Veulen inschrijven bij het KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wessjuhh

Veulen inschrijven bij het KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 13:55

Hoi,

allereerst weet ik niet of ik dit op de juiste plaats neerzet, zo niet mijn excuses.

Verder heb ik een vraagje, ik heb een veulen gekocht met een KWPN moeder en KWPN vader. Nu heeft het veulen wel een paspoort maar staat niet in het stamboek(vb). Ik zou hem toch heel erg graag willen laten registreren bij het KWPN. Ik heb al meerdere malen op de site gekeken maar hier wordt ik niet veel wijzer van. Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet gaan aanpakken en wat de daarbij behorende kosten zijn?

Groeten

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:56

Is de vader een ggk hengst?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:57

Je kunt het beste even telefonisch contact opnemen met het KWPN. +31(0)341-255555
Zij kunnen je alles vertellen en gelijk kijken hoe en wat!

wessjuhh

Re: Veulen inschrijven bij het KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 14:06

@ Ylana; ja de vader is Johnson v. Jazz.
@O_FUN_; Dat heb ik al een keer geprobeerd maar toen werd ik vna het kastje naar de muur gestuurd, dus daarom wil ik even wat info verkrijgen dat ik in ieder geval zelf ongeveer weet hoe en wat.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:14

Er staat in ieder geval in de prijslijst dat registratie overig veulen 88.50 kost.
hoe het verder gaat weet ik niet precies!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:17

Volgens mij moet het veulen dan wel zowieso gekeurd worden!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:22

O_FUN_ schreef:
Er staat in ieder geval in de prijslijst dat registratie overig veulen 88.50 kost.

Van welke instantie is het paspoort? KWPN, KNHS of anders?

Als het een KWPN paspoort betreft en de afstamming in het paspoort staat, is er al een papier afgegeven.

Als de afstamming niet in het paspoort staat en het bijv. een KNHS-paspoort is, is het veulen/de dekking niet aangegeven bij het KWPN of het dekgeld niet betaald en het geboortebewijs niet vrijgegeven en bestaat er zelfs nog kans dat je voor het dekgeld kan opdraaien ook als je een papier erbij wilt hebben.

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:35

Als het veulen niet meer bij de moeder loopt moet er eerst DNA genomen worden. Ander kan iedereen wel zeggen het is die en die afstamming. Daarvoor moet je contact opnemen met het KWPN. Die sturen iemand voor DNA afname en daarna volgt gelijk stamboekopname.
Succes

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:41

yerevan schreef:
Als het veulen niet meer bij de moeder loopt moet er eerst DNA genomen worden. Ander kan iedereen wel zeggen het is die en die afstamming. Daarvoor moet je contact opnemen met het KWPN. Die sturen iemand voor DNA afname en daarna volgt gelijk stamboekopname.
Succes

Ja, dat is ook zo! Ik zit nu even na te denken en wij hebben dat drie jaar geleden gehad. Hiervoor moet je dus wel daadwerkelijk contact opnemen!!
Net zelf even contact gehad over een nakomelingenoverzicht en heb die meteen ontvangen! Weer een pluspunt voor de KWPN.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:44

Ziolette schreef:
O_FUN_ schreef:

Van welke instantie is het paspoort? KWPN, KNHS of anders?

Als het een KWPN paspoort betreft en de afstamming in het paspoort staat, is er al een papier afgegeven.

Als de afstamming niet in het paspoort staat en het bijv. een KNHS-paspoort is, is het veulen/de dekking niet aangegeven bij het KWPN of het dekgeld niet betaald en het geboortebewijs niet vrijgegeven en bestaat er zelfs nog kans dat je voor het dekgeld kan opdraaien ook als je een papier erbij wilt hebben.

Het lijkt mij dat je dan ook moet bijwijzen door middel van DNA van het veulen van de vader en moeder dat het veulen daadwerkelijk familie van beide is aangezien je dan ergens (zoals aangegeven) een fout is gemaakt. Hier zullen wel extra kosten aan vast zitten, maar als je paard een leuk papiertje heeft dan kan dat wel weer bijgedraait worden.

Ik weet niet of je het veulen zelf hebt gefokt anders zou ik de vorige eigenaar erop aanspreken en vragen of hij het dekgeld enz. wel heeft betaalt en de bewijzen enz. af heeft gegeven probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen waar het verkeerd is gegaan.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:22

Zeker, minimaal DNA-test maar dat is peanuts als je ook het dekgeld nog moet betalen :=. Als het veulen niet meer bij de moeder loopt, moet er sowieso altijd een DNA-test gedaan worden, maar de DNA-testen zijn de grootste kostenpost niet. Er hangen aardig wat kosten aan een achterstallige registratie, wordt alleen al 250 euro berekend voor een achterstallige registratie.

Het kan zijn dat de dekking bekend is bij het KWPN, maar dat ze het geboortebewijs niet vrij mogen geven omdat het dekgeld nog niet voldaan is. Het veulen kan ondertussen wel gechipt worden en voorzien worden van bijvoorbeeld een KNHS-paspoort. Alleen de afstamming zal dan niet geregistreerd staan in het paspoort.

Toen we een van onze merries kochten, had ze een veulen aan de voet dat niet geregistreerd was bij het KWPN. Was wel van een ggk kwpn-hengst, uiteindelijk bleek de dekking wel gewoon bekend bij het KWPN, maar heeft het KWPN het geboortebewijs niet vrijgegeven omdat het dekgeld niet betaald was aan de hengstenhouder. De merrie kwam zonder veulen bij ons, vlak daarna is het dekgeld alsnog betaald en kreeg het KWPN groen licht om het geboortebewijs te versturen. Het KWPN ging er vanuit dat het veulen nog bij de moeder liep en van ons was. Wij kregen het geboortebericht, maar het veulen was nog bij de vorige eigenaar van de merrie. We hebben het toen doorgestuurd, maar zij moesten ook nog een DNA-test laten doen voor registratie omdat het veulen al van de merrie af was voor het schetsen.