Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)Karennnn schreef:Als mams 1.64m is en het haar eerste veulen is, heb je zeker wel kans dat zelfs met een grote hengst, je veulen nog maar rond die maat blijft. Ik zou dus zeker niet gaan zoeken naar een iets kleinere hengst!
Hou het tussen de 1.65-1.70m en een hengst die misschien gemiddeld of een beetje vergroot en de kans is groot dat je de maat van de moeder bewaart.
Zelf denk ik aan numero uno bloed om de maat hetzelfde te houden, het koele te bewaren maar toch wat bloed en om gangwerk te verbeteren.
tauber van het kapelhof![]()
![]()
![]()
Dan gaat op exterieur en gangwerk sterk achteruitgaan
Electro:
Ja, als je de juiste merrie hebt.
Wij hebben ook een electro die kan beter bewegen als de moeder en heeft zeker vermogen.
MAAR heeft véél minder bloed als de moeder en is ook een stuk kleiner.
Mij hebben ze gezegd dat je met Electro altijd kans hebt om een D of E pony te fokken uit een paard, die zou echt strooien in de maat! En ook al ben ik heel blij met onze Electro, ik ga hem wel niet meer gebruiken op deze merrie uit angst voor de maat. (die van ons gaat +- 1.62m worden uit een 1.68m moeder)
Voor bloed, gangwerk en toch vermogen kan je kijken naar Unaniem,Vincenzo, Van Gogh of Solitair als je een paard wil dat degelijk (maar niet uitmuntend) loopt in beide takken van de sport (al zijn er altijd uitzonderingen natuurlijk)
http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/
of Cantos (kans is er wel dat je dan een klein paard gaat fokken),