zeer moeilijk veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viloudia

zeer moeilijk veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 13:54

Beste

Kan iemand mij tips geven IVM spenen van een veulen

Ik zou gaar men merrie weer in het werk zetten. Echter is dit onmogelijk met het veulen.

Als ik ze rij en het veulen is er bij loop het veulen steeds in de weg. Als ik ze op stal zet kruipt het veulen de muren op bonkt in de deuren valt constant op de grond omdat ze telkens steigert en bokt.

Men veulen is nu 2.5maand oud.

Heb momenteel 3 veulentjes waarvan 1tje 2.5 en een ander 3 maand is met deze heb ik helemaal geen probleem.

De moeder dieren zijn zelf al mee geweest op tornooi hier niet ver vandaan en een dik 1urtje alleen gestaan. Dit gaf helemaal geen problemen.

Ook heb ik al met het moeilijk veulen het rustige veulen of shetland pony bij gezet dit gaat ook niet want ze stampt ze tot als de pony of veulen op de grond gaat liggen (ze staat samen met dit veulen op de weide en dit is geen probleem daar zijn ze de beste maatjes)

Wat moet ik doen?

Heeft iemand al zo een veulen gehad? En heeft er iemand tips

Viloudia

Re: zeer moeilijk veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 13:18

niemand?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:22

Misschien het veulen iets van tranquigel geven? Misschien leert ze dan ook gemakkelijk dat het niet erg is als mams even weg is. Ik denk trouwens wel dat je dan goed even moet kijken naar de gebruiksaanwijzing van de tranquigel. Heb er zelf nml geen ervaring mee en denk dat je dat niet zomaar aan een veulen kunt geven.
Succes iig.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:22

gewoon nog ff de tijd geven?
ik heb geen ervaring met veulens,maar je heb nog 2 paarden om te rijden.
dus ik zou zeggen geef ze nog ff de tijd.
is dit trouwens de normale tijds duur om een merrie weer op te pakken?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:23

Of natuurlijk. Zorgen dat je vaker met mams van het veulen weg bent, en dan wel zover dat ze elkaar niet kunnen horen. Ga lekker een buitenrit maken ofzo?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:24

kun je het veulen niet bij de andere veulens en merries zetten? en dan steeds wat langer de merrie erbij weg houden.

MarjonTampon

@plientjedres: Ik heb vaker veulens gehad, en ik rij alweer een paar dagen nadat een veulen is geboren. (rustig aan weer beginnen natuurlijk) Maar mijn veulens hebben er nooit problemen mee gehad dat ik mams inpikte.

xNursiex

Is 2.5 maanden niet een beetje jong om te spenen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:26

Veulen afspenen op 2,5 maand? Da's toch veel te vroeg! Gewoon wat langer geduld hebben, laat moeder en kind gewoon nog een tijdje bij elkaar. Ik neem aan dat het toch niet zo'n vreselijk probleem is om een beetje geduld te hebben en de aanstaande 'scheiding' wat geleidelijker te laten verlopen?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:28

Ik rij ook altijd weer met een dag of 10. Maar ik heb er ook eigenlijk nooit veel problemen mee gehad. Wel dat de merrie enorm debiel kan doen. Ik zorg er wel voor dat als ze in de boks komt haar vriendin ernaast komt. Maar nu laat ik ze gewoon in het land.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:29

Ik denk dat je opnieuw moet beginnen met opbouwen. Laat iemand bij je veulen blijven zodat zij zich niet kan bezeren. Of eventueel zet je moeder op stal en neem je het veulen mee. Pas als die eerste minuut zonder elkaar zonder problemen gaat, bouw je dat stapje voor stapje verder uit.

Jannepauli schreef:
Veulen afspenen op 2,5 maand? Da's toch veel te vroeg!

Veulen wordt niet afgespeend, maar moet ff zonder moeder. Dat is iets heel anders. Sterker nog: het maakt het eigenlijke afspenen later alleen maar makkelijker!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:31

goed lezen he...
ze speent het veulen niet geheel af, maar de tijd dat ze rijd is het veulen alleen,, en ja dant noemen ze ook spenen..

t.s lastig hoor, ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe je dit op moet lossen.gezien je het veulen wel bij het andere veulen zet.
misschien idee om de merrie en het veulen in 2 aparte bocen aast elkaar te zetten voor eerst een kwartiertje per dag en zo even uitbouwen to een uur?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:33

jeetje dan zitten jullie alweer snel op de merrie's, ik dacht dat dat altijd wel een tijdje duurde voordat je er weer op kon. :o
en met iemand die het veulen vast houd bij de rijbak?
zodat hij moeders nog wel kan zien maar niet in de weg kan lopen?

Peterina

Alhoewel 2,5 maanden echt te jong is om te spenen mogen ze wel beginnen met er aan te wennen dat de merrie even weg is.
Je zou is kunnen proberen met het veulen in de stal te laten en moeder in de gang te zetten. Laat ze maar klagen en als merrie rustig blijft (en jij!!) dan moet deze driftig beestje ook zich geven.
Het zal wel niet een eendaags vlieger zijn en je zal moeten oefenen ... maar als het veulen rustig is met merrie in de gang kan je 'proberen' de merrie wat verder weg te zetten in de gang, maar nog in zicht, en zo stapje per stapje verder tot het veulen aanvaardt dat moeder's weg is.

Moet wel erbij zeggen dat de moeite dat je nu erin steekt kan alleen te goed komen later bij het echte spenen!

Danae

Ik heb hier ook zo'n boefje.. klom ook tegen de muren omhoog..

Toch volgehouden, eerst een paar minuutjes, moeders aan de andere kant van de staldeur gehad, daarna even weg een paar minuutjes, en van lieverlee uitbouwen.

Nu gaat ie zelf de stal in en wacht braaf met wat hooi te knabbelen tot zijn moeder weer terug komt..

Hij is nu 4 maanden oud..

Wij zijn ook met ongeveer 10 weken begonnen van lieverlee.. moet geen probleem zijn, hoor, die paar minuten dat ze even alleen zijn.. veulen krijgt er niets van en moeders ook niet.
Laatst bijgewerkt door Danae op 27-08-09 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

snoezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:34

Mijn merrie heeft al verschillende veulens gehad, en mijn ervaring is dat het ene veulen het gescheiden zijn van de moeder gemakkelijker accepteert dan het andere. Maar 2,5 maand vind ik écht te vroeg om af te spenen! et veulen moet minimaal 4 maanden zijn vind ik.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:01

Bij het vorige veulen ben ik met 6 wkn weer begonnen met rijden. Dit veulen is inmiddels 12 weken en pas 1x een paar minuten van mams af geweest. Veulens zijn er beiden trouwens heel relaxed onder, mama is wat paniekeriger }>

plientjedres schreef:
jeetje dan zitten jullie alweer snel op de merrie's, ik dacht dat dat altijd wel een tijdje duurde voordat je er weer op kon. :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:19

Peterina schreef:
Alhoewel 2,5 maanden echt te jong is om te spenen mogen ze wel beginnen met er aan te wennen dat de merrie even weg is.

Idd als het veulen er klaar voor is kan je het laten wennen aan even alleen zijn.

Dit veulen is dat overduidelijk nog niet en zou ik dus nog een maandje zo laten en dan weer bij nul beginnen. Nu moet je je prioriteiten leggen: ofwel het rijden op je merrie ofwel de mentale gezondheid van je veulen. Jij beslist...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:00

MarjonTampon schreef:
Misschien het veulen iets van tranquigel geven? Misschien leert ze dan ook gemakkelijk dat het niet erg is als mams even weg is. Ik denk trouwens wel dat je dan goed even moet kijken naar de gebruiksaanwijzing van de tranquigel. Heb er zelf nml geen ervaring mee en denk dat je dat niet zomaar aan een veulen kunt geven.
Succes iig.

PARDON?!?!?! je gaat toch een veulen!! niet zomaar tranquigel geven?!?! dat is troep hoor! en waarom moet je dat geven, omdat je gaat RIJDEN"?:S sorry maar dan ben je echt niet goed

probeer eens of iemand het veulen vast kan houden in de hoek van de bak, bij mijn veulen van dit jaar duurde het ook iets langer en die is een tijdje vast gehouden en dan na 10 min los, ja dan liep die in de weg ja maar ja dan moet je even geduld hebben, gaat vanzelf wat meer opzich zelf doen.

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:13

Het veulen van mijn merrie was 2 maanden oud toen ik opnieuw met haar ben beginnen rijden. Omdat we 2 maanden nog een beetje te vroeg vonden om haar echt alleen op stal te laten staan zonder haar moeder ging ze gewoon mee de piste in en dat ging prima. Ze leefde zich wel uit en liep soms in de weg maar ging dan ook weer netjes opzij. Ze kwam zelfs drinken als ik stilstond :)
Maar ik had het omgekeerde want op 3 maanden beslisten we om het veulen wel op stal de laten staan en de merrie werd helemaal knetter. Dan ben ik maar terug beginnen opbouwen en na een weekjes was het over.. Veeeeeel geduld en rustig aan zou ik zo zeggen, ook niet bang zijn van een stapje terug te doen.

Groetjes

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:37

Op mijn manege fokken ze met enkele manegepaarden, dit jaar hebben we 3 veulens. Die merries gaan na een week of 3 de lessen weer in. De veulens worden in een veilige stal gezet, ze zien andere paarden en het wordt langzaam opgebouwd (dus steeds iets langer en nooit langer dan een uur), de eerste keren blijft er iemand bij. Dit gaat altijd prima. Na een paar keer snappen ze dat mams weer terugkomt en staan lijdzaam te wachten, uiteraard wordt er wel wat gehinnikt.
Volgens mij moet je gewoon doorzetten, zorgen dat het veulen zich niet kan bezeren. Over een paar maanden moet het er toch helemaal vanaf en ook met 5 maanden zijn ze het daar niet mee eens hoor.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:47

plientjedres schreef:
en met iemand die het veulen vast houd bij de rijbak?
zodat hij moeders nog wel kan zien maar niet in de weg kan lopen?

In mijn ogen flippen ze enkel meer als ze de moeder nog zien/horen ...

Volgens mij kan je 'm best met andere merries en veulens in de weide stoppen (zoals het veulen het hopelijk gewoon is met zen mama erbij) en er iemand bij laten terwijl jij een uurtje gaat wandelen. Mama ook weer op de weide zetten voor ze weer in hun box te stoppen.
Ik heb dit ook altijd op max. een maand oud gedaan, veulen is weleens uit de weide gesprongen enzo, maar eigenlijk alleen als er andere dieren niet op de weide stonden (veulen kan ook niet van het terrein af en daarom ook dat ik niet wacht, mama meteen zo ver mogelijk uit de buurt, veel minder aantrekkingskracht om erachteraan te gaan)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:27

Ik denk dat je mijn topic eens moet lezen, over scheiden... Er staan veel reacties waar je wrs wel iets aan heb... Sommige mensen daarintegen lezen het forum niet goed en geven antwoorden..... Ik zit met hetzelfde

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:09

@lord, dat valt wel mee hoor ;) ik doe het nooit anders en het ligt wel aan het veulen maar die van vorrig jaar kon ik bij de andere merrie in de wei zetten, maar het veulen van dit jaar word gepakt door die andere merrie dus die gaat mee in de bak (omdat wij half open stallen hebben, geen luiken) anders had ik m idd gewoon op stal gelaten en rustig opbouwen eerst heel kort de merrie weg en dan steeds langer.

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:03

Hoe gaat het onder tussen?

Wij hebben hier precies het zelfde gehad,..mijn hemel de spijlen van de stal staan krom!
Maar hebben door gezet stap voor stap en gaat super nu,..
Maar ben wel benieuwd hoe het nu gaat!!