Dressuurzadel voor op haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Dressuurzadel voor op haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:06

ik wil graag op de haf van mijn vriend gaan rijden.

Het is een vrij ouderwets type (v: Sultan) en hij loopt bij mijn vriend marathons en dressuur en
vaardigheid wedstrijden.

dit is m

Afbeelding

Afbeelding

Nu wil ik in de toekomst miss een dressuurzadel aanschaffen. Het liefst een bruine. Een wintec of een andere
goede 2e handse.

Nu heb ik geen flauw idee aan welke maat ik moet denken. Hetzelfde geldt voor het hoofdstel hij heeft van
menhoofdstel een cob en van halster full. Vooral bij zijn neus is ie erg breed.

Wat raden jullie aan en wat hebben jullie op je haf liggen.

Zaina

Re: Dressuurzadel voor op haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:07

leuke pony! ik raad aan om een goede zadelmaker te laten komen, wij kunnen zo vanaf de foto niet zeggen welk zadel hij gaat passen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:13

ja zowiezo laat ik de zadelmaker er even naar kijken. maar de meeste zadels kunnen ook vermaakt worden. Ik wil zo maar weten wat gangbaar is bij de meeste hafjes. Ook omdat een bruine wintec pro mijn voorkeur heeft.

Mijn vriend moet zijn tuig ophalen bij de zadelmaker dus dan kan hij wel even vragen wat voor zadel zou passen en miss heeft ie wel wat liggen.

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:59

ik heb een prestige dressuur op m'n haffie liggen. maar gewoon ff de zadelmaker vragen. want het is heel moeilijk een goed passend zadel op een haflinger te krijgen.

ik heb altijd een cob hoofdstel, maar een hoofdstel kun je toch zo weer ruilen als het niet past.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:26

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:23

een hoofdstel kan je beter full nemen
want in de winter, met die winter haren :D
hehe gaatjes bijmaken kun je altijd in de full.

Kheb pas een wintec zadel gekocht, en ik heb een harry horse te koop staan. stond ook heel goed op mijn haflinger.
In principe kunnen alle zadels passen, als de boommaat maar breed genoeg is:D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:31

Ik heb van hoofdstel gewoon cob. Denk dat je goed moet kijken hoe de verschillende merken vallen.
Hofodstel van Global paste super. Ik heb er nu 1 van Passier en de neusriem kan net vast.

Wat zadels betreft: ik had vorig jaar ook een Wintec dressuur zadel. Dit lag niet goed. Het schoof naar voren door zijn ronde bouw.
Ik heb nu een Massimo zadel. Dat ligt super en zit heerlijk. En die hebben ze ook in bruin.
Het beste kun je een zadelmaker laten komen. Maar zoek er wel 1 die ervaring heeft met koudbloeden/rondere paarden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:37

Hoofdstel heb ik ook een cob. Mijn merrie heeft ook een brede neus.
Aansnoer past net dicht, onderste bandje moesten gaatjes bij in en de bakstukken zitten op het kleinste gaatje. Zou dus geen full nemen maar evt een neusriem in full er bij kopen als de rest goed past.

Zadel is erg lastig. Blijft toch een kwestie van passen. De ene haf is de andere niet.

Wintec kan je de boom aanpassen maar dat betekend niet dat het ook altijd goed licht. Zoals Amanda al aangeeft is de rondgeribtheid van een haf soms een probleem voor een zadel wat niet gaat schuiven.

obelixXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:40

Ik heb hoofdstel maat full haha hij is erg groot! Moet bij sommige hoofdstellen een tussenstuk maken aan de neusriem anders past hij hem niet..;(
Ik heb zelf een nieuwe rossner amerika. Was niet duur voor een nieuw zadel. Hij ligt erg goed. Ook in rossner kan er een brede boom in worden gezet. :D

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:33

Van hoofdstel heb ik maat full.. ze heeft best 'n flink hoofd!
Ik heb een dressuurzadel van ruitergilde. Model Tokyo geloof ik. Echt een superfijn zadel! Ik heb best 'n smalle boom! Ik geloof 32 ofzo, het was in ieder geval een medium. het is niet zo'n brede haf :P

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:42

Mijn dressuurzadel is een stubben maestoso, en daar ben ik erg tevreden over. Ik heb ook boombreedte 32, en dat lag vanaf het begin gewoon perfect, heb het niet meer moeten laten opvullen.

Mijn vorige hoofdstel was een samenraapsel van stukken die ik nog had liggen, en dat waren pony, cob en full onderdelen door elkaar.
Nu heb ik een cob, en ik krijg mijn neusriem ook echt nét dicht. Ik ben bang dat dat met een wintervacht lastiger gaat zijn, dus dat wordt even een gaatje bijmaken in het uiterste puntje van de neusriem. Bakstukken zitten op het voorlaatste gaatje.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:48

Hey Maisie, je hebt mijn Haffies gezien toen je Jazz bij ons kocht. Op de ene ligt een JC Saphir met Medium boom op de andere lag een KN met wijde boom, nu ligt er een Wowzadel op lucht op, omdat ik me op de KN iedere keer doorreed.
Het hoofdstel is bij beide Haffies Cobmaat. Full kan, maar dan versteld op de allerkleinste maat of zdelfs nog gaatjes bijmaken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:53

Ik heb sinds vanavond een prestige appaloosa :D Mn paardje is te smal geworden voor haar Stubben.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 09:44

heel verschillend dus. Ik ga eens beginnen met een kunstof zadel een knightrider of een wintec. Dan kan ik later altijd nog verder kijken naar een leren versie. ik ga ook het veelzijdigheid zadel van mijn zusje eens passen dat is een ainsley vanguard met fit 3 dacht ik ??

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:56

heee,

Ik rij op een haflingerstal.
En bijna alle paarden bij ons passen wel een JC dressuurzadel.
Ook zijn er veel die je pagony dressage goed passen.
suc 6 met je zoektocht!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:45

Ik heb voor Tommie een HDR.
Bevalt heel goed. Blijft stil liggen en glijdt niet naar voren.

Ik heb hem van Bestfit.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:47

Ik rijd op een kruising haflinger met een wintec 500 dresuur :).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:48

Van de foto's ga ik er eigenlijk vanuit dat een wintec niet gaat passen, of je moet voor een wintec wide gaan, maar die is niet in dressuur.
Ik heb een massimo zadel voor mijn haflinger, die ligt erg prettig :j

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:31

Ik heb een kentaur penolopa dressuurzadel voor mijn haf, ik geloof mediumboom. Lekkere diepe zit en mooie kniewrongen. Heerlijk!
Ik heb een full hoofdstel, maar extra gaatjes bij de neusriem en het sperriempje. Als ik nieuw hoofdstel koop wordt het denk ik toch een cob neusriem en de rest full. Met haflingers vind ik de maten toch erg moeilijk (en dan heb ik nog geeneens over dekens ;))

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:33

Ik heb op wout een jc liggen (zoals meerdere hier)bij de zadelmaker weg. Qua hoofdstel moet je passen ik heb 1 cob (neusriem laatste gaatje, bakstukken passen goed) en een full (neusriem past goed, bakstukken erg lang)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 08:55

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:13

Ik heb een luxe haflinger en ik heb een cob hoofdstel, moet ook echt geen full, want die zou ze nooit passen. Ik heb nog een haf en die is wat breder, en die past ook makkelijk een cob hoofdstel. Ik zou wel een aansnoerneusriem nemen. Ik heb de pagony special, goede kwaliteit voor weinig geld en een hele fijne neusriem!!

daarnaast rij ik met een stubben avalon. Heerlijk zadel en past goed, als past ie wel iets beter op mijn bredere haflinger dan op de smalle, maar zit echt heerlijk:D Nooit zadelpijn:P

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:23

hey hallo je moet gewoon een zadel maker passer laten komen het moet echt wel goed op je paardje passen erg belangrijk voor de rug leuke pony heb je

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:15

Ik heb ook een zadelpasser laten komen.
Ik heb nu een heel fijn dressuurzadel, zeer goede kwaliteit
zit heerlijk, en past goed op mn haf.
BR Strauss.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 13:48

ja zadelpasser gaat ook binnenkort langskomen. Ga nu zadels passen die we hebben liggen (die van mijn zusje en nog een oud zadel) niet om mee te rijden maar om te kijken welke richting ik op moet zoeken.