weert ja, 1 brok spanning maar in Den Bosch heeft hij zich al heel anders getoond onder Edward. Echt geen verkeerde hengst + leuk kleurtje (om weer eens wat zinnigs ertussen te gooien Knipoog).

Waarom San Remo? Geef je de voorkeur aan een nog niet bewezen hengst of gaat het dan alleen puur om type + bloed? Ik zou eerst nog ene jaargang veulens afwachten, maar dat is mijn mening. Vooral als je een "gegarandeerd" goed veulen moet hebben ivm keur (garanties heb je nooit in het leven maar toch).

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 13:59

Anoukie schreef:
Polansky viel tegen onder Anky in Weert ja, 1 brok spanning maar in Den Bosch heeft hij zich al heel anders getoond onder Edward. Echt geen verkeerde hengst + leuk kleurtje (om weer eens wat zinnigs ertussen te gooien Knipoog).

Waarom San Remo? Geef je de voorkeur aan een nog niet bewezen hengst of gaat het dan alleen puur om type + bloed? Ik zou eerst nog ene jaargang veulens afwachten, maar dat is mijn mening. Vooral als je een "gegarandeerd" goed veulen moet hebben ivm keur (garanties heb je nooit in het leven maar toch).

Uhm Anouk je hebt het hier over Redford v. Krack C. Die hengst was gespannen maar toonde wel kwaliteit.
Polansky is op zijn leeftijd nog steeds overbouwd en vind het paard kwa type tegen vallen, toen ie jonger was had ik verwacht dat ie zich mooier zou ontwikkelen en daarin valt hij mij tegen. Heeft dus niets met amazone te maken. (Al is deze ook beperkt in haar kwaliteiten) En spreekt hij mij dus niet aan.
Daarnaast blijft het altijd de vraag of je een goed veulen krijgt dat heb je bij een sanremo maar ook bij een keur hengst als Flemmingh. Daarnaast wordt de merrie beoordeeld voor keur. Het gaat het puur om dat het veulen kwpn gefokt is.
Daarnaast gaan we eerst naar veulens van San Remo kijken voordat we daadwerkelijk de keus maken. Maar in San Remo heb ik veel vertrouwen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:23

[quote="GribaldiFAN] Wat ik me nu afvraag is welke kant obelisk opfokt in combinatie met een bloederig type merrie. [/quote]

Jeanette sjuim en ik hebben dat al enige malen beschreven. Ik zou zeggen ga met oom even naar Hunsel en daar zie je zon 30 of meer Obelisken uit verschillende merries van 1 tot 2 1/2 jaar Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 14:27

Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Zijn er overigens duidelijke foto's dan deze hengst. Ik heb het hele internet zowat afgesurfd maar niets bruikbaars kunnen vinden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:27

Jajajajaja, ik realiseerde me het net,... Te weinig slaap gehad denk ik Bloos ,...

Als het eenveulen voor jou is en dus op jouw merrie, is het inderdaad je goed recht om Polansky niet te nemen. Zoals ik al zei, garanties heb je nooit maar bij een hengst waar al meer mee is gefokt kun je wel een vrij goed beeld vormen van de nakomelingen aan de hand van de veulens van deze hengst (in combi met welke moeder). Van San Remo is daar natuurlijk nog niets over te zeggen. But hey, the choice is up to you!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 14:35

Anoukie schreef:
Jajajajaja, ik realiseerde me het net,... Te weinig slaap gehad denk ik Bloos ,...

Als het eenveulen voor jou is en dus op jouw merrie, is het inderdaad je goed recht om Polansky niet te nemen. Zoals ik al zei, garanties heb je nooit maar bij een hengst waar al meer mee is gefokt kun je wel een vrij goed beeld vormen van de nakomelingen aan de hand van de veulens van deze hengst (in combi met welke moeder). Van San Remo is daar natuurlijk nog niets over te zeggen. But hey, the choice is up to you!

Ja daar heb je ook gelijk in, en met stravinsky hebben we 2 x pech gehad. Ik heb zelf ook gezegd liever met san remo te wachten tot volgend jaar dan heb je in ieder geval al de nakomelingen keuring gehad van de eerste veulens. Maarja ik hoe de dekking niet te betalen dus ik heb ook niet de eindbeslissing. Draag alleen maar ideeen aan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:19

Partout fokt normaal erg groot en met weinig trakehnertype, afhankelijk van de merrie. (Moeder van Partout staat 1,65m geregistreerd).
Van de grootte zou ik niet zo bang zijn. Combis van Partout met wat volbloed zijn ook vaak geslaagd.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 15:35

Dankje,
Over de hoogte maak ik mij totaal geen zorgen, uit de moederlijn zijn bij ons nog geen kleine paarden gekomen en er zijn er toch al heel wat van gefokt. Hier trouwens nog een fototje van obelisk
Afbeelding
mocht je een duidelijkere hebben zou ik die graag zien!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:05

GribaldiFAN schreef:
Ja daar heb je ook gelijk in, en met stravinsky hebben we 2 x pech gehad. Ik heb zelf ook gezegd liever met san remo te wachten tot volgend jaar dan heb je in ieder geval al de nakomelingen keuring gehad van de eerste veulens. Maarja ik hoe de dekking niet te betalen dus ik heb ook niet de eindbeslissing. Draag alleen maar ideeen aan.


Ja en je draagt leuke hengsten aan. Ben erg benieuwd wat er uiteindelijk gekozen wordt! Maar ikzelf zou dus ook een jaartje wachten, vooral als je al 2 x pech hebt gehad,...

Heeft de "eindbeslisser" niet een bepaald idee/voorkeur?

parnassia
Berichten: 833
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:17

pech omdat stravinsky op wacht gezet is? of pech omdat jullie niet tevreden zijn over de kwaliteit van t veulen? (mag ook per pb, ben benieuwd).
Obelisk heeft vorig jaar een erg chique zwart merrieveulen gegeven bij ons uit een bloederige hoogbenige vosmerrie. Beweging is wel knap, maar mocht wat meer kracht hebben. Dit jaar een minder chique zwart, goed bewegend veulen uit een merrie die sterk beweegt, maar ook wel ietsje meer bloeduitdrukking mocht hebben.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 17:54

Zoiezo omdat ie op wacht gezet is, dat is nooit goede reclame als fokker. Een van de twee was wel leuk, maar ze waren niet apart goed ofzo. De mooiste was ook vrij snel verkocht met de andere was dat een stuk moeilijker. Kwa karakter waren ze overigens super maar kwa bouw en uitstaling hebben we vele betere veulens gehad. Beweging was overigens wel ok. Overigens heb ik niet meer gezien hoe ze zich verder ontwikkelen want kan best zijn dat het uiteindelijk toch hele mooie paarden worden. Ik denk dat het wel fijne gebruikerspaarden zijn maar niet de topper die een fokker wil fokken zoals bijvoorbeeld de gribaldi uit die lijn die in 2001 was aangewezen voor het verichtingsonderzoek.

TJa even voor anouk, "de beslisser" had het met name over flemmingh en san remo. Flemmingh valt voor mij af zoals ik al aangegeven heb, vind het geen passende combinatie voor die merrie. Tja en san remo ... dat is duidelijk wat ik daarvan vind. Ik denk zeker een hengst met veel toekomst maar ik wil eerst naar zijn afstammelingen keuring en dan zien we wel verder. Daarnaast denk ik dat san remo beter past op de daimler merrie. Deze merrie heeft 2 goede gribldi's gebracht en 2 hele leuke biotop veulens en nu verwachten we er dan nog een gribaldi uit. Daar zoeken we straks ook een andere hengst voor, want om voor de 4e maal terug te dekken met dezelfde hengst wordt vrij eentonig.
Overigens viel me wel op bij de indoor kampioenschappen landelijk dressuur dat veel partout nakomelingen verassend goed presteerden. En ben dus ook aan het kijken in welke combinatie met partout leuke nakomelingen ontstaan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:27

Toch moet je rekening houden met maat met Partout. Volbloed sluit goed aan. Maar de merrielijn gaat snel terug op Arabisch bloed, hetgeen je aan zijn grootmoeder kan zien die mat slechts 1.58.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 10:22

GribaldiFAN schreef:
Dat risico nemen we nu niet aangezien de merrie voor een bepaalde leeftijd een veulen moet hebben van een kwpn hengst want volgens mijn oom komt ze anders niet in aanmerkingen voor keur.


Dit mag ook een Reg. A-veulen zijn hoor...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 10:27

MissHIS"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Dat risico nemen we nu niet aangezien de merrie voor een bepaalde leeftijd een veulen moet hebben van een kwpn hengst want volgens mijn oom komt ze anders niet in aanmerkingen voor keur.


Dit mag ook een Reg. A-veulen zijn hoor...
[/quote]
Ja dat kan wel zijn, maar we hebben zelf al een reg a veulen gehad en voordat je die in het stamboek krijgt ben je heel veel tijd, werk, moeite en geld kwijt. Dat bij de keuze van een andere hengst kan worden voorkomen Haha! Maar wat ik me wel afvraag, ze heeft nu een veulen van distelzar betekent dat dat ze dit jaar al voor keur in aanmerking kan komen?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 10:35

GribaldiFAN"]
[quote="MissHIS"][quote="GribaldiFAN schreef:
Dat risico nemen we nu niet aangezien de merrie voor een bepaalde leeftijd een veulen moet hebben van een kwpn hengst want volgens mijn oom komt ze anders niet in aanmerkingen voor keur.


Dit mag ook een Reg. A-veulen zijn hoor...
[/quote]
Ja dat kan wel zijn, maar we hebben zelf al een reg a veulen gehad en voordat je die in het stamboek krijgt ben je heel veel tijd, werk, moeite en geld kwijt. Dat bij de keuze van een andere hengst kan worden voorkomen Haha! Maar wat ik me wel afvraag, ze heeft nu een veulen van distelzar betekent dat dat ze dit jaar al voor keur in aanmerking kan komen?
[/quote]

Ligt er een beetje aan hoe oud de merrie is. Er zijn namelijk 3 verschillende groepen.
1) merries tot 1992 geboren
2) merries van 1993 tot 1998
3) merries vanaf 1999 geboren en alles merries vanaf 1 jan. 2002 in stamboek opgenomen.

Ik neem aan dat ze in groep 2 of 3 valt.

Voor groep 2-merries geldt dat het predikaat keur wordt toegekend als de merrie een voldoende verrichtingsresultaat heeft en een bij het KWPN in het veulenboek of register A geregistreerde nakomeling. De merrie hoeft voor de verkrijging van het keurpredikaat niet meer ter keuring te worden aangeboden.

En voor groep 3-merries: (alle merries geboren in 1999 en alle merries die na 1 januari 2002 opgenomen zijn in het stamboek en die voorlopig keur zijn verklaard tijdens de Centrale keuring en die voldaan hebben aan de verlichtingseis). Op de Centrale keuring wordt aan de betere stermerries op basis van het getoonde exterieur, de stap en draf aan de hand het voorlopig keur toegekend. De toekenning staat los van de bovenbalkpunten die zijn behaald op de stamboekkeuring. Het resultaat van de aanlegtest of de sportstand werkt niet compenserend.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:13

Als ik echt mijn mening geef en ik neem de bloedlijnen erbij dan denk ik dat je en met Trakehner aansluiting en vooral een sterk achterbeen het beste Farrington kan kiezen. Is ook commercieel aantrekkelijk.
Succes met de keuze!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 12:02

De merrie is van de O jaargang
Dus valt in groep 2, ze loopt nu m-dressuur en heeft dus nu 1 veulen van distelzar. Wat moet ik nu doen om haar keur te krijgen. Ze is ster en prok goedgekeurd. Daarnaast lijkt Farrington mij ook geen verkeerde keus dan heb je idd goede bloedaansluiting en een hengst die zich door zijn nakomelingen goed heeft bewezen. Nu nog de "beslisser" zien te overtuigen Haha! Nog vind ik dat de hengst toch te weinig erkenning krijgt!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 14:48

En hoe zou een volbloed passen? Ik hoord van sommige mensen dat partout leuke veulens gaf in combinatie met een volbloed hengst. Maar welke kwpn volbloed had men dan in gedachten?