Hengsten die meer 'bloed' doorfokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

Hengsten die meer 'bloed' doorfokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:13

Welke (dressuur)hengsten geven meer 'bloed' door? Dus een hengst die erom bekend staat dat hij 'rassige/bloederige' veulens geeft?

Mijn merrie is qua exterieur wat ouderwets/basis en drukt dat ook aardig door in haar nafok... (het zijn wel mooie, sterke veulens)
Nu dacht ik dat hengsten zoals Uphill, United meer bloed doorgaven, maar van verschillende kanten hoor ik dat dat niet het geval is.
Wie kan hier iets over zeggen/vertellen?

badtothebone

Re: Hengsten die meer 'bloed' doorfokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:31

Sorento???

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 19:56

Oké Sorento; maar kun je me ook proberen uit te leggen hoe je dat weet? Door zijn nakomelingen te bekijken of door de bloedlijn?

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:17

Ik zou dan vooral richting Krack-bloed gaan denken. Vivaldi geeft ze in mijn ogen heel bloederig, maar hij heeft wel een wat platter kruis, dat komt dan wel weer wat ouderwetser over. Tuschinski is misschien wel wat.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:55

Kun je dit niet bij het KWPN neerleggen? Zij hebben toch wel een commissie die fokadviezen meegeven?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 15:38

@chrisje_83; dat zou ik kunnen doen en ik heb het ook eens gedaan... alleen het advies sloeg kant nog wal.
Helaas maar waar, gewoon per mail kreeg ik een aantal hengsten voorgeschoteld die niets met elkaar overéén kwamen.

Wel zou ik eventueel naar zo'n fokadviesavond met de merrie kunnen gaan. Hoop alleen dan dat die vroeg in het voorjaar zijn, want ik wil vroeg in het voorjaar beginnen.

@MargreetB; Oké Vivaldi heb ik al een keer geprobeerd, is toen helaas mislukt.. maar vroeg in het voorjaar durf ik dat nog wel een keer te wagen.
Tuschinski denk je zou bloederig genoeg kunnen zijn, is interessant.
Heb jij enig idee of Tuschinski ten opzichte van de moeder ook vergroot en lange lijnen meegeeft?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:05

Tuschinsky vergroot niet! Zit Pion achter,wel fokt ie inderdaad bloederig.Lange lijnen zou ik zo 1,2,3 niet weten.Sandro Hit bloed fokt ook bloederig.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 19:17

Heb net de index van Tuschinski gecheckt. Hij verkleint met bijna een centimeter en hij vererft ook nogal het 'vierkants-model'.
Dat is in combinatie met mijn merrie niet erg handig.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:57

Voor meer bloed kun je inderdaad het beste bij de krack of ferro kant kijken, om maar even bekend bloed te noemen. Denk hierbij aan Vivaldi of Metall. Het ligt ook aan je merrie, dus ik durf zo geen hengst aan te bevelen.

Sandro hit en nakomelingen geven wel mooie modellen, maar daar heb je dan ook alles mee gezegd. Zelden een gezien die ook nog kon lopen, met name van achteren!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:47

Nou..de Sandro-Hit merrie op de pavo laatst..die kon echt wel lekker sjouwen achter.Maar ik denk ook niet dat hij vergroot..Metall geeft lange lijnen en fokt volgens mij ook geen kleintjes.Maar dat is mischien niet handig voor een FerroX Belisar.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 13:51

Ik ben van mening dat Sandro-Hit wel veredeld, maar ik ben een beetje huiverig voor het achterbeen gebruik. En ik vind het persoonlijk niet fijn dat hij röntgenologisch niet voldoet aan de KWPN-eisen. Nee Sandro-Hit laat ik staan.
Hoe zit het met Sandreo? Volgens de indexen zou hij strakke ruggen vererven, is dat zo? Vind dat namelijk heel apart een Sandro-Hit x Flemmingh!

Iemand nog bij de afstammelingenkeuring van Kreator xx geweest? Voor welke richting word deze volbloed gebruikt; springen of dressuur? en zou dat een goede mogelijkheid kunnen zijn? of sla ik nu een beetje door :roll:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:34

Lilliputter heeft mijn Sandreo gefokt..:-} Deze Sandreo X Gribaldi heeft veel lossigheid.Maar ik weet niet precies of dat van Sandreo of van de moeder afkomt.Hij heeft inieder geval geen strakke rug.Ik denk alleen dat ie niet echt vergroot,maar ook niet echt verkleint.
Wil je met de nakomeling fokken of is het voor de verkoop? Voor de verkoop zou ik er geen Kreator opzetten.Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:42

Klopt, wij sluiten Sandreo zeker niet uit! Maar wel op een merrie die van achteren sterk is en goed kan bewegen. Sandreo fokt wel een mooi model, alleen moet de beweging wel van de merrie afkomen!

Elisa: Afstamming vergeten! Maar ik deel je mening over Metall!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:18

Tuschinski geeft hele mooie types ...
Mooie lange halzen en genoeg lengte in de rug

Ik heb hem op aanraden van meerdere fokkers/hengstenhouders op mijn Jazz merrie gezet en verw8 volgend jaar dus een kleine Tusch ;)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:27

afstammelingenrapport Tuschinski
bron: kwpnstallion.com

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2005 (september; veulens)
Een uniforme collectie zeer rijtypische, hoogbenige en goed ontwikkelde veulens liet Tuschinski zien.
Het hoofd is voldoende sprekend. De nek is lang. De hals is goed van lengte, komt vaak diep uit de borst en wordt in beweging goed gebruikt. De schouder is goed van lengte en ligging. De rug is goed van lengte en enkele malen gezonken. De lendenpartij is vaak strak. De croupe is goed van lengte en ligging. Het voorbeen is goed van lengte en enkele keren steil gekoot. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is correct afgewerkt maar teer.
De stap is zuiver, krachtig, goed van ruimte en souplesse. De draf is bergop, heeft veel souplesse, veel zelfhouding en een goed gebruik van het achterbeen en het voorbeen. De veulens galopperen makkelijk aan met een goed gebruik van het achterbeen en hebben veel balans. In alle gangen kunnen de veulens goed schakelen.

Kort samengevat: Uniforme collectie zeer rijtypische, hoogbenige en goed ontwikkelde veulens. Het fundament is correct afgewerkt, maar iets teer. De veulens bewegen extra met veel zelfhouding en een goed achterbeengebruik.

Tuschinski lijkt geschikt voor royaal ontwikkelde merries die een goede halsaanzet hebben. De hengst kan in beweging veel houding, souplesse en een goed gebruik van het achterbeen toevoegen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:59

Tuschinski is geen optie meer denk ik omdat ie verkleind, aangezien de merrie van TS ook niet al te groot is en ook niet groot fokt...

Hoe zit het met veulens van Apache? Die hengst zelf is wel heel bloederig.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:06

Jord schreef:
Hoe zit het met veulens van Apache? Die hengst zelf is wel heel bloederig.

@ Rhea antwoorde mij in een ander topic met het volgende;
Citaat:
Donderdag is de Apache afstammelingenkeuring. Ik zal proberen goed op te letten.
Mijn Apache veulen is het meest luxe (en grootste) veulen uit mijn merrie tot nu toe. Al had ik dat ook wel verwacht.

Ben dus ook heel benieuwd wat de bevindingen zullen zijn ;)