[TI] Zweten en Galopperen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Zweten en Galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:07

Ik heb 2 vragen wat ik jullie wil stellen, hopelijk hebben julle er een antwoord op!
Als ik ga rijden met Balou begint hij al gauw te zweten, zeker naar een tijdje te hebben gedraafd,
gaan we dan Galopperen, dan heeft hij een goede start, en na zo'n 50 meter begint hij moe te worden, iig, hij begint
het dan wat rustiger aan te doen.
Op zicht vindt ik dat niet storend het rustiger aan doen, maar ik vroeg me af of dit normaal is bij Irish Cobs?
Nu is mijn vraag aan jullie:
Hebben jullie er ervaring mee met het snelle zweten? Wat hier eventueel aan te doen?
En hebben jullie ook ervaring met het Galopperen dat hij/zij na +- 50 meter het rustiger aan doet?

miss wat onhandige vragen, maar ik maak me soms ongerust!

fanci_mike

Re: Zweten en Galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:11

Ja, die van mij zeet ook snel, soms begint het al als ik nog aan het stappen ben. Hij heeft een erg goed conditie nu, maar daar heb ik ook heel hard voor moeten werken, met steeds meer opbouwen, en galopperen blijft zwaar, zeker als hij dan ook nog eens oefeningen moet gaan doen. Ik laat hem altijd lekker op het gemak uitzweten, maar let wat betreft het werk meer op zijn ademhaling. (hij staat soms ook gewoon in de wei te zweten...) Dus ik zou me niet al te ongerust maken, gewoon rustig proberen uit te bouwen. Bij dit type paard schijnt de spier aanmaak toch wat langer te duren, en daarmee het conditioneren dus ook.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:12

mschn een gebrek aan conditie? ik weet niet hoe veel je hem rijd maar ik heb met mijn tinker alleen in begin hiervan last gehad en nu eigentlijk niet meer, toen we net begonnen met rijden ging het eingentlik net zoals jij beschrijft. maar dat is nu wel over. heb best wat werk van gemaakt zijn conditie op te bouwen, soms wat longeren en veel buiten stappen en dat soort dingen. en we doen intensief VD en grondwerk. nu merk ik dat ik zweet en moe word terwijl meneer nog door wil gaan :+

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:16

Denk ook dat het te maken heeft met conditie :) Conditie moet je opbouwen, dat krijg je er niet bij cadeau :) Jij kan ook niet zonder trainen een marathon lopen.

Rustig opbouwen, dan komt het vanzelf goed.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:21

Het niet lang kunnen galopperen is inderdaad een stukje conditie. Jij holt immers ook niet meteen een marathon, dat moet je ook opbouwen :)

Over het zweten, Tinkers zijn natuurlijk koudbloeden. Bij warm weer staat die van mij al zwetend in het land, terwijl ze dan echt helemaal niets doet ;) Zweten is niet zozeer een teken van vermoeidheid, maar vooral een hele handige manier om warmte kwijt te raken. Het zweet verdampt op de huid, waardoor die afkoelt. Natuurlijk heb je zweten en zweten. Een paard mag best zweten, maar als je hem van top tot teen in het schuim jaagt, dan zou je iets rustiger aan kunnen doen :))

Andrea_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:21

Ik heb Balou in december 3 jaar, ik ga gemiddeld 3 x per week met hem in het bos rijden, soms meer, soms minder, we rijden dan zo'n 2 uur buiten.
Tijdens die bosritten nemen we ook bergjes die we op galopperen of op stappen.
"In het schuim jagen" dat doe ik niet, met zweten bedoel ik "nat" zijn.
In de bak rijden doe ik 1x per week in de winter tijdens de Carroussel.
Zou hij na die 3 jaar geen conditie hebben? Zou dit puur met conditie te maken hebben?
natuurlijk zou ik hier al blij mee zijn als het om conditie zou gaan, ik maakde me al zorgen, dacht dat het wat met zijn hart te maken had!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:24

wat berdien zegt zit natuurlijk wel wat in...nou heb ik gezien dat je best een "harige"tinker hebt dus zal idd msch met warmte kwijtraken te maken hebben. mschn toch handig naar de ademhaling te kijken en hoe lang heeft ie nodig dat deze weer rustiger word? mijn tinker heeft vrij weinig behang, dus zal wel ook per type verschillen dan msschn?...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:25

Ik denk dat het puur met conditie te maken heeft.
Misschien conditie opbouwen aan de longe.
Zou bouw ik met Ziggy, naast het rijden of mennen, ook zijn conditie op. En ik vind het goed werken.

Koudbloeden zweten nou eenmaal meer en sneller. Merk wel bij Ziggy dat als hij zich druk maakt, of mindere conditie heeft dat hij dan toch veel sneller zweet.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:30

Die van mij is 4 en heeft hetzelfde "probleem", niks bijzonders hoor ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:39

Hoeveel draaf of galoppeer je met buitenrijden? Er zit een verschil tussen fanatiek in de bak trainen waarbij je heel veel vraagt in een korte tijd en lange afstanden rijden. Een sprinter traint ook anders dan een marathonloper. Ik train vooral dressuurgericht, van Stef hoef ik geen 3 uur lange bosrit te vragen, dat is voor hem vermoeiender dan 20 minuten galopperen in de bak.

Zweten doet Stef ook vrij snel, ben ik alleen maar blij om, dan krijgt het het iig niet te warm :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:48

Ik heb dat met Devon ook,
Ik rij hem 2 tot 4x in de week en daarnaast heeft de eigenaar hem nog voor de huifkar staan.
Devon zweet heel erg snel maar heeft op zich wel conditie.
Devon is inmiddels 6 en vindt de galop soms ook nog moeilijk.
Het is ook heel wat wat die tinks mee moeten sjouwen he.
Devon heeft best conditie maar ik merk in de les geregeld dat hij gewoon moe is.
Ik denk meer van de afwisseling in oefeningen die hij allemaal moet verwerken dan conditioneel. Devon gaat voornamelijk door op doorzettingsvermogen.
en ik kan niet zeggen dat ik hem het schuim in jaag, helemaal niet, recreatie staat bij ons boven aan, heerlijk lekker het bos in doen we het liefste, daar wissel ik stap, draf en galop ook af.
soms gaan we zelfs een hele bosrit alleen stappen en dan nog heeft meneer het zweet tot overal staan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:01

ik zou hetzelfde denken als jou, andrea. met zo'n rijschema als jou had hij wel meer conditie moeten hebben. gam heeft het ook, maar van hem weet ik dat hij ziek (lymfeproblematiek, is pafferig en kan zijn afvalstoffen slecht kwijt) is en ook weinig kan opbouwen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:07

Dat galopperen heeft ook te maken met de inhoud/bouw van een paard. Een rank arabiertje met grote longinhoud kan veel langer hard galopperen dan een Tinker. Een Tinker is een zwaar paard, een diesel, als je gewoon in een rustig handgalopje start dan zal hij het veel langer kunnen volhouden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:13

galoperen heeft met handigheid en conditie te maken
sil had daar ook eerst moeite mee maar nu verre van
(nu nog sneller draaien en reageren om de koetjes bij te houden :P )
oplossing ??? veel doen

zweten ??
sil heeft een goedde conditie maar na 20 min pin (zoals gister) is ie van voor tot achter zeik nat en stroomt het van hem af
na een uurtje stevig les (zelfde verhaal)
een buitenrit?, ligt er aan hoe druk hij zich maakt
hoe drukker hoe sneller hij zweet

de oplossing ??
een douche na het werk en klaar alweer

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:27

das gewoon typisch tinker....

ik weet nog goed,de eerste keer naar zee met de tinks...
van pure opwinding waren het bijna bommetjes,ze wilden vooruit!!!!

dus wij 'ok,dan laten we ze gewoon gaan'

je had het moeten zien....

de eerste 200m er met z'n allen als een speer vandoor,maar daar stopte het enthousiasme al...na die 200m ging de versnelling al ff naar beneden en na een kleine km moesten we al wat duwen om ze in galop te houden..... :z

zo zitten ze ergens ook gewoon in elkaar 8-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:45

Tengeltje, jij geeft aan wat de Tinkers / Cobs van oorsprong zijn.
Vrolijke en enthousiaste paardjes.
Maar waar zijn ze voor gefokt door de Engelsen en de Ieren ??

Voor de kar.
Stoombootjes, draven op je gemakje met de kar aan de strengen.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:00

Het zweten klinkt bekend in de oren. Duncan zweet ook heel snel en veel.

Maar Duncan is na kilometers gallopperen (wel met veel stappen tussendoor hoor) nog steeds in voor een rengalopje. Op buitenrit galopperen, hij doet niets liever. Bijna onvermoeibaar heb ik soms het idee. En hij gaat het liefst zo hard mogelijk. Heb nog nooit gehad dat ik hem vooruit moest branden.
In de bak galloperen vind hij wel moeilijker (tja, dan moet je de bocht om), maar ook dat doet hij eigenlijk wel makkelijk. :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:10

Ariebren schreef:
Voor de kar.
Stoombootjes, draven op je gemakje met de kar aan de strengen.

Maar bezweet of niet, ze gaan wel door.
Doorzettingsvermogen hebben ze meestal meer dan conditie :D
en toch valt Devon niet om omdat hij de conditie niet heeft.
hij hijgt even een paar minuten is is dan weer opgeladen

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:56

Ryon zweet ook heel erg snel en VEEL! :D Dit heeft echt niets met conditie te maken. Wees blij dat hij zweet en zijn warmte kwijt kan en net wat Janet zegt, gewoon even afspoelen na het werk en goed op adem stappen.
Verder hier geen problemen met de galop, dit is idd een kwestie van opbouwen denk ik. Ik merk wel dat Tinkers/Cobs sprinters zijn en geen 'stayers' dus het heel lang vol kunnen houden maar dit is wellicht uit te bouwen met een goede training.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:12

hier ook van die zweetbeesten, de merrie is nog niet goed in conditie dus niet zo gek, wel kan deze behoorlijk lang en vlot galloperen. (lijkt in dat opzicht op dr vader :D )
de hengst zweet al als hij aan werken denkt haha, hij is in erg goede conditie, word 7 dagen pw gereden of gemend maar toch zweet hij heel snel, galloperen is het idd een echte stoomlocomotief, heel kalmpjes aan op een rustig tempo, rengalop is niet zijn ding en ook altijd heel snel mee klaar.
idd gewoon lekker uitstappen en ff afspuiten, niets aan het handje.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:15

gezien het feit dat je hem toch behoorlijk vaak en regelmatig rijd, heb ik het vermoeden dat het niet zozeer een conditie probleem is, maar dat je de oorzaak elders moet zoeken, bv bij ziekte of voeding die niet optimaal is

al is het wel zo dat ze heel wat sneller en meer zweten dan "gewone" paarden!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:06

Hebben jullie wel eens naar de vacht gekeken van een Cob / Tinker.
En deze vacht vergeleken met een ander ras.

Het valt mij op dat de Cob / Tinker een veel zwaarderde en dus meer isolerende vacht heeft dan andere rassen.

Een Quarter Horse is satijn zacht in zijn vacht.
Een Wehls Pony idem, net zoals een Arabier en KWPN.
Een Shetlander heeft altijd een zware dikke vacht.

Ga zelf maar eens met dikke kleren aan hard werken.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:18

mijn tinker zweet ook snel. hij heeft een hele dikke vacht en zeker de afgelopen weken met die warmte kan je goed merken dat hij het 'zwaar' heeft. ik heb hem zelf deels laten scheren en merkte meteen dat hij zich een stuk lekkerder voelt :).
hij had dat van dat langzamer galloperen ook. heeft volgens mij echt met de warmte te maken want in de winter/herfst heeft hij daar veeeeeeeeeeel minder last van ;)

Andrea_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 10:59

Marieke_K schreef:
Hoeveel draaf of galoppeer je met buitenrijden? Er zit een verschil tussen fanatiek in de bak trainen waarbij je heel veel vraagt in een korte tijd en lange afstanden rijden. Een sprinter traint ook anders dan een marathonloper. Ik train vooral dressuurgericht, van Stef hoef ik geen 3 uur lange bosrit te vragen, dat is voor hem vermoeiender dan 20 minuten galopperen in de bak.

Zweten doet Stef ook vrij snel, ben ik alleen maar blij om, dan krijgt het het iig niet te warm :)

Met de buitenritten wordt nogal wat gedraaft en gegaloppeerd, afgewisseld met veel stappen.
Om nou precies antwoord te geven op je vraag vindt ik moeilijk, bij ons in de bossen heb je lange en korte weggetjes waar je fijn kunt draven en galopperen,
om dit in meters te vertalen verschillen ze van 100 meter tot 1 kilometer!!
Verder doe ik ook regelmatig bergjes op stappen met Balou, schijnt ook goed te zijn voor de conditie, heb ik me laten vertellen.

frenia schreef:
gezien het feit dat je hem toch behoorlijk vaak en regelmatig rijd, heb ik het vermoeden dat het niet zozeer een conditie probleem is, maar dat je de oorzaak elders moet zoeken, bv bij ziekte of voeding die niet optimaal is

al is het wel zo dat ze heel wat sneller en meer zweten dan "gewone" paarden!

Daar zat ik dus ook aan te denken.
Wat zijn voeding betreft krijgt hij Pavo Nature's best aangevuld met Kompleet plus van NAF.
Ik gaf hem eerst Pavo Liga aangevuld met Pavo Herbasan, maar omdat dit naar mijn idee te veel suikers bevatte ben ik overgegaan op Nature's Best.
En wat ziekte betreft zou ik miss eens zijn bloed moeten laten onderzoeken, wie weet wat daaruit komt!