kan dit 20 jaar jong

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stepje

kan dit 20 jaar jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 11:30

hallo mijn eerste post hier
en ik heb een vraag wij hebben voor onze dochter(10) die druk en wat moeilijk in gedrag is een
pony gekocht .
Ze reed al langer pony en we merkten dat het goed voor was +:)+
maar goed toen kwamen we dus onze Quick Step tegen en het was als of mijn dochter en Quick Step
als een magneet naar elkaar werden toe getroken
het klikte meteen liefde op het erste gezicht zeg maar
maar hij is al 20 jaar hoe lang kan ze er mee door hij ooogt nog heel erg vrolijk
en is nog heel wakker en voorwaarts
en spelen met de andere pony's in de wei vind hij het einde geloof ik renen springen en gek doen past wel in Quick Step
zijn straatje
ook onder het zadel is hij vrij pittig nog steeds en hij lijkt er zelf ook van te genieten
dus al met al zijn we heel blij met de koop en noemen we hem vaak een lotje uit de loterij
maar hoe lang kan een pony onder het zadel
voor de duidelijkheid is het dus een 20 jarige ruin
new forest met de stokmaat van 146

ik hoor graag van jullie

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:41

hoi hoi,

Het spijt me, ik denk niet dat ik je kan geven wat je wilt: namelijk een getal van hoe lang ik denk dat jullie pony nog mee zal gaan.
Net als bij mensen kun je niet van te voren zeggen wanneer iemand echt oud wordt. De een heeft zn beste tijd al gehad zo rond de 60 en de ander reist de wereld nog over op zn 80e.

Het kan best zijn dat deze pony nog 10 jaar mee gaat, het kan ook zijn dat hij het opeens met een jaar begeeft..
Het is een kwestie van de situatie van dag tot dag zo objectief mogelijk te beoordelen en het dus ook onder ogen moet komen als het niet meer gaat.
Zijn er veranderingen in zijn gezondheid of/en gedrag (lusteloosheid of wordt hij bijv. kribbig met opzadelen terwijl hij dat eerst niet was , etc.) KUNNEN indicaties zijn dat hij er klaar mee is. Houdt hem gewoon goed in de gaten, als hij niet meer wil/kan is de kans groot dat hij dat wel aangeeft.

Tot die tijd zou ik die twee gewoon samen laten genieten en je geen zorgen maken over hoe lang hij nog mee gaat, heeft geen enkele zin.
Laatst bijgewerkt door Showpony op 22-08-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:42

Hallo!
Wat leuk dat je een pony voor haar koopt.
Ik heb zelf ook een 20 jaar oude pony en die gaat ook zeker nog wel een poosje mee.
Hij wordt nu nog 2x in de week in de les gebruikt. En wordt zo af en toe door de weeks extra gereden.

Ik merk wel dat hij iets ouder wordt, hij rent iets minder hard met de andere paarden door de wei heen.
Het is wel belangrijk denk ik dat je Quick Step met andere paarden blijft houden. Op je 20ste nog alleen komen te staan kan zijn dood betekenen. Sowieso moet een paard/pony altijd een soortgenoot hebben..

Su6 ermee!

stepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 11:57

dank voorde snelle antwoorden
de belang en de gezondheid van Quick Step gaat natuurljk voor alles als hij pin zou krijgen of niet meer zou kunnen eten
dan zullen we hem niet laten rond gaan en zal de dieren arts hem helpen ;(
en hij staad op de weide met twee anderen ruinen en de weide er staan drie meriies en we hebben nog twee b pony's
twee mini paarden en een shet dus soort genoten genoeg
:D
ik heb het geluk dat mijn zus eigen stallen en wieden heeft en zij gek is van paarden en pony's en haar kids ook dus dat loopt wel los
en als ik Quick Step in de wei zie spelen dan kan je niet zien dat hij 20 is want hij rent de 6 jarige sport pony er uit :D :D
ook de dieren arts die hem onder zijn hoede heeft on niet vreemds aan hem vinden
maar onze angst is was eigenlijk dat een pony van 20 ook ineens hard achter uit kan gaan
ik kan me nu eigelijk al niet meer voorstellen om zonder Quick Step te moeten :o :o :o :o ook al is hij officeel van mijn dochter

Benfan

Re: kan dit 20 jaar jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:01

Als zijn gezondheid het toestaat zou ik het doen, zeker en ouder paard is voor een meisje van 10 veel leuker dan een jong dier. Met een ouder dier kun je toch sneller plezier hebben als kind, het dier is al meer gewend en ze kan er een hoop van leren.

Hoe lang die meegaat valt niet te zeggen, kan 10 jaar zijn zelfs meer of minder. Ikzelf zou zeggen doen!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:02

Sinds April dit jaar hebben wij een pony van 29, waar mijn dochter van 11 (niet dagelijks) maar wel een paar keer per week lekker op het land rijdt, zo'n half uurtje per keer denk ik. Een rustige buitenrit (stappen en af en toe een korte draf) houdt ze wel een klein uurtje vol. Waarschijnlijk kan ze alles zelfs wel langer, maar zijn wij wat voorzichtig met haar. Mijn dochter is zielsgelukkig met haar Trapito.

Ook hebben we sinds vorig jaar een 26 jaar oude pony, een stuk stijver dan de pony van 29, maar wat rondstappen en draven met dochter op zijn rug gaat prima. Maken met hem geen buitenritten meer, maar wandelen gaat prima, en met iemand op de rug langs de weg, zo'n kwartiertje denk ik.

Op de leeftijden van paarden, mensen en alle andere levende wezens zal geen peil te trekken zijn (behalve dan op de leeftijd van 1 dagsvliegen -en kuikens :+ ).

stepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:51

hahah 1 dagsvliegen :D :D :D :D :D :D

mijn dochter rijd nog wel vrij stevig met Quick Step en hij heeft zijn streken ook nog vol in de rem tijdens de galop en dan natuurljk in de hoek van de bak }> }> }> }>
en als ik zo kijk dan kan hij het zat aan niet extreem moe of hijgen natuurlijk wel nat van zweet maar dat zijn
snoopy en pim ook als ze aan het werk zijn

Omegamedo

Re: kan dit 20 jaar jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:08

Ja hoor, dat kan hij echt wel aan als ik het zo hoor. Je ziet vanzelf wel of het gaat of niet.
Er zijn zat paarden die jaren ouder zijn en nog fanatiek gereden kunnen worden. Geen zorgen dus, lekker genieten van je dochter met haar pony!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:39

wij hebben 3 oudjes
een 22 jarige d pony, 21 jarige c pony en 19 jarige d pony
alle lopen nog 3 - 4 dagen per week een les van 45 minuten
doen dit met veel plezier
zelfs buitenritten, best pittig, doen ze met 2 vingers in hun neus

en ik denk dat je ze beter aan het werk kan houden, anders verpieteren ze in mijn ogen weg
onze oude shet ging afgelopen herfst met pensioen, ze ging hard achter uit en 3 maanden terug was het voorbij... ik denk wel eens waarom is ze eigenlijk met pensioen gegaan, als ik dat nou eens niet had gedaan...