[WN] Verhoogd Kalium gehalte in bloed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FindingJack

Verhoogd Kalium gehalte in bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:15

Omdat Steamy toch problemen heeft met het werk en het rijden heeft de DA gisteren bloed afgenomen. Vandaag bleek dat Steamy een te hoog Kalium gehalte in zijn bloed heeft. De DA zei dat het typerend is voor paarden met HYPP. Maar Steamy heeft geen Impressive in zijn bloedlijn. Ik had hem daarom ook niet laten testen. De DA zei dat ook zonder Impressive een Quarter HYPP kan ontwikkelen. Het bloed wordt nu opgestuurd om te laten testen op HYPP.
De problemen die Steamy heeft zijn: Na ong 15 minuten werk kan hij soms "raar" gaan lopen. Soms staken en niet naar voren willen. Overdreven gapen na het rijden. Het gaat de laatste week eigenlijk ineens een stuk beter dus ik schrok eigenlijk van deze uitslag.
Wie heeft er wel eens gehoord dat een paard HYPP had zonder van Impressive te komen?
Wat zou een andere oorzaak kunnen zijn voor het verhoogde Kalium gehalte?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:04

Nooit gehoord dat het in een andere bloedlijn dan Impressive zou zitten. Misschien toch voor de zekerheid een testje eraan wagen?

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:10

In principe is een gelijke genetische mutatie in andere paarden altijd mogelijk, maar dit gebeurt zo zelden dat de kans er op haast verwaarloosbaar is.
Ik zou idd testen op HYPP en bij Positief ernstig geen twijfelen of de ouders idd wel de ouders zijn.
Verder hoeft een verhoogd Kalium niet altijd direkt op HYPP te wijzen; nierdisfunktie en 'suiker' zijn ook bekende triggers.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:31

Hij wordt nu ook getest. Volgende week de uitslag. Maar ik verwacht niet dat die positief is anders is het wat jij zegt DD, kloppen de ouders niet. Zijn suiker was aan de lage kant maar daar was hij verder niet zo bezorgt over. Hij wilde eerst op HYPP testen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:11

De bestaande HYPP test is gemaakt op de HYPP versie die door Impressive wordt doorgegeven. Het is de vraag of een andere mutatie die ook in HYPP kan resulteren met die test wel aan te tonen is?

En ook al is er geen Impressive op het papier te ontdekken, in het verleden kon er met de papieren ook gesjoemeld worden. Al lijkt het onwaarschijnlijk dat alle dragers dan symptoomvrij zijn geweest en het niet eerder is onderkend.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-09-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Verhoogd Kalium gehalte in bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:12

@Cassidy: goed punt.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:52

Als je paard geen Impressive in zijn bloedlijnen heeft zou ik niet gaan wachten op de HYPP test. Wel goed dat hij gedaan wordt hoor daar niet van.
Ik zou eisen dat de arts nader onderzoek gaat doen aan bv de nieren en nierfunktie of andere oorzaken van een hoog Kalium.
Wachten op een onwaarschijnlijke uitslag en in de tussentijd niks doen lijkt me geen goed plan. Vooral de opmerking dat ook Quarters zonder Impressive in de bloedlijnen makkelijk HYPP kunnen ontwikkelen is klink klare onzin. Die kans is net zo groot als dat zo maar een WPN-er plots HYPP ontwikkeld en dus weet de goede man gewoon niet waar hij het over heeft!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:38

en daar komt nog eens bij dat we het hier over een appaloosa hebben (welliswaar ook met quarter bloed toch?)

ik vind HYPP in dit geval ook erg ver gezocht...

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:00

Steamy is een Am.Appaloosa met veel Quarterbloed ja. Doc o Lena en nog eens 2 Poco Bueno lijnen. Royal Silver King.
Maar nergens Impressive. En waarom hij niet verder kijkt? De uitslag zou in 2 delen komen. 1 Vandaag en 1 uitslag over een week. De HYPP test is ook terug tegen die tijd. Dan heeft hij het hele plaatje rond en kun je beter met een diagnose komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:15

Wel ontzettend balen zeg dat dit maar niet op lijkt te houden :(:)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 12:24

Heb deze vraag ook op een Amerikaans forum laten plaatsen. Blijkt dat er zich rond de Skipper W lijn ook HYPP schijnt te ontwikkelen. Als er meerdere keren Three Bars achter zit. Dit is bij Steamy allebei het geval.
Ik blijf hopen dat het niet zo is maar de kans wordt wel steeds groter dat het wel zo kan zijn. Er zijn al meerdere keren gevallen geweest van paarden die stierven aan een HYPP aanval en geen Impressive lijn hadden. Ze zijn dat aan het onderzoeken en komen nu bij de Skipper W lijn waar dingen fout kunnen gaan. Het heeft allemaal te maken met inline breeding met Three Bars. Die zit er dus 5 x in bij Steamy.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:10

@adrienne- die 'goede man" weet echt heel goed waar hij het over hebt. heeft veel ervaring met quarters.hij is een heel bekende DA

in de VS zijn idd gevallen bekend van hypp zonder duidelijk impressive erin...er word idd ook geopperd dat er gesjoemeld werd met de papieren in het verleden.en wss ook nog vandaag de dag.

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:35

:(:) hoop en duim voor je dat het niet zo is...heel veel sterkte met afwachten..

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:41

Ik kan je verder niet helpen/advies geven.. maar ik duim dat het mee valt!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:05

ik ben wel benieuwd naar de gehele uitslag van het bloed,zeker omdat je zegt dat de suiker aan de lage kant was?
heb je de andere waardes ook?

als je wilt mag je ze hier wel neerzetten:
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

een te hoog kaliumgehalte in het voer kan samen met verminderde nierwerking leiden tot dit soort problemen
vooral melasse bevat veel kalium net als lucerne.,ik weet niet wat je allemaal voert?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:05

Steamy krijgt 3 x een halfje basisbrok, 2 x voordroog en 1 maal hooi. Na het rijden wat 5 granenmix of slobber.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:59

je kunt wel uitrekenen wat je dier aan kalium binnenkrijgt via je krachtvoer.
als het goed is staan de gehaltes daarvan wel op de verpakking.

weet je ook wanneer je de uitslag krijgt van het bloedonderzoek?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:54

Is de uitslag inmiddels bekend?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 22:15

De uitslag is bekend...hij heeft geen HYPP. Het kan nog komen door de behandeling van de osteopaat. Dat hij nog niet alle afvalstoffen kwijt is. We gaan hem nu gewoon doorrijden en kijken of alles nu goed gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:48

hij was dus behandeld en daarna kwamen deze problemen pas?
ohw ja,dat heb ik niet gelezen,.dat maakt wel een heel verschil ja.
nou hopelijk word het nu beter

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:19

op welke leeftijd komen de klachten ongeveer als een paard hypp heeft? of is dat niet in te schatten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:09

Dat is niet in te schatten; de ene zal het als veulen al tonen, de ander zul je nooit iets aan merken maar kan net zo makkelijk ineens dood neervallen. Niet alleen is de mate per paard heel verschilend, maar ook de manier van houden, voeren en beweging drukken sterk hun stempel op het 'tonen'.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:09

ok dank je DD en weet je waar ik hier meer over kan lezen. Ook met name wat je nu noemt het houden ed.

En die Skipster W is dat alleen als er ook Three Bars achter zit en als beide ouders van Skipster zijn?
Is dat bekend bij iemand?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:41

Afhankelijk van de mate van HYPP zijn die paarden vaak erg gebaat bij op regelmatige/vaste tijden voeren. Veel hooi, weinig krachtvoer, alles met een laag kalium gehalte. Zoutblok uit pure natrium (geen kalium). En vooral stress vermijden. En dat is het moeilijkste, want stress is niet alleen door het werken, maar ook soms het ontbreken daaraan, stalmaatjes die weg gaan, bijv onweer, knalgeluiden etc.
Op i-net is genoeg te vinden (ook op medische sites) hoe ze te behandelen en wat te doen als je toch een aanval ziet.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:41

thanks again