[TI] brokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

repede

brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 17:30

Mijn tinker gaat verhuizen naar ene andere stal.
dit omdat ik niet tevreden ben over de manier waarop de stal gerund word waar we nu staan.

NU krijgt ze hier aardig wat brok vind ikzelf.

en op de nieuwe stal hebben ze me gevraagd om een voerschema.

hoeveel basisbrok krijgen jullie tinkers.....

ze werkt 3/5dgn per week . de rest van de tyd staat ze op een weitje met matig gras.
en ze krijgt hooi bijgevoerd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:40

hier een handje maximaal.
Ik heb eigenlijk speciale brok, dodson&horrell safe&sound, met extra weinig suikers.

Hoeveel brok krijgt je tink nu? Hoeveel kilo hooi voer je bij? En merk je iets dat je nu te veel voert? Is ie druk, of vervelend? Heeft ie wel een jeuk? Last van mok/rasp? Eczeem? Allemaal problemen die kunnen komen of erger worden door verkeerd voer.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:44

Ginger krijgt normaal 1,5 tot 2 kilo brok per dag. Daarbij krijgt ze nog 2 kilo pulp en wortelen. En ook nog hooi. Ik rij gemiddeld 5 keer per week met haar. Ze staat wel op de wei, maar daar staat eigelijk geen fatsoenlijk gras op. Met dit voer blijft ze mooi op gewicht.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 17:46

nou daar komt ie ......

repede krijgt nu volgens mij een ruime schep brok savonds en hooi.
smorgens worden de paarden buiten gezet , en afentoe zie ik dat ze op de wei kuil of hooi bijkrijgen.

Ik vind dr vrij druk , dus van mag mag t meer hooi zijn en minder brok.
of verdeelt over 2x per dag.

ze heeft helemaal geen gras op de wei......

daarom verhuist ze ook.....plus andere reden natuurlijk

op de nieuwe wei staat wel wat gras,einde van t jaar nadert dus t word minder.

die brokken, waar zijn die te verkrijgen in brabant

excuses voor het ontbreken van vraagtekens etc. mn computer doet vreemd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:46

Dat is wel veel vind ik, ginger! Maar ik lees dat ze wel een veulen heeft, dan hebben ze inderdaad wel wat extra nodig voor de melk.

repede

Re: brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 17:48

oooh van mij krijgt ze op de dagen dat ik rijd , een schepje musli na t rijden of wat slobber en een appel.....

niets extreems , maar t is wel extra voer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:50

repede schreef:
nou daar komt ie ......

repede krijgt nu volgens mij een ruime schep brok savonds en hooi.
smorgens worden de paarden buiten gezet , en afentoe zie ik dat ze op de wei kuil of hooi bijkrijgen.

Ik vind dr vrij druk , dus van mag mag t meer hooi zijn en minder brok.
of verdeelt over 2x per dag.

ze heeft helemaal geen gras op de wei......

daarom verhuist ze ook.....plus andere reden natuurlijk

die brokken, waar zijn die te verkrijgen in brabant

Als ze te druk is dan zou ik inderdaad zorgen voor minder brok en meer hooi, dat werkt heel goed :)
De brok die ik voer is in valkenswaard te krijgen, bij de dommelsche molen. Daar haal ik het ook altijd. Moet je wel even vantevoren bellen of ze een paar zakken in voorraad hebben.

Het wordt normaal gesproken aangeraden om 1 tot 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht te voeren. Voor een flinke tinker is dat dus 6 tot 12 kilo. Met een baaltje van 10 kilo per dag zit je dan goed.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 17:54

daar ga ik ook heen voor mn paardenmeel...
zal ze morgen meteen eens bellen.

euhm . smorgen zetten ze de paarden na t eten van de brok meteen buiten....

ik heb nu dit opgesteld , twijfel nog een beetje....
nu krijgt ze 1 kg savonds...dus savonds in 1 keer de volle mep aan energie....
en ze mag iets zwaarder zijn...
maar niet vlugger!!! haha

Voerschema Repede

Ochtend : 1/2 kg brok

Middag : Indien ze binnenstaat hooi

Avond : 1/2 kg brok en 3-4 plakken hooi

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:03

Paarden die iets dikker mogen worden kun je ook olie voeren :j
Volgens mij wordt er dan vooral zonnebloemolie gebruikt, maar dat zou je even moeten opzoeken met de zoekfunctie. In olie zitten geen suikers, en wordt dus helemaal omgezet in vet in plaats van energie :)

Mag er op wei geen hooi worden gevoerd? Dat zou helemaal mooi zijn, als ze in de wei een paar plakken willen neergooien, of een hooinet willen ophangen.

Inderdaad heel goed om de brok te splitsen. Paarden zijn eigenlijk helemaal niet gewend om veel eten in een keer te eten, daar is hun spijsverteringssysteem niet op gebouwd, ze zijn juist gebouwd om de hele dag door kleine beetjes hooi en gras te verteren.. en een hele kilo brok kan een paard helemaal niet zo snel wegwerken. Uit een groot deel kunnen dan helemaal niet alle voedingsstoffen worden gehaald, en worden gewoon uitgepoept. Als je die hoeveelheid voer dan in twee of drie delen geeft dan wordt dat veel beter opgenomen :)

De dodson&horrell wordt nog beter opgenomen, dat is een heel lichte brok, makkelijk verteerbaar, en heel ruw, dus de paarden moeten er lang op kauwen, dat maakt extra speeksel aan, en dan wordt het voer nog makkelijker opgenomen :)

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:06

Ik ga morgenvroeg naar de watermolen

want morgenmiddag verhuist repede.

vraag ik meteen of ze 2/3 plakjes hooi op de wei kunnen voeren smorgens...

en savonds 3/4 plakjes...

dan zul je op een pakje zitten lijkt me....

bedankt voor de moeite!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:07

Elk paard is anders en heeft wat anders nodig, daarom voeren wij hier aardig op het oog,

Viane nu hoog drachtig krijgt 1,5 schep merrie brok van equifirst. en 300 gram linamix van equifirst, als er niet genoeg gras is wordt er voor een shetlander, een 2 jarige tinker en viane ong 25 tot 30 kilo hooi per dag bij gevoerd.
onze 2 jarige krijgt nu 1,5 schep juniorbrok, plus 200 gram linamix, ook beiden van equifirst.

in de winter krijgen ze smorgens op stal 1 schep equifirst, ieder zijn eigen variatie, plus 100 gram linamix en 1 schep luzerne van hartog. plus 2 a 3 plakken hooi,
smiddags weer 2 plakken hooi,
savonds het zelde als smorgens, dit is het ongeveer, in praktijk kan er wat verschil in zitten omdat we wel op het oog voeren, maar dit hanteren we aardig als basis swinters.

Ik heb wel gemerkt dat ze hier beter reageren op het eten van equifirst dan op andere varianten van bix, wel dikker maar niet heter,

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:28

repede schreef:

Kijk uit he, in september krijgt het gras nog een laatste gevaarlijke groeispurt...

Mijn zogende merrie krijgt in de ochtend 1 plak hooi, staat overdag op wat nu geen gras meer genoemd kan worden, rond 19.00 uur weer een plak hooi, 1 schep Wiesencobs, 1 schep Dodson & Horrell Safe & Sound.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:12

Ik denk dat de hoeveelheid voer die ze krijgt niet zo verkeerd is. Maar wat voor brok kreeg ze? Vaak wordt er op pensionstallen sportbrok gevoerd, en daar kunnen ze niet tegen.

Ik zou eerst de hoeveelheden ongewijzigd laten. Dus 1 schep brok per dag. Alleen zou ik overstappen op andere brok. Zelf heb ik goede ervaringen met Pavo Basic, Ponyc of ConditionX

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:10

Ik zou niet weten wat ze nu krijgt.
komt uit 1 grote silo.

maar als ik 2-3 dgn niet rijd is t wel meer stuiteren dan rijden het eerste halfuur - uur

ik ga zo naar de winkel voor brok.

heb even geggoogled.

tinkerbrok hebben z eniet in de buurt dus die viel meteen af
safe en sound is vrij prijzig hoorde ik ergens...
en pavo natures best zou vergelijkbaar zijn , maar wel goedkoper.....

Dus ik ga maar gewoon naar de dommelsche watermolen en laat me daar voorlichten :)

want goedkoop is ook weer vaak duurkoop.. en t gaat wel om mn paardje,( ik eet ook graag goed)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:11

hier 600 gram per dag max... en ik geef ook speciaal voer zonder veel suiker en zetmeel... verder lekker veel hooi :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:25

tinkerbrok heb ik ook een tijdje gevoerd, maar dat schijnt bijna gelijk aan sportbrok te zijn := Alleen met wat extra lijnzaad enzo.
Safe & Sound is vrij duur inderdaad, maar als je maar een halve tot een schep per dag voert dan doe je heel lang met een zak. Ik voer twee keer per dag 1/3e schep, en ik doe dan ongeveer 2 maanden met een zak brok :D
Het is wel een lichte brok, dus een schep is niet gelijk aan een kilo.

Natures best wordt door Pavo verkocht als een brok met weinig suiker voor sobere paarden, maar is pas door een bokker laten testen en er bleek veel meer suiker in te zitten dan op de verpakking stond, en er schijnen ook veel paarden jeuk door te krijgen.

Haha, bij de dommelsche watermolen wisten de verkopers niet eens wat dodson&horrell was toen ik daar de eerste keer kwam :+ Ze konden het wel leveren, maar hadden er zelf nog nooit van gehoord :P Volgens mij hebben ze niet zo gek veel verstand van paardenvoer.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 13:31

net de watermolen gebeld..

en moest bestellen :)

heb 3 zakken besteld..
zijn vrijdag binnen

dus voer ik nu even basisbrok

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:53

ik volg dit topic met veel interesse. ik heb zojuist mijn eerste eigen tinker aangeschaft en nou weet ik niet zo goed wat het beste voor haar is qua voeding.

even wat inside informatie:

ze is 3 jaar oud, gekruisd met een fries
er wordt alleen met haar gelongeerd en grondwerk gedaan, dus geen intensieve training gezien haar leeftijd.
ze krijgt nu alleen hooi als ze op stal blijft staan en anders staat ze dus de hele dag op het weiland waar niet bijgevoerd wordt en savonds krijgt ze een grote plak hooi. is dit voldoende voor haar?

ik heb zelf gekozen om haar geen brok te geven omdat daar teveel suikers in zouden zitten want ze krijgen allemaal dezelfde soort brok.

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:06

mijn tinker krijgt onbeperkt hooi
daarnaast krijgt ze halve schep slobber
en een 1/3 brok. allebei van havens.
nu is haar training ook best intensief omdat ik wedstrijden met haar rijd.
als ik heb gereden krijgt ze 1/2 scheo brok.

hier doet mijn tinker goed op. ik heb geen problemen met overgewicht, mok of andere problemen

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:30

Anouk krijgt eigenlijk alleen maar brok na het rijden (kwart schep), en dat is een brok voor pony's en bijzondere rassen. Verder staat ze de hele dag in de wei. s' Winters krijgt ze onbeperkt hooi of kuil, en daarnaast af en toe een halve schep brok e/o wortels na het rijden.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:41

In de zomer krijgt Black een klein laagje (nog geen kwart) muesli van Mijten, de Quattro met daarop een kwart aan zemelen, Dit krijgt ze omdat ze medicijnen elke dag moet.

In de winter krijgt ze per voerbeurt (3x per dag als ze niet naar buiten gaat overdag) een kwartje basisbrok,
Als ze wel naar buiten gaat dan krijgt ze 2 voerbeurten.

En uiteraard krijgt ze genoeg kuil/voordroog.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:06

In de zomer krijgen mijn paarden alleen gras, 's winters krijgen ze voordroog onbeperkt en een halve schep Marstall Naturell, met brokken heb ik teveel slechte ervaringen, dat komt er hier niet meer in!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:14

Chub staat 24/7 op de wei met een flink veulen aan de voet, ze werkt momenteel niet. Ze krijgt dagelijks 1 schep Fokkerijmuesli van Marstall en is Hollands welvaren :o

Normaal zou Chubby 2 a 3x per week flink werken, staat ze 24/7 buiten en krijgt ze 2 a 3x per week een halve schep Marstall Optimall, een halve kruiwagen kuil in de ochtend en 3 a 4 plakken hooi in de avond.

Voorheen op een eerdere stal kreeg Chubby 's morgens en 's avonds een flinke bult hooi, 2x daags een schep basisbrok en na het werk een schep kruidenmuesli. Ze werd toen 4 - 6x per week gereden. Paarden wennen ook aan voer...

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:48

Wilgje en Bandit krijgen momenteelin de ochtend en avond 1 schep fibermengeling ( aveve ) en 1 schep onderhouds brok , verder 3x in de week een mineralen/vitaminen koek van pavo en ongeveer 3 x in de week pulp of zemelen een halve emmer verder staan ze de hele dag op de wei en in de stal ligt hooi voor als ze naar binnen zouden komen

Als Evolet dadelijk weer van Wilgje af is dan gaat wilgje terug naar halve scheppen

ze worden ongeveer 3 x per week gelongeerd en 2 tot 3 keer per week gereden ligt er gewoon een beetje aan

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:30

geen brok, ik geef muesli van marstall, kwart kilo per dag.