Voeding Miniatuurpaarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WikiMien

Voeding Miniatuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 17:16

Hallo...

Ik ben in het bezit van 2 miniatuurpaardjes.
Echt té dik vind ik ze niet, maar het is toch op het randje denk ik persoonlijk.

Zal er even een foto bijsteken en dan kunnen jullie ook eens oordelen...

Afbeelding
Afbeelding

Voorlopig krijgen ze:

's Morgens (ca 9.00h) 1 à 2 plakken hooi.
Daar zouden ze het mee moeten doen tot 18u, maar is natuurlijk altijd al op rond de middag.
Om 18u gaan ze de wei in voor een uurtje en daarna krijgen ze een klein bakje korrels.

Ik denk, als ik dit zo lees, dat het te weinig is (vooral de hooi dan), maar langs de andere kant
hebben ze toch snel de neiging om dik te worden. Ze hebben ook bijna niks van beweging, uitgerekend die 2 x per week een blokje om wandelen in het dorp.

Wat is jullie idee?

Groetjes

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:41

ik zou ze 's avonds na de brok nog een keer hooi geven.

Die van mij krijgen 's morgens hooi (vergelijkbaar met jouw hoeveelheid, ik heb een grote baal hooi, geen kuil) en ieder een handje brok en 's avonds ook weer.

shetlandfan

Re: Voeding Miniatuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:25

Foto's zegt niet altijd alles hoe dik ze zijn. Of ze te dik zijn kun je alleen voelen.

Dus probeer de ribben te voelen. Als je de ribben niet meer kunt voelen zijn ze veels te dik. Als je de ribben nog makkelijk kunt voelen is het goed.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:37

Weet niet of een minipaardje veel verschil heeft met een shetlander kwa voeding?
Maar mijn shetlander word al dik van het kijken naar eten :D
Toch is hij een aantal kilo`s kwijt geraakt nu hij op het land staat.(dus 24 uur).
Hij komt niets tekort,maar zolang het gras hoog is,krijgt hij alleen een liksteen,en voor het idee een plukje hooi(wat natuurlijk blijft liggen,want gras is lekkerder!).
Verder bijvoeren laat ik achterwege,behalve als snackje soms een hand muesli of appeltje dat soort dingen.
In de winter ga ik wel iets bijvoeren maar ook minimaal,dan gewoon bekertje muesli en hooi onbeperkt.
Maar denk dat minipaarden en shetlanders gewoon al snel teveel krachtvoer krijgen.
Belangrijk zijn de ruwe vezels,en eventuele tekorten kunnen aangevuld worden met een liksteen en hooguit een handje voer.
Word er weinig tot niets mee gedaan,kunnen ze makkelijk leven van gras,of hooi en liksteen.
Een snackje word altijd op prijs gesteld..... :D Maar ook daarvan niet teveel dus. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:04

ik heb jaren geen brok gevoerd maar toen ik een keer bloed heb laten testen had mijn merrie toch wel wat tekorten (ondanks een zout/mineralenblok!), advies was om wel een handje te geven (klein handje basisbrok).
Maar buiten dat hoort een pony de hele dag te kunnen eten, die kan niet leven van 2 plakjes hooi en een uurtje land.

Ik zou dus echt 's avonds nog hooi bijgeven en dan het liefste grof stengelig hooi zodat ze er lekker mee bezig zijn maar dat het niet teveel aanzet.
Mijn pony's hebben ook echt niet onbeperkt hooi, dan kan ik ze met een week rollen, maar wel 2x daags 1 a 2 plakken (met z'n tweeën).

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:14

Ik ga mee met Polly,en drm geef ik niet puur en alleen hooi maar ook een handje voer.(behalve als het gras echt genoeg is) en zelfs dan zorg ik altijd voor een liksteen.
Zorg dus altijd voor genoeg hooi,en een liksteen om eventuele tekorten op te vangen als het nodig is.(ze nemen ervan naar behoefte).
Ik bied dus altijd iets hooi aan,ondanks genoeg gras,en een liksteen is er altijd!
Aanbieden van hooi ondanks genoeg gras.....meestal laten ze het liggen,maar het is me opgevallen dat mochten ze aan de diarree raken van het gras,ze toch regelmatig wat droog hooi nemen?
Dus hoewel een klein plukje is er altijd hooi....
En ik geef ook regelmatig een handje muesli voor sobere rassen.
Basisbrok kan ook,maar zelfs van een handje per dag of eens per 2 dagen groeit mijn minishetje met genoeg gras en hooi gewoon dicht :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:09

muesli is idd ook een optie, maar omdat ik hier een tweejarige heb staan heb ik al een ton basisbrok staan dus dat voert dan net zo makkelijk weg, muesli heb ik in het verleden wel gevoerd.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:59

nou ik heb ook 2 minipaardjes(jaarling merries) en vond ook al dat ze van die bolle buikjes hebben, ze zijn op het randje, en wat krijgen ze? een schraal stuk land overdag ('s nachts paddock)en 3x per dag een beetje hooi, voor hun tweetjes geef ik samen dus ongeveer 2 plakken hooi per dag, ze hebben een liksteen, en worden door mij beloond voor wat oefeningetjes met gewone basisbrokjes, vinden ze heerlijk, zou niet weten hoe ze minder te voeren, dit zijn de mijne

Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:02

De buiken waar iedereen het hier over heeft hebben naar mijn mening niks met te dik te maken. Dat zijn gewoon buiken van hooi/gras.

Dik zijn paarden naar mijn mening pas als de ribben niet meer goed voelbaar zijn of als ze vet op de nek hebben staan of op de kont, enz.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:08

niet minder gaan voeren zeker dat jonge spul niet.
Als ze een groeispurt krijgen hebben ze het hard nodig.
Als ze ouder zijn kan je het proberen met meer beweging maar een klein kind hoeft toch ook geen modellenfiguur te hebben??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:47

tja, als je ze wil vergelijken met een halterhorse dan zal je drastisch je voerschema aan moeten passen, en dan bedoel ik ook écht drastisch. Niet minder, maar anders.
Zolang het geen show paarden zijn zie ik het probleem niet

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:09

Wat is dan het voerschema voor show miniatuurpaardjes

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:31

nou stef, wat geef jij aan abbey dan per dag?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:38

Abbey is geen showpaard, dus die voer ik ook niet alszijnde een showpaard.
Abbey krijgt 2x per dag een paar brokjes, puur voor het idee, als de andere paarden gevoerd worden.
Dus in principe krijgt ze enkel 2x per dag een pluk kuil, staat ze een paar uur op de wei, en stro in de stal. Te snel afvallen is ook weer gevaarlijk omdat je dan vet in het bloed kan krijgen.

Een showpaard echter krijgt bietenpulp, gemixt met wat muesli, olie, en compact gras.
Geen hooi, dat wordt vervangen door het compact gras.
Bietenpulp (geweekt) zet heel erg uit (dus noooooit droog geven!) en hierdoor krijgen ze een vol gevoel. Je moet dus rekenen dat als je het voer klaar gemaakt hebt, en het is helemaal geweekt enzo, je ongeveer een halve emmer hebt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:53

Wikimien: misschien kan je ze rond de middag nog een klein plakje geven?

Je paardjes zijn aan de dikke kant gezien hun bouw maar niet dramatisch, dus het hooi moet liefst stengelig/tweede snee zijn, of bijv. gemaaid bermgras.

Jolandje: jouw paardjes zien er vanaf de foto prima uit.

Een minipaardje is maar klein en die heeft gewoon erg snel een bol buikje van gras, is gewoon gezond, niets mis mee.

Wij voeren de paardjes in de zomer alleen gras van de weide (nou ja ze voeren zichzelf) en voor keuringen krijgen ze een schema waarbij ze beperkt worden in het grazen maar dan krijgen ze wel wat hooi en muesli bij.

En in de winter krijgen ze allemaal een gepaste hoeveelheid muesli, zo tegen januari beginnen we daarmee, zodat ze voldoende mineralen/vit. binnenkrijgen om goed te kunnen verharen.

Dat zg. showpaardendieet zou ik maar niet zomaar mee beginnen als je geen shows wilt lopen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:39

Ze zien helemaal niet dik vind ik, idd dikke buiken maar dat hebben kleintjes snel als ze veel hooi en gras krijgen zet nou eenmaal uit, nachtje binnen en het is vaak weg.
Ik zou ze lekker langer op het gras laten, waarom hooi geven als je gras hebt, kunnen ze ook nlekker rennen en spelen, weet niet waar ze anders staan?
Hele ochtend en/of middag op het gras kan prima, dan daarbij nog wat brokjes en/of hooi en das prima.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:07

Een kleine aanvulling op het showpaarden dieet, paardjes die zo eten worden wel getraind de hoeveelheid muesli is n.l. best groot die ze krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:23

daarom zette ik er ook bewust bij dat de hoeveelheid ongeveer een halve emmer is, voordat mensen weer denken dat showpaarden uitgehongerd worden ;)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:39

Sorry dat ik mijn vraag in dit topic stel, maar omdat we het toch over mini's hebben :o

Vriendin van mij heeft sinds 2 weekjes een minishet hengstje van 1,5 jaar. Hij staat 7 uur per dag op de wei en krijgt daarbij 's morgens en 's avonds kuil van begin vorig jaar en een handje basisbrok.
Hij heeft een vreselijk dik buikje, maar op zijn ribben is hij wat mager, ook zijn ruggegraat ligt erbovenop en zijn billetjes zijn wat smal. Hij staat met een mini van 3 jaar in één stal, dus ze delen het voer.
Heb het idee dat hij wat voller mag zijn, maar wil hem ook niet overvoeren.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MDLAOGUU.jpg

Ik (en zijn nieuwe eigenaar) heb totaal geen verstand van jonge dieren dus ik hoor graag jullie mening :)

[edit] hij is inmiddels naar de smid geweest ;) [/edit]

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:45

Je zou hem een keer extra kunnen ontwormen (weet niet wanneer dat voor het laatst gebeurd is).
Verder is het natuurlijk ook gewoon een jaarling (naarling) en die zijn niet altijd even knap ;)
Mijn jaarlingen liepen er vaak ook zo bij zoals jij het omschrijft en dat is helemaal goedgekomen.
Kuil ben ik zelf niet zo'n fan van, voer nu voordroog, das bijna hooi maar zit wel in ronde balen, had weinig andere optie ivm opslag maar je zou kunnen overwegen om over te gaan op hooi als je echt meer wil voeren.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:48

Het zou ook best voordroog kunnen zijn, zit in ronde balen en de boer noemt het hooi :D Het is iig droog. Hij is nu 2x ontwormd dus mss dat dat ook nog even aan moet slaan. Geen idee hoe hij vroeger ontwormd werd.
Was nog vergeten dat hij per dag ook nog een kwart summerfit erbij krijgt. Weet alleen niet of ze een liksteen op stal hebben hangen, zal morgen gelijk even kijken.
TNX voor je reactie!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:54

Wij hadden dit jaar ook een jaarling die terugviel, ook dik buikje en beetj kaal bovenop. Ze zat ook wel in een groeispurt. Twee keer ontwormd, een keer met pyrantel omdat dat de spoelworm aanpakt, en een keer met ivermectine want dat pakt juist de veulenworm (beiden komen bij onze ponys voor) en we voeren haar iedere dag een halve schep muesli.

Ze is weer lekker aan het bijtrekken.

Als jonge dieren even terugvallen mag je best stevig bijvoeren hoor.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:24

mijn paardjes staan de hele dag op het land, wel een behoorlijk kaal stuk, tegenwoordig haal ik ze 's nachts terug in de paddock met inloopstal, omdat ze in het weekend ergens zó van geschrokken zijn dat ze dwars door het lint gegaan zijn, meer voor de veiligheid dus

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:26

ik heb ze nu ook 's nachts met een bult hooi in de paddock staan maar das meer omdat het land zo zeiknat is..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:28

nattigheid heb ik gelukkig (nog) geen last van ;)