Hoe laat ik mijn fries door lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isabelle1212

Hoe laat ik mijn fries door lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:12

Hee allemaal,

Ik heb een fries het is geen flinke een lekker slank model.
Ik hoor al van veel mensen dat friesen het moelijk vinden om te galoppeeren,
Daar heeft die van mij dus ook last van, in de bak nog meer dan in het bos.
Zelf ga ik ook nog op les maar daar is een wachttijd voor dus zouden jullie mij wat
tips kunnen geven hoe ik mijn paard kan laten galoppeeren.

Al vast bedankt :o

Twilight

Re: Hoe laat ik mijn fries door lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:17

mijn fries heeft daar ook dusdanig last van, aanspringen prima en dan 3 galopsprongen en terug. maar ze kan het wel.

ik gebruik een zweepje om op het moment dat ik been geef om door te gaan en ze er niet op reageert, tik ik bij. dit werkt momenteel prima bij mij.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:18

zorgen dat je paard goed aan het been is!
mag ik vragen waarom er een wachttijd is voor lessen?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:20

als ze galopperen inderdaad misschien even het zweepje erbij en misschien ook met de stem belonen en aanmoedigen wil ook wel eens helpen en gewoon zo lang mogelijk laten galloperen hoe hard ze ook gaan want ze moeten die balans gewoon vinden dmv galopperen:)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:20

Begin idd buiten op lange stukken. En dan steeds een stukje langer. Ook niet meteen een paar minuten willen gaan, gewoon een paar goeie voorwaarste galopsprongen en terug. ( merk je dat het haar wel makkelijk af gaat buiten, kun je het al wat verruimen. )

het zelfde principe ga je in de bak hanteren. Eerst een paar galopsprongen, daarna een halve grote volte, enz enz.

Langzaam aan opbouwen en uithoudings vermogen kweken.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:23

Probeer ook je fries eerst aan de longe aan te galoperen dmv je stem. galop is voor friezen moeilijker als voor wpn'ers.

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:24

Dank jullie wel,
Maar als ik het zweepje gebruik is ze heel moeilijk op, want ze word gestrest ofzo als ik met de zweep aan tik maar ik heb haar nog niet lang dus gewoon blijven oevenen en op les gaan.

Uhm waarom wachttijd;; omdat het vol zit maar ik kan binnekort gaan.

Nogmaals bedankt

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:26

samantha21 schreef:
Begin idd buiten op lange stukken. En dan steeds een stukje langer. Ook niet meteen een paar minuten willen gaan, gewoon een paar goeie voorwaarste galopsprongen en terug. ( merk je dat het haar wel makkelijk af gaat buiten, kun je het al wat verruimen. )

het zelfde principe ga je in de bak hanteren. Eerst een paar galopsprongen, daarna een halve grote volte, enz enz.

Ja dat lijkt me ook handig ja zal ik gaan doen.

samantha21 schreef:

Ja buiten vind ze het makkelijker, in de bak doet ze met heel veel moeite net 2 galop sprongen en dan valt ze terug.

Okej dan zal ik het zo gaan opbouwen met der dankjewel :o

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:51

Mijn fries heeft er ook moeite mee, zeker omdat ze eerst niet mocht galoperen (marathon). Eerst aan de longeerlijn goed geleerd te reageren op stemhulp, dat scheelt al veel. Vervolgens, lekker los gooien van voren en zorgen dat ze leren sprong te maken, dat verzamelde komt later wel.
In het bos kan ze nu heerlijk galoperen, in de bak gaat het ook steeds beter.
Laatst reed een vriendin op haar en ik riep dat ze haar galop eens moest proberen. Zij dacht dat ze alleen maar zat te bokken, maar zo gooit ze gewoon op.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:57

geen paniek, gewoon blijven oefenen. Neem de tips voor lief, ga lessen idd. dan komt het vast goed!

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:02

Inderdaad, lessen zullen je zeker kunnen helpen. Maar tot die tijd: zorg dat je paard aan de hulpen is en wat altijd fijn is, is dat het het patron ontdekt in waar hij zelf uit galop gaat vallen en dat jij hem voor die tijd terug pakt. En heel veel overgangen draf en galop. Het is belangrijk om te weten voordat je het op gaat lossen of het grbek aan impuls is, of dat het doorgalopperen fysiek alstig is. Maar in beide gevallen kunnen transitions geen kwaad.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:16

ik heb mn fries aan de longeerlijn goed leren galopperen op stemhulp,toen hij dat erg goed kon heb ik mn stemhulp gegeven toen hij onder het zadel was.
hij galoppeerde meteen goed,dus na een rondje gegaloppeerd te hebben heb ik hem de hemel in geprezen,en zo heb ik het uitgebouwd.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:41

De mijne kreeg ik dus aan de longeerlijn van z'n leven niet in galop. Zo zie je maar weer dat er voor elk paard een andere oplossing kan zijn.
Stemhulpen vind ik altijd wel een goede ondersteuning waar ruiters m.i. te weinig gebruik van maken.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:59

mijn paard is enorm vertrouwd op stemhulp, heb zo ook eerst leren galloperen onder het zadel :)

sommige tips hier zal ik ook eens gebruiken

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:01

haitze schreef:
ik heb mn fries aan de longeerlijn goed leren galopperen op stemhulp,toen hij dat erg goed kon heb ik mn stemhulp gegeven toen hij onder het zadel was.
hij galoppeerde meteen goed,dus na een rondje gegaloppeerd te hebben heb ik hem de hemel in geprezen,en zo heb ik het uitgebouwd.

Oke dat zal ik proberen ik doe het wel vaker aan de longe laten galopperen het gaat steeds beter moet ik zeggen.
Dus oefening baart kunst.
Maar ik kan bijna naar les dus dan zal het steeds beter gaan!

Dank jullie allemaal :D

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:25

Hangt er vanaf ook hoe je fries is gebouwd en wat de afstamming is.
Zelf rij ik sinds kort weer op mijn verzorgpaard en galoppeerd heel makkelijk aan en loopt daarbij ook een mooi tempo.
Daarnaast hebben we ook 1 op stal staan die een mooie draf heeft maar als ze in de galop zit lijkt ze net een hert.

probeer zoals al een paar gezegd is, paard voor het been krijgen.
hangt ook helemaal van het karakter af.

friese paarden zijn ook niet zo snel onder de indruk.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:28

dees probleem ken ik dus even mee lezen

ik heb een fies ons Quasandra Z gaat van in stilstand naar galop
meer moet ik niet hebben met haar kan er alles mee doen
maar ons wandaa onze andere fries het zelfde probleem maar ik dacht dat het kwam
omdat ze ind e koets heeft gelopen en ze daar niet mocht galoperen daar ze uit een
acht span zou komen uit friesland
maar ik lees hier effe mee

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:57

Zorg er eerst eens voor dat je paard goed rechtgericht, in balans en soepel is. Daarna is galopperen een stuk gemakkelijker.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:04

het bang of gestrest worden van de zweep is goed weg te krijgen door te longeren, gewoon zweep erbij houden maar verder niets doen helpt dan al om er aan te wennen. ik heb soms ook moeite om de friezen die ik rijd ik galop te krijgen en houden. zelf heel diep gaan zitten, eerst doorzitten en duidelijk de hulpen geven. zelf niet onrustig worden als het niet gaat en ookal zijn het maar 2 sprongen, heel goed belonen! succes!

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:18

Djura schreef:
Hangt er vanaf ook hoe je fries is gebouwd en wat de afstamming is.
Zelf rij ik sinds kort weer op mijn verzorgpaard en galoppeerd heel makkelijk aan en loopt daarbij ook een mooi tempo.
Daarnaast hebben we ook 1 op stal staan die een mooie draf heeft maar als ze in de galop zit lijkt ze net een hert.

probeer zoals al een paar gezegd is, paard voor het been krijgen.
hangt ook helemaal van het karakter af.

friese paarden zijn ook niet zo snel onder de indruk.

Uhm niet stevig gebouwd.
Maar word nu wel dik. haha ;)
Klopt dat is al temerken maar me zusje rijd er op,
en rijd nu met sporen wat ik erg vervelend vind.
maar ze doet het er wel beter door dus.. tja dan moet het maar
;)

groetjes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:50

Vicky_88 schreef:
zorgen dat je paard goed aan het been is!
mag ik vragen waarom er een wachttijd is voor lessen?

Dat is niet vreemd hoor ik sta ook op een wachtlijst voor les.

maensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:15

mij fries heeft er ook last van dat dus ik lees hier ook even mee.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:30

Het is bij Friezen meestal een kwestie van niet kunnen. Ze hebben de balans er nog niet voor. Het is dus logisch dat ze stress krijgt van een zweepje, ze wil wel maart kan niet!

Friezen moet je goed op balans en kracht trainen, van nature zijn ze minder makkelijk te verzamlen (uiteraard niet allemaal) waardoor de galop zeker de bocht om (wat vaak moet in de bak) moeilijk voor ze is.

Onder andere door zijgangen ect. maak je je paard sterker en beter in balans.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:01

Ik heb met mijn Fries eerst een jaar(!) gewerkt aan balans en het versterken van de achterhand, veel schouderbinnenwaarts aan de hand zodat hij sterker werd en een betere coordinatie kreeg achter. Nu is de galop in de buitenbak van 50x70 geen probleem meer en in de binnenbak van 20x40 begint het te komen.

Groetjes Marjolein.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:08

Mijn Fries kon toen ik haar 3 jaar geleden kreeg ook niet galloperen. Door veel te oefenen lukt het nu linksom altijd en rechtsom wil ze nog wel eens op het verkeerde been aanspringen, maar gaat ook steeds vaker goed.
Veel overgangen rijden zodat ze goed aan je been komt, met stemhulpen oefenen en gewoon veel gaan rijden en oefenen, als ze eenmaal wat sterker wordt lukt het vanzelf! En goed belonen als het lukt. Succes!!
ps. Ik heb ook al bijna 3 jaar les met haar en ben toch wel hele poos bezig geweest met de galop hoor! Maar kan haar nu ook vanuit stilstand laten galloperen..Dus wel geduld hebben!