Merrie of hengst veulen -> merrie conditie afhankelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Merrie of hengst veulen -> merrie conditie afhankelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:00

Ik had het wel eens eerder gehoord, maar uit deze studie: http://www.horsetalk.co.nz/breeding/foalsex-121.shtml komt toch wel een opmerkelijk resultaat:

Citaat:
They found that mothers that conceived sons tended to gain condition, whereas mothers of daughters tended to lose condition. When mares were categorised by whether they were losing condition, maintaining their condition or gaining condition around conception, the results were striking; only three percent of females losing condition conceived a son, whereas 80% of those gaining condition conceived a son.

Met zulke percentages zou je toch wat gerichter een nakomeling moeten kunnen kiezen op geslacht!

Een ander onderzoek:

Citaat:
Rich feed and stress can cause an elevation in the glucose levels in animals. Add to this the glucose-birth sex link and there could be major repercussions for all livestock farmers, particularly horse breeders, many of whom feed rich supplements to their broodmares.

"If an early embryo gets too much glucose, it kills the females," Dr Linklater said. "We'd love to investigate what drives that relationship in horses. We're confident the pattern occurs, but why?"

Ik vindt het wel erg interessant. Tot nog toe 2x een hengstveulen, moet ik haar toch een keer 'uithongeren' de volgende keer :+

dots83

Re: Merrie of hengst veulen -> merrie conditie afhankelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:04

mmm 2 van onze merries waren afgelopen jaar ook erg dik geworden en jawel...een hengst....mn nieuwe merrie is ook drachtig en groeit ook flink...zal ook wel een hengst worden dan... ;) Keep u posted!
Misschien leuk om een topic over te maken en een bokt onderzoek te doen????

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:13

F-AM -> KS

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:45

Ik heb dit jaar uit mijn dikste merrie het kleinste merrieveulentje gekregen (die nu nog steeds wat achter blijft). Merrie heeft ook de langste dracht gehad die ik tot nu toe mee gemaakt heb bij mijn merries.

Andere 2 die gelijk van conditie waren hebben 2 buffels gegeven, een merrie en een hengstje.

Ik heb dit jaar 2 dikkertjes gedekt (1e genoemde merrie en een die 2 jaar in de sport gelopen heeft en ondanks flinke training flink dik bleef). Ben benieuwd wat die mij volgend jaar brengen.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:46

Wij hebben een gigantische dikke merrie op stal staan waar 3 weken geleden een heel fijn, bloederig merrieveulentje uit geboren is.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:02

Als ik het zo lees gaat het niet speciaal om de absolute dikte. Stel je laat het dikkertje afvallen en als dat zichtbaar wordt dekken, dan zou de kans erg groot moeten zijn op een merrie veulen "only three percent of females losing condition conceived a son".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:25

Ik heb een Gelderse merrie die altijd aan de dikke kant is. 3 merries.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:30

folie is altijd een dikke merrie geweest en zij heeft totaal 5 veulens gehad, alle 5 merries.
Dit jaar heb ik haar dochter quira laten dekken, ook zij is chronisch te dik en staat eigenlijk altijd op dieet, ben benieuwd of daar dan ook een merrietje uitrolt.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:17

de hengst bepaald toch het geslacht? Ik zou mijn dieren niet onnodig schraal laten worden omdat je hoopt op een merrieveulen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:53

alikesflame: volgens mij gaat dat ook niet helemaal op....folie heeft nl van 4 verschillende vaders merries gegeven terwijl haar eigen moeder van een van dezelfde hengsten een hengstveulen gaf.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:04

Er wordt ook gezegd dat als een merrie dikker is bij conceptie ze ook vaker een hengstenveulen zal krijgen dan een merrieveulen. En merries die langer dragen dan normaal zouden ook vaker hengstenveulens hebben. Maar of dat nu allemaal echt waar is? Ik weet het niet, toeval eerder volgens mij. Moet wel zeggen dat onze mini dit jaar 346 dagen drachtig was en een hengstenveulen kreeg. Echt mager was ze niet, maar das denk ik nooit de bedoeling als ze drachtig zijn dat je ze op dieet zet. Te dik is ook niet aan te raden i.v.m. een moeilijker bevalling. Maar hengsten of merries, dat hangt toch van de hengst af.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:36

inkepink schreef:
alikesflame: volgens mij gaat dat ook niet helemaal op....folie heeft nl van 4 verschillende vaders merries gegeven terwijl haar eigen moeder van een van dezelfde hengsten een hengstveulen gaf.

Een hengst kan en merrie en hengstveulens geven natuurlijk :P

Citaat:
ja net als bij mensen is het de zaadcel die bepaald of het een merrie of een hengst of een zoon of een dochter wordt. daar heeft de vrouw niets over te vertellen die heeft xx en een man xy dus ligt eraan wat hij doorgeeft een x is dus weer xx en een meid en een y wordt dus een jongen. Nu zijn er verhalen dat x chromosoom langer blijft leven dan een y chromosoom maar weet niet of dat verhalen zijn of wetenschappelijk bewezen.krista78

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:37

Dorien1 schreef:
Er wordt ook gezegd dat als een merrie dikker is bij conceptie ze ook vaker een hengstenveulen zal krijgen dan een merrieveulen. En merries die langer dragen dan normaal zouden ook vaker hengstenveulens hebben. Maar of dat nu allemaal echt waar is? Ik weet het niet, toeval eerder volgens mij. Moet wel zeggen dat onze mini dit jaar 346 dagen drachtig was en een hengstenveulen kreeg. Echt mager was ze niet, maar das denk ik nooit de bedoeling als ze drachtig zijn dat je ze op dieet zet. Te dik is ook niet aan te raden i.v.m. een moeilijker bevalling. Maar hengsten of merries, dat hangt toch van de hengst af.

Mijn merrieveulen heeft er een jaar in gezeten en haar 2 broertjes nog geen 11 maanden :+

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:04

Volgens mij is het allemaal onzin. Het geslacht wordt bepaald bij conceptie. Zaadcellen zijn of X of Y, de eicel is altijd X. Het ligt er maar net aan welke zaadcel er als eerste bij is.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:47

Natuurlijk bepaald de hengst of het een hengst of merrieveulen wordt, maar de merrie heeft daar ook invloed op. De hengst brengt 2 soorten 'zwemmertjes' in de merrie: X-zwemmertjes, en Y-zwemmertjes. Deze verschillen in levensduur (X leven langer), in zwemsnelheid (Y zwemmen sneller, zijn ook iets lichter van gewicht :D) en misschien nog wel meer. De merrie kan door verschillende factoren (o.a. zuurgraad vagina) invloed hebben op welke sperma er de grootste kans heeft om als eerste aan te komen. Zo zou een zure vagina/baarmoeder in het voordeel zijn voor de X-chromosoon zwemmertjes.

Ikzelf heb 11 veulens gefokt, 8 merries 3 hengsten. Uit dikke merrie trouwens :D. Maar schijnbaar is hier ook iets qua voer/supplementen o.i.d. waardoor er meer merries komen.

Volgens mij was er hier vorig jaar een topic met een recept wat je je merrie moest geven waardoor je meer kans op merrieveulens had.