opfok hengstveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

opfok hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:42

Ik heb even een algemeen vraagje.
Zouden jullie een hengstveulen de eerste winter samen met een jaarlingmerrie in de stal houden? Ik heb het dan wel over een ruime stal en overdag naar buiten met andere merries.
Graag jullie ervaringen, meningen hierover!

Lithya

Re: opfok hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:45

Wij hebben ons hengstveulen het eerste jaar gewoon tussen de merries gehad. Als ze het niet met hem eens waren werd hij afgestraft. Doordat hij thuis was, kwam hij iedere dag in de hand, dit scheelde wel in de omgang. Maar ja ieder paard is anders en niet iedereen heeft gtaag een hengst bij huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:49

Nee. Een hengst hoort niet tussen de merries. Hij kan in de winter wel degelijk praatjes krijgen.
Als bij een opfok veulens bij elkaar inlopen worden ze ongeveer in februari gescheiden. Maar dit zijn jaarlingmerries, lijkt mij absoluut ongewenst.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:53

Wij hebben op stal ook wel de eerste winter hengst en merrie veulens in 1 groep hoor. En dat gaat eigenlijk altijd goed!
Maar op het moment dat ze het land op gaan (zo rond begin maart) dan worden het echt aparte groepen. Dus staan er geen hengsten meer tussen de merries!

Ik kan me voorstellen dat je nu als tijdelijke oplossing je veulen bij je jaarling merrie houdt. Maar ideaal is wat anders natuurlijk. Wat doe je het jaar erop? En kan je dat dan niet al vanaf het begin doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:36

Een jaarling is al weer wat anders dan een veulen

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:29

De bedoeling was dat ie eigenlijk met een merrie en een hengstveulen kwam te staan, maar nu is er iemand met een jaarling merrie gekomen en kan er geen hengstveulen meer komen en moet dit merrietje bij hem op stal. Ik heb eerder merrieveulens met hengstveulens in de winterperiode bij elkaar gehad en dat ging prima maar dit merrietje is al goed hengstig. Juist omdat ze al zo goed hengstig is ben ik toch een beetje huiverig.
Ze gaan in het voorjaar zoiezo gescheiden worden en daarna wil ik hem samen met mijn ruin zetten en dan is er ook ruimte om een ander jaarling(hengst) erbij te zoeken.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:35

Ik heb ook meerdere keren hengst en merrieveulens bijelkaar in de box gehad en dat beviel erg goed. Maar een jaarling merrie die nu al hengstig is weet ik niet of dat z'n goed idee is. Ik denk dat het hengstveulen daardoor ook eerder hengstengedrag gaat vertonen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:37

Bij ons is dat ook een keer geweest, en daar heeft dus een merrie op 2jarige leeftijd een veulen gekregen van die hengst. Niet echt een aanrader dus. Al zal dat per hengst verschillen misschien?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 05:48

Gut met een merrie dia al hengstig is zou ik het niet doen hoor! Want die manlijke hormonen van je hengst gaan dan vast en zeker op spelen!!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:28

bovendien is een hengstveulen op stal al veel lastiger en zal ie constant je merrie "pesten " met zijn hengsten gedrag ( zoals hengsten onder elkaar doen nl bijten in hals rug en voorbenen )op de wei kan de merrie als ze er genoeg van heeft weglopen ..in de stal moet ze steeds terugvechten en eigenlijk is dat zoeken op verwondingen ;)