Hoe van Veulenboek naar Stamboekmerrie met Register A papier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laarski

Hoe van Veulenboek naar Stamboekmerrie met Register A papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 18:07

Hallooo :D

Ik heb een vraag..
Mijn merrie is een Phonix (v. pilot) x Roumadour II en heeft een KWPN papier register A.
Ze is geboren 23 Maart 2000, dus gaat richting de 10..
Ze is nog veulenboek, maar zou haar eigelijk wel naar de keuring willen voor zowizo stamboek merrie en wie weet meer..
Ik denk dat ze qua exterieur wel kans maakt..
Maar is het dan zo dat ze omdat haar vader Westfaals is, ook een merrietest moet doen?
Moeders staat ook als KWPN, maar heeft net als Terra westfaalse vader, KWPN moeder. Maar of dat ook Register A is of B weet ik niet..
Ben erg benieuwd.. want ze is net gedekt en krijgt volgend jaar Juni een veulen.. liefst wil ik daar een normaal KWPN papier bij.
Ze is gedekt door een KWPN erkende dekhengst VERDI.

Ben benieuwd wat ik allemaal moet uithalen.. en of jullie dat de moeite waard vinden..

Hier een foto van haar, om een idee te krijgen..

Terra
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat het een beetje duidelijk is, en anders vraag maar raak!
Thank uu!! :D

sjaakiekira

Re: Hoe van Veulenboek naar Stamboekmerrie met Register A papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:10

Ik weet in iedergeval wel dat het veulen wel een gewoon kwpn papier krijgt, maar de merrie zou ik niet weten of ze toegelaten word op een keuring...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:35

Veulen krijgt een gewoon papier

en dat en antwoord op je andere vraag kun je allemaal terugvinden op www.kwpn.nl

(en volgens mij is er in een ouder topic op FA-A ook al eens uitgelegd hoe het traject gaat) :)

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:25

Haay Sjaakiekira, bedankt!
en Sammie ook! ik had wel al een tijd zitten zoeken bij het KWPN.. maar zal nog eens proberen dan :)
enn, waar staat FA-a voor? Fokkerij en Afstamming en?
Groetjes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:26

Ja maar dat is F-AM nu := (of was dat het altijd al en heb ik de verkeerde afkorting gebruikt)

kwpn.nl is niet de eenvoudigste site, maar er staat héél veel op (ook in pdf vorm) :j

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:19

Volgens mij is het zo dat je gewoon met haar naar de merriekeuring kunt, mocht ze ster worden, dan kun je volgens mij altijd nog, die testen kunt doen om in het gewone register te komen.
Voor de zekerheid zou ik even bellen met het kwpn en je situatie uitleggen.

Veulen krijgt zeker gewone KWPN papieren :)

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:49

Veulenboek en register A zijn twee verschillende dingen. Met een veulenboek merrie kun je gewoon naar de stamboekkeuring. Een register A merrie moet inderdaad eerst slagen voor een EPTM of IBOP. En indien de vader niet aan de rontgenologische eisen van het KWPN voldoed, moet jouw merrie ook nog eerst het PROK predikaat behalen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:51

Nee hoor... Met een reg. a merrie kun je ook naar de stamboekopname.. ze worden alleen niet gelijk opgenomen. Maar je krijgt wel te horen of de merrie evt.sterwaardig is. (dan heeft het nut om het verdere traject in te gaan, anders kun je het misschien nog via het sportpredikaat proberen)

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:10

Om in het stamboek opgenomen te worden moeten ze eerst een verrichtingstest lopen. Je kan inderdaad eerst naar de stamboekkeuring gaan, maar daar worden ze dan voorlopig stamboek of vrl ster. Het is veel makkelijker om haar de IBOP of EPTM te laten lopen, op die dag zelf kun je haar in het stamboek op laten nemen, dan hoef je helemaal niet naar de stamboekkeuring te gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:07

Behalve als ze eerst geprokt moeten worden (wat haast altijd wel standaard is), dan is het een stuk voordeliger om eerst uit te vogelen of een paard sterwaardig is in de ogen van 't kwpn. Zou erg zonde van je centen zijn om eerst te prokken (evt. nog cornage) ibop (of helemaal duur EPTM) en er dan achter komen dat stb. alles is wat je krijgt..

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:30

Daar heb je idd wel gelijk in.

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:46

Super bedankt voor jullie hulp!
Ik vind het best moeilijk, ik zal er eens goed over nadenken :)

Ze staat namelijk wel toontredend, en ze heeft paar maanden geleden blessure aan d'r sprong gehad.
Losse stukjes door trauma, ze zeggen dus dat het geen ocd is..! (Ik blij!!) waren 9stuks zijn er nu nog maar 4.. en sterk verkleind.. ondertussen zullen ze misschien al weer opgenomen zijn.. maar je weet het niet.. dan word het binnenkort weer foto's maken.

Maar zou dan dus kunnen zijn dat als ze foto's moet maken voor de stamboekopname, dat ze wel zeggen dat het ocd is..?
Had namelijk met de DA (wel weer een andere dan van de kliniek..)overlegd, en die dacht wel dat ze het als ocd zouden noteren..
Ik weet niet of ze dan naar de voor geschiedenis kijken..?

Enfin.. tis toch nog wel een gedoe denk ik.. wat denken jullie..?
Ik zal anders ook eens het KWPN bellen.. is wel verstandig denk ik he..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:37

Sammie schreef:
Behalve als ze eerst geprokt moeten worden (wat haast altijd wel standaard is), dan is het een stuk voordeliger om eerst uit te vogelen of een paard sterwaardig is in de ogen van 't kwpn. Zou erg zonde van je centen zijn om eerst te prokken (evt. nog cornage) ibop (of helemaal duur EPTM) en er dan achter komen dat stb. alles is wat je krijgt..

:?
Prok is gewoon een predikaat op zich en imo ook best een waardevol predikaat :j

Toontredend zijn ze overigens niet van gecharmeerd, wb die sprong; je zou die foto door je kliniek kunnen laten mailen naar een lid van de Prokcommissie, die zijn nooit te beroerd om daar even naar te kijken en hun mening er over te geven. Aan de hand daarvan kun je beslissen of het zinvol is om rondom te röntgenen en de boel op te sturen naar het KWPN.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:45

Is het echt zo dat een Reg.A veulenboek merrie, die een veulen krijgt van een KWPN hengst dat er dan een gewoon KWPN papier bijkomt? Dacht dat het dan oook Reg. A zou zijn?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:31

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:25

Dus als ik mijn register A veulenboek merrie laat dekken door een EU erkende hengst dan krijg ik weer een A register?

kan de PDF alleen op de zij lezen, krijg hem niet recht en printer doet het niet. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:28

Een reg .a veulenboek merrie bestaat niet. Een veulenboek merrie x erkend = reg .a .
reg. a. x reg. a = reg. a.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:43

Register A is het dan, je hebt dus geen veulenboek register A en als mijn register A als 3 jarige voldoet aan de eisen van het KWPN dan krijgt ze een normaal stamboek papier. Zo heb ik het dan toch goed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:45

Als jouw merrie voldoet aan de eisen opgenomen te worden in het stb. (dus prok, keuring, test/sport, evt cornage) dan wordt het een normaal stb. papier. Dat x een erkende hengst is wederom reg. a. :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:28

Snap hem. Dank je wel :D

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 13:15

Best interressant allemaal, om het eens uit te zoeken he :d
Zag vandaag ook dat de site helemaal vernieuwd is, wel mooi, en overzichtelijk!
Maar toch een vraagje.. misschien beetje de kenners..

Geven jullie haar een kans voor de keuring of?
ik zit zelf te denken aan een thuiskeuring als ik het doe, aangezien ik net een heel artikel in IDS nr 20 heb gelezen over het thuis keuren.
Meteen een stukje studie dat je erbij krijgt. Waarom niet, waarom wel.
Groetjes :o