Merrie met register B papier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chilly

Merrie met register B papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:10

Hallo,

Ik ben bezig een paard te kopen voor mezelf. Ik wil graag leuk kunnen rijden en een goed sportpaard voor de wedstrijden kopen.Kwam een hele leuke merrie tegen die echt super kan lopen en het ziet ernaar uit dat dat een heel goed sportpaard wordt, sowieso in de dressuur maar waarschijnlijk ook wel springen (gezien de afstamming). Een echte koele kikker van 3 jaar, superbraaf en betrouwbaar en werkwillig paard. Nu heeft ze een KWPN reg.B papier. Ikzelf vind het wel leuk dat het paard een goed en leuk papier heeft maar het is niet het voornaamste. Als ik haar nu zou dekken met een goedgekeurde KWPN hengst, wat voor papier krijgt het veulen dan? En als ik nu een ook voor NRPS goedgekeurde hengst zou kiezen, kan het veulen ook bij NRPS worden ingeschreven??

Sammie

Re: Merrie met register B papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:15

Een gewoon veulenpapier en tweede vraag ja dat kan. :)

Wat betreft dekken, hangt van meer dingen af dan het papier. Goede merrie, predikaten enz. enz.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:21

Hmm.. had hier wat neer gezet met niet correcte informatie, naar het schijnt..
Maar het het maar even weg gehaald om misleiding te voorkomen..
Sorry :o
Laatst bijgewerkt door Casarell op 13-09-09 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:23

Reg a is minder dan het gewone veulenboek, dus dat klopt niet.

Je kan van het reg. a naar het stamboek (na het voldoen van allerlei (extra) eisen)
vanuit het gewone veulenboek kunnen merries naar het stamboek, door goedgenoeg bevonden te zijn met de stb. keuring.

Als je de huidige reg. b. merrie bedoelt klopt het ook niet. Vanuit Reg. b kun je nergens naar toe. Reg. b is de laatste (afvalbak) halte bij het kwpn. Daarna is er papierloos, zeg maar.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:25

Oke, dat vind ik al helemaal super dat het veulen dan gewoon vb papier en als je met driejarige leeftijd naar de keuring gaat kan ze in stamboek worden opgenomen? (het veulen dus!!)

Sammie: wat bedoel je met wat betreft dekken??

Femme-fatale: je bedoeld met de merrie met reg B naar de keuring? En dan eventueel reg A worden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:28

Dat laatste kan dus niet. Je kan niet reg. b naar reg. a overhevelen. Reg. b paarden mogen niet mee doen aan kwpn evenementen en keuringen :)

Dit zou theoretisch alleen kunnen als de vader wordt erkend of ggk wordt bij een erkend stamboek.

Wat betreft dekken was meer een terloopse tip. Markt ligt zo lang op z'n gat. Fokken voor markt (als dat het doel is) kost je met zo'n merrie over het algemeen meer dan het oplevert. Dat terzijde dus, want dat was je vraag niet :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:34

Register b papier kun je in principe niet veel mee. Fok technisch gezien dus. Het kan een fantastisch lief paard zijn en geweldige sportprestaties neer kunnen zetten! Maar ze mag niet deelnemen aan keuringen e.d.
Als je fokt met een register b merrie x goedgekeurde kwpn hengst krijg je een "gewoon" papier voor het veulen.
Dek je met een door het kwpn erkende hengst dan krijgt het veulen een register a papier.
Met dat papier mag je wel deelnemen aan keuringen e.d.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 13:31

Sammie schreef:
Dat laatste kan dus niet. Je kan niet reg. b naar reg. a overhevelen. Reg. b paarden mogen niet mee doen aan kwpn evenementen en keuringen :)

Dit zou theoretisch alleen kunnen als de vader wordt erkend of ggk wordt bij een erkend stamboek.

Wat betreft dekken was meer een terloopse tip. Markt ligt zo lang op z'n gat. Fokken voor markt (als dat het doel is) kost je met zo'n merrie over het algemeen meer dan het oplevert. Dat terzijde dus, want dat was je vraag niet :D

Begrijp je punt maar fok voor mezelf voor eventueel een opvolger. Ik hou geen paarden voor de markt, wil er zelf plezier aan beleven.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 13:31

kaotictjinta schreef:
Register b papier kun je in principe niet veel mee. Fok technisch gezien dus. Het kan een fantastisch lief paard zijn en geweldige sportprestaties neer kunnen zetten! Maar ze mag niet deelnemen aan keuringen e.d.
Als je fokt met een register b merrie x goedgekeurde kwpn hengst krijg je een "gewoon" papier voor het veulen.
Dek je met een door het kwpn erkende hengst dan krijgt het veulen een register a papier.
Met dat papier mag je wel deelnemen aan keuringen e.d.

Maar als je een gewoon papier bij het veulen krijgt is dat toch al mooi. Je kan dan met dat veulen wel naar de keuring.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:43

Vroeger kreeg je uit een reg. B merrie met een goedgekeurde KWPN hengst volgens mij Reg. A papier, is dat veranderd of zo??

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:07

informatie over de papieren is hierboven al uitgebreid besproken. Als jou die merrie past voor je 1e doel waar je haar voor koopt (sport) zou ik er gewoon voor gaan. Wanneer je in de toekomst ooit met haar wilt fokken, kun je altijd nog kijken wat handig is. Wellicht heb je tegen die tijd leuk kunnen sparen om een leuke 3 jarige erbij te kunnen kopen. als fokken wel belangrijk voor je is, zou voor mij persoonlijk papier wel uitmaken. Dan keek ik persoonlijk verder voor een paard met ook de wensen op papier.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:46

Lante dat heb ik ook geschreven. Ik heb in 2005 uit een register B. merrie een prachtig veulen gefokt die bij het KWPN in het register A is opgenomen.

Chilly als je het puur voor jezelf doet, is er toch totaal geen bezwaar om deze merrie te kopen??
Papier zegt niks over rijkwaliteiten en/of gedrag van het paard.

Alleen als je voor de verkoop mee gaat fokken is het B registerpapier niet zo gewenst.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:55

het kan voor keuringen misschien een laatste afvalbalk zijn als sportpaard en eventueel fok ( als de merrie veel kwaliteit heeft )
niet
ik heb indertijd deze merrie gekocht voor de sport
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=149188
ze had echt gruwelijk veel kwaliteit maar kreeg een ernstige peesblessure en kon niet meer de sport in ...ik heb er toen een Chin Chin hengstveulen uitgefokt ..maar ik merkte ook dat ik steeds dure commerciele hengsten zou moeten gebruiken om de veulens kwijt te kunnen en heb toen beslist de merrie te verkopen ...Het hengsveulen is vier jaar later kampioen geworden van Belgie van de 4 jarige springpaarden *D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:46

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 23:25

Ik heb besloten deze merrie niet te kopen. NIet beslist om het papier maar omdat er een ander heel mooi paard op mijn pad kwam en ik, na het op de weegschaal te hebben gelegd, toch voor de andere koos die wel stamboek is. Dit was niet zozeer de reden, maar woog wel mee in de afweging van mijn beslissing ook wat de prijsverhouding betreft. Het andere paard heb ik nu gekocht :D onder voorbehoud van goedkeuring! Bedankt allen voor jullie reacties!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:11

Succes met je nieuwe paard! :)

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:43

Succes met je paardje!