Steunband drachtige merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koalaatje

Steunband drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:56

Hoi beste mensen!

Ik heb een vraagje...
Onze merrie is nu bijna 4 maanden drachtig en nou zijn we er 1 maand geleden achter gekomen dat ze kissing spines heeft.
Een maand terug zagen we het helemaal niet meer zitten, maar gelukkig gaat alles eigenlijk nu steeds stapje voor stapje beter en voelt ze zich ook beter!
Naar mijn idee gaat de drachtigheid wel heel zwaar worden voor haar, dus mijn vraag is nu, weet iemand toevallig iets om later wanneer het veulen zwaarder wordt de druk van haar rug af te nemen.
Bij vrouwen weet ik dat ze dan een band om hun middel doen die dan het gewicht opvangt zeg maar.
Volgens mij bestaat het helemaal niet voor paarden, maar ik dacht.. ik ga het gewoon is op het forum knallen.
Ik lees namelijk altijd wel mee, maar post eigenlijk nooit!

Bedankt alvast voor jullie tijd en interesse!

Gr, koalaatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:22

Vrouwen lopen op 2 benen, paarden op 4. Dan wordt een band lastig denk ik want die hangt toch aan de rug en de zwaartekracht gaat naar beneden.

Wat zijn de vooruitzichten voor de merrie? Kan ze het veulen wel normaal zogen of is ze na een zware dracht afgeschreven? Dan kan je beter misschien nu je conclusies trekken ipv het veulen afwachten.

Ongelukkige situatie. Genetisch zit je ook niet te wachten op een veulen van een merrie met kissings spines.

Kan je qua training er niet voor zorgen dat de rugspieren en buikspieren sterk zijn?
Tip: Lammert Haanstra heeft een DVD over het trainen van Friese paarden. Nu is dit op zich niet zo interessant, maar hij laat zien hoe hij zijn drachtige Friese merrie in conditie houdt met bijgezet longeren, balkjes draven en voor de sleep. Je kan ook goed zien dat die merrie er niet uitziet als een uitgezakte fokmerrie en goede rug- en buikspieren heeft.

inkepink

Re: Steunband drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:27

er is wel een band voor paarden, die kan worden gebruikt bij merries die een hernia ventralis (of gelijkwaardige aandoening) hebben, echter drukt deze band wel op de rug aangezien er toch ergens een draagvlak moet zijn. Deze band ondersteund dus de buik maar helaas levert het druk op op de rug dus ik vrees dat zo'n band voor een merrie met kissingspines niet echt een optie is.

Verder ga ik helemaal mee met [***]

koalaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:55

Janne, dat klopt inderdaad.
maar ik dacht ik ga is rondvragen, hier zitten veeeel paardenmensen, je weet nooit wat je te horen kunt krijgen.
Het vooruitzicht is in principe positief op dit moment waar we erg blij mee zijn!
De drachtigheid is nog afwachten en koffiedik kijken, niemand die daar iets over kan zeggen helaas.
Waarschijnlijk kan ze na de bevalling gewoon weer bereden worden enzo, dus dat is alleen maar positief.
Ik ga is kijken of ik aan die dvd kan komen, want dat is inderdaad het belangrijkste, dat haar bespiering terugkomt.
Daarom zijn we haar nu ook rustig aan weer aan het rijden, zodat dat toch een beetje goed blijft.
zal al de helft schelen!
Klopt dat het een ongelukkige situatie is inderdaad.
we waren zo blij dat ze drachtig was, maar nu heeft het allemaal zo'n dubbel gevoel!

Inkepink, ik denk inderdaad niet dat dat een oplossing is nee, de druk moet inderdaad juist van haar rug afgehaald worden.

We hopen er maar op dat we met het rijden haar rug en buikspieren en inderdaad misschien met longeren ( ik ga echt achter die dvd aan) haar spieren kunnen versterken.

Bedankt iig voor jullie lieve en hulpzame reacties, ben ik erg blij mee!

Gr, koalaatje