[H] Welke hengst voor mijn Fjorden merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stef_Alinde

[H] Welke hengst voor mijn Fjorden merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 23:07

Hallo,

Ik heb een 5 jarige merrie, en zou haar graag eens willen dekken.

Hier eerst wat info over haar:
Vader is Holmar.
Moeders vader is Bjorgard.

Wat ik zoek is een goed karakter, betrouwbaar, rustig, maar wel graag willen leren en werken.
Wat ik erg mooi vind zijn de gra fjorden, dus weet niet of dat wat word op mijn merrie, en hoe groot de kans is dat er een gra uit komt.

Verder is het erg moeilijk om te zien wanneer mijn merrie hengstig is, want ze laat niks merken.
nu heb ik gehoord dat de DA daar iets voor heeft, zodat ze hengstig word ofzo, graag hier wat meer info over.

En bestaat er ook KI voor Fjorden?
Of word er alleen natuurlijk gedekt met fjorden?

Verder is alle kennis hier goed, en ook op stal hebben we mensen lopen die er verstand van hebben dus dat komt goed!
Maar hun weten niet veel van Fjorden, wel andere rassen.
Vandaar dat ik hier vraag over welke hengst en zo ;)

Groetjes Stephanie

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:16

Deze merrie voert volgens mij via Holmar en Bjorgard niet het gra gen. Dan zou dat al in de moeder moeten zitten.

Het niet goed tonen van de hengstigheid maakt niet zoveel uit. Er zijn diverse manieren om daar achter te komen. Je kunt de merrie thuis laten scannen zodat je kunt bepalen hoe ver ze in haar cyclus is en haar tegen de tijd van hengstigheid naar de hengstenhouder brengen. Je kunt haar ook gewoon naar de HH brengen en dmv schouwen erachter komen wanneer de merrie klaar is voor de dekking.
Dat middeltje van de dierenarts zijn hormonen. Als je dat gebruikt wordt er gezegd dat je je merrie "hengstig hebt laten spuiten". Niets mis mee in mijn ogen, maar wel nadat je het een aantal keer op de gewone manier hebt geprobeerd. De meeste merries laten het namelijk wel zien in de buurt van een hengst.

Aangezien je in Zeeland woont denk ik dat je wel bereid moet zijn om een eind te reizen. Anders beperk je je keuze al tot een hengst of 2. De meeste hengsten staan namelijk in het noorden van het land. Als je er echt voor wil gaan dan zou ik in jouw geval kiezen voor het brengen van de merrie naar de hengstenhouder en daar te laten staan totdat ze drachtig gescand is. Je bent je merrie dan wel wat langer kwijt, maar het scheelt een hele hoop gezeul.

Er bestaat op zeer kleine schaal KI voor fjorden. Bart (v.d. Berg) heeft dit het afgelopen seizoen voor het eerst gedaan met zijn hengst Ansgar Skellerod. De overige hengsten dekken allemaal natuurlijk.

Hoe staat het verder met het stamboek? Ben jij daar zelf lid van? Zo nee, dan is het aan te raden om dat wel te worden aangezien je anders dubbel dekgeld betaald.
Staat de merrie op jouw naam? Zo nee, dan moet dat ook nog eerst bij het stamboek geregeld worden.
Is de merrie alleen opgenomen in het veulenboek of is ze als 3/4/5 jarige al een keer naar de keuring geweest om opgenomen te worden in het hoofdstamboek?
Als de merrie alleen veulenboeker is moet je er nog mee naar de keuring voor de hoofdstamboekopname. Dit kun je evt. in 2010 doen. Zo heb je nog geen veulen aan de voet en weet je gelijk hoe het er op zo'n dag aan toe gaat. Een andere optie is om dat pas in 2011 te doen. Dan moet je er toch heen voor de opname van het veulen. Voor jou zal de keuring in Vrouwenpolder waarschijnlijk het dichtst bij zijn. Die keuring is altijd de eerste van het jaar.

Ik zou als ik eenmaal een selectie heb gemaakt bij de hengsten thuis langs gaan. Zo zie je het beste hoe ze daadwerkelijk zijn. Daarnaast kun je ook zien waar en hoe je merrie terecht zal komen. Ik ben zuinig op mijn merries en zet ze daarom ook niet overal neer.

Een handige link is deze: http://www.fjordenhengsten.cjb.net
Hierop staan alle in NL dekkende hengsten voor het seizoen 2009 vermeld. Na de hengstenkeuring (ik denk op 3/4/'10) wordt deze site weer bijgewerkt met de actuele hengsten en de juiste stations.

Om je te kunnen helpen met het zoeken naar een passende combi zul je er even een goede standfoto en wat bewegingsfoto's bij moeten zetten. Verder is wat meer informatie over de merrie (hoogte, karakter, beenwerk, gangen etc.) ook gewenst, net als het feit of je het veulen wil houden of het voor de verkoop fokt.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 00:58

Bedankt voor je reactie!
Er staat veel info in wat ik kan gebruiken!!

Ik zal morgen even wat foto's bij elkaar zoeken.

Alinde is een lieve merrie, heel dominant naar andere paarden (heeft nu op verschillende stallen gestaan en overal stond ze in de hoogste rang, hoe klein of groot de paarden ook zijn), maar heb je nu weer veulens die weet ze heel goed te vertelen wat ze niet leuk vind alleen op een lieve manier, dan gaat alleen der kont omhoog maar blijven de benen gewoon hangen zeg maar.
Ze vind werken niks, ze is liever lui hahaha.
Maar gaat wel heel graag op buitenritten, en ze loopt ook heel graag voor de kar.
Ze is wel heel betrouwbaar, 100% trailer en verkeersmak.
Beetje eenkennig naar mij toe, maar niet heel overdreven.
Ze is 1.44m, ehm heeft voor mij mooie gangen, die ook makkelijk uit te zitten zijn.

Verder is het veulen voor eigen gebruik, dus het mag bij me blijven.
En mochten er nou echt goede veulens uit haar komen, wil ik misschien wel meer fokken voor de verkoop.
Maar zoiezo het eerste veulen is voor mezelf.

In mijn profiel staan wel wat foto's maar die zijn al wat ouder.