Drinken bij oma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_shawnee_

Drinken bij oma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 15:03

Het hengstveulen van twee maanden oud loopt samen met zijn moeder en oma in de wei.
Nu drinkt hij niet alleen bij zijn moeder maar ook bij zijn oma. Oma heeft vorig jaar juli haar laatste veulen gehad.
Ik dacht dus daar zal toch niets uit komen? Maar toch wel, ze geeft weer melk.
Zijn er meerder mensen die dit wel eens hebben meegemaakt? Kan het kwaad?

kappiegirl

Re: Drinken bij oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:08

haha ik vind het eigenlijk heel bijzonder en heel mooi eigenlijk. Zo gaat het in de natuur ook als ze in de kudde lopen dan drinken ze ook vaak bij andere merrie's.
Volgens mij kan het niet echt slecht zijn. ik zou wel de conditie van Oma in de gaten houden en hoe ze zich houd nu ze haar kleinzoon ook voed ze moet er zelf niet aan onder door gaan natuurlijk dan zou ik ze uit elkaar halen.

Ik was net bij mijn veulen die staat in de kudde met verschillende leeftijden en daar staat ook een veulen van 2maanden en die probeerde ook bij een merrie van 27 te drinken ze geeft wel geen melk maar die vond het ook niet erg die bleef net zo vriendelijk staan en een beetje met hem knuffen was heel mooi gezicht Moeders stond een kleine 30m verderop en die vond het ook niet erg.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:57

Het kan geen kwaad en is zelfs goed ... veulen krijgt anti-stoffen van twee!
Oma zal waarschijnlijk niet echt hogere kwaliteit melk geven, meer 'zuiker-water', maar kwaad kan het niet voor het veulen.

Let wel op :
- dat het veulen toch genoeg bij moeder merrie drinkt
- dat oma niet het veulen eigent (opeist).
- bij spenen zit je wel misschien met twee merries die 'gespeent' moeten worden.

Bij mij is het ook al gebeurt ... oma liet kleinzoon drinken, gevolg was wel dat haar al lang gespeende jaarling ook weer begon te drinken ... op den duur stond zij met een veulen links en een jaarling rechts die aan het drinken waren!! Ik heb wel beide merries en veulen en jaarling tzt moeten spenen!!!! :(:)
Bij mijn huidige veulens laat zij niets toe.

Eilinora

Re: Drinken bij oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:44

hoi nieneke,

zie lenn idd erg veel bij oma lopen,zie hem zelfs eigenlijk nooit meer bij mams.

let wel op dat oma of mama geen uierontsteking krijgt.
toen ik priscilla speende werd ik er ook voor gewaarschuwd dat er niet weer na een tijd weer een ander aan ging hangen,dan kon er uierontsteking ontstaan.

gelukkig is pepper een te erge bitch om dat toe te laten,haha

priscilla dronk zowel bij mama pepper als tante winoa maar dat was niet zo,n ramp omdat winoa ook een veulen heeft.