Wat voeren jullie je arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Wat voeren jullie je arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 17:39

Die van mij staat nu 24/7 op het land en daarnaast krijgt ze een kwart tot half schepje (kruiden)muesli/brok (Sportbrok Havens) per dag (voor meer energie en om medicatie te kunnen mengen). Ze is echter veel te dik (grasbuik!). Ze gaat nu naar een andere stalling waar ze kuilgras/hooi gaat krijgen, beetje gras van overdag (gaat s avonds naar binnen) en nu moet ik dus aangeven wat ze aanvullend moet krijgen. Ik kan kiezen uit brok (Havens) aangevuld met eventueel slobber en luzerne. Maar hoeveel?

Ze heeft een maand in training gestaan en kreeg toen 4 scheppen muesli over de dag verdeeld.
Dat lijkt heel veel maar vraag ook veel van dr; 2 maal in de week training (western, veel galop), 2 tot 3 maal in de week buitenritten (varieert van conditietraining tot rustige ritten van 1,5 uur) en meestal nog een keer grondwerk (maar dat vergt fysiek niet veel).

Nell_

Re: Wat voeren jullie je arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:31

Ik heb een halve arabier. Mag dat ook? :D

De mijne staat 8 tot 10 uur in het land op een dag. Daarnaast krijgt ze 2 keer kuil, en 1 of 2 keer basis brokken. Ze krijgt dan een kwart schep.
Ikzelf geef na het rijden altijd een kwart schep muesli.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:52

Mijn Arabier loopt 4 keer per week van ongeveer 45 minuten. Soms langer, afhankelijk van haar bui ;). In de zomer loopt ze 's ochtends rond 8.00 tot rond 19.00 buiten op het land. Ze krijgt dan 2x een plakje hooi, 's ochtend 0.5 kg draversbrok, 's avonds krap 0.75 kg draversbrok als ze gewerkt heeft, zo niet, 0.5 kg brok. Daarnaast krijgt ze ook 0.5 kg slobbermash en supplementen (soulmate 2G en Knoflook). Het lijkt niet veel, maar dit is meer dan genoeg. Als ik meer geef, stijgt ze boven me uit ;) en ze is al heet genoeg :).

Edit: die schrijffouten ook!

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:59

mijn arabier van 4 krijgt in de winter redelijk arm hooi met 2x 3/4 kilo Havens basisbrok. Na het werk dan af en toe slobber of muesli. we rijden 3/4 in de week ongeveer 30 minuten dressuur en de rest lekker buiten rijden, longeren, eens springen of staat ze lekker los in de bak. Succes!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:31

Kalim word 5 a 6 dagen in de week gereden en dan ongeveer 3 kwartier tot een uur (soms wat langer soms wat korter).
Hij staat bijna elke dag 3 a 4 uur in een arm weiland.

2x kuil
2x 1/2 brok en 1/2 haver
1x 1/4 meusli met Max H en Knoflook/zeewier mix

Hij doet het hier prima op, minder gaat echt niet en meer word hij snel erg dik..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:59

Mijn merrie van 21 jaar staat dag en nacht op het land en wordt 3/4x per week bereden (buitenrit)
Ze krijgt dan ook een halve tot hele summerfitkoek op de dagen dat ik rij.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:54

Mijn ruin staat van 8:00 tot 16:30 in de wei, dagelijks 2 x een dikke plak hooi en een kwart muesli zonder van subli 2 x daags. Ik rij ongeveer 3 x in de week. Afhankelijk van de intensiteit van het rijden krijgt hij na het rijden wat extra muesli.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:43

Mijn paardje van 3.5 jaar staat 7/24u buiten op een niet vette paardenwei.
Ik ben zelf ook nog een beetje zoekende maar geef hem nu Vito van Marstal met wat bietenpulp. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij heel mager is en ik hem juist wat wil laten verdikken.
Eerst had ik hem de Compleet van Marstall gegeven maar ik vond hem wat warme hoeven hebben en ben dan op advies van Marstall verkoper over gestapt op Vitto.

Shadwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:15

Mijn 7 jarige ruin staat 24/7 buiten en krijgt 3/4 hippostar granen met kruidenmeusli. En straks weer hooi erbij.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:23

Mijn arabhengst die klasse 3 endurance loopt krijgt aan krachtvoer helemaal niet zoveel :n
2x per dag halve schep brok, en halve schep muesli (havens power plus mix) en 1x per dag nog een halve schep muesli.
Verder krijgt hij hooi en staat hij buiten op zand.
Gaat wel verhuizen naar een stal waar hij op gras staat, en 3x per dag hooi krijgt. Krachtvoer blijft hetzelfde omdat hij niet meer nodig heeft...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:23

TS zegt dat 4 scheppen muesli veel lijkt maar het niet is, dat klopt, want 1 schep muesli is een halve kilo, en 1 schep brok is 1 kilo.

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:26

Mijn half arabier, krijgt in de ochtend en avond veel hooi. krijgt in de ochtend 1/2 schep biks,in de middag 1/4 biks en in de avond nog eens 1/2 schep biks. ze staat niet op het land. Komt er in de ochtend 2 uur uit in de paddock. 1 uur grondwerk en ook veel rennen en 1uur rust en daarnaast word ze op een dag nog ruim anderhalfuur zeer intensief bereden

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:55

Inmiddels zijn we weer een paard maandjes verder. Op de nieuwe stalling zijn we gestart met naast het hooi, haar 2 maal daags 1/2 kilo Basisbrok Havens te geven, aangevuld na het rijden met een schep (halve kilo) kruidenmuesli. Dit bleek uiteindelijk niet voldoende te zijn! Inmiddels staat ze op 2 maal daags 1 kilo Basisbrok en schep muesli. Hier lijkt ze het vooralsnog goed op te doen.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:30

ik heb zelf een arabier ruin van 5 jaar..
als hij dag en nacht op het land staat wat op het moment het geval is
krijgt hij eind middag begin avond een kwartje pavo basic brok, en heeft hij de gehele dag
als hij wil hooi tot zijn beschikking.
ik geef mijn arabier absoluut geen sport brok, dit omdat hij van zichzelf al vrij druk is
en sport brok dit alleen maar erger maakt. .zo heb ik op zijn oude stal waar hij 3x een halfe schep
pavo sport brok kreeg. een paard gehad met energie uitbarstingen waardoor ik meer rodeo reed dan normaal kon rijden
ik vind dat je een arabier ook geen sportbrok hoort te geven. maar dat is mijn mening

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:05

Kitty, dat laaste ben ik het niet mee eens. Hangt nl héél erg af van wat je met je paard doet.

Mijn arabier loopt klasse III endurance en staat 24/7 buiten. Krijgt naast het gras in de wei ruwvoer naar behoefte, zo'n 10 tot 12kg ruwvoer per dag. Aan krachtvoer 1x per dag 3/4 tot 1 schep Marstall Cornmuesli (500-700gr) met een volledig supplement. Dit is een zeer energierijke en geconcentreerde muesli. Dit wissel ik af met slobber of bietenpulp met granenmix. Wel altijd het volledig supplement erbij. En soms krijgt hij een dag geen krachtvoer..

Hij loopt hierop zo'n 3x per weer waarvan 1x dressuurwerk in de bak en 2x een endurancetraining.

Op de wedstrijden zelf krijgt hij ook prestatiebrok (momenteel Derbycompactbrok van havens) en Marstall Concoursmuesli op haverbasis. Bliksem wordt van dit sportvoer echt niet heet.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:13

Djilna schreef:
Kitty, dat laaste ben ik het niet mee eens. Hangt nl héél erg af van wat je met je paard doet.

Mijn arabier loopt klasse III endurance en staat 24/7 buiten. Krijgt naast het gras in de wei ruwvoer naar behoefte, zo'n 10 tot 12kg ruwvoer per dag. Aan krachtvoer 1x per dag 3/4 tot 1 schep Marstall Cornmuesli (500-700gr) met een volledig supplement. Dit is een zeer energierijke en geconcentreerde muesli. Dit wissel ik af met slobber of bietenpulp met granenmix. Wel altijd het volledig supplement erbij. En soms krijgt hij een dag geen krachtvoer..

Hij loopt hierop zo'n 3x per weer waarvan 1x dressuurwerk in de bak en 2x een endurancetraining.

Op de wedstrijden zelf krijgt hij ook prestatiebrok (momenteel Derbycompactbrok van havens) en Marstall Concoursmuesli op haverbasis. Bliksem wordt van dit sportvoer echt niet heet.

misschien,
maar ik ken genoeg arabieren die hoog in de sport lopen, Intensief trainen
en die het prima doen op basic brok
vandaar. drom zeg ik er ook bij dat het mijn mening is.
maar ik vind over het algemeen sport brok voor een arabier helemaal niks

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:18

Ik heb gelezen dat het jouw mening is. En ik heb dus een andere mening. Maar ik ben het wel met je eens dat 90% het prima zal doen op een basisvoer of zelfs helemaal geen krachtvoer. Hangt helemaal af van je paard zijn karakter, wat hij moet presteren en of hij makkelijk op gewicht te houden is.

Ik geef zelf liever een geconcentreerd voer waardoor ik er maar weinig van hoef te geven dan meer van een basisvoer.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:33

het ligt iid ook aan het paard.
die van mij doet het moment goed op hooi en een kwartje basic brok
maar die van mij word nu ook niet intensief gereden. hij krijgt elke dag beweging, aan de longe of gereden.. en ik maak 2 keer in de week
een buiten ritje met hem.. die van mij heeft op het moment echt een luizenleventje :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:33

Wilde mn paard ook niet te veel krachtvoer geven, het is en blijft een sober ras. Maar ze werd echt onwijs sloom, viel echt terug. Ik vraag ook (zie beginpost) echt wel wat van mijn paard. Nu met wat meer krachtvoeding doet ze het prima. Altijd kijken naar het paard zelf en de specifieke situatie en daar je dieet op af stemmen.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:35

ik voer eigenlijk altijd met m'n ogen , ik heb er 4 , en allemaal krijgen ze wat anders .
Op dit moment staan ze weer s'nachts in de halfopen paddock en overdag op wei met 24/7 ruwvoer,
de hengst van 22 maanden krijgt 2x pd 1 schep pavo podo grow gemengd met daily plus
ruin van 6 jaar krijgt 2xpd , 3/4 schep pavo natures best müsli, gemengd met daily plus
ruin van 3 krijgt 2xpd , 1,5 schep pavo condition brok , gemengd met daily plus
en de merrie , 5 maanden zwanger , krijgt nu 2x daags 1 schep basic plus met wat müsli ( verwend ) gemengd met daily plus (beetje,ze vind het niet zo lekker)

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:12

Mijn arabje krijgt voer van Equifyt, kruidenmusli (EQUIFYT NATURE BASE) gemengd met grof gehakt kruiden/grassen (PRE ALPIN ASPERO) op die manier eet hij rustiger. Verder 24/7 de beschikking over ruwvoer. Hij loopt ook bijna 24/7 buiten alleen met erg slecht weer gaat hij naar binnen. :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:04

Mijn pony loopt zo'n 1 à 2x per week en staat af en toe 24/7 op het weiland en af en toe van 8 tot 8 ongeveer. Hij krijgt een kilo ponybrok per dag en daar doet ie het goed op :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:12

Mijn paarden krijgen 3 x daags een behoorlijke hoeveelheid goede kwaliteit hooi in de winter.
Daarnaast maar heel weinig krachtvoer, meer een handje voor het lekker.

Mensen voeren vaak veel te veel aan krachtvoer en supplementen terwijl de dierenklinieken ook adviseren dit niet te doen daar er dik 70% aan koliek operaties hier het gevolg van is.

Ik heb nooit kilo's krachtvoer gebruikt en mijn paarden in alle leeftijden (van vier tot 30) zijn erg goed in conditie en glimmen je tegemoet. Geen last van verzuringen of wat dan ook. Ze krijgen vaak nog geen kwart schep muesli in de avond.

Ze staan nu op de wei maar niet vol in het gras en krijgen op de wei smorgens hooi. In de avond gaan ze op stal en krijgen ze weer een berg hooi.

Mijn arabieren eten ongeveer 12-15 kg hooi per dag en de merens krijgt meer, jong paard en moet nog aardig groeien, in de breedte dan.

mipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:02

wheaty schreef:
ik voer eigenlijk altijd met m'n ogen , ik heb er 4 , )

Nou, nou, das bijzonder, ik heb er maar twee :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:05

Mijn arabje krijgt 3 keer per dag een flinke bult ruwvoer (ze is klaar met eten als de volgende voerbeurt eraan komt, maar ze eet ook wel rustig).
Verder 's ochtends en 's avonds als de anderen krachtvoer krijgen een heel klein handje basisbrok, zodat ze niet overgeslagen wordt. En van mij na het werk een kwart schep nature's best.

Verder niks :) Ze is te dik en heeft energie zat.
Momenteel staat ze op het land, dan alleen na het werk een kwart schepje muesli.