[KG]2 familie's die sterk vererven wat is sterker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

[KG]2 familie's die sterk vererven wat is sterker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 20:09

Ik was voor de gein de stamboom van mijn toekomstige veulentje aan het uitpluizen.
Ik kwam wat grappigs tegen en dan ga je je eigen toch vragen stellen.

Mijn merrie is NRPS bruin van kleur van de hengst Vitano X Gomel ox X Nimb ox.
Op het moment is ze drachtig van NRPS hengst Reflection zwartbruin van kleur ,hij is een Rubin Royal X Feiner stern X Wendekreis.

Als ik naar de stamboom van mijn merrie kijk zie ik duidelijk de lijn van blesjes terug komen dezelfde als mijn Merrie.
Dit word doorgegeven via Gomel ox ,hij is vos het overduidelijke deel van die kant is vos.
Vitano de vader van Melody is Bruin, bruin was hier dus het sterkere gen neem ik dan aan.

Nu kijk ik naar de Reflection de vader van mijn toekomstige veulen.
Daar hebben ze bijna allemaal van Vaders kant (Rubin Royal)geen aftekeningen op het hoofd aleen 1 klein wit voetje rechts achter.
Van moederkant Zit er een blesje achter en paar witte aftekeningen verder terug.
Ook is de kant van Reflection bijna allemaal bruin of zwartbruin.

Nu heb ik totaal geen verstand van vererven enzo maar zou ik hieruit op kunnen maken dat de kans op een Bruin veulen met Bles groot is?
Graag hoor ik jullie visie erop misschien denk ik totaal verkeerd maar vond mn bevindingen wel grappig.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 01-09-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:40

De kans is reëel dat het veulen witte aftekeningen krijgt maar welke is echt koffie dik kijken.
Ook moet je rekening ermee houden dat je een vos gekleurde veulen krijgt! In de moederlijn zit vos, haar vader heeft verschillende vos-gekleurde veulens gegeven dus draagt het vos gen en haar moeder draagt ook het vos gen ... de kans is dus 50% dat zij ongeacht dat zij bruin is toch ook het vos gen draagt.
Gelijkwijze heeft Reflection al vos-gekleurd veulens gegeven, dus draagt hij ook het vos gen, waardoor hier ook de kansen op vos 50 % zijn.

MelodyT

Re: 2 familie's die sterk vererven wat is sterker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 20:34

Ja klopt daar dacht ik ook al aan maar had geen idee wat sterker was ik dacht bruin.Vosveulens heeft Reflection best veel.
Vind het gewoon grappig te fantaseren wat voor iets het gaat worden!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:28

Er zijn 2 basiskleuren bij paarden: vos en zwart. Vos is recessief, dus je moet al van beide kanten vos meekrijgen om een vos veulen te hebben. In jouw geval is dat perfect mogelijk; de kans daarop is 25%. Bruin is gewoon zwart + agouti en zwart is dominant. Er is dus 75% kans om als basiskleur zwart uit te komen, waarvan 50% kans dat het veulen ook vos draagt. Dat vos gen zie je dan niet, omdat vos recessief is, maar het is er wel.

Één en ander staat ook uitgelegd op de wiki van bokt...

Ik geloof niet dat een hengst die genetisch zowel zwart als vos is, sterker het één of het ander vererft. Volgens mij moet je altijd op 25% vos uitkomen, als er genoeg veulens zijn om de statistiek relevant te maken.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 07:54

Okey nu snap ik er al wat meer van,best interessant!
Het viel me wel op de veulens die ik van hem gezien heb waren alle 3 vos maar ik weet niet wat de moeders waren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:29

SuSEQ schreef:
Er zijn 2 basiskleuren bij paarden: vos en zwart. Vos is recessief, dus je moet al van beide kanten vos meekrijgen om een vos veulen te hebben. In jouw geval is dat perfect mogelijk; de kans daarop is 25%. Bruin is gewoon zwart + agouti en zwart is dominant. Er is dus 75% kans om als basiskleur zwart uit te komen, waarvan 50% kans dat het veulen ook vos draagt. Dat vos gen zie je dan niet, omdat vos recessief is, maar het is er wel.

Één en ander staat ook uitgelegd op de wiki van bokt...

Ik geloof niet dat een hengst die genetisch zowel zwart als vos is, sterker het één of het ander vererft. Volgens mij moet je altijd op 25% vos uitkomen, als er genoeg veulens zijn om de statistiek relevant te maken.

Ja dat zou je wel zeggen maar bij sommige hengsten is wel iets bijzonders aan de hand.

De Holsteiner Ramiro bijvoorbeeld. Die gaf maar sporadisch een vos. En als je naar de grote getallen kijkt zou Ramiro veel meer vossen moeten geven. Maar in vergelijking tot andere bruine hengsten die ook vossen gaven gaf hij ze zeer duidelijk minder.
(En bij Ramiro kan je ook naar grote getallen kijken...hij heeft natuurlijk heel gedekt :D )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:13

Ik denk dat de hoofd reden dat bijvoorbeeld Ramiro weinig vossen heeft gegeven heeft meer te maken met de aanbod van merries die hij heeft gekregen, en hun kleuren, dan enige kans berekening over het geven van vos-gekleurde veulens. Daar bedoel ik mee dat hij maar zeer weinig vos-gekleurde merries heeft gekregen waardoor de kans berekening op vos dan hogere zou kunnen liggen.
Genetisch was Ramiro: Ee Aa ... omdat hij bruin, vos en zwart gekleurde veulens heeft gegeven.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:41

maar dat de vader veel vos veulens geeft zegt toch niks ik bedoel misschien waren de moeders wel voskleurig ...
de vader van het veulen is bruin en de moeder ook, dan zou ik maar rekenen op een bruin veulen en vos kan idd ook.
en ik neem aan dat de kans even groot is op een veulen met of zonder bles.
verder denk ik niet dat het met de voorouders te maken heeft of die wel of geen bles hebben, maar toch echt alleen met de ouders.
de voorouders van mijn pony hebben allemaal grote blessen, mijn pony opzich ook, maar de meeste veulens die ze krijgt hebben altijd maar een klein kolletje.

MelodyT

Re: [KG]2 familie's die sterk vererven wat is sterker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 07:46

Bij de moederlijn van Melody zie je steeds precies dezelfde bles terug komen dus dat viel me zoiezo op.Wel weet ik dat haar 2 volle broeren ook een bles hebben ietsje anders als de moeder.
En 2 half zussen (uit dezelfe moeder)hebben ook weer dezelfde terugkerende bles...

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:22

2 volle broertjes hebben dus dezelfde vader en moeder en dus heb je geen garantie dat dat met deze combi ook zo zal zijn

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 08:26

Dit is mijn merrie's eerste veulen,die ik hierboven noemde zijn de broers en zussen van de merrie die nu voor het eerst drachtig is.

1 van haar half zussen(zelfde moeder)heeft wel al een nakomeling met dezelfde bles dus volgens mij heeft de moederlijn dit duidelijk door.

De nakomelingen van
Reflection hebben weinig tot geen aftekeningen net als hem maar ik weet neit met welke moeders hij gekruist is.

Vind het erg interessant allemaal.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:29

In feite gaat het erover of er sabino aanwezig bij beide ouders, en wat hun Wit genetisch markers zijn.
Aftekeningen (bijvoorbeeld die toebehorend aan sabino) kunnen wel overgedragen worden van ouder op kind maar als er geen overdracht is van het witte gen op net die plek waar de bles (bijv.) moet komen dan zal die bles niet tonen. Genetisch is het aanwezig (en kan doorgegeven worden aan toekomstige generaties) maar fysisch (fenotype) is het niet aanwezig/zichtbaar.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:07

wat is de betekenis van Sabino?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:39

Sabino is het gen dat grotendeels verantwoordelijk is voor witte aftekening op hoofd, benen, onderbuik vlekken, stekelharigheid en witte manen en staart.