Boomloos op arab?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

Boomloos op arab?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:13

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik wil mijn araabje binnenkort gaan zadelmak maken en inrijden. Hiervoor heb ik al een kunstofzadeltje gekocht. Het past prima en voorlopig zal dat voldoende zijn.
Nu was ik me een beetje aan het orienteren. En van veel mensen krijg ik te horen dat je op een arabier zeker geen boomloos zadel moet leggen.
Is daar iets van aan volgens jullie of niet?
Mijn paardje heeft nog wat ondergewicht maar tegen de tijd dat we gaan rijden zal dat wel beter zijn.

Wat denken jullie van boomloos op een AV?

Groetjes en bedankt,
Danielle

Anoniem

Re: Boomloos op arab?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:14

Kunnen die mensen ook aangeven WAAROM je geen boomloos op een Arabier zou moeten leggen?
Ik zie namelijk totaal niet in waarom NIET.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:22

persoonlijk vind ik een boomloos zadel niet lekker voor paarden die wat heter zijn en wat dribbelen.
ik kan dan niet lekker zitten.
op een rustig paard vind ik het al een stuk beter.
maar dat is persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:30

Ik kan me voorstellen dat op een arabier met een echte opliggende ruggengraat een boomloos niet zo prettig is, omdat het dan toch moeilijker wordt om die vrij te houden.

Wanneer je wel graag boomloos wilt rijden en je pony geen wandelend skelet is dan wil ik je wel op het hart drukken om naar een kwliteitszadel te kijken en niet naar die vodjes op MP. De nieuwe boomloze zadels zoals de laatste Barefoots, Startrekk, Ghost, Trekker ed. zijn dusdanig goed van opbouw dat je de rug van het paard niet onnodig belast en drukpunten op het skelet geeft (al dan niet in combinatie met een goede pad). Veel goedkoop spul van MP is niet meer dat een lapje leer met een voor en achter boogje. Dat is uitsluitend nog te verantwoorden op een dikke fjord of haflinger voor korte stapritjes.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:36

charily schreef:
persoonlijk vind ik een boomloos zadel niet lekker voor paarden die wat heter zijn en wat dribbelen.
ik kan dan niet lekker zitten.
op een rustig paard vind ik het al een stuk beter.
maar dat is persoonlijk.

Mag ik hierop reageren? Ik heb een beetje het idee dat je hier een redelijk bevooroordeeld oordeel geeft. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn er bakken vol AVS paarden te vinden met een opvallend rustig en meegaand karakter. Daarnaast ben ik van mening dat je met een goede onafhankelijke zit op elk paard boomloos kan rijden, als je boomloos fijn vind. Dat was mijn mening, en ik bedoel het niet als aanval. Ik zie dus eigenlijk het probleem met AVS en boomloos en elk willekeurig ander ras niet echt.

TS, ik ken jou paard niet, en dus haar karakter niet. Maar als jij al bekend bent met boomloos kan het prima, net als op elk ander ras. Alleen de kern van wat de hierboven gequote bokker aangeeft is wel: boomloos is wat lastiger blijven zitten als een zadel met boom. Je moet wel een goede onafhankelijke zit hebben, mocht je paard wat drukker zijn.

Ik heb zelf een aantal AV paarden onder het zadel gehad met boomloos, en de paarden leken het prettig te vinden, en mij zat het ook wel fijn :) Zij blij, ik blij. Je geeft aan dat je paard het zadel etc. Al wel kent, maar ik zie niet goed hoever jullie zijn. Als je paard genoeg kent kun je altijd eens een testzadel aanvragen, of een zadel lenen.

Bij paarden met een zeer opliggende ruggengraat is een boomloos zadel niet aan te raden, maar daarover kan ik niet oordelen, hoe dat is met jou paard.

Als je gaat voor een Engels zadel kan ik je zeker aanraden eens naar de startrekk zadels te gaan kijken! Succes! :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:14

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Mijn paardje is tot nu toe heel erg rustig en kalm. Dus wat dat betreft is hij geen driftig type.
Hij heeft op dit moment wel nog een redelijk sterk opliggende ruggegraad. Hij is bij een vorige eigenaar ondervoed geweest en daardoor zijn ook zijn spieren slechter geworden. Dat zie je aan zijn bespiering op vb zijn rug ook.
Dus voor nu lijkt het me nog niet zo een optie. Maar ik heb al boomloos gereden en vond dat wel prettig.
Hij heeft tot nu toe 2 keer gewoon een zadeltje op zijn rug gehad. Verder nog niks. dus voorllopig heeft het geen haast. Maar ben blij te lezen dat het dus niet rasgebonden is verder.

Bedankt!
Danielle

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:15

Ik heb zelf een Arabier (en ja, die is ook wat heter, en ja, die kan ook dribbelen), en heb daar een hele tijd boomloos mee gereden. Ik zie eigenlijk niet in waarom dat niet zou kunnen?

Wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat een Arabier gemiddeld (er zijn uitzonderingen) wat schrikkeriger kan zijn. Die van mij dus ook. Hij heeft in principe een heel relaxt karakter maar als een vogeltje `boe` roept springt hij dus wel een meter de lucht in. Een boomloos zadel kan nog weleens wat gaan schuiven en als je er dan naast komt te hangen dan heb je wel mooi pech. Daarom reed ik boomloos altijd met voortuigje om te voorkomen dat bij een onverwachtse luchtsprong het zadel naar de zijkant kon klappen.

Verder kan ik me voorstellen dat het om de schoft gaat. Boomloos is niet geschikt voor paarden met een hoge schoft. maar bij mijn weten hebben Arabieren niet meer of minder een hoge schoft. Die van mij heeft een normale schoft. En dat ging prima.

Je kunt dan nog de hele discussie voeren van boomloos waarom wel/waarom niet, maar daar gaat ´t effe niet over natuurlijk.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:15

Wat een onzin zeg, waarom niet??

De suggesties die ik hier lees van waarom niet vind ik ook zo verkeerd. Het niet lekker zitten omdat een paard wat heter en dribbelig is --> ligt aan ruiter zelf. Dat het niet goed past als de ruggegraat wat uitsteekt --> goede pas eronder met uitsnede.

Mijn ondervindingen:
Rheal heeft een zeer moeilijke rug smalle schouder hoge schoft en JA uitstekende ruggegraat. Geen enkel engels of westernzadel dat bij hem lekker op zijn rug ligt (althans 2 jaar zoekende geweest en uiteindelijk uitkomen om er een op maat laten maken KASSA)

Heb toen een testzadel geprobeerd van barefoot, niet eens een smallere pommel gewoon de standaard. Het beviel super!!! Nu heb ik de barefoot Cheyenne met een pad extra dikke inlages, als ik heb gereden dan het zadel eraf haal zie je ruimte van meer als 3cm aan beide kanten van de ruggegraat. dus hoezo niet passen :}

Daarnaast zit het heerlijk, mijn AV is vaak wel wat heter en dribbelt regelmatig, helemaal nooit als slecht ervaren! Ook dan zit het zadel heerlijk en stevíg. Je meot alleen aan het begin wennen met zon zadel omdat je toch heel anders zit.

Maar ik doe niks liever meer hoor met mijn AV :) ik zal eens kijken of ik de fotos nog heb van na het rijden ;)

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:47

Voor een boomloos zadel geldt ook, let op dat het past. Het is zeker niet zo dat een boomloos zadel op elk paard past zoals wel vaak beweerd wordt. Past het goed, dan zie ik geen problemen voor een boomloos zadel.

Ik heb mijn AV merrie ook ingereden met een boomloos zadel. Ging allemaal uitstekend en zat ook lekker. Achteraf bleek toch dat het boomloze zadel naar voren schoof, hierdoor op de schouders ging liggen, teveel knelde en teveel achterover lag waardoor ik ook weer last kreeg van mijn rug. En nee, dit was geen vodje van MP maar een Torsion.

Pas dus goed op dat ook een boomloos zadel goed past.

lancelot13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:13

Ik heb een verzorgpaard arabier, hij heeft een boomloos zadel en gaat prima. Boomloos vindt ik persoonlijk erg fijn. Mijn verzorgpaard kan erg schrikkerig zijn, maar doordat ik boomloos rijdt, kan ik al voelen of hij gespannen is en hem dan proberen rustig te krijgen.(lekker tegem hem te kletsen...) De eigenaresse heeft meer av's en rijden allemaal boomloos. Bob marschall en barefoot.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:29

Ik heb zelf een startrekk boomloos dus op een arabier kruising liggen.
Het voordeel is dat je het makkelijk aan kan passen als je paard meer bespiering krijgt etc.
Ps die van mij staat te koop :)

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:07

Ik heb zelf een boomloos western zadel op mijn arabier, bevalt me prima! Zit echt super lekker, en ik merk dat zij dat ook vindt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:32

Wauw :)

Wat ik zoal langs zie komen als redenen waarom boomloos niet zou kunnen :

- Arabiertje
- te spitse ruggengraat
- paard te druk / zenuwachtig / schrikachtig
- ruiter geen goede onafhankelijke zit
- schuiven
- hoge schoft

Ik snap wel waar deze reacties vandaan komen , maar toch klopt deze info niet :)
Al de bovenstaande punten hebben namelijk NIKS te maken met een verschil tussen wel of geen boom in het zadel.

Sterker nog , op veel punten scoort boomloos beter :D

En daarbij nog : er zijn veel verschillende modellen "boom" of "boomloos" , elk met andere eigenschappen :)

Een Arabier is niet buitenaards ofzo , is dus in wezen niks anders dan andere paarden . "de" Arabier bestaat ook niet.
Er zijn hele spitse en drukke , hele ronde en rustige , van alles wat. Dus punt 1 is al totale onzin , dat onderscheid is er niet :)

Punt 2 : een te spitse ruggengraat. Het is zoals bij elke ruggengraat belangrijk dat er geen druk op komt.
Bij een boven-gemiddeld spitse ruggengraat betekend dat , dat de kussens onder het zadel ook boven-gemiddeld
dik moeten zijn , om het zadel voldoende op te tillen zodat de ruggengraat vrij komt te liggen.
Dit heeft dus niks met de boom te maken , maar alles met de dikte van de kussens , in het zadel of in het dekje :)
Heb je een zadel met dikke kussens en een los dekje , dan kan bovendien dat dekje nog strak trekken over de ruggengraat....

Punt 3 : een te zenuwachtig paard. Dat is gewoon de aard van het beestje , boom of geen boom verandert dat niet.
Maar heel veel mensen kiezen juist voor "boomloos" omdat je daarmee een eerlijker , directer contact met je paard hebt.
Zoals je een paard kunt kalmeren door het aan te raken en te laten voelen dat het okee is , werkt dat ook vanaf de rug.
Het paard voelt het veel beter als je zelf ontspannen zit , voelt heel duidelijk wat je aan het doen bent en dat geeft veel zekerheid.
Duidelijke signalen zijn veel makkelijker te lezen dan wat gedempte signalen , waarvan het paard juist weer onzeker kan worden.

Mijn eigen paardje is ook zo'n hittepit en naarmate een zadel stugger wordt is daar moeilijker doorheen te prikken.
Bovendien heb je bij een soepel zadel ook nog eens het voordeel dat je zelf alles veel duidelijker voelt en spanning ook beter aanvoelt ,
waardoor je al veel eerder erop kunt inspelen zodat het zich niet teveel opbouwt.

Dat je niet boomloos mag of kan rijden als je geen goede zit hebt :
een goede zit is op elk zadel belangrijk , en op elk zadel is het vervelend als je geen goede zit hebt :)
Zelfs al heb je een zadel dat je aan alle kanten ondersteunt , dan nog zit je in wezen tegen te werken als het evenwicht niet uit jezelf komt.
Een boom verstoort het contact tussen ruiter en paard alleen maar , en maakt het dus moeilijker om goed "naar het paard" te gaan zitten.
Verder geeft een boom niet de steun , maar de verdere opbouw van het zadel. Dus het "zitkuipje" en de wrongen e.d.
Dit heeft dus ook weer weinig met boom- of boomloos te maken , het is juist zo dat een gemiddeld boomzadel het moeilijker maakt voor de ruiter om een goede zit aan te leren !

Dus wat doe je liever : symptoombestrijding en een boomzadel met toeters en bellen om de ruiter er voor het oog netjes op te houden , of d.m.v. een boomloos zadel even investeren in het verkrijgen van een betere zit ? Stel dat je er 2 weken voor nodig hebt om je evenwicht te vinden , dan zit je daarna in ieder geval niet meer je paard in de weg en dat is die 2 weekjes toch wel waard :) Daar hebben zowel paard als ruiter veel meer aan , een oplossing van het èchte probleem.
Namelijk het niet goed ontwikkelde ruitergevoel en evenwicht.

Dan nog schuivende zadels : soms schuift een boomloosje inderdaad. Maar dat doen boomzadels soms toch ook :?
Het komt heel vaak voor dat juist een boomloosje niet schuift op een paard waar al heel veel boomzadels op geprobeerd zijn die allemaal wel schoven :)

Dan nog de hoge schoft. Een hoge schoft is voor boomzadels ook lastig. Maar ook daarbij heb je modellen of simpele aanpassingen waardoor het wel passend te krijgen is. Het ligt er ook aan. Een hoge schoft op zich is vaak nog geen probleem , maar als het ook nog eens een hele smalle schoft is , met weggevallen bespiering door een te krap vorig zadel , en ook nog eens een ingezakte rug...dan kan het teveel worden. Ook zijn vaak juist die hele lange schoften die al halfverwege de rug lijken te beginnen juist heel erg moeilijk. Veel hoge schoften zijn op de zadelplek namelijk helemaal zo hoog nog niet , en geven dus alleen problemen als je het zadel tever naar voren legt.

Afijn , ik hoop dat ik 1 en ander een beetje heb kunnen relativeren :)

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:38

Ben zelf in het bezit van meerdere Arabjes en twee Barefoot zadels, de Cheyenne maat 1 en 2 (de maat 1 voor de ultra korte ruggetjes.)
Past prima, schuift niet, zit heerlijk!
En dat ondanks de verschillende types Arabs welke wij hier hebben. ;)

Sluit me verder helemaal bij Pmarena aan.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:29

Hier ga ik ook over op boomloos en kijk er al naar uit om weer met de monsters het bos in te kunnen en de boel onveilig te maken...de keuze is bij mij ook gevallen op de Barefoot zadels.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:35

Mijn verzorgpony is een halve arabier met veel pit. Zijn eigenaresse heeft ook een boomloos zadel . Rij hem sinds een aantal maanden bij en ik vind het zelf heerlijk rijden. Zit erg prettig.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:49

Ik rijd al jaren met een Barefoot boomloos zadel (Nevada western-uitvoering) op mijn Arabier en het is voor mijn paard een ware uitkomst. :j
Hij loopt nu veel beter dan eerder onder een boomzadel (zelfs nadat ik het pas had laten maken bleef hij rug problemen houden en nu nergens geen last meer van)
Zelfs het knarsetanden dat hij deed als ik aankwam met het zadel is verdwenen nu ik boomloos rijd.
Ik zou niet weten waarom dat niet op een Arabier zou kunnen.
Wel zou ik 1st een testzadel uit proberen voordat je er 1 aanschaft, want sommige paarden kunnen er heel anders op reageren, maar dat geldt per definitie niet alleen voor een Arabier.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:25

Het al of niet boomloos rijden heeft niks met een bepaald ras te maken. Boomloos op een AV moet prima kunnen. Dat geeft Pmarena ook al aan.
Ik kies er echter niet voor omdat ik niet overtuigd ben van de optimale drukverdeling... M.n. de stijgbeugelophanging is vaak een hekelpunt.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:30

Precious20 schreef:
Het al of niet boomloos rijden heeft niks met een bepaald ras te maken. Boomloos op een AV moet prima kunnen. Dat geeft Pmarena ook al aan.
Ik kies er echter niet voor omdat ik niet overtuigd ben van de optimale drukverdeling... M.n. de stijgbeugelophanging is vaak een hekelpunt.

Als je een onafhankelijke zit hebt dan heb je daar helemaal geen last van!
Maar goed, dat is vanuit ieder zijn perspectief en ervaring.
Bij mij heeft het de absolute voorkeur, maar dat betekent niet dat ik tegen een boomzadel ben, alleen moet een boomzadel dan wel goed pas zijn en dat blijft altijd lastig als je paard verandert in conditie en bespiering.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:34

Omdat arabieren meestal geen sterke rug hebben en een boomlooszadel de druk over minder ruggewervels verdeeld dan een boomzadel.
Vergelijk het met ijs, staand of liggend op ijs...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:44

griebels schreef:
Omdat arabieren meestal geen sterke rug hebben en een boomlooszadel de druk over minder ruggewervels verdeeld dan een boomzadel.

Werkelijk waar je kunt het ook overdrijven hoor!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:51

Bij een boomloosje is de stijgbeugelophanging inderdaad een punt waar het ruitergewicht op komt te liggen als de ruiter in de beugels gaat staan.

In hoeverre dat onprettig is daar valt over te discussiëren :)

Maar vergeet niet dat bij de meeste boomzadels het ook geen gunstige invloed heeft als de ruiter in de beugels gaat staan , alleen wordt het probleem dan verlegd.

Bij bvb. een Barefoot wordt het meeste gewicht achter de schoft gedragen daar waar de rug deze druk het beste kan hebben.

Bij het gemiddelde boomzadel zal door de boom en de ver naar voren geplaatste stijgbeugelhaken echter het gewicht van de ruiter eerder rond de schoft / schouder terechtkomen , het resultaat hiervan kun je ook heel goed zien aan al die paarden met die scherpe schoften waar de bespiering gewoon weggedrukt is....

Op het moment dat een ruiter in de beugels gaat staan krijg je een hele andere drukverdeling dan als de ruiter in het zadel zit.

En bijna alle zadels zijn er op ontworpen dat de ruiter ZIT.
Ga je dus lichtrijden , dan beïnvloed je de "normale" drukverdeling.

Het is echt jammer dat mensen altijd maar denken dat je alleen bij een boomloosje op moet letten dat je niet te zwaar lichtrijdt.

Er rijden mensen van over de 100kg op een oudere Barefoot rond , die mensen zijn dan fanatieke bosruiters die veel lichtrijden. En dat gaat al jaren prima terwijl het dier dan regelmatig door de fysio of osteopaat gecheckt wordt.

Als je gewoon fatsoenlijk lichtrijdt , een goed zadel en dekje hebt , dan kan het normaal gesproken weinig kwaad.

Maar soms werkt een zadel soms niet. Wat op het ene paard helemaal perfect zit kan op een vergelijkbaar paard ineens totaal niet goed functioneren. En ook wat dat betreft is er weinig verschil tussen boom- en boomloos.

Met dan het verschil dat boomloos gewoon een bredere pasvorm heeft , zichzelf nog wat aan kan passen aan het paard.

Het nadeel van boomloos is dan weer dat veel mensen er toch een automatische aversie tegen hebben omdat het "anders" is :P

Over dat ijs verhaal : leuk in theorie , maar de praktijk is anders.

Als het over ijs gaat : ja als het laagje te dun is en iemand is erdoor gezakt , moet je niet over het ijs er naartoe lopen anders ga je er zelf ook door.
Dus dan kun je een ladder neerleggen om je gewicht over een grotere oppervlakte te verdelen.

Maar een paard is geen ijs , het is geen volledig horizontaal plat vlak maar er zitten allerlei (bewegende !!) rondingen in en dan werkt iets rigide zoals een trap dus juist NIET :)

Omdat je niet kunt garanderen dat het constant op al die rondingen en bewegingen netjes aansluit.
Het gaat om een groot draagvlak , en dat heb je alleen als je constant overal draagt , ook als de rug boller of holler wordt.

Een boom gaat niet mee met deze bewegingen en komt dat op bepaalde punten op bepaalde momenten los van de rug , waardoor het op die momenten dus juist geen goed groot draagvlak hebt.

Kun je beter een soepel zadel hebben dat constant meebeweegt :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:59

Miska schreef:
griebels schreef:

Werkelijk waar je kunt het ook overdrijven hoor!

En welk stuk vind jij overdreven???

Dit is namelijk door studie bewezen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:17

Dan valt mijn Arabier onder de uitzonderingen zeker! :+

Wat je zegt, vind ik nog al overtrokken.
Een Arabier is misschien wel iets anders gebouwd, maar dat betekent niet meteen dat het door een bewezen studie niet anders kan uitwijzen!
Geen enkel paard is namelijk gelijk.
Mijn paard heeft ook niet de beste rug en is ook vrij kort, maar ik rij met een Barefoot Nevada (ook niet de meest korte uitvoering) en ik ondervind nul komma nul problemen.
Het is zelfs verbeterd na dat gehannes met boomzadels.
Ook kun je een paarden rug sterker maken door te trainen en door een goeie onafhankelijke zit te ontwikkelen verlicht je de rug ook.
Aangezien een boomzadel net zo verkeerd in kan werken (misschien nog wel meer) met iemand erop die zit te stuiteren, niet mee met de beweging van zijn paard gaat en niet goed zijn balans kan houden.
Het probleem ligt dan ook meestal bij de ruiter.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:39

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en uitleg.
Mijn paardje is nog niet klaar om echt te gaan rijden. Als het wel zo is ga ik denk ik inderdaad eens een testzadel huren.
De ervaring die ik heb met boomloos is heel beperkt. een paar keer een arabje maar die had geen goede pad eronder en het zadel schoof op de schouders en schoft.
De andere keer was een Fjordje en dat vond ik dan weer heerlijk rijden en bleef goed zitten.

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen eens mijn paardje zover is.

Bedankt allemaal!

Danielle