[EH][WB] KWPN merrie v. Indoctro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LovesHerPony

[EH][WB] KWPN merrie v. Indoctro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:19

Ik zou graag eens willen horen wat jullie van het exterieur vinden van mijn merrie en welke type hengsten erbij aan zouden sluiten. Ik ga haar nog niet laten dekken enkel vast informeren en rondkijken, ik beperk me niet tot een stamboek zolang het maar warmbloed blijft.

Ik hoop haar volgend jaar mee te nemen naar de KWPN keuring.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=309156

Naam : B-Usiena
Vader : Indoctro
Moeder : Usiena - ster
Vader v. Moeder : Voltaire
Oma : Zusiena - ster prest.
vader v. Oma : Joost

Usiena-stam, merrielijn 49 en fokfamilie 154

Opmerking : Halfzus gaat naar de nationale veulenveiling op prinsjesdag 2009.

Ze is springgefokt. En heeft naar mijn mening mooi gangwerk. Is wel vanachter wat hoog. En hoewel ze groter lijkt is ze wat klein (1,65m) misschien groeit ze nog wel wat uit. Ze is iets wat fijntjes gebouwt en mag wat meer vlees op het bot hebben. Verder heeft ze niet z'n goede sterke hoeven (ik weet niet of je er dat wel uit kan fokken, maar ik vermeld het even).

* foto's zijn van iets meer als een half jaar geleden. Er is verder niks aan de merrie veranderd behalve dat de lange manen ervan af zijn :P

(duidelijkste) Standfoto's :
Afbeelding
Afbeelding

Draf :
http://i31.tinypic.com/mjlssz.jpg
Galop :
http://i31.tinypic.com/9gknki.jpg

Springfoto's :
http://i27.tinypic.com/24b9pq8.jpg
http://i30.tinypic.com/jqnsk7.jpg

Haar veulen van dit jaar :
De vader is Landcassini jonge oldenburger hengst. Een mooi en breder paard. Veulen heeft ook wat meer vlees op het bot is wel wat kort naar mijn idee. Kleur is commericieel gezien goed (voor mij heeft het enkel geen voorkeur). Verder kan ik er niet zoveel over vertellen.
http://i31.tinypic.com/whba5k.jpg

Goed onderbouwt advies is van harte welkom.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:34

met de foto s kunnen we niet zo veel want ze staat er nou niet echt voordelig op ...
en begrijp ik nou dat ze nu 3 is en al een veulen heeft??? is wel erg vroeg..

verder mooi bloed
ik ga even bedenken wat daar mooi op zou passen
heb je toevallig geen betere fotos?? ook van beweging??

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:43

essiesilly schreef:
met de foto s kunnen we niet zo veel want ze staat er nou niet echt voordelig op ...
en begrijp ik nou dat ze nu 3 is en al een veulen heeft??? is wel erg vroeg..

verder mooi bloed
ik ga even bedenken wat daar mooi op zou passen
heb je toevallig geen betere fotos?? ook van beweging??

Ja dat klopt, zo hebben we haar gekocht.

Voor de foto's zal ik dadelijk even knippen, ik zou graag horen wat voor foto's precies gewoon draf, galop en standfoto's?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:44

oh ok, ja gewoon draf en galop en een mooie stand foto :)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:26

Ik hoop dat deze standfoto wel aan de wensen voldoet.
Afbeelding

Klein filmpje van draf (dit geeft het beste beeld verwacht ik helaas is het beeld dat het heeft wel erg achteruit gegaan door uploaden) :
http://nl.tinypic.com/r/10h13bd/3

En galop (wilde ze niet mee op de foto of je kreeg cross foto's dus heb ik nog even liggen zoeken tussen wat foto's en vond ik deze) :
http://i44.tinypic.com/6ohkep.jpg
http://i27.tinypic.com/2e4ykc9.jpg

En nog wat (oudere) extra draf foto's :
http://i39.tinypic.com/xg08w7.jpg
http://i42.tinypic.com/2yl7i3p.jpg

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:23

das veel beter vooral de standfoto, een heel ander paard :)
maar wat ik vergeten ben, wil je een springgericht paard fokken of dressuur??

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:45

essiesilly schreef:
das veel beter vooral de standfoto, een heel ander paard :)
maar wat ik vergeten ben, wil je een springgericht paard fokken of dressuur??

Haha :+ vind ik persoonlijk wel meevallen (maar goed ik moet nog veel leren)

Springgericht had ik er wel bij staan ;) , maar je mag ook commentaar geven op exterieur daar leer ik ook van

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:31

Heb je al aan Ukato gedacht?
Dan heb een forse hengst, met veel kracht. Heb er beste paarden van gezien.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 13:46

Henkjan schreef:
Heb je al aan Ukato gedacht?
Dan heb een forse hengst, met veel kracht. Heb er beste paarden van gezien.

Ik vind persoonlijk Ukato niet bepaald fors evenals zijn veulens. Daarbij vind ik hem niet bepaald groot en zijn nakomelingen (die op de site van hengstenhouderij brinkman staan) niet de mooiste (dat is natuurlijk ook een mening :P ). Daarnaast vind ik ze ook niet groot ogen, en ook allen wat aan de smalle kant. Zou je je keuze voor mij even uit willen leggen?

Wat zouden jullie trouwens vinden van de hengst Londontimes voor deze merrie? (Hij is ook niet heel groot, maar voor zover ik het na kon kijken op paardenfokken fokt hij niet kleiner als 1,64m en dat vind ik nog best te doen, liever eigenlijk groter).

merelhof

Re: [EH][WB] KWPN merrie v. Indoctro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:53

cornet oblensky, kaan dat flitsende op de sprong toevoegen wat ze nu niet direct laat zien bij het vrijspringen (althans op je foto's, want toen was ze nog wat slapdenk ik, kan nu helemaal anders zijn)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:25

Over je merrie zelf: ik vind haar op de nieuwe foto zeker niet heel fijn lijken. Maar ze mag inderdaad wel meer vlees hebben. Ik zou wel uitkijken dat je met 'meer vlees' niet te grof gaat fokken, omdat ze op dit moment naar mijn mening weinig expressie heeft en wel wat eleganter, bloederiger mag tonen.
Op het draffilmpje vind ik haar matig bewegen en vind ik haar achterhand wel wat ondermaats, maar eenmaal onder het zadel kan dit wel helemaal veranderen, omdat ze nu ook maar wat 'slentert in de wei'.
Haar springfoto: De sprong kwam misschien wat diep en dat kan eventueel de reden zijn waarom ze haar voorbenen nogal onder haar lichaam vouwt ipv er voor. Dus dat kan ik moeilijk beoordelen. Ze lijkt vanachter wel wat te openen, maar opnieuw vind ik dit moeilijk te zien afgaande van een momentopname op een klein sprongetje. Verder ken ik niet voldoende van exterieur om daar over te oordelen, maar ik zie toch geen echte 'fouten'. Ik zou alleen proberen voldoende expressie en bloeduitstraling te bewaren.

Ukato: :n als je exterieur wilt verbeteren en ietwat gangwerk wil behouden, is stakkato bloed niet echt verstandig, puur springgericht is dit wel mooi bloed, maar exterieur gaat wel achteruit gaan hoogstwaarschijnlijk.

Cornet Obolensky: Heel fijne hengst weliswaar, maar om je merrie meteen met een hengst van 2500 (?) € te dekken, met heel slechte voorwaarden, dat zou ik nu niet meteen gaan wagen ;)

Misschien is het dan wel interessant om naar een zoon te kijken.
Cornet's stern
Erg mooi bloed, goed bewegen ook! Zeker ook dat flitsende op de sprong!
Heb er in real life (op veiling en bij iemand thuis) in totaal 3 veulens van gezien en ook al waren dat vaak mooie grootramige veulens, ze hadden alledrie echt een bloedkoppie. Dus dat zou op jouw merrie ook niet misstaan denk ik. (Ook op internet vind je wel een heleboel nakomelingen)
http://www.schockemoehle.com/deckstation/aktuelle-hengstkollektion/?details=20&cHash=9b631ff268

of Cristallo
Lijkt zeker ook beweging mee te geven. Heeft ook zeker dat 'flitsende' op de sprong en lijkt heel snel in de reflexen. Bovendien geeft hij wat meer 'spek' erop, en dat vraag je zelf ook.
http://www.gestuetligges.de/cms/front_content.php?client=1&lang=1&idcat=6&idart=35
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=746548&p=24318191&hilit=cristallo#p24318191

veel succes ;)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 14:17

Bedankt allemaal voor de reacties.

@Karennnn : Ik vind het jammer dat ik dan nog niet helemaal het goede materiaal heb kunnen leveren om haar goed te kunnen beoordelen. Ik ben verder wel blij met je beoordeling en kan me daar wel in vinden.

Cornet Obolensky : Ik vind zowel hem als zijn zonen niet aansprekend. Daarbij vind ik ze ook niet bepaald bloederig.

Ik zie liever hengsten zoals Heartbreaker, Darco, Wolfgang. Aangezien ze zelf niet te betalen zijn zoek in het dan wel meer in de kinderen, maar misschien zit ik daar wel helemaal verkeerd tegenaan te kijken dan hoor ik het ook graag en waarom.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:56

LovesHerPony schreef:

@Karennnn : Ik vind het jammer dat ik dan nog niet helemaal het goede materiaal heb kunnen leveren om haar goed te kunnen beoordelen. Ik ben verder wel blij met je beoordeling en kan me daar wel in vinden.

Cornet Obolensky : Ik vind zowel hem als zijn zonen niet aansprekend. Daarbij vind ik ze ook niet bepaald bloederig.

Ik zie liever hengsten zoals Heartbreaker, Darco, Wolfgang. Aangezien ze zelf niet te betalen zijn zoek in het dan wel meer in de kinderen, maar misschien zit ik daar wel helemaal verkeerd tegenaan te kijken dan hoor ik het ook graag en waarom.

hearbreaker: zou ik nooit kiezen als niet weet hoe je merrie fokt. Aan heartbreaker is zoveel risico aan: karakter (moeilijk en heet), maat (vaak klein), exterieur (vaak heel popperig, fijn) en ook niet de beste bewegers. Heartbreaker zou ik enkel op een heel royale merrie zetten, veel massa, maat en lengte!
En dat heeft je merrie niet.

Darco: Zou ik ook niet op je merrie zetten, dit is net het tegenovergestelde van heartbreaker. Log, veel vermogen, weinig bloed. En verschrikkelijk lelijke hoofden (vaak) :P Als je dan toch voor een darco zoon wil gaan zou ik kijken naar non stop, dat vind ik nog een hele goede darco nakomeling, maar voor de rest: er zijn er héél veel van, dus er zitten er zeker enkele cracks tussen maar de kwaliteit/kwantiteit verhouding vind ik ondermaats en je moet er ook een geschikte merrie voor hebben (voldoende bloed, gangwerk en expressief hoofd)

Wolfgang: ken ik te weinig over en ga ik me dus niet over uitspreken ;)

ik denk even verder na over andere geschikte hengsten, maar blijf wel overtuigd dat als je een goed, explosief springpaard wilt fokken met spek erop en toch bloed je met de 2 CO. zonen zeker niet fout zit.
Maar dat is natuurlijk smaak ;)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:54

Wolfgang is geen super- springvererver.

Persoonlijk vind ik dat je merrie nogal op de voorhand gebouwd is. Ik zou zoeken naar een hengst met een goede balans en voldoende hals. De rug- lendenen lijken wat strak, al is dat in beweging beter te zeggen.
Carthino Z zou hierin kunnen verbeteren, al moet je niet de laatste chique van hem verwachten. Het is wel een hengst die duidelijk verbeterend werkt en hij presteert erg goed!
Ik vind de merrie overigens echt niet grof!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:03

sportfokker schreef:
Wolfgang is geen super- springvererver.

Persoonlijk vind ik dat je merrie nogal op de voorhand gebouwd is. Ik zou zoeken naar een hengst met een goede balans en voldoende hals. De rug- lendenen lijken wat strak, al is dat in beweging beter te zeggen.
Carthino Z zou hierin kunnen verbeteren, al moet je niet de laatste chique van hem verwachten. Het is wel een hengst die duidelijk verbeterend werkt en hij presteert erg goed!
Ik vind de merrie overigens echt niet grof!

Ik vind dit op de laatste foto niet, en die andere zijn genomen wanneer ze nog in de groei zat, dus daarom dat ze een beetje overbouwd staat waarschijnlijk. Maar Ik vind ook dat je op zoek moet naar een hengst met voldoende front.

Ik vind de merrie ook niet grof hoor, dat heb ik zo niet willen uitdrukken. Maar zij wil meer vlees aan de merrie en met darcobloed bv denk ik dat ze wel eens grof zou kunnen krijgen. Omdat de merrie wat weinig expressie heeft vind ik en ook wat weinig bloeduitstraling (afgaande van de recentste foto, omdat ze daar het meest volgroeid is) Daarom dat ik ook denk dat TS best een hengst zoekt die wel massa en front kan toevoegen, maar toch oplet dat de gekozen hengst niet té grof is en weinig expressie heeft. (zoals bv soms bij darcobloed)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 16:50

@Karennnn : Wat je zegt klopt, ik heb zomaar even snel wat namen neergezet, had ik waarschijnlijk ook eerst beter over namoeten denken.

Het belangrijkste vind ik gewoon dat ze niet nog fijner mag worden dit is een beetje de grens anders krijg je (naar mijn gevoel) een heel iel paard.

Wat me opvalt Karennnn is dat ik bij jou telkens hengsten zie met veel Duitse invloeden vooral met Lord bloed, Cor de la Bryere, capitol 1 enzo. Deze ''lijnen'' spreken mij niet zo aan evenals de hengsten die je voorstelt.

@sportfokker : Het klopt dat ze wat op de voorhand gebouwt is dat viel mij ook al op. Alleen haal ik het capitol 1 bloed wel dichtbij met Carthino Z. Dat probleem had ik ook al met de Pierrot waarvan de hengstenboer hem mij voorgestelt heeft. Ik kan helaas van de merrie nu geen beter beelden foto's enz. maken aangezien ze even ergens anders staat daar de wei kaal te eten.

Verder zoek ik ook rustig verder, ik ben blij met het commentaar. Ik hoor tevens nog graag wat jullie van de Londontimes zouden vinden. Hij schijnt veel vermogen aan zijn nakomelingen mee te geven. Alleen struikel ik een beetje over de maat aangezien hij niet gigantisch veel nakomelingen heeft is hier ook niet zoveel over te vinden. Daarbij schijnt (volgens kwpn) de rug ook wat strak te zijn.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:36

Je hebt een mooi gefokte merrie uit een interessante stam!
Vrij veel hengsten zitten duitse invloeden achter, wat is de reden dat je bijv. Lord bloed, Cor de la Bryere en capitol 1 niet interssant vindt? Over het algemeen komen hier hele goede nakomelingen van!

Een beetje lijnenteelt waar bijvoorbeel capitol 1 weer achter zit zou ook interessant kunnen zijn. Daarmee kun je wel de goede eigenschappen van één van de meest succesvolle holsteinse lijnen vastleggen in het veulen.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 13:45

Carmen85 schreef:
Vrij veel hengsten zitten duitse invloeden achter, wat is de reden dat je bijv. Lord bloed, Cor de la Bryere en capitol 1 niet interssant vindt? Over het algemeen komen hier hele goede nakomelingen van!

Een beetje lijnenteelt waar bijvoorbeel capitol 1 weer achter zit zou ook interessant kunnen zijn. Daarmee kun je wel de goede eigenschappen van één van de meest succesvolle holsteinse lijnen vastleggen in het veulen.

Ik ben niet zo voor lijnenteelt.

Daarbij vind ik de hengsten te weinig pit hebben, nu is het natuurlijk stom om te zeggen (ook commercieel) dat ik een lastig paard wil fokken, maar ik wil wel een paard met wat meer pit en dat mis ik een beetje bij deze hengsten. Ik heb hier zelf een Garanco X Zeoliet X Pion lopen dat moet een hel van een paard zijn, ik kan je vertellen ik durf er een klein kind mee te laten wandelen, onder het rijden kan het wel een draak zijn, maar een paard moet je ook wakker houden. Daarbij vind ik dat dat paard veel vermogen heeft (ook zeer veel is veranderd sinds ze onder het zadel is). Daarbij heb ik ook wel eens moeten werken met nakomelingen van Ferro, Jazz enz. en ik heb er nog nooit geen problemen mee gehad.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:23

LovesHerPony schreef:
Carmen85 schreef:

Ik ben niet zo voor lijnenteelt.

Daarbij vind ik de hengsten te weinig pit hebben, nu is het natuurlijk stom om te zeggen (ook commercieel) dat ik een lastig paard wil fokken, maar ik wil wel een paard met wat meer pit en dat mis ik een beetje bij deze hengsten. Ik heb hier zelf een Garanco X Zeoliet X Pion lopen dat moet een hel van een paard zijn, ik kan je vertellen ik durf er een klein kind mee te laten wandelen, onder het rijden kan het wel een draak zijn, maar een paard moet je ook wakker houden. Daarbij vind ik dat dat paard veel vermogen heeft (ook zeer veel is veranderd sinds ze onder het zadel is). Daarbij heb ik ook wel eens moeten werken met nakomelingen van Ferro, Jazz enz. en ik heb er nog nooit geen problemen mee gehad.

Ik denk toch ook wel niet dat je met clinton x heartbreaker bloed een 'dooie knol' gaat fokken :D En dat die zekere 'pit' en 'karakter' waar jij het over hebt net héél erg verankerd zit in deze genen!
Maar goed, ik hou dus even dat duits bloed aan de kant...

Londontimes spreekt mij zo op het eerste zicht niet echt erg aan als vaderdier, dan kan je naar mijn mening beter voor Goodtimes zelf gaan.
Hier verslag ver londontimes
http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2000/bewaarboek/londontimes.html

Misschien is het geen slecht idee om naar Concorde bloed te kijken.
De grootmoeder gaf met concorde een nationaal springpaard en met Holland v concorde een Internationaal springpaard...
Pit zal die dan waarschijnlijk wel behouden ;)
Je krijgt dan heel aansluitend bloed op die 2 nakomelingen van de grootmoeder, wat toch interessant is.
Je hebt dan ook wel wat lijnteelt op voltaire, maar als je voor een nakomeling van concorde kiest zit deze 2x in de 4e lijn.

En anders kan je ook zoeken naar een hengst die concorde langs moederzijde voert, ook interessant en voltaire zit dan ver genoeg weg.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:30

LovesHerPony schreef:

Wolfgang is geloof ik wel te betalen, alleen krijg je diepvries sperma.
Zou op zich goed passen als je niet heel groot wilt en misschien wat extra in de gangen erbij wilt.