Vanaf welke leeftijd stamboekopname?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Vanaf welke leeftijd stamboekopname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:51

Help me alsjeblieft in de wereld van de shetlandkeuringen... :D

Ik heb sinds kort een 2 jarige merrie met papieren. (Lex Liebas x Kasper van de Vliek)
Ik heb al op de site gekeken van het NSPS maar vind vooral dingen over premiekeuringen.

Waar moet ik beginnen? Op welke leeftijd kan ze voor stamboekopname en moet dat altijd eerst? Of kan ze ook naar premiekeuringen?
Ik las dat keuringen georganiseerd werden door regionale fokverenigingen? Moet ik me dan daar opgeven? En moet ik verplicht lid daarvan worden om mee te kunnen doen?
Wat is het verschil tussen stamboekkeuringen en premiekeuringen? Kan je daar predikaten mee halen ofzo?

Help? }:0

Edit - foto:

Afbeelding

De rechtse:

Afbeelding

Dennis

Re: Vanaf welke leeftijd stamboekopname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:04

Stamboek opname is vanaf het voorjaar dat ze 3 worden (worden ieder voorjaar gehouden).

Voor die tijd kan je ook naar de regionale keuring voor de jeugd premies. Je krijg van te voren bericht van je fokvereniging waneer die gehouden word (keuringen zijn in volle gang, ga er van uit dat de inschrijving voor de laatste keuringen ook al gesloten is).
Je zou nog wel na de nakeuring kunnen gaan.

Stamboek heeft alleen premiekeuringen en stamboek opname. Stamboek opname is iets eenmaligs. Premiekeuring kan je ieder jaar 1x heen. Wel kan je nog naar zomerkeuringen/fokdagen. Die zijn vaak voor het echte keurings seizoen, dus de meeste zijn al geweest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 12:07

Maar ik ben geen lid van een fokvereniging, krijg ik dan toch bericht?

Dus ik zou alleen nog naar de nakeuring kunnen dit jaar voor een twenterpremie? En anders aankomend voorjaar voor stamboekopname als ze 3 is?? En die worden ook in de buurt gehouden door de fokvereniging?
En als ze stamboek is opgenomen aankomend jaar, kan ze dan ook nog dat jaar voor een premiekeuring?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:18

Als je lid word van het stamboek word je (iig hier) automatisch lid.

Ze zou dit najaar (1e week oktober) nog na de na keuring kunnen voor een twenter premie. Daarna volgend voorjaar stamboek opname en zomers premiekeuring.
Stamboek opname word ook door de fokvereniging georganiseerd en is vaak wel in de buurt.
Ik weet zo niet waar Schoonrewoerd ligt en onder welke fokvereniging jij val.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 12:26

Oke thanx!
Ik denk dat ik dan maar wacht tot volgend voorjaar. Haar staart is nu afgekauwt, heel zonde.

Ik ben wel lid van het stamboek nu, heb nog niks gehoord van een fokvereniging. Mag je ook lid worden van een andere fokvereniging die dichter bij je in de buurt zit? Ik zit precies op een provinciegrens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:00

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik woon boven in Noord-Holland, keuring is voor mij 3 kwartier rijden, net als die in Friesland.

Ik krijg meestal maar 1 of 2x per jaar bericht van de fokvereniging (vergadering en premiekeuring), dus dat je nog geen bericht heb gekregen als je net lid ben is niet gek.

Als je nu idd info inwin kan je volgend jaar met de stamboek opname er vol tegen aan ;).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:15

Super bedankt voor de info!
Is een shet zelf makkelijk klaar te maken? Ze moeten aan de hand meedraven toch?

Ik heb totaal geen kijk op exterieur ofzo bij een shetlander, wat willen ze zien??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:21

Opstellen, stappen en draven moeten ze kunnen. Veel pony's komen niet veel in handen en van wat gespetter hier en daar kijk de jury vaak niet vreemd op (mijn pony's zijn normaal veel te braaf).
Ze willen ze graag vol zien (mijn pony's die ik ook in de sport uit breng waren chronisch 'te dun', heb nu de goede maat voor de keuring gevonden, maar die is voller dan de goede maat voor de sport).

Merries doen eigenlijk alle eigenaren zelf, het voorbrengen word wel met regelmaat door andere gedaan (had er afgelopen keuring maar 3 zelf mee, maar heb er nog eens een stuk of 8 andere ook voor gebracht).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:24

Oke daar zal vast wel een voorbrenger te vinden zijn denk ik.
Hoewel ik denk een shetje nog wel bij te houden. De KWPN-ers doe ik zeker niet zelf.

Wat willen ze qua exterieur en uitstraling zien? Langgelijnd of compact? Beetje stevig gebouwd of sjiek? Ik vind die van mij zelf wel mooi maar ik heb er totaal geen verstand van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:28

Als je op mijn site kijk kan je mijn pony's zien met de premies die er bij horen, dan kan je een beetje een inschatting maken. Het scheelt wel per jurylid. De een hecht meer waarde aan beweging, de ander juist alleen aan type.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:41

Ik denk dat je merrie zeker de moeite waard is om volgend jaar aan te bieden voor de stamboek opname, en een premiekeuring te bezoeken. (Zit een goed papier achter)

Manen en staart moeten idd zo lang mogelijk. De pony oogt nu al aan de zware kant voor een 2 jarige, maar zoals Dennis al zei, sportconditie is meestal, in de shettenwereld, te schraal. Maar het keuringsseizoen is nu toch grotendeels voorbij. beter een jaar wachten en optimaal voorbrengen.

Als je lid ben van het stamboek, wordt je in veel gevallen automatisch lid van de fokverening die de premiekeuringen organiseren, en bij sommige verenigingen moet je je aanmelden. Je kunt het beste even op de site van het NSPS kijken in welke regio je valt en de bijbehoren fokvereniging gewoon even bellen.

De stamboekkeuringen zijn de enige officiele premiekeuringen, alle overige 'zomer"keuringen zijn leuk om ervaring op te doen maar tellen niet mee op haar stamboekpapier.

Op de site staan ook alle haalbare "doelen" vermeld en wat ze ervoor moet halen.

Mijn doel is om mijn 2 zwarte merries ht elite predikaat te krijgen. Hiervoor moeten ze kroon-merrie worden (4x2e premie of 2 x een 1e premie + 2 geregistreerde veulens) en voor ons een aangespannen IBOP- AA of A.

En zo heeft iedereen een ander doel.

Succes volgend jaar je pony kijk zo op de foto leuk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 12:40

Dank je Fiona!
Ik zal ook eens vragen of ik niet bij een andere fokvereniging mag. Die waar ik onder val is heeeeeel ver weg, er is er ook eentje dichterbij.