gras voeding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kreef

gras voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 23:17

Ik heb 2 shetten, en ik heb ze op de wei apart staan van mijn tinker ,op een kaal stuk Nu zijn ze kampioen uitbreken en heb ik ze dus heel vaak toch als ik s middags kom, bij de tinker in staan Het is voor mij makkelijker om ze alle drie samen te laten lopen, maar ik heb ze apart staan omdat vooral 1 shet anders volgens mij maar door blijft eten en veel te dik wordt,en misschien hoefbevangen wordt.
Nu komt mijn vraag, wanneer zit er bijna geen voeding in het gras, september, oktober?dan kan ik ze nl weer rustig bij elkaar zetten

JudithO

Re: gras voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:45

Mij is altijd verteld dat de gevaarlijkste periodes voor hoefbevangenheid in de lente en in de herfst liggen. In de zomer is het gras vaak behoorlijk uitgedroogd door de zon en zit er niet zoveel voeding meer in. In de herfst wordt het door de regen weer behoorlijk groen in een keer, dus wordt het risico op hoefbevangenheid in een keer een stuk groter.
Ik vind het een goede vraag, maar het antwoord zou ik helaas niet weten. Ik merk het aan mijn pony's vanzelf wanneer de hoeveelheid voeding in het gras achteruit gaat.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:10

Zet ze bij voorkeur op lang uitgedroogd gras. Het wordt gevaarlijk en fructaanrijk wanneer het fris is met een zonnetje, bijvoorbeeld als het overdag net niet vriest maar de zon wel flink schijnt. Dan wordt er als een gek fructraan geproduceerd wat weer kan leiden tot hoefbevangenheid.
Verder toch maar zorgen dat ze niet uit kunnen breken en anders flink (oud) hooi bijvoeren zodat ze zich op het gras niet vet vreten ;)

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:19

dus ik kan ze momenteel rustig op de volle wei zetten?, ik moet alleen wanneer de temperatuur naar het vriespunt gaat ze weer apart zetten? de tinker staat op lang gras
Sappos schreef:
Zet ze bij voorkeur op lang uitgedroogd gras. Het wordt gevaarlijk en fructaanrijk wanneer het fris is met een zonnetje, bijvoorbeeld als het overdag net niet vriest maar de zon wel flink schijnt. Dan wordt er als een gek fructraan geproduceerd wat weer kan leiden tot hoefbevangenheid.
Verder toch maar zorgen dat ze niet uit kunnen breken en anders flink (oud) hooi bijvoeren zodat ze zich op het gras niet vet vreten ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:20

Volle wei kan prima mits het lang uitgebloeid gras is, liefst onbemest. Ze zullen dan wel bol worden maar moeten er mits je het in de hand houdt niks van krijgen.

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:11

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:07

Naar mijn ervaring hoeft het niet zo te zijn dat alle shetjes slecht tegen gras kunnen. Wij hebben er hier nooit problemen mee gehad, niet met de shet en niet met de mini's. Van maart tot oktober staan ze bij ons op de weiden, daarna komen ze op stal en paddock voor de winter. Er is er hier nog geenéén ziek geweest van gras. Moet wel zeggen voor ik ze erop laat, laat ik het gras afdoen door de iemand. Anders zie je ze gewoon niet lopen :-)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:09

Wat ik er nu wel nog moet bijzeggen: ze zijn wel niet te mager, maar te dik nu ook niet echt. Niet voor op een show mee te nemen, maar niet zo dik dat het ongezond is hé. Gewoon grasbuikje, maar dat is normaal.

We hebben nu wel 1 hengstje waar we wel shows mee willen doen en die blijft wel aan huis op de paddock, geen gras voor hem tot zijn spijt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:01

Kun je niet stroken afzetten? Zo doe ik het nu ook. Heb een weiland waar maanden geen dier op gestaan heeft dus zet steeds stroken verder wanneer het stukje leeg is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:43

Ik werk ook met stroken of stripbegrazing zoals ze dat dan noemen. Elke week nieuw strookje van plm. 4 meter breed (en bij mij ongeveer 40 meter lang). En dan is het zelfs nog zo dat ze de 1e 2 a 3 dagen alleen op een helft lopen. En ze gaan 's avonds naar binnen als ik ze te bol vind worden. Krijgen ze een plukje hooi, zijn ze wel boos op me }> :Y) maar goed. Worden het niet van die enorme bollies. Heb haflinger en mini appaloosa'tje. En alhoewel die mini niet mega dik wordt kan hij wel heel bol worden na een dag op een nieuw stuk }:0
Mijn ervaring is wel dat het gras niet meer groeit vanaf ongeveer oktober. Of niet erg meer. Dus vanaf half oktober tot en met maart zou het geen probleem moeten zijn. Maar goed, zul je weer zien dat ze alles zo kaal vreten dat het nooit van zijn leven meer bijkomt. Het blijft een strijd, goed gras + moooie wei :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:48

Dorien1 schreef:
Naar mijn ervaring hoeft het niet zo te zijn dat alle shetjes slecht tegen gras kunnen.

en toch zijn er veel shetten die er wel degelijk last van hebben :)

Sappos schreef:

en wat sappos zegt, wanneer het vochtig en of fris is en het zonnetje schijnt is er het meeste fructaanrisico,
hier een hele handige site :
http://www.wshhhp.com/Fructaan.html