Wat is inteelt ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nataly_

Wat is inteelt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 23:03

Hoi,
(het dus geen idee waar dit moet staan :o )
Er zijn verschillende mensen die het geprobeerd hebben het uit te leggen wat inteelt nou precies is.
Ook staat er bv. bij frieze hengsten inteeltpercentage van 2.34% . Daar snap ik dan niks van.
Kunnen jullie mij helpen, en proberen het uit te leggen?
Dan las ik ook nog lijnteelt. Is dat ongeveer hetzelfde?

Xyris

Re: Wat is inteelt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:06

Inteelt houdt in dat teveel familie met elkaar gekruist wordt zoals broer met zus naar bed gaat, of opa met kleindochter, zie je veel gebeuren met friese paarden omdat er relatief weinig inteeltvrij bloed is omdat dit ras rond de eerste wereldoorlog (als ik me dat goed herinner) nagenoeg is uitgestorven, dus familie werd met familie gekruist met als inteelt als gevolg, inteelt kan ernstige ziekten veroorzaken of gebreken (zoals bij vriezen de slechte rug of knieen, kleinere longinhoud etc etc) slechte genen worden bij inteelt makkelijk overgedragen en versterkt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:08

PS ik vind het wel grappig dat je dit bij hanarchement plaatst :p even getemd hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:09

Tjah, bij Friezen wordt dat inteelt genoemd, bij sportpaarden lijnteelt.
Ik ben er nog steeds niet achter wat het verschil is.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:11

Hmm, misschien wordt inteelt pas inteelt genoemt als het veel genatieve genen overbrengt (zoals je bij friesen vaak ziet) en wordt het lijnteelt genoemt als het een kwestie is van goede genen *aanvullen*

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 23:15

Dus als een merrie bv een inteelt heeft van 3,04% en een hengst bv 2.34% Wat gebeurd er dan? Kan je beste zo min mogelijk procenten hebben om te kruisen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:17

Maar dat kan niet, als je de goede genen aanvult vul je automatisch ook de slechte aan, dat is nou eenmaal zo. Iig wel als je het hebt over opa x kleindochter ed.

Nataly; het gaat erom dat je controleerd of de hengst en merrie geen familie van elkaar zijn, niet direkt maar ook niet ver weg, dus liefst de stamboom tot 5 of 6 generatie's terug uitpluizen, als het kan nog meer.
En daarnaast ga je altijd voor een hengst met zo min mogelijk inteelt, dus de procenten die je nu noemt.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 23:19

Maar dan is het bij iedere keer toch anders ? Omdat je niet steeds dezelfde paarden hebt, dus ook niet zelfde inteelt. ( als jullie mij begrijpen ) ieder paard is verschillend en ook qua inteelt toch?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:26

Ja, wat anneliesdj zegt, zorg voor zo min mogelijk inteelt, zo laag mogelijk percentages, en als je 3.04% x 2.34% doet, wat dat het uiteindelijke effect heeft weet ik niet precies omdat ik niet goed weet hoe de berekeningen gaan, je kan inderdaad het beste de hele stamboom van zowel hengst als merrie uitpluizen, en hoe meer generaties er tussen familieverwanten zit, hoe beter!

en annelies, ja, slechte genen draag je ook over, maar als het aan komt op andere paarden (waar inteelt sowieso heel laag is) zijn de eisen van paarden VEEL hoger als bij een fries waar inteelt *normaal* is, dus ik denk dat met lijnteelt een familiekruising betreft met een hengst die genetisch (en in prestaties) gezien nagenoeg perfect is.

Maar kan aan mij liggen hoor, tis ook de eerste keer dat ik van lijnteelt hoor, maar klinkt mij het meest logisch in de oren.

In feite, met inteelt gebeurt er het volgende:
In de familie zit het gebrek een zwakke rug, aangezien dit bij friesen veel voorkomt kan je aannemen dat het een tamelijk dominant gen is, een gen bepaalt hoe het hele dier eruit komt te zien, een deel van het karakter, beweging, etc etc.
Aangezien in de familielijn waar ik het over heb een zwakke rug zit, kan je er vanuit gaan dat deze ook doorgegeven wordt aan de nakomelingen.
Een dominant gen overheerst (logischerwijs) een recercief (niet dominant) gen en zal dit ook blijven doen met hier en daar een uitzondering, daarom wil je zo veel mogelijk nieuw bloed in de hoop dat dit nieuwe bloed genen met zich mee brengen die mogelijk dominant zijn over de *zwakke rug gen*

Ja, ik weet het, een beetje complex, ik kan je wel wat voorbeelden op papier geven, maar PB me daar even voor, misschien dat het dan allemaal wat beter begrijpbaar is voor jou.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:27

Inteelt of Lijnteelt hoe dan ook, ik snap het verschil ook niet precies :+ .

Komt ook veel voor bij het ras Volbloed Arabier, en ze zijn er niet slecht van geworden en bij friezen wel, hoe komt dat? of is er teveel en te stevig ingeteelt bij de friezen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:29

nataly_ schreef:
Maar dan is het bij iedere keer toch anders ? Omdat je niet steeds dezelfde paarden hebt, dus ook niet zelfde inteelt. ( als jullie mij begrijpen ) ieder paard is verschillend en ook qua inteelt toch?

Ja daar heb je gelijk in, het ene paard heeft meer inteelt als het andere, maar ik denk dat die inteelt percentages alleen voor dat ene paard geldt, het geeft alleen maar aan wat de inteelt in dat ene paard is, dat wil niet zeggen dat het inteeltpercentage ook zo hoog blijft als deze dieren gekruist worden, een inteeltpercentage kan alleen hetzelfde blijven (of hoger worden) als 2 dieren met elkaar gekruist worden die familie van een recente generatie hebben (zoals beiden dezelfde vader of opa) Ik weet niet wat het advies precies is over de hoeveelheid generaties die ertussen moet zitten om nagenoeg inteeltvrij te zijn, maar ik zal op zijn minst een generatie of 10 terug kijken om te zien of er toevallig dezelfde hengst in voorkomt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:30

Ragdollcat schreef:

Komt ook veel voor bij het ras Volbloed Arabier, en ze zijn er niet slecht van geworden en bij friezen wel, hoe komt dat? of is er teveel en te stevig ingeteelt bij de friezen.

En of de Volbloed Arabier er slechter van is geworden!
Kijk enkel is naar de romp en bovenlijn en de benen van een arabier, vergelijk die eens met een "oer" arabier.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:30

Ragdollcat schreef:

Er is veel teveel inteelt geweest met friezen, ik weet niet meer de precieze cijfers maar ik geloof dat je het aantal overgebleven friezen op 2 handen kon tellen, probeer daar maar eens een gevarierd ras uit te krijgen als het op genen aan komt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:31

Pashon schreef:
Ragdollcat schreef:

En of de Volbloed Arabier er slechter van is geworden!
Kijk enkel is naar de romp en bovenlijn en de benen van een arabier, vergelijk die eens met een "oer" arabier.

Ja, dat is meer een kwestie van wat mensen nou mooi vinden (deuk in de neus etc) maar fysiek gezien zijn het over het algemeen gezonde paarden, en dat wil er bij friezen nog wel eens aan schorten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:33

Ja, als de hengst en merrie geen familie zijn, op geen enkele manier, dan zouden theoretisch gezien de percentage's van de merrie en hengst gehalveerd moeten worden.
Maar in praktijk werkt het nooit zo, paarden zijn altijd wel weer ergens familie van elkaar.
Maar goed, ik ben geen Friezenexpert dus ik banketstaaf ook maar wat :+

@ Xyris; er is geen enkel paard perfekt, niet genetisch en niet qua prestatie's, zo'n hengst geeft altijd wel weer een negatief punt mee.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:36

Xyris schreef:
Ja, dat is meer een kwestie van wat mensen nou mooi vinden (deuk in de neus etc) maar fysiek gezien zijn het over het algemeen gezonde paarden, en dat wil er bij friezen nog wel eens aan schorten.

Daar zal je je flink in vergissen.
Arabieren is een groter ras in verhouding tot friezen, de percentage's over fysieke problemen zullen niet zover uiteen liggen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:39

Ja daar twijfel ik niet aan annelies, maar ik denk dat het ook een kwestie is van alles relatief bekijken, weegt het negatieve punt op tegen het positieve of andersom? En het zou me ook niet verbazen dat er genen onderzoek aan te pas komt.

En over de Friezen, ja, als je bedenkt dat 100 jaar geleden ze nagenoeg uitgestorven waren, ze hebben altijd geprobeert het bloed zo gevarierd mogelijk te houden maar het is moeilijk met zoveel inteelt (daarom ook dat er voorstanders zijn van de arabofries, die streeft naar ik meen 12,5% arabisch bloed in de friezenlijn die de meeste (of eigenlijk nagenoeg alle) gebreken van de fries ongedaan maken.)

En pashon, ik denk dat als het op percentages aankomt, de friezen toch meer problemen hebben (al zal dat in de toekomst steeds minder worden). Ik heb het over erfelijk gebeuren en dan niet zozeer alleen het slechte kniewerk, of een zwakke rug, maar ook manenexceem, een kleinere longinhoud, moeilijk op te bouwen conditie etc.

Ja, niet alle friezen hebben deze problemen, maar het gros toch echt wel en ik denk dat bij arabieren dit percentage toch wel wat lager ligt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:44

Pashon schreef:
Xyris schreef:

Daar zal je je flink in vergissen.
Arabieren is een groter ras in verhouding tot friezen, de percentage's over fysieke problemen zullen niet zover uiteen liggen.

Arabieren staan er toch om bekend gezond te zijn en mn goede benen te hebben, dat is bij Friezen wel anders.

En wbt die rug en kruis; dat is ook wat ze in de rasomschrijving hebben staan dus dat lijkt me dan gewenst.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:46

ik geloof dat ik je vorige bericht niet helemaal goed begreep dan? Als je bedoelt dat het om kruisen gaat van de twee, ja, dat is zeer gewenst natuurlijk! (al denken de echte friese rasliefhebbers daar anders over)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:53

Ik snap je laatste bericht niet :+

Maar bij lijnteelt komt geen genenonderzoek aan te pas hoor.
Ik heb een merrie Kigali x Caritas x Le Mexico en als ik vind dat ik 'lijnteelt' moet toepassen op Caritas door te dekken met een zoon van hem dan kan ik dat gewoon doen.
Als mensen ernaar vragen kan ik gewoon zeggen dat ik lijnteelt heb toegepast, klinkt nog intressant ook.

Ik snap werkelijk niet wat daar het nut van is want je versterkt ook de negatieve aspecten, vaak het karakter maar ook afwijkende bouw of slechte gangen.
Een paard heeft altijd negatieve punten en als je een hengst vaker dan één keer gebruikt zul je die negatieve punten ook sterker terugzien.
Maar daar gaat het hier helemaal niet over, nogal offtopic.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:57

naja, in zekere zin wel, want negatieve punten fokken is in feite inteelt, maarja, laten we lijnteelt inderdaad maar even buiten beeld houden :p En wij hadden gewoon ergens een miscommunicatie XD nou terug naar de inteelt... Snap je een beetje wat we bedoelen Nataly?

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 23:59

het word me steeds duidelijker!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 00:00

Is het van groot belang? ja toch?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:01

ok dat is fijn! als er vragen zijn, laat ze maar horen! En als je wilt weten hoe het genensommetje precies gaat (voor elk levend organisme) stuur even een PBtje, wordt een beetje ingewikkeld voor hier.

Maar ik ga nu eerst even slapen!
Truste!

En wat bedoel je met groot belang? of er veel inteelt is of niet?

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 00:03

Ja als inteelt van groot belang is. Dus dat je wel echt selectief moet gaan fokken. Toch?