Jullie ervaringen om een hengst en merrie samen te plaatsen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kudapelatih

Jullie ervaringen om een hengst en merrie samen te plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:13

Hoi allemaal

Graag zou ik jullie mening en ervaringen willen horen (lezen) om een ruim 2 jarige hengst en een merrie van 6 bij elkaar te plaatsen.
Hebben jullie hier goede of slechte ervaringen mee?
De hengst is een zeer vriendelijke reus, en is al geintresseerd in merrie's.
De merrie is wat dominanter.
Ze mag gedekt worden, maar kunnen ze dan evengoed bij elkaar blijven staan als ze drachtig is.
Deze zomer gaat de hengst naar de keuring om te kijken of hij goedgekeurd gaat worden als dekhengst.
Mocht hij afgekeurd worden dan gaat zijn klokkenspel eraf.
Alvast bedankt voor jullie ractie's

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:22

Ik heb ook een hengst (shet) en een merrie (haflinger) samen staan.

De hengst heeft wel 1,5 maand appart gestaan op een stukje land ernaast.

In het begin was het een enorm probleem, twee dominate pony's. De hengt is ook 4x over het hek gesprongen en heeft toen ook flinke klappen gekregen.

Deze week heb ik het nog een keer geprobeerd en is hij weer kort op zijn plek gezet. Nu gaat het gelukkig zeer goed.

Veulens wil ik niet, als de merrie hengstig is gaan ze weer tijdelijk uit elkaar.

Afbeelding

SuSEQ

Re: Jullie ervaringen om een hengst en merrie samen te plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:23

Bedenk dat een hengst meestal geweldiger wordt als hij een keer gedekt heeft... Ik weet niet of ik het zou riskeren; het blijft een risico dat je merrie de hengst aan frut mept.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:27

Je hengst word gewoon vervelend als hij aan een merrie kan ruiken, en helemaal als hij dan niet mag dekken.
Zorg dat er een afstand tussen zit, een box of zo.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:28

merrie weghalen bij hengstigheid... dart lijkt met net zo betrouwbaar als voor het zingen de kerk uit
dekken in september is een veulen in augustus waarom zou je dat willen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:23

TS: 1 ding vind ik wat tegenstrijdig in je post, nl. ze mag (nu) gedekt worden, maar als de hengst begin volgend jaar afgekeurd wordt, laat je 'm ruinen. Waarom dan nu het risico van een geslaagde dekking nemen als de kans bestaat dat ie dus afgekeurd gaat worden? Dan zit je dus volgend jaar augustus met een veulen van een afgekeurde hengst. Ik zou dan wachten totdat ie wel goed gekeurd is en 'm dan bij de merrie zetten. Vwb samen zetten als je wel een veulen wilt: Ons hengstje liep altijd bij de merries in de wei, ging prima, hij dekte alleen als de merries bereid waren. Verder gedroeg hij zich als een ware gentleman ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:32

Ik heb mijn 2 1/2 jarge hengstje wel samen staan met mijn 6 jarige merrie.
Nou hebben zij al samen gestaan toen mijn hengstje nog te jong was om te dekken dus ze kenden elkaar al.
Dit voorjaar heb ik ze toch samen gezet met de gedachte als het gebeurt gebeurt het en anders volgend jaar.
Dit veulen krijgt wel papier dus dat probleem heb ik niet.

Mijn merrie is inmiddels drachtig en ze staan gewoon nog bij elkaar, zelfs met nog 4 ruinen erbij waarmee mijn hengstje is opgegroeid.
Maar het hangt natuurlijk wel af van het karakter van de hengst. Mijn hengstje is gemakkelijker dan de gemiddelde quarterhorse hengst zelfs na het dekken.
Ook een goede vriendin van mij heeft haar hengst bij meerdere merries staan. Over het algemeen heeft een hengst het grootste respect voor de merries en laat zich niet zomaar trappen.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 02-09-09 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:37

Hier een foto van een gedeelte van onze mini kudde
Afbeelding

Merrie staat rechts en links daarvan mijn hengstje. Ruintje dat erachter staat is een 17 jarige welsh die nu ruim 4 jaar samen met mijn merrie staat en sinds ruim 2 jaar met mijn hengstje.
De fjord ruin kennen ze nu bijna een jaar en de zwarte draver sinds een maandje of 4.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 04:18

aslo schreef:
TS: 1 ding vind ik wat tegenstrijdig in je post, nl. ze mag (nu) gedekt worden, maar als de hengst begin volgend jaar afgekeurd wordt, laat je 'm ruinen. Waarom dan nu het risico van een geslaagde dekking nemen als de kans bestaat dat ie dus afgekeurd gaat worden? Dan zit je dus volgend jaar augustus met een veulen van een afgekeurde hengst. Ik zou dan wachten totdat ie wel goed gekeurd is en 'm dan bij de merrie zetten. Vwb samen zetten als je wel een veulen wilt: Ons hengstje liep altijd bij de merries in de wei, ging prima, hij dekte alleen als de merries bereid waren. Verder gedroeg hij zich als een ware gentleman ;)

Helemaal mee eens.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 04:51

Hier idem. Ik heb de hengst en de merrie een jaar bij elkaar gehad. Ik mocht de merrie gewoon meenemen en andersom zonder problemen. Dit jaar hebben we er een veulen van gehad. Ze staan nu weer gescheiden omdat ik geen veulen meer wil.
Vaak mag de hengst wel los in de tuin grazen als de merrie niet hengstig is of andersom, de merrie in de tuin en de hengst opgesloten. Geen enkel probleem. Maar ik zeg er wel bij dat het per situatie en per groepje heel verschillend kan zijn. Dus niet 'zomaar' bij elkaar gooien.
Hier begint bijvoorbeeld mijn veulen nu, met 2 maanden pas voorzichtig te spelen met mijn shetland kruising pony. Een andere ruin kan er absoluut niet bij want die gedraagd zich heel vervelend en gaat de merrie claimen met alle gevolgen vandien.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 14:01

Dank jullie wel voor jullie reacties
De buren hebben ook merrie's staan en daar zit alleen een schrikdraadje tussen
Daar doet hij niets mee.
Hij heeft ook altijd met een shetlander merrie gestaan, deed hij ook niets mee.
Maar zijn jullie niet bang dat je te laat constateerd dat ze hengstig is?
bij sommige merrie's kan je het amper zien.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:00

Dat is een goed argument, Kudapelatih. Ik heb het voordeel dat ik de merrie vrijwel altijd binnen mijn gezichtsveld heb staan. Ik herken de allereerste signalen meestal.
Kun je ze echter niet zo onder toezicht houden, wordt het anders hoewel het natuurlijk een cyclus is en je de volgende hengstigheid goed kunt inschatten als je het eenmaal weet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:19

Wij hebben 2 shetllanders, 1 hengst en 1 merrie, staan al 2 jaar samen. De hengst was gekomen om te dekken en zou weer weggaan, zodat de merrie niet meer alleen staat. De merrie blijkt nog wel hengstig te worden, maar wordt niet meer drachtig. De hengst heeft in begin proberen te dekken, maar ze zien mekaar nu als maatjes. Het gaatal 2 jaar goed. De merrie is 1.05 m en de hengst is 0.92 m

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:24

Als je niet wil dat ze drachtig wordt is er toch echt maar 1 remedie en dat is niet samen zetten. Een hengst heeft eerder door dat een merrie hengstig is dan jij zelf en dan is het al te laat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:52

Ik denk dat je kan wachten op een veulen, en is dat wat je wilt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:31

Vragen om problemen. Niet doen dus!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:12

Ik zet de hengsten zelfs niet meer buiten met een heel weiland ertussen. Ik heb een drachtige merrie staan en beide heren zijn nog steeds zeeeeer geinteresseerd als ik passeer in de stalgang dus ik wed dat ze zo zouden dekken. Nog afgezien van dat ik de andere merrie niet drachtig wil hebben, heb ik geen zin in eventuele blessures of verwondingen bij zowel de merries als de hengsten.