lange manen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

lange manen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 11:42

Nadat mijn fries ongeveer twee jaar een kort kapsel heeft gehad (had de ene helft helemaal afgeschuurd tot handbreedte de andere helft was nog lang, toen hebben we de andere helft dr ook maar afgehaald en is ze maar met knotjes op wedstrijd gegaan ;) ) zijn we de manen weer gaan laten groeien.
Ze heeft nu weer ongeveer 30 cm. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het wat sneller groeit? bijv. Invlechten of niet? :P

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:12

Invlechten zorgt er zeker voor dat het haar minder snel beschadigt, maar ook dat het niet zo in de knoop raakt waardoor je ook onnodig haren eruit trekt.
Maak de vlechten niet te strak, want dan breekt het haar sneller.
Het beste kan je ook geen glansspray/antiklitspray (zoals bijv. Equishine) gebruiken, dit zorgt er nl ook voor dat het haar sneller afbreekt is mijn ervaring.
Zelf gebruik ik altijd Cowboy Magic voor de manen en staart van mijn fries, en ik ben daar heel erg tevreden over.
Als je een hengstenvlecht maakt, vlecht dan het laatste stukje boven de schoft als een losse vlecht, anders schuren die kapot door je zadel(dekje) of (winter)deken, of door de spanning die erop komt te staan trekken ze het kapot.
Wat ik ook vaak doe is van boven naar beneden een hengstenvlecht maken, tot de helft van de manenkam.
En dan de andere helft vanaf de schoft naar boven toe invlechten.

FBN

Re: lange manen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:27

ik kan op dit moment er alleen nog maar twee maken jammer genoeg... werkt dat goed cowboy magic? het is namelijk wel best prijzig maar als het echt goed werkt...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:11

Het is natuurlijk geen groeimiddel, dus je moet niet verwachten dat het sneller groeit. ;)
Maar het is heel fijn spul in gebruik, het wordt niet stoffig, je hebt maar weinig nodig, de manen en staart glanzen heel mooi en je vliegt er zo doorheen met je vingers.
Het blijft ook best lang zitten.
Ik gebruik het alleen wanneer ik de manen en staart heb gewassen.
Wat ik wel af en toe nog doe is de puntjes ietsje bijwerken ermee.
Mijn fries heeft een hele dikke volle staart en erg lange manen, ik heb een fles van 0,5 ltr. welke ik al een ruim jaar heb en die is zeker nog voor de helft vol.
Het scheelt ook wanneer je de manen ingevlochten houdt, je hoeft het niet steeds weer die CM te gebruiken.
Bij mijn fries vlecht ik elke week haar manen opnieuw in.
Steeds weer anders, dan 4 vlechten, dan 7, dan een hengstenvlecht, enz.
Dit om er voor te zorgen dat er geen scheiding in de manenkam ontstaat doordat je steeds hetzelfde plukje haar gebruikt.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:47

nee dat snap ik ook haha!! okay dat met dat vechten is inderdaad wel slim.. want dat merk ik nu ook wle een beetje het het nu sinds een paar dagen in de hengstenvlecht dat als je het los doet het zeg maar al een beetje gescheiden zit zeg maar....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:50

[BKR] Onderhoud lange manen

Omdat dit een topic is met ongeveer het zelfde onderwerp, denk ik dat het handig is in dat topic verder te gaan.