Help tweelingdracht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinn

Help tweelingdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:20

Mijn merrie is eindelijk drachtig. 5 pogingen gedaan en bij de laatste poging een andere hengst gebruikt.
Gisteren is zij op de 18e dag gescand en drachtig bevonden. Helaas een tweeling dracht.
Op 1-8 had zij een ei links zitten en op 3-8 een ei recht. Zij is twee keer gedekt in 3 dagen en nu dus drachtig van een tweeling.
Gisteren heeft de veearts geprobeerd om de kleinste aan te prikken zodat die zou verdwijnen. Helaas niet gelukt.
Volgende week vrijdag moet zij opnieuw terug en wordt het opnieuw aangeprikt als het er nog zit. Lukt het dan weer niet dan wordt het volgens de veearts een retourtje Utrecht of de Lingehoeve omdat zij daar speciale apparatuur hebben.
Zowel de veearts als wij vinden het geen goed idee om de merrie de tweelingdracht uit te laten dragen. Te groot risico op complicaties.
Wie heeft hier ervaring mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Help tweelingdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:21

Misschien laten spoelen?
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar ik kan me wel goed voorstellen dat je niet zit te wachten op de gevaren die het met zich meedraagt.
Ik zou er in ieder geval voor kiezen om de dracht af te breken.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:21

ik denk dat je beter even de volgende scan kan afwachten en misschien is het probleem vanzelf wel opgelost en zie je nog maar 1 vruchtje, dat gebeurt wel vaker.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:26

De merrie van Lexa heeft dit jaar een tweeling gekregen. Niemand wist dat er een tweeling zat. Dat is goedgekomen, maar beide beestjes zijn wel kleiner dan een normaal veulen.

Mijn merrie was dit jaar ook drachtig van een tweeling, wij hebben er een goed weg kunnen knijpen.

Ik zou ook niet te lang wachten als ik jou was, nu zitten ze allebei waarschijnlijk nog in de eileider en is er minder kans dat ook de ander beschadigd raakt.
Hoe langer je wacht, hoe dichter ze bij elkaar komen, en hoe moeilijker wegknijpen wordt.
Daarbij komt er vocht vrij met wegknijpen zodat je na een kleine week nog eens moet scannen of het andere vruchtje er nog zit.

Succes!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 11:43

het is de dierenarts gisteren niet gelukt. Volgende week vrijdag moet zij weer terug komen en als het er nog zit probeert hij het nog een keer. Ze zit nu op de 19e/20e dag van de dracht.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:44

Ik zal vanmiddag even reageren, nu geen tijd ;)

Edit; mijn topic van vorig jaar, misschien heb je er wat aan: [KS] Tweelingdracht, ervaringen?
Ik heb uiteindelijk gekozen om het weg te lkaten halen en geen risico te lopen op dode veulens of dat de merrie er wat aan overhoud ;)
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 20-08-09 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:47

Vervelend zeg! Mijn paardje is er ook een van een (onverwachte) tweeling. Zijn broertje is helaas na een paar dagen overleden.

Vind het wel goed dat jullie er al zo snel bij zijn! Succes met de volgende keer prikken!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:25

Waarom kan je DA er geen wegnijpen? Dat lukt zeker op 18 dagen. Er is natuurlijk altijd een risico om het tweede vruchtje ook kwijt te spelen, maar het alternatief is een tweeling, dus in mijn ogen heb je toch niets te verliezen. Misschien beter zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan die dit durft?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:47

Als ze te dicht bij mekaar zitten kun je volgens mij niet wegknijpen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 13:58

Veearts zei dat het niet lukte. hij kreeg het niet te pakken. Ze zaten niet dicht bij elkaar. Ik heb een zeer ervaren dierenarts als het vrijdag weer niet lukt dan moet het met speciale? apparatuur gebeuren en dat heeft alleen de lingehoeve en Utrecht. Ik heb 100% vertrouwen in mijn veearts. Ik heb haar dan liever niet drachtig dan een 2 ling.
Merrie is nu 16 jaar en heeft slijtage aan haar SI gewrichten. Rijden kan niet meer maar fokken wel. Ik denk dat een 2 ling een te groot risico is voor zowel merrie als de 2 ling. Hopelijk is de 2e vrijdag verdwenen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:08

Bij dracht van tweelingen gaat het meestal mis. Op een stal waar ik heb gestaan vonden ze niet dat ze zich moesten bemoeien met de natuur, dus allebei de veulens zijn uitgedragen. Eéntje werd dood geboren, de ander leefde wel. De merrie was helemaal kapot en twee dagen later is ze vast komen liggen in de stal. Omdat alles nog slap was van de bevalling en omdat ze in paniek hard aan het trekken is gegaan om los te komen, heeft ze haar heup gebroken.
Het was wel gunstig gebroken, ze hebben de merrie een lange tijd alleen maar op stal gehad om te herstellen.
Is wel goedgekomen, maar ik zou het niet aanbevelen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:11

Op de kliniek kunnen ze het eitje aanprikken en zelfs leegzuigen
als het lukt. Zeker de moeite waard om te proberen, omdat ze
niet tegen elkaar aanliggen. Daarnaast is het al laat in het
seizoen om voor afspuiten en nogmaals proberen te kiezen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:13

kappiegirl schreef:
ik denk dat je beter even de volgende scan kan afwachten en misschien is het probleem vanzelf wel opgelost en zie je nog maar 1 vruchtje, dat gebeurt wel vaker.

Precies,in dit stadium kun je makkelijk de 2e vrucht beschadigen en dan zijn ze allebij weg.
Meestal lost het lichaam het zelf wel op.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:20

Is het het eerste veulen (de eerste dracht dan) van de merrie? Ik denk dat dat ook nog wel kan schelen. Mijn merrie was de eerste keer ook dragend van een tweeling, alleen hebben wij haar niet laten scannen en wisten we het dus niet. Ze was wel ontzettend dik en had er vrij veel last van, rijden ging al snel niet meer. De veulens zijn uiteindelijk 5 weken te vroeg allebei dood geboren, al helemaal 'af' alleen erg klein. Heel jammer natuurlijk. Ze heeft het dus maar net niet gered, als ze al vaker had geveulend en wat meer ruimte had gehad was het misschien wel goed gegaan. Neemt niet weg dat ik denk dat we, als we het geweten hadden, het risico niet genomen zouden hebben. Zeker als de merrie toch al wat ouder is voor een eerste veulen, het is wel erg zwaar. Wel ontzettend jammer dat het niet lukt om een vruchtje weg te halen, soms is dat inderdaad zo geloof ik. Balen zeg, is ze eindelijk drachtig... Wij hebben een jaar later een prachtig veulentje gehad, hopelijk vergaat het jou net zo!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:42

Ze heeft al 3 veulens gehad. Vorig jaar 2 pogingen gedaan maar gestopt. Dit wordt haar 4e veulen.
Dit was zowiezo de laatste poging van het jaar. Waar zij is gescand hebben ze de mogelijkheid om het 2e vruchtje weg te halen. Ik weet niet wat de reden was dat het niet lukte.

@margje dat is ook 1 van de redenen om er 1 weg te laten halen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:50

Mijn merrie heeft helaas ook een tweelingdracht. Ze is ook al wat ouder en de va en ik dachten eigenlijk dat het wat langer zou duren. Toen hij een ei zag zitten dat er klaar voor was is ze meteen bevrucht. En in 1 keer raak dus. Het ei heeft zich echter gesplitst en mijn merrie is nu drachtig van een eeneiige tweeling. Mijn va heeft diverse keren geprobeert te crushen maar alle pogingen mislukte. Toen ze 4 a 5 weken drachtig was heeft hij nog eens gescaned, hij zag toen nog maar 1 vruchtblaasje maar hij twijfelde. Toen mijn merrie ruim 2 maanden drachtig was is ze nog eens gescaned en toen bleek dat er toch twee vruchtjes waren, helaas.... Het ene vruchtje is echter wel 2/3 kleiner dan de ander dus de kans is groot (ruim 80%) dat het alsnog afsterft. In september wordt ze weer gescaned. Ik vind het echt doodeng, mij teveel risico!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:06

Rytir het is toch jouw paard, als je het teveel risico vind zorg je toch dat t weg gehaald word. Neem aan dat je er niet bewust voor kiest om risico's van een tweelingdracht te nemen? Succes, hoop voor je dat het 1 gezonde word.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:31

Rytir schreef:
Het ene vruchtje is echter wel 2/3 kleiner dan de ander

Met zo'n verschil krijg je een zooitje, van ingekapselde vrucht tot 1 zwak dier of 1 of beide dood bij de geboorte, baarmoederontsteking, complicaties bij de geboorte, noem het maar op... De enige overlevingskans voor een tweeling is wanneer beide vruchten zich gelijkmatig ontwikkelen. Met dit verschil wordt het een drama met als risico dat je straks alles kwijt bent, incl. de merrie, nu zijn ze nog klein dus nu is het geen probleem om ze, zonder complicaties voor de merrie, af te spuiten.

Een ei splitst zich in principe niet bij paarden door de "harde" laag er omheen, indien dit wonderbaarlijk genoeg toch gebeurt, dan is er sprake van gelijkmatige ontwikkeling én ook een overlevings kans. Er zal eerder sprake zijn van een 2e ei dat op de eierstok niet goed zichtbaar was.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:40

Mijn merrie was een paar jaar geleden na 4 poging ook de 5e keer drachtig van een 2ling, de vruchtje lagen echter zo dicht bij elkaar dat het erg moeilijk werd er 1 af te knijpen, 30% kans van slagen en weer 350 euro ofzo lichter. Ik kon kiezen of 2 weken afwachten en dan weer scannen en hopen dat het ene vruchtje weg was, was dat niet het geval dan maar weer hengstig spuiten zodat alle 2 de vruchtje verloren gingen. Ik heb toen 2 weken afgewacht en na die 2 weken was er gelukkig nog maar 1 vruchtje te zien. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:53

Ik heb het in mijn omgeving ook meegemaakt, merrie werd standaard drachtig van een tweeling. De DA wist in dat geval wel met succes een vrucht weg te knijpen. Ik hoop dat het in de dierenkliniek wel lukt om er een weg te halen. Voldragen zou ik niet aandurven, je merrie kan er ook aan kapot gaan, en de veulens overleven het toch doorgaans niet.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:57

Rytir schreef:
Mijn merrie heeft helaas ook een tweelingdracht. Ze is ook al wat ouder en de va en ik dachten eigenlijk dat het wat langer zou duren. Toen hij een ei zag zitten dat er klaar voor was is ze meteen bevrucht. En in 1 keer raak dus. Het ei heeft zich echter gesplitst en mijn merrie is nu drachtig van een eeneiige tweeling. Mijn va heeft diverse keren geprobeert te crushen maar alle pogingen mislukte. Toen ze 4 a 5 weken drachtig was heeft hij nog eens gescaned, hij zag toen nog maar 1 vruchtblaasje maar hij twijfelde. Toen mijn merrie ruim 2 maanden drachtig was is ze nog eens gescaned en toen bleek dat er toch twee vruchtjes waren, helaas.... Het ene vruchtje is echter wel 2/3 kleiner dan de ander dus de kans is groot (ruim 80%) dat het alsnog afsterft. In september wordt ze weer gescaned. Ik vind het echt doodeng, mij teveel risico!

Ik heb het eens met voorgaande reactie. Het feit dat jouw dierenarts zo handelt, getuigt van zeer weinig kennis of verstand. Eeneiege tweelingen bij paarden komen niet voor. Wel dat er op het laatst nog een eitje snel rijpt en vrijkomt, dat niet gezien werd op de echo. Verder begrijp ik ook niet goed hoe het mogelijk is dat het niet te crushen was. Het enige probleem dat er kan zijn is dat ze alle twee gecrushed worden, maar dat vind ik persoonlijk geen probleem, want het alternatief is veel erger! Hoe is het mogelijk dat als het crushen niet lukt, je DA de dracht laat doorgaan? Dat hij ze dan beide afspuit... en nu een beetje zitten wachten tot de kleine er af komt? Die 80% is de kans dat beide veulens sterven. Als er na twee maand één sterft, dan komt hij er af, samen met het andere, gezonde veulen. Verder kun je later in de dracht niet eens meer zien of er twee inzitten of één, nutteloze acties dus. En wat gaat hij doen als er dan nog steeds twee blijken in te zitten? Dan moet hij alsnog afspuiten en moet de merrie bevallen van die twee vruchten. Is op zich niet zo rampzalig, maar kon vermeden worden. Dit is dus gedoemd om verkeerd af te lopen. Weinig kundige veearts als je het mij vraagt...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:48

kennis van mij had vorig jaar maar liefst 2 merrie,s met allebei een 2 ling dracht.
de ene hebben ze ook een eitje weg kunnen prikken en die heeft nu een gezond veulentje.

de andere was het niet gelukt maar 10 dagen later was het ene vruchtje vanzelf al weggegaan.
ook deze merrie had dit jaar 1 gezond veulen

ik zou het dus gewoon even afwachtten,als het niet vanzelf weggaat misschien toch de dracht afbreken.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:21

Even een update: vandaag is mijn merrie weer gescand. Er was nu nog 1 vruchtje te zien maar volgens de DA zag het er grillig en rommelig uit. maandag moeten we weer langskomen en dan komt er een 2e DA bij.
Hij denkt dat het afsterft. Als dat het geval is dan stoppen we ermee voor dit jaar.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:41

Ojee. Dus dat zou geen enkel veulen betekenen. Dan zou het inderdaad heel lastig worden dit jaar om nog te dekken.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:50

Ik wil haar dit jaar niet meer laten dekken want ze loopt rustig een jaar.