Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Peterina schreef:Bij veulens van dit jaar, die aangemeld zijn bij de stamboek (en waarvoor stamboek registratie is betaald aan die stamboek), gaat de BCP uit van het feit dat het over paarden, cq veulens, gaat ZONDER PASSPORT en dus moet de volle lading betaald worden.
Citaat:Ik weet wel dat ik volgende keer hoe dan ook EERST een passport zal bezorgen en dan pas chip registratie zal doen! Maar ja, volgende keer dat ik een veulen moet registreren zal het een irisscan krijgen en is het hele microchip gedoe niet van toepassing!!
SuSEQ schreef:Peterina schreef:Bij veulens van dit jaar, die aangemeld zijn bij de stamboek (en waarvoor stamboek registratie is betaald aan die stamboek), gaat de BCP uit van het feit dat het over paarden, cq veulens, gaat ZONDER PASSPORT en dus moet de volle lading betaald worden.
Uiteraard wordt een veulen niet geboren met een paspoort aan zijn oor geniet... Maar als het stamboek er eentje aflevert, dan moeten zij toch aan de BCP melden dat er al één voorzien is? Als die melding niet gebeurt, dan weet de BCP inderdaad niet beter dan dat zij een paspoort moeten afleveren en er dus de volle pot betaald moet worden. Dus ofwel heeft de BCP een fout in de verwerking van de gegevens die van het stamboek afkomstig zijn, ofwel geeft het stamboek in kwestie de foute gegevens door.Citaat:Ik weet wel dat ik volgende keer hoe dan ook EERST een passport zal bezorgen en dan pas chip registratie zal doen! Maar ja, volgende keer dat ik een veulen moet registreren zal het een irisscan krijgen en is het hele microchip gedoe niet van toepassing!!
Ga je de eerste 20 jaar niet meer fokken, dan? België kennende zal het invoeren van de irisscan niet voor morgen zijn...
- dat het niet een passport moet afleveren.
Peterina schreef:Mijn geval is niet de enige ... tot nu toe heb ik bericht gekregen van verschillende mensen en gaat het over stamboekveulens van 5x verschillende stamboeken! Lijk mij sterk dat 5x stamboeken verkeerde gegevens doorgeven?!![]()
Citaat:En ik hoef geen 20 jaar te wachten! Als de irisscan geimplementeerd wordt in het EU wetgeving dan zal Belgie (en Nederland N.B.) bij moeten schroeven; EU-wet gaat nog altijd boven B en NL wet en helaas voor B en NL zijn ze nu eenmaal lid van de EEG dus zijn ook verplicht die wetten te handhaven!
SuSEQ schreef:Peterina schreef:Mijn geval is niet de enige ... tot nu toe heb ik bericht gekregen van verschillende mensen en gaat het over stamboekveulens van 5x verschillende stamboeken! Lijk mij sterk dat 5x stamboeken verkeerde gegevens doorgeven?!![]()
Da's inderdaad sterk. Maar hoe kun je die hele toestand aankaarten bij de BCP? Of geven ze strategisch "niet thuis" als je je laat horen...Citaat:En ik hoef geen 20 jaar te wachten! Als de irisscan geimplementeerd wordt in het EU wetgeving dan zal Belgie (en Nederland N.B.) bij moeten schroeven; EU-wet gaat nog altijd boven B en NL wet en helaas voor B en NL zijn ze nu eenmaal lid van de EEG dus zijn ook verplicht die wetten te handhaven!
De door de EU afgekondigde richtlijnen zijn dan wel bindend voor de lidstaten, maar dat moet gebeuren via de eigen wetgeving en niet rechtstreeks. Boetes van het Europees Hof ten spijt, is België nooit snel geweest met het implementeren van die richtlijnen. Dus zelfs als de EU morgen bepaalt dat de irisscan ook gebruikt mag worden, dan ben je er nog niet binnen de paar jaar. Persoonlijk zie ik het nog niet gebeuren dat de bevoegde instanties binnen de EU binnen afzienbare tijd de irisscan gaan toelaten ter identificatie van paardachtigen...
Peterina schreef:Als je met een Belgisch Stamboek te maken hebt, en het veulen geboren is in Belgie en staat gestald in Belgie, dan zal je met de volle factuur gepresteert worden.
Betaal je deze niet (of gedeelte volgens de KB) dan wordt het identificatie dossier NIET afgewerkt bij het BCP en kan het Stamboek ook niet verder het registratie dossier afwerken.
Citaat:Dus met andere woorden kan ik beter mijn veulens registreren in Nederland, en als alles ok is de hele chipresum aanvragen in België?
Want die 15€ die ze teveel aanrekenen krijg je met geen mogelijkheid eraf getrokken?