Mini/shetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Mini/shetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 03:10

Lees soms allerlei problemen met shetjes en hun gedrag/of pittige karakter.
Heb zelf een circa 6 jarige zwarte ruin,waar ik helemaal tevreden mee ben(het is een eigenwijze donder,maar hoort ook zo).
Hij is minimaat,maar kent alle basisdingen kwa verzorging,loopt af en toe voor een karretje,is nieuwsgierig met een hartje van goud,eerlijk,en zoals een shet is....op bepaalde momenten puur eigenwijs :D
Lees regelmatig over problemen met shetten die niet reageren zoals de eigenaar wenst.(naast natuurlijk de verhalen dat het per definitie perfecte kinderpony`s zijn).
Ik vind het niet perse een perfecte kinderpony(tref je een zeer koppig type,dan is het in mijn ogen echt geen kinder tuttel pony).
Mijn mini is dol op kinderen,en ondanks zn soms pittige karakter daar best voorzichtig mee.
Maar aan de andere kant,kan je als volwassene op je handen gaan lopen,maar als meneer iets perse niet wil heb je het nakijken.
Goede dosis humor heb je dus wel nodig als je een shetje bezit.
Zoals weleens gezegt word,zijn ze groot karakter in mini verpakking....
Hoe ervaren jullie als mini/shet eigenaren dat?
Want heb vaak het idee,dat je als eigenaar van slechts een shetje totaal niet serieus word genomen(goh,groot uitgevallen bouvier heb je ?).
Terwijl ze kwa karakter en mogelijkheden best veelzijdig zijn?

pluklief

Re: Mini/shetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:09

Mijn mini was een geweldige pony maar ondertussen had ze zo gruwelijk veel pit. Ze had ook een enorme eigenwil maar het was toch echt een heerlik beest. Tegen kinderen was ze echt geweldig, die konden er alles mee.
Ik heb altijd veel plezier met haar gehad en voor de kar deed ze het juist door haar pit en looplust echt super.
Paardeigenaren namen mij meestal wel serieus, ze vonden Sara juist altijd heel leuk, schattig, grappig en vooral heel mooi.

Maar ik merk dat er heel veel verschil is tussen de karakters van shetten, ik sta nu op ene shetlanderfokkerij en je ziet echt vanalles voorbij komen.

capopjekop

Re: Mini/shetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:48

In de omgang zijn mijn shetten super. Tuurlijk proberen ze weleens gras te pakken onder het wandelen of zijn ze een keer liever lui dan moe, maar ze weten precies bij wie ze het kunnen doen en bij wie niet. Het enige vervelende vind ik af en toe wel dat ik het hele weiland vaak moet nakijken. Hans is een ware houdini.

Mensen die geen verstand hebben van paarden maken weleens flauwe grappen over honden enz. Maar tot nu toe heb ik niet het idee dat ik met mijn shet minder serieus genomen wordt dan met mijn andere pony. Ik heb nu hulp van iemand die normaal met paarden ment, maar die is net zo enthousiast over Grietje haar vorderingen als ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:58

tja, heb moeder en dochter (mini).
Beide een karakter natuurlijk.
Ik doe er "niks" mee, al moet iedereen lachen als ze bij de grote paarden in de stapmolen staan. Zij moeten natuurlijk draven en het karakter (boefjes) stralen ze uit }:)

Toch zijn ze echt heel anders dan grote paarden.
Vind de shetjes toch makkelijker in "gebruik", omdat ze niet snel over de zeik zijn.
Als een shetje er vandoor gaat, ben ik ook lang niet zo bang voor blessures..

Het respect - het serieus nemen - is voor mij vaak meer hoe de eigenaar er mee om gaat. Sommige neem ik idd niet serieus en anderen wel, al is dat ook zo bij grotere paarden. Toch zijn imo de problemen vaak groter wanneer de eigenaar loopt te prutsen. (paard onzeker-blessures etc)
Shetjes kunnen vaak meer hebben-al is dat ook weer regelmatig zielig ;(

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:11

Mijn mini hoeft ook niet veel,behalve lekker zichzelf zijn.
Hij vind voor de kar lopen prachtig,en dat doet hij dus af en toe wel.
Verder natuurlijk regelmatig poetsen,en eens een wandeling maken.
Leuke vind ik wel,hij staat met grotere paarden in de wei en is nergens bang voor.
Is met iedereen vriendjes,en is er eens gedoe onder elkaar,dan loopt hij een beetje scheidsrechter te spelen :+