na je 1e haf weer een 2e haf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

na je 1e haf weer een 2e haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 10:43

Ik heb nu een haflinger van 11 jaar. soms zit ik wel eens te denken van als me haf komt te overleiden. Wat neem ik dan weer een haf?? MAar dan ben ik bang dat ik die haf gaat vergelijken met de haf die ik eerst had

Dus wie heeft er in z'n situatie gezeten. Dat je 1e haf kwam te overleden en dat je daarna een 2e haf nam. Heeft het lang gedruud voordat je aan die haf gewend was? of juist helemaal niet.

Ook al heb elke haflinger een ander karakter, vaak hebben ze sommige trekjes wel gemeen. Dus echt typische haflinger trekjes

lynne_berna

Re: na je 1e haf weer een 2e haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:45

Ik heb 2 weken geleden mijn fjord in laten slapen, en ik denk dat er over een aantal jaartjes wel weer een fjordje komt. De fjorden zijn me met de paplepel ingegoten dus die liefde ervoor zal nooit meer weggaan.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:58

Ik had een fries die ik op 8 jarige leeftijd in heb moeten slapen, heb toen niet voor een fries gekozen. Ze lijken zo op elkaar dat ik ze wel zou vergelijken toen, nu niet meer.
Ik heb er toen een haf bij gekocht en nu heb ik 2 hafjes staan.
Toch komt er "ooit" weer een fries :D

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:00

Zouw Bonny komen te overlijden,dan zou ik graag een fjord willen Bonny is een kruising met Fjord :)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:07

Heb naast m'n hafjes ook rijpaarden (warmbloed) geprobeerd, en na vele jaren van pech (ze hadden altijd wel iets) opnieuw voor hafjes gekozen. Het was voor ons een hele opluchting toen we vorig jaar die stap gezet hebben (zo van: "weet je wat? Die grote paarden de deur uit en we gaan opnieuw Hafjes houden. Sterke dieren, bomvast, leuk karakter en veel plezier). De beste beslissing die we ooit gemaakt hebben! Na elke rit hebben we telkens een super goed gevoel. Dus: hafjes forever!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:27

Ik snap wel wat je bedoelt, maar als er een nieuw vriendje komt, dan zul je hem ook als zodanig zien ook al lijken ze uiterlijk op elkaar. Het belangrijkste is dat je wacht tot je er weer klaar voor bent. Voor de 1 is dat al na of 2 weken, voor de ander nooit meer.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:32

Mijn haf is nu 14 jaar en wil al wel weer een haflinger als ze komt te overlijden.
Denk er aan om een veulentje bij haar te fokken.
Dan heb ik toch nog een nakomeling van haar.

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:42

Hier hebben we een luxe postitie maar wel ideaal,
Ik wil een paard niet oud zien worden, dus ik heb een vervanger op stal staan als dat met past gaat de andere weg.

Dus geregeld een half jaar 2 haflingers gehad om te rijden, en als er met die nieuwe geen klik is gaat die, en anders die andere.
Zo is het gemis ook niet zo groot omdat je dan weer een klik hebt met je nieuwe haflinger.
En mijn ervaring is dat een jonge haflinger makkelijker beweegt qua type beter bij mij past.
Ik ga op zoek naar een haflinger die mij past.
Nu hebben we een jaarling en een veulen staan, en 1 van de twee blijft in de toekomst de andere gaat weg.

Maar het blijft mij bij een haflinger

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:45

jaa! het blijft altijd een haflinger! en shetjes! mn eerste pony was een shet en ben dol op ze! en mn rijpony was een haf die nu met pensioen is heb daar een veulen van. misschien komt er nog eens een andalusier als ik de staatsloterij gewonnen heb ofzo, of een fries, maar zal altijd wel een hafje willen blijven houden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:53

Jeee TS, daar hoef je toch helemaal niet mee bezig te zijn. Misschien heb je het geluk dat je paardje er nog 15 jaar is.
Als het ooit zover is, dan merk je vanzelf wat je dan wilt en hoe het voelt. Dat is toch niet te voorspellen.

Maar om toch je vraag te beantwoorden. Ik heb mijn haflinger 13 jaar gehad en veel verdriet gehad van zijn overlijden.
Ik heb me bij mijn zoektocht naar een nieuw paard niet afgesloten voor haflingers, maar wist toch dat het geen haflinger zou worden. Bij elke haflinger was mijn eerste gedachte "dat is Bert niet".
Ik heb nu een bonte tinker en heb geen last van vergelijkingen met Bert. Ik denk dat ik dit met een haflinger sterker had gehad.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:19

Mij is het overkomen.

Toen Brenda was overleden wist ik zeker dat ik weer een haf wilde.
nou en een maand later was er al 1 gekocht.
op het begin wou het echt niet, was alleen maar aan het verglijken.
en dat heb ik nu nog steeds na 3.5 jaar later.

maar volgens mij kom je daar niet vanaf :n
Brenda was mijn maatje mijn alles waar ik alles mee kon.
en noortje is gewoon heel anders, daar kan niet alles mee,
heeft meer pit.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:28

Ik denk dat er dan of een tinker of een haf komt. Maar dan wel eentje die net íets groter is :j Ik denk ondanks het ras dat je toch wel gaat vergelijken. Of het nu een koudbloed of warmbloed is.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:30

mijn 1e paardje een connemara en nog steeds wil ik alleen maar conenmara. denk dat het zo ook gaat als je hafjes gek bent

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:54

In geval van overlijden zou ik het niet (meer) doen.
In 1998 is mijn draver, Bobo Buitenzorg, plotsklaps overleden. Daarna wilde ik redelijk snel weer een paardje maar ik vond met niet 1 de klik die ik met Bobo had. Uiteraard moesten het allemaal donkerbruine dravers zijn met zwarte manen (dat was Bobo ook), maar ik bleef elk paard met hem vergelijken. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en mn laatst aangeschafte draver te koop gezet (ik vond het ook tegenover die paarden niet eerlijk. In elk nieuw paardje zocht ik Bobo en dat vond ik niet!) en ben toen op zoek gegaan naar heeeeeeeeeeeeel wat anders en dat werd uiteindelijk... een haflinger! :D

Deze haf heb ik na 3 jaar helaas moeten verkopen wegens mijn scheiding destijds, maar inmiddels heeft mijn vriend in 2006 Nick van de Sterreboshoeve gekocht. Ja weer een haf. En ik vergelijk nu niet, ook omdat ik weet dat mn 1e haf een superhuis heeft. En bovendien bleek Nick een lot uit de loterij! :+:

Als Nick zou overlijden denk ik niet dat er weer een haf zou komen. Omdat ik veels te bang ben dat ik hetzelfde gevoel zou krijgen als met Bobo. Geen enkele haf voldoet dan aan het profiel van Nick.

Waarschijnlijk ga ik dan ook weer voor iets heel anders...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:50

Ja er komt een volgende. Die zal nooit zo zijn als Stef, dat kan ook niet. Maar ik ben helemaal weg van die gekke haflingers..

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:54

Mijn vorige haf is afgelopen mei overleden en ik heb opnieuw een haflinger.
In het begin heel erg wennen maar dat had het met ieder ander ras geweest.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:03

Ik hoop tegen die tijd te oud te zijn om weer aan een jong te gaan beginnen maar er zou zeker een haf komen... dan eentje die wel wat ouder is en met mij mee oud wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:10

Ik hou die van mij als ze ouder wordt en neem er eentje bij. Gaat ze eerst met mijn kinderen ( als die willen rijden) en anders met een verzorgertje rijden. en daarna lekker met pensioen in de wei.

Heb er teveel moeten verkopen om dat vrijwillig nog te doen.

enneh die van jou is 11, we horen je over tien jaar wel weer eens :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:45

Ik heb nu een haflinger, maar we gaan kijken naar een KWPN/Holsteiner/Oldenburger. De haflinger blijft, hij heeft altijd voor ons klaar gestaan en ging voor ons door het vuur. Deze pony heeft ons hart gestolen, en hiermee gaan we lekker verder met mennen. Dat vind hij ook geweldig. :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:47

Mocht mijn paardje te komen overlijden, en niet vroegtijdig aan een ziekte o.i.d, ben ik tegen die tijd ook al een stukje ouder. Mijn merrie is nu 2,5 en ik ben 23.. Dus reken maar uit.. Nee daar denk ik nog niet over na. :) Maar de haflinger heeft zeker mijn hart gestolen, dus als ik weer een haflinger vind waar het goed mee klikt, of eventueel de mogelijkheid zou krijgen om mijn vorige bijrijdpaard, de moeder van mijn eigen merrie, te kopen dan zou ik dat zeker doen! :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:15

Hier komt er geen Haflinger meer, maar ook geen enkel rijpaard meer denk ik zomaar..
Shania is het eerste paard waar ik echt alles mee heb wat iemand zich maar kan wensen... Ze is het beste wat me overkomen is... Als zij dood gaat is het voor mij einde paardensport.. Na Shania is er voor mij geen paardenleven meer...

Klinkt allemaal heel dramatisch, maar geen enkel paard haalt het nog bij haar.. Ik heb naast Shania nog 3 paarden en 4 Shetties.. Maar geen enkele heb ik mee wat ik met Shania heb, terwijl ik Shania echt niet het langste van allemaal heb..

Gelukkig is Shania nog maar 4, dus kan ze als ze gezond blijft nog heeeel veel jaartjes mee! :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:22

als dit ras bevalt gewoon weer een haf nemen..
ik verloor vroeger ook mijn haf.
rijd nu ook weer een haf en t bevalt me gewoon weer goed.
En vergelijking blijft toch wel :)

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:39

Ik heb dan wel nooit een haflinger gehad. Maar ik kan je vertellen. Je eerste eigen pony of paard blijft de beste! Ik heb zelf 10 jaar lang een New-forest pony gehad en deze heeft de mooie leeftijd van 26 jaar gehaald. Heb hier heel veel verdriet van gehad maar heb toch besloten op zoek te gaan naar een nieuwe pony. Heb nu een Fjord en ben hier ontzettend blij mee! Maar ik heb zelf heel erg dat ik soms nog steeds ga vergelijken. Ik denk dat dit altijd wel zal blijven.
Maar bevalt het ras je goed dan zou ik gewoon weer een haflinger nemen!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:39

Ik heb in november 2007 mijn eerste haf gekocht, en precies een jaar later (dat was trouwens toeval, kwam er achteraf pas achter :P ) mijn 2e haf. Ik heb ze nu nog allebei. Mocht een van hen komen te overleiden, dan is er een grote kans dat ik opnieuw voor een haf zou kiezen. Ik ben gewoon helemaal verliefd op het ras. Mijn 2 haffies lijken erg hard op elkaar voor de paarden-leek, maar ze zijn ZO verschillend qua karakter. Ik ben niet bang dat ik een toekomstige haf zou gaan vergelijken met een van mijn lieverds nu. Elk paard is anders, en een kleur of een ras is ook niet meer dan dat. Karakters verschillen enorm, en dat geldt voor elk ras :)

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:22

Ik heb ook deze situatie mee gemaakt, maar het wasa toch weer anders.
Op mijn 15e had ik een haflinger die plotseling overleed, ik had haar een half jaar gehad.

Pas na 4 jaar wilde ik weer graag een eigen paard, en het werd toch weer een haflinger gewoon omdat ik gek op die beesten ben.
Maar Rosanne en Flo ( die nu bij mij is ) kan je niet vergelijken.
Toen ik 15 was, reed ik alleen maar buiten en met Flo rij ik nu in de sport.
Het zijn totaal 2 verschillende paarden maar toch ook weer niet.
Ik heb ze nooit vergeleken, met Rosanne heb ik een top tijd gehad en dat zal ik ook nooit vergeten, maar ik ben ouder geworden, en mijn ambitities zijn ook anders geworden.

GRoetjes