Laatst (best een tijdje geleden) las ik vluchtig door een topic waarover het ging dat het veulen bij de moeder bleef lopen, dus niet of later afgespreend werd van mams. Ik heb geprobeerd te zoeken met de zoekfunctie, maar kom er niet achter.
Weet iemand dit topic terug te vinden? Want zit nu zelf met zo'n dilemma...
Ik ken het topic niet, maar mijn veulen (inmiddels 3 jaar ) heeft destijds ook de hele winter met mams in de wei gelopen. Half april is ze afgespeend; ze was toen 11 maanden.
Lieszje
Geplaatst: 12-09-09 17:52
Het topic ken ik niet.. Maar waarom niet?! Ik zou ze misschien wel even tijdelijk scheiden van elkaar, vanwege de melk. Ik ken namelijk wat merries die pijn kregen als het veulen dronk als hij al wat ouder was. Mijn oude verzorgpaard stond trouwens ook nog bij haar zoon in de wei, eerst waren ze wel een tijdje uit elkaar gehaald. Dus de moeder had geen melk meer, was echt leuk om ze weer samen te zien^^
Als je de ruimte en de mogelijkheid hebt ze samen te houden en het gaat niet ten koste van de merrie dan kun je ze met extra voer best nog wel de wintermaanden samen houden hier word in februari/maart het eerste veulentje geboren en dat blijft ook bij de merrie buiten volgend jaar winter mits de merrie het goed blijft doen natuurlijk maar goed dat zien we dan wel. Ik zou wel de merrie en het veulen allebei voer geven zodat de melkbehoefte minder word bij het veulen maar goed dat moet je zelf even bekijken. Meestal als de merrie het genoeg vind laat ze het veulen niet meer drinken en speent ze het zelf af.