ik wilde graag weten of ik mijn merrie die nu 3,5 maanden drachtig is, gewoon mag ontwormen? ik heb nu van 2 veeartsen een verschillend antwoord gekregen en ik weet het niet meer. hoop dat jullie me kunnen helpen, want de hengstenhouder had gezegd dat ik in het begin niet mag ontwormen i.v.m het loskomen van de vrucht.
Mijn paard is gewoon ontwormd op 18 dagen, had daarbij ook een tweeling, waarvan er een is weggeknepen en de ander is netjes blijven zitten. Inmiddels is ze 113 dagen drachtig.
Ook bij andere drachten of andere merries hier nooit speciaal rekening mee gehouden. Wel met het merk! Op sommige staat dat het wordt afgeraden te geven aan een drachtige merrie.
inge176
Geplaatst: 19-08-09 11:01
In de gebruiksaanwijzing staat inderdaad of hij wel of niet geschikt is voor een drachtige merrie.
Peterina
Geplaatst: 19-08-09 11:27
Met 3,5 maanden zit het vruchtje goed vast. Als je een wormenkeur neemt die geschikt is voor drachtige merries dan is er geen probleem een drachtig merrie te ontwormen. Wel een paar opmerkingen: - het is alleen als de merrie vol zit met wormen dat er een risico is dat zij na ontworming een verwerpen krijgt ... dit omdat bij het afsterven van de wormen het paard zware koliek-achtig krampen kan krijgen en in extreem gevallen 'doet' de baarmoeder mee met deze krampen of weerspiegelt de krampen op de baarmoeder waardoor het vruchtje wordt afgedreven. Een merrie die redelijk op schema is ontwormt en geen chronisch of acute wormen ontsteking heeft, zal onder normale omstandigheden geen negatieve reacties hebben wat betreft het dracht. - het is aan te raden om een ontworming van de merrie in te plannen 4 weken voor zij is 'uitgerekend'. - een lichte ontworming (geen zware middel) een paar dagen na de geboorte zorgt ervoor dat het veulen geen last krijgt van diarhee bij de eerste hengstigheid.
ik heb de wormkuur even niet bij de hand, maar ik heb deze opgehaald bij een dierenarts en hij zij dat hij het niet wist. dus heb ik de bijsluiter gelezen en daar stond niets over in