Belgisch Stamboek en databank registratie van veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Belgisch Stamboek en databank registratie van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 12:43

Als dit verkeerd staat aub verplaatsen!

Zoals (hopelijk) de meeste fokkers en paarden eigenaren in Belgie weten is de procedure rond het stamboek registratie EN databank registratie verandert per 1 juli 2009.

De nieuwe procedure voor STAMBOEK veulens is, in het kort:
- geboorte melding naar het Secretariaat van aangesloten Stamboek sturen.
- het Stamboek opent hun 'registratie dossier' en stuurt dit door naar het Confederatie.
- het Confederatie open de 'databank dossier' en
- stuurt de rekening voor het registratie en encodering rechtsstreeks naar de opgegeven fokker
- pas na betaling van deze rekening, wordt het 'databank dossier' verder verwerkt door het toesturen van het 3-luik formulier naar de opgegeven fokker
- fokker moet dan DA aanspreken voor het chippen, het grafische signalement, enz
- 3-luik formulier wordt dan opgestuurt
- tzt wordt Stamboek verwittigt door Confederatie en kunnen zij hun 'registratie dossier' ivm opmaken passport en papieren, verder afwerken en deze doorsturen naar de fokker.

Nu waar het schoentje (momenteel) wringt en de reden van deze waarschuwend schrijven....

Op dit moment ontvangen fokkers een rekening van 58,21 euro (=incl BTW) wat FOUT is! Dit bedrag is voor het registratie en encodering van een stamboek-loze veulen/paard. Aangezien dat het over stamboek veulens gaat en dat de meeste fokkers de stamboekregistratiekosten betalen waarin de kost van stamboek passport wordt verwerkt, moet een andere 'code' gebruikt worden door het Confederatie voor het berekenen van de inning.

De correct bedrag is 42,99 euro (= incl BTW) voor het databank registratie en encodering van een stamboekveulen.

Als de aanmeldend fokker niet oplet, niet op de hoogte is of het in goed getrouw afwerkt 'verdient' het Confederatie een som van 15,22 euro extra per veulen registratie. Een mooi meegenomen gedrag op de rug van Belgische fokkers!!

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:33

Ik heb onlangs inderdaad hetzelfde meegemaakt. Ik heb een e-mail gestuurd naar het e-mail adres van BCP vermeld op de factuur met de mededeling dat de aangerekende bedragen niet correct zijn, maar geen antwoord gekregen. Ik vermoed dat als je het gevraagde bedrag (hoewel dit onwettelijk is) niet betaald ze de procedure voor de betrokken paarden gewoon stilleggen en je aan het einde van de rit gewoon geen paspoort krijgt.
Alle informatie i.v.m. procedures voor identifikatie, inclusief de ministeriële besluiten waarin de prijzen worden vastgelegd zijn te vinden op de site van het vlaamse paardenloket (http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/main.php?taal=nl&page=documentatie&part=identificatie) De site bevat trouwens nog heel wat andere interessante informatie i.v.m. regelgeving m.b.t. de paardensector.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:16

Inderdaad men is VERPLICHT de fortfaire bedrag te betalen van 58,21 euro (incl BTW) anders wordt het registratie procedure stilgezet!

Dit is in strijd met de wettelijk vermelde prijzen. Je moet vooraf betalen voor een dienst en voor iets dat je al voor hebt betaald bij een andere instantie, mn de stamboek passport.
Dus je betaald niet alleen voor een Equipas maar ook voor een passport! Dubbel dus!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:19

Is dit dan geen fout van het registrerend stamboek, dat de verkeerde code meegeeft bij het encoderen van het veulen? Of hoe weet de BCP dat het paspoort door het stamboek wordt afgeleverd?

Ik heb bij de vereenvoudigde registratie van mijn merrie eerder dit jaar toch de correcte factuur gekregen...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:45

De geboorte aanmelding van een stamboekveulen wordt rechtsstreeks naar het Secretariaat van de gewenste stamboek verstuurt.
Deze opent dan een 'registratie dossier' en geeft bepaalde gegevens door aan het BCP, waaronder het UELN nummer (levensnummer). Deze laatste is het bewijs dat de gegevens via de stamboek zijn gekomen want op de rekening van het BCP staat de registratienummer, tevens UELN, en stamboeknaam van het veulen vermeld.

Bij oudere paarden, dus geen veulens van dit jaar, die al een passport bezitten, of stamboekpapieren die omgezet moeten worden, is de vereenvoudigde manier van toepassing.

Bij veulens van dit jaar, die aangemeld zijn bij de stamboek (en waarvoor stamboek registratie is betaald aan die stamboek), gaat de BCP uit van het feit dat het over paarden, cq veulens, gaat ZONDER PASSPORT en dus moet de volle lading betaald worden.

Ik weet wel dat ik volgende keer hoe dan ook EERST een passport zal bezorgen en dan pas chip registratie zal doen! Maar ja, volgende keer dat ik een veulen moet registreren zal het een irisscan krijgen en is het hele microchip gedoe niet van toepassing!!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:41

Peterina schreef:
Bij veulens van dit jaar, die aangemeld zijn bij de stamboek (en waarvoor stamboek registratie is betaald aan die stamboek), gaat de BCP uit van het feit dat het over paarden, cq veulens, gaat ZONDER PASSPORT en dus moet de volle lading betaald worden.

Uiteraard wordt een veulen niet geboren met een paspoort aan zijn oor geniet... Maar als het stamboek er eentje aflevert, dan moeten zij toch aan de BCP melden dat er al één voorzien is? Als die melding niet gebeurt, dan weet de BCP inderdaad niet beter dan dat zij een paspoort moeten afleveren en er dus de volle pot betaald moet worden. Dus ofwel heeft de BCP een fout in de verwerking van de gegevens die van het stamboek afkomstig zijn, ofwel geeft het stamboek in kwestie de foute gegevens door.

Citaat:
Ik weet wel dat ik volgende keer hoe dan ook EERST een passport zal bezorgen en dan pas chip registratie zal doen! Maar ja, volgende keer dat ik een veulen moet registreren zal het een irisscan krijgen en is het hele microchip gedoe niet van toepassing!!

Ga je de eerste 20 jaar niet meer fokken, dan? België kennende zal het invoeren van de irisscan niet voor morgen zijn...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 12:49

SuSEQ schreef:
Peterina schreef:

Uiteraard wordt een veulen niet geboren met een paspoort aan zijn oor geniet... Maar als het stamboek er eentje aflevert, dan moeten zij toch aan de BCP melden dat er al één voorzien is? Als die melding niet gebeurt, dan weet de BCP inderdaad niet beter dan dat zij een paspoort moeten afleveren en er dus de volle pot betaald moet worden. Dus ofwel heeft de BCP een fout in de verwerking van de gegevens die van het stamboek afkomstig zijn, ofwel geeft het stamboek in kwestie de foute gegevens door.

Citaat:

Ga je de eerste 20 jaar niet meer fokken, dan? België kennende zal het invoeren van de irisscan niet voor morgen zijn...

Ik denk dat je is de procedure van de stamboeken is na moet gaan ... ik ken ze van verschillende stamboeken maar uit je antwoord blijkt dat jij ze niet ken!
De BCP is op de hoogte dat het over een stamboekveulen gaat omdat zij het bericht daarvan krijgen van de stamboek met melding van een STAMBOEK REGISTRATIE (cq UELN, levensnummer) dus wordt er ook een stamboek passpoort afgelevert door het stamboek en MOET de BCP weten - tenminste als zij hun eigen procedures kennen!! :(:) - dat het niet een passport moet afleveren.

Mijn geval is niet de enige ... tot nu toe heb ik bericht gekregen van verschillende mensen en gaat het over stamboekveulens van 5x verschillende stamboeken! Lijk mij sterk dat 5x stamboeken verkeerde gegevens doorgeven?! :roll: >;)

En ik hoef geen 20 jaar te wachten! Als de irisscan geimplementeerd wordt in het EU wetgeving dan zal Belgie (en Nederland N.B.) bij moeten schroeven; EU-wet gaat nog altijd boven B en NL wet en helaas voor B en NL zijn ze nu eenmaal lid van de EEG dus zijn ook verplicht die wetten te handhaven!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:06

Peterina schreef:
Mijn geval is niet de enige ... tot nu toe heb ik bericht gekregen van verschillende mensen en gaat het over stamboekveulens van 5x verschillende stamboeken! Lijk mij sterk dat 5x stamboeken verkeerde gegevens doorgeven?! :roll: >;)

Da's inderdaad sterk. Maar hoe kun je die hele toestand aankaarten bij de BCP? Of geven ze strategisch "niet thuis" als je je laat horen...

Citaat:
En ik hoef geen 20 jaar te wachten! Als de irisscan geimplementeerd wordt in het EU wetgeving dan zal Belgie (en Nederland N.B.) bij moeten schroeven; EU-wet gaat nog altijd boven B en NL wet en helaas voor B en NL zijn ze nu eenmaal lid van de EEG dus zijn ook verplicht die wetten te handhaven!

De door de EU afgekondigde richtlijnen zijn dan wel bindend voor de lidstaten, maar dat moet gebeuren via de eigen wetgeving en niet rechtstreeks. Boetes van het Europees Hof ten spijt, is België nooit snel geweest met het implementeren van die richtlijnen. Dus zelfs als de EU morgen bepaalt dat de irisscan ook gebruikt mag worden, dan ben je er nog niet binnen de paar jaar. Persoonlijk zie ik het nog niet gebeuren dat de bevoegde instanties binnen de EU binnen afzienbare tijd de irisscan gaan toelaten ter identificatie van paardachtigen...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 13:49

SuSEQ schreef:
Peterina schreef:

Da's inderdaad sterk. Maar hoe kun je die hele toestand aankaarten bij de BCP? Of geven ze strategisch "niet thuis" als je je laat horen...

Citaat:

De door de EU afgekondigde richtlijnen zijn dan wel bindend voor de lidstaten, maar dat moet gebeuren via de eigen wetgeving en niet rechtstreeks. Boetes van het Europees Hof ten spijt, is België nooit snel geweest met het implementeren van die richtlijnen. Dus zelfs als de EU morgen bepaalt dat de irisscan ook gebruikt mag worden, dan ben je er nog niet binnen de paar jaar. Persoonlijk zie ik het nog niet gebeuren dat de bevoegde instanties binnen de EU binnen afzienbare tijd de irisscan gaan toelaten ter identificatie van paardachtigen...

Ik heb BCP al aangeschreven .... inderdaad zonder gehoor!
Een collega (van een werkgroep) heeft met het Secretariaat gebeld en zij kreeg te horen dat het inderdaad een foutieve codering was in het computer van de BCP ... zou gecorrigeert worden ... bijna 3 manden later nog steeds in uitvoering!!
Volgende stap (al genomen) is het aanschrijving van de diversen stamboek met vraag om uitleg en terugbetaling van de +15 euro extra die betaald is. Op deze laatste verwachten wij geen positieve reactie.
Daarna is het probleem openbaar aankaarten via tijdschriften en kranten, en verder ....

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:29

Ik heb het probleem eerst aan de BCP gemailed zoals hoger gezegd.
Daarna naar de economische inspectie gemailed. Deze hebben geantwoord dat het probleem bij het FAVV (federaal Agentschap voor de Voedsel Veiligheid) moest worden gemeld.
Hier beweerde men eerst dat het om een fout in het facturatie-programma van de BCP zou gaan, maar heb er dan ettelijke maanden niets meer van gehoord.
Heb het probleem door gestuurd naar de federale ombudsman.
Heb dan eindelijk (via de ombudsman) van de FAVV het volgende antwoord gekregen :

De BCP zou met een aantal stamboeken een afspraak hebben gemaakt dat zij de meerprijs die eigenlijk onterecht wordt aangerekend als korting zouden geven op de prijs voor de afgifte van een paspoort.
Bij mij gaat het om registraties bij het studbook Zangersheide en hier zou dus volgens de FAVV en BCP een dergelijke afspraak mee gemaakt zijn.

De prijs voor de afgifte van een paspoort was bij dit studbook in 2009 150 euro, en dit was in 2008 ook 150 euro.
Toch moet ik in 2009 het hogere bedrag betalen voor een registratie bij de BCP.
Ik heb deze vraag aan het studbook reeds 2 x doorgemaild sinds eind vorig jaar, maar ook hier krijg ik geen antwoord.
1 ding is echter zeker : deze hele wijze van werken is ONWETTELIJK. Er is geen enkele wettelijke bepaling, noch in de wet op de voedselveiligheid die de verplichte registratie regelt, nog in het ministeriële besluit dat de prijzen bepaald die voor de registratie mogen gevraagd worden,die deze wijze van werken toelaat.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:43

Is hier ondertussen al iets meer over geweten? Ik heb deze middag ook een verkeerde factuur gekregen voor de registratie van mijn stamboek haflingerveulen. Ik heb gebeld naar de BCP, maar die waren al in weekendstemming. Maandagvoormiddag bel ik nog eens.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 15:57

Als je met een Belgisch Stamboek te maken hebt, en het veulen geboren is in Belgie en staat gestald in Belgie, dan zal je met de volle factuur gepresteert worden.
Betaal je deze niet (of gedeelte volgens de KB) dan wordt het identificatie dossier NIET afgewerkt bij het BCP en kan het Stamboek ook niet verder het registratie dossier afwerken.
De Ministerie van Landbouw heeft van de Stamboeken (erkende wel te begrijpen) ge-eist dat het identificatie dossier eerst moet afgewerkt worden en vrijgegeven moet worden door het BCP/CWCB voordat verder wordt gewerkt aan het stamboek registratie dossier. In andere woorden, de Stamboek mogen geen paspoorten afgeven voordat het hele identificatie dossier (chip, schetsen, databank reg., mutatie form, EN betaling!) is afgewerkt.

Enige tip die ik kan geven aan mensen met een veulen die stamboek geregistreert gaat worden in het buitenland: werk eerst deze dossier/administratie af en wacht op levering van bevestigen van registratie, hetzij paspoort of pedigree, VOORDAT je uberhaupt begint met het hele chip gedoe/identificatie dossier. Pas als je het buitenlandse paspoort hebt (of bewijs van inschrijving en pedigree met UELN nummers) meldt je het veulen aan bij het BCP/CWCB (alhoewel de laatst genoemd wel wat spoeler is ivm buitenlands gereg.veulens).

Bij een Zangersheide veulen (als de situatie niet verandert is in 2010) zou ik ook eerst de stamboek registratie doen en na ontvangst van paspoort enz de identificatie dossier.

Het is 'maar' 15 euro die er extra bijkomend voor de fokker ....maaaaar als je verschillende veulens hebt begint het wel op te tellen!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:44

Peterina schreef:
Als je met een Belgisch Stamboek te maken hebt, en het veulen geboren is in Belgie en staat gestald in Belgie, dan zal je met de volle factuur gepresteert worden.
Betaal je deze niet (of gedeelte volgens de KB) dan wordt het identificatie dossier NIET afgewerkt bij het BCP en kan het Stamboek ook niet verder het registratie dossier afwerken.

Regelrechte gangsterpraktijken, dus.

Het gaat mij niet zozeer om die ene keer 15 EUR, maar wel om het principe en die bende veulens die in de toekomst nog geregistreerd gaan worden door mij. Als er 1000 veulens geboren worden, dan is dat 15000 EUR zuivere (illegale) winst voor de BCP waar ze niks voor moeten doen!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:27

Getverderrie is het weer zover hoor, stelletje witteboordcriminelekloothommels

Dus met andere woorden kan ik beter mijn veulens registreren in Nederland, en als alles ok is de hele chipresum aanvragen in België?
Want die 15€ die ze teveel aanrekenen krijg je met geen mogelijkheid eraf getrokken?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 00:39

Citaat:
Dus met andere woorden kan ik beter mijn veulens registreren in Nederland, en als alles ok is de hele chipresum aanvragen in België?
Want die 15€ die ze teveel aanrekenen krijg je met geen mogelijkheid eraf getrokken?

Je krijgt de 15 euro niet terug!

ALs je je veulens (Belgische veulens die in Belgie staan) laat registeren in Nederland dan krijgt je een chip van de stamboek van keuze en natuurlijk een paspoort.
Deze twee, hoofdzakelijk de chip, moeten nog geregistreerd worden in het nationale databank in Belgie VOORDAT JE UBERHAUPT MET HET GESPEENDE VEULEN KAN REIZEN.
En dit kost dan (maar) iets van 42 euro, omdat je al een paspoort hebt.
Of dit dan een besparing is weet ik niet ... kost lidgeld van NL stamboek, registratiekosten zijn meestal hoger in NL, post kosten, enz enz.

SuSEQ

Re: Belgisch Stamboek en databank registratie van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:45

Ik heb zonet even gebeld met het secretariaat van het stamboek waarbij ik wil registreren en volgens hen is het al jaren zo dat de prijs voor een eerste registratie 58.21 EUR is. Waarvan die meerprijs tov de vereenvoudigde procedure komt (het werk is hetzelfde), konden ze mij niet vertellen; ik moet ook nog het stamboek betalen voor het afleveren van mijn paspoort.

Ik heb dan gebeld naar het vlaams paardenloket en die wisten ook niet meteen een antwoord, maar de dame aan de balie dacht dat de meerprijs doorgestort werd naar het stamboek. Dit zou kunnen, maar ik vind het in alle geval niet terug in het overzicht van de boekhouding dat we op de algemene ledevergadering kregen. De som die bij inkomsten vermeld staat, komt ongeveer overeen met het aantal geregistreerde veulens maal de som die je aan het stamboek zelf betaalt.